Trimite articolul pe facebook Trimite articolul pe Google Plus Trimite articolul pe email

Odată ce micuţul tău începe să se obişnuiască să se joace şi cu alţi copii, îl poţi implica în diverse jocuri de grup. Nu numai că acestea îl vor ajuta să devină mai sociabil, dar pot contribui la îmbunătăţirea capacităţii sale de concentrare şi de atenţie, învăţându-l să fie mai receptiv la ceea ce se întâmplă în jur şi să respecte instrucţiunile primite. Acesta este motivul pentru care, în cuprinsul articolului de mai jos, vei găsi 10 idei de jocuri de grup, adecvate atât "piticilor" (începând cu vârstă de 3 ani), cât şi celor mai măricei (de la 4 ani în sus).

1."Călător roşu, călător verde"

Acest joc poate fi desfăşurat atât la o petrecere, cât şi pur şi simplu într-un parc. Important este să existe mai mulţi participanţi (mai mari de 4 ani) şi un spaţiu suficient de larg.
Pentru a începe jocul veţi avea nevoie de carton colorat (din care veţi confecţiona nişte forme geometrice) şi de câteva ace de siguranţă (pentru fiecare copil).
După ce se vor confecţiona formele geometrice, acestea le vor fi ataşate copiilor pe hăinuţe. În cazul în care există un număr mai mare de participanţi, este în regulă să existe forme geometrice identice la mai mulţi copii.
Se vor forma două echipe. Jucătorii dintr-o anumită echipă se vor lua de mână, îşi vor desemna un "lider" (acesta va reprezenta o formă geometrică roşie sau verde) şi vor invita unul sau doi jucători din cealaltă echipa să li se alăture, identificându-i după forma geometrică reprezentată. Spre exemplu,  îi pot spune "liderului" lor: "Călătorule roşu, călătorule roşu, lasă-le şi pe dreptunghiurile galbene să ţi se alăture!". Cei din echipa din care provin "dreptunghiurile galbene" vor încerca să-i blocheze în a ajunge la cealaltă. După aceea va veni rândul celeilalte echipe  să "spargă" linia şi să-i preia din rândul adversarilor pe cei cu formele geometrice corespunzătoare, adăugându-i echipei lor. Dacă nu reuşesc, vor trebui ei înşişi să se alăture celeilalte echipe, până când nu va mai rămâne niciun membru al ehipei lor.
Pe măsură ce copiii se obişnuiesc, puteţi înlocui formula iniţială de "invitaţie" cu una ce necesită executarea de comenzi din partea echipei rivale. De exemplu, se poate striga: "Călătorule roşu, călătorule roşu, lasă cercurile verzi să vină sărind până la noi".
Este un joc menit să-i familiarizeze pe copii cu formele geometrice, dar şi să le dezvolte atenţia şi capacitatea de concentrare.

2."Vânătoarea de gustări sănătoase"

Îţi poţi obişnui copilul să prefere mâncarea sănătoasă implicându-l într-un fel de "vânătoare" a gustărilor.
La fel că şi la o "vânătoare a ouălor de Paşte", micuţii (de la 3 ani în sus) vor căuta diferite tipuri de gustări şi vor avea ocazia să le "testeze" ulterior.
"Vânătoarea" va fi pusă la punct cu ajutorul următoarelor materiale:
• Mici recipiente (de material plastic) pentru fiecare copil
• Diferite alimente precum: biscuiţi integrali, boabe de strugure, cubuleţe de măr, felii de morcovi etc.
• Coşuleţe, pungi sau castronele pentru colectarea gustărilor (câte una pentru fiecare copil)
Jocul se va desfăşura astfel:
• Pregăteşte iniţial gustările, punele în recipientele alese şi asigură-te că acestea sunt bine închise
• Înainte de ora de gustare (de dinainte de prânz sau de după-amiază), ascunde gustările (în interior sau afară)
• Odată ce ai ascuns totul, anunţă că "a venit ora de gustare" şi că va trebui să se pornească într-o "vânătoare a gustărilor". Spune-le participanţilor că vor trebui să înceapă să le caute.
• După ce a fost găsit primul recipient cu o gustare, roagă-l pe copil să îl desfacă, să spună ce a găsit acolo şi să guste.
• Încurajează-i să găsească toate gustările şi să le colecteze în coşuleţe, pungi sau castronele. Cine doreşte, îşi poate testa gustările la final.

3. "Zâmbetul meu merge mai departe!"

Jocul poate fi jucat la orice vârstă, având rolul de a îmbunătăţi capacitatea de concentrare şi răbdarea participanţilor. Aceştia se vor aşeza în cerc.
Unul dintre ei va trebui să zâmbească  la ceilalţi  (din cerc) şi să încerce să-i facă să radă sau măcar să zâmbească. Va primi câte 1 punct pentru fiecare persoană cu care a reuşit unul dintre aceste lucruri.
După un timp (stabilit iniţial de comun acord), îşi va folosi o mână şi îşi va "muta" zâmbetul de pe chip, transmiţându-l la altcineva. Persoana respectivă va proceda la fel, jocul continuând până când fiecare le zâmbeşte celorlalţi.

4."Bătaie cu bulgari din bomboane gumate"(tip marshmallow)

Dacă ai "misiunea" să distrezi un grup mic de copii (mai mari de 3 ani) într-o zi geroasă de iarnă fără zăpadă, invită-i la o bătaie cu "bulgari" din marshmallow.
Mai întâi vei face rost de nişte marshmallow mari, de culoare albă. Formează două echipe.
Pune bomboanele în castronele şi dă-le copiilor să arunce cu ele unii în alţii. Echipa care îşi va termină prima "bulgării" va fi învingătoare.
Ai grijă să le aminteşti copiilor că nu vor avea voie să mănânce "bulgării" căzuţi pe jos sau pe cei care s-au lovit de pereţi.

5."Albinuţa gălăgioasă"

Puteţi încerca o varianta inedită a binecunoscutului "cald-rece", numai bună de organizat pentru copii între 4 şi 6 ani. Aceştia se vor aşeza în cerc, stând pe jos.
Unul dintre ei va pleca din locul în care se desfăşoară jocul şi va trebui să aştepte până când ceilalţi vor decide cine va ascunde în mână un obiect de dimensiuni reduse. Grupul îl va invita înapoi şi i se va spune că va trebui să ghicească la cine se ascunde obiectul.
Se va oferi şi următorul indiciu: grupul va imita bâzâitul de albine, când mai tare, când mai încet, în funcţie de cât de aproape se află cel ce caută de persoana ce deţine obiectul. Într-un cuvânt, cu cât bâzâitul este mai puternic, cu atât obiectul ascuns este mai aproape.
Dacă doriţi că jocul să fie competitiv, puteţi alege doi copii care vor caută obiectul în acelaşi timp. Va câştiga cel care îl va găsi cel mai rapid.

6."Leii adormiţi"

Iată un joc potrivit şi celor mai micuţi (începând cu vârstă de 3 ani-3 ani şi jumătate), ce îi va învăţa să respecte instrucţiunile primite, să se concentreze şi să fie atenţi la ceea ce se întâmplă în jur.
Copiii vor trebui să se întindă pe jos, să se prefacă adormiţi şi să se mişte cât mai puţin.
O altă persoană va veni la ei, va trece pe lângă fiecare şi va încerca să-i "trezească" prin una dintre următoarele metode: îi va gâdila, va încerca să-i facă să radă sau îi va atinge pe mânuţe sau pe picioruşe.
Cine va "rezista" cel mai bine şi va rămâne în continuare adormit va câştiga. În schimb, cine se va mişca sau va începe să râdă va fi dat afară din joc.

7. "Mâţa cu... fasole"

Folosindu-vă de boabe de fasole (cam o jumătate de ceaşcă), de o pungă, de o bucată de sfoară, de o pereche de şosete şi de "obstacole" din casă (mese, scaune etc.), puteţi organiza un joc nu numai foarte distractiv, dar care va contribui şi la dezvoltarea atenţiei şi capacităţii de concentrare a copilului (de la 4 ani în sus). Jocul va putea fi organizat şi pentru un mic grup (de 3-4 copii), iar participanţii vor avea, rând pe rând, "rolurile" menţionate ulterior.
Iniţial vei pune boabele de fasole într-o pungă, legată bine cu o sfoară (în pungă trebuie să rămână loc atât cât să se poată mişcă boabele). Punga va fi apoi pusă într-o şosetă şi vei tăia capătul care atârnă. Leagă bine şi şoseta.
Veţi avea însă nevoie de două săculeţe cu boabe de fasole şi, bineînţeles, de câteva "obstacole" din casă.
Un copil va fi "pisica", altul va fi "şoarecele", iar ceilalţi vor încerca să-i creeze dificultăţi "pisicii" atunci când va trebui să prindă "şoarecele". "Pisica" şi "şoarecele" îşi vor pune pe cap câte un săculeţ cu boabe de fasole,  iar "pisica" va trebui să-l prindă pe "şoarece" fără a-şi pierde săculeţul şi trecând de toate "obstacolele" din casă (între timp, ceilalţi vor încerca, de exemplu, să deplaseze "obstacolele" pentru a o încurcă pe "pisica"). Grija "pisicii" va fi să atingă "şoarecele", dar fără că fiecăruia să le cadă săculeţele de pe cap.

8."Trucul cu o palarie"

Acest joc este simplu şi îi va ajută pe participanţi (mai mari de 4 ani) să-şi dezvolte îndemânarea şi capacitatea de concentrare.
O pălărie va fi pusă în mijlocul camerei în care se vor juca cei mici. Se va stabili distanţa de la care aceştia vor trebui să arunce în pălărie cărţi de joc.
Cine va nimeri "ţinta" (pălăria) va mai putea arunca încă o dată.
Va câştiga cel care va arunca în pălărie cele mai multe cărţi. De asemenea, drept recompensă, va putea începe următorul joc.

9."Cautare cu lanterna"

Iată un joc numai bun pentru copiii mai mari de 4 ani, ce vor fi încântaţi să "cotrobăie" prin cele mai îndepărtate cotloane ale casei pentru a descoperi, cu ajutorul unei lanterne, mai multe obiecte ascunse.
Iniţial vei ascunde obiecte de dimensiuni potrivite în diverse locuri de prin casă. Oferă-le participanţilor câte o şapcă/ o pălăriuţă, dar şi câte o lanternă de jucărie pentru a-i ajută să se simtă ca adevăraţi "detectivi".
Spune-le ce obiecte vor trebui să descopere, dându-i fiecaruia sărcina să găsească un anumit obiect. Dacă vrei să complici jocul, dă-le o limită de timp. Nu în ultimul rând, supraveghează-i permanent pentru a evita producerea unor eventuale "accidente" în întuneric sau situaţia în care unul dintre ei s-ar speria şi nu ar mai vrea să continue activitatea.
Prin intermediul acestui joc, participanţii îşi vor îmbunătăţi capacitatea de atenţie, răbdarea şi perseverenţa în vederea atingerii unui scop (în acest caz, găsirea unui anumit obiect).

10."20 de întrebări"

Acest joc se adresează celor mai măricei (de peste 5 ani), dezvoltându-le perspicacitatea, imaginaţia şi capacitatea de concentrare.
Jocul se desfăşoară astfel: unul dintre participanţi se va oferi să se gândească la un lucru sau la o persoană. Fiecare jucător îi va pune pe rând câte o întrebare, la care acesta va trebui să răspundă prin "da" sau "nu".
Prin tradiţie, prima întrebare trebuie să sune în felul următor: "Este animal, plantă, persoană sau ţară?". În mod excepţional, la această întrebare nu se va răspunde doar cu "da" sau "nu", ci se va menţiona una dintre cele patru categorii menţionate.
Cea de-a doua întrebare va fi hotărâtoare şi ar trebui să fie formulată după cum urmează: "Este mai mare/ mai mic (a)/ la fel că un/ o ... (se va menţiona, la întâmplare, un lucru sau o fiinţă).
Persoana care trebuie să dea răspunsurile va număra întrebările puse de participanţi, iar cine va reuşi să ghicească răspunsul corect în mai puţin de 20 de întrebări va fi câştigător. Acesta va avea dreptul să fie el cel care se va gândi la un lucru/ o persoană în următorul joc.

Surse:
Ruth& Steve Bennett, Inchide televizorul! 365 jocuri pentru copilul dumneavoastra in locul privitului la televizor, Editura Hiparion&Alexandra, 1998.
http://www.activityvillage.co.uk./wipe-that-smile-off-your-face
http://www.education.com/activity/article
http://www.greatgroupgames.com/buzzing-bee.htm
http://www.kidactivities.net/post/Games-for-Small-Groups-of-Kids.aspx
http://www.netmums.com/parties/party-games/25-childrens-party-games

Surse poze:
http://www.stedwards.scoilnet.ie/images/p108_1_06.jpg
http://ocmommagazine.com/wp-content/uploads/2014/06/
http://mydoctor.kaiserpermanente.org/ncal/Images/

Trimite articolul pe facebook Trimite articolul pe Google Plus

Articole asemanatoare

 
 
Editorial Qbebe
Editorial Qbebe
scris de Louise Tanase
Am 36 de ani şi nu sunt foarte sigură că vreau copiiSunt conştientă că până la această vârstă nu numai că ar fi trebuit să ştiu dacă vreau sau nu copii, ci ar fi trebuit să îi şi am. Însă ştiu, de asemenea, că viaţa nu se desfăşoară la fel...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Articole Noi Qbebe
Qbebe Funny
Qbebe Horoscop saptamanal
Newsletter Qbebe
Data nasterii bebelusului
   
Radio Romania Junior
sigur.info-fii sigur pe net