Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Aflati mai multe... X

Ce alimente să oferi copilului la cină pentru a adormi mai repede seara

de Irina Olteanu

Momentul în care îți pregătești copilul pentru culcare ajunge deseori să fie unul care se prelungește exagerat de mult, de cele mai multe ori și din cauza alimentației consumate la cină. Ce alimente trebuie să oferi copilului pentru a adormi mai repede seara afli aici alături de sfaturi din partea unui specialist.

Alimente la cină pentru a adormi mai repede seara

Deviza de la care trebuie să pornești întotdeauna este să îi oferi copilului alimente sănătoase la cină. De multe ori cei mici nu pot dormi din cauza problemelor cu digestia sau se trezesc mult mai repede dimineața din cauză că nu se satură la masa de seară. În acest sens, este bine ca cina să conțină carbohidrați de calitate. Iată câteva variante de alimente care pot încuraja un somn odihnitor:
- Cireșe - sunt o sursă bună de melatonină (o substanță care ajută la reglarea tiparelor de somn)
- Orez Jasmin - are un indice glicemic ridicat (cu cât este mai mare acesta, glucoza este eliberată mai lent în fluxul sanguin și nu apar scăderi bruște în nivelul glicemiei)
- Cereale integrale - sunt o sursă bună de carbohidrați complecși. Quinoa, ovăzul și orzul reprezintă de asemenea variante potrivite.
- Banane și cartofi dulci - conțin carbohidrați de calitate, dar și o cantitate potrivită de magneziu și potasiu, care poate ajuta la relaxarea mușchilor.

Alte alimente care influențează secreția de serotonină (joacă un rol în producția de melatonină) sau pe cea de melatonină: ananas, nuci, struguri, pui și curcan, carne slabă de vită, somon, leguminoase, spanac. 

Nu trebui să uităm, desigur, de un remediu binecunoscut de multă vreme, și anume o cană cu lapte cald. Laptele reprezintă o combinație sănătoasă de carbohidrați și proteine care poate alina senzația de foame pentru un timp îndelungat, iar atunci când este încălzit are un efect garantat. Poți adăuga puțină miere sau extract de vanilie pentru un gust și mai plăcut.

ce alimente sa oferi copilului la cina

Sfatul specialistului

Doamna doctor Alina Antohe, medic pediatru Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii "Grigore Alexandrescu", consultant nutriție pediatriă Med Consult & Care https://alinaantohe.wordpress.com a avut amabilitatea de a ne oferi următoarele informații:

Pentru o bună dezvoltare a organismului avem nevoie de o alimentație echilibrată, dar și de un somn odihnitor. Atât pentru noi adulții, dar mai ales pentru copii, somnul are o importanță deosebită, fie că vorbim de cantitatea, dar mai ales de calitatea lui. Și cum tot ceea ce ne înconjoară și ne influențează viața este într-o strânsă legătură, și alimentația și somnul se influențează reciproc.

Astfel, pentru un somn odihnitor, trebuie să ținem cont de câteva aspecte atunci când vine vorba despre ultima masă a celor mici. Aspectele la care părinții trebuie să fie atenți se referă atât la ora la care este servită cina, cât și la cantitatea, tipul și combinarea alimentelor. Copiii au anumite restricții alimentare în funcție de vârstă, însă când acestea sunt depășite este bine să fim atenți la ceea ce oferim copiilor la cină, fiind conștienți că alimentația le poate influența somnul. Până la vârsta de 1 an alimentația copilului este particulară, cina fiind reprezentată de lapte, fie el matern sau lapte praf, uneori combinat cu cereale. După această vârstă însă copilul începe să consume alimente asemănătoare alimentației adultului. Acum deci este important să fim atenți la ceea ce le oferim celor mici la mese, și cu atât mai mult la masa de seară care le poate influența somnul și astfel dezvoltarea.

Cina nu ar trebui să fie considerată cea mai importantă masă a zilei, ci acest rol i se va atribui prânzului. Așadar, masa de seară va fi mai redusă cantitativ și va fi servită cu cel puțin 2 ore înainte de ora la care cel mic adoarme. Pot fi situații în care unii copii să mai ceară o gustare înainte de somn, lucru care nu este total interzis dacă aceasta este consumată cu aproximativ 30 minute înainte de culcare și conține alimente care să influențeze somnul într-un mod benefic.

Și pentru că am ajuns la alimentele care pot influența somnul, este bine de știut că sunt alimente care pot induce un somn odihnitor, la fel cum sunt și alimente care foarte ușor pot crea o stare de alertă, de vigilență, alungând astfel somnul.
Mecanismul somnului este influențat de o serie de factori între care unele substanțe endogene, cum sunt serotonina și melatonina, iar secreția acestora poate fi influențată și de factori alimentari. Triptofanul, un aminoacid din alimentele pe care le comsumăm, contribuie la secreția de serotonină. Astfel, alimentele bogate în triptofan, cum sunt lactatele, carnea de pui și curcan, peștele, ouăle, nucile, bananele sau fasolea, sunt preferate pentru a se consuma la cină determinând o secreție mai mare de serotonină și pregătind astfel corpul pentru somn.

ce alimente sa oferi copilului la cina

Totodată, alimentele bogate în carbohidrați par să contribuie și ele la obținerea unui somn odihnitor prin determinarea secreției de insulină, substanța care înlesnește ajungerea la creier a triptofanului. Tot un rol pentru o odihnă bună îl are și vitamina B6 care ajută la secreția de melatonină, supranumită și "hormonul somnului", iar alimente ce conțin această vitamină sunt peștele (ton, somon, cod), ardeii grași, semințele de floarea soarelui, fisticul, avocado, bananele, cartofii sau usturoiul. Nu în ultimul rând, calciul și magneziul au și ele un rol important în îmbunătățirea somnului. Aceste două minerale se pot regăsi cu ușurință în alimentația celor mici, calciul întâlnindu-l în lactate, migdale, sardine, legume cu frunze verzi, portocale, semințe de susan sau chia, iar magneziul în semințe și nuci precum și în legume verzi.

Așa cum precizam anterior, este importantă și combinația alimentelor pe care copilul o consumă seara, la cină. Spre exemplu, atunci când consumăm carne, pe lângă triptofan se vor mai absorbi și alți aminoacizi cu care acesta va concura; tocmai de aceea este important ca împreună cu alimentele bogate în proteine și respectiv triptofan să se consume și alimente bogate în carbohidrați care să înlesnească absorbția acestui aminoacid.

Dincolo de faptul că sunt alimente care îi ajută pe copii să se odihnească mai bine, nu sunt de neglijat acele alimente care pot influența în mod negativ somnul acestora. Astfel, alimentele cu conținut de cofeină (cafea, ceai, băuturile răcoritoare sau energizante), de cacao (ciocolată), de zaharuri rafinate (dulciurile, băuturile îndulcite, chiar și sucurile naturale de fructe) nu sunt recomandate a fi consumate seara deoarece cresc nivelul de alertă al organismului și alungă somnul. Se creează astfel o falsă senzație că organismul încă poate sta treaz, ulterior apare epuizarea, iar somnul se instalează mai greu și este de proastă calitate. De evitat sunt și mesele copioase care stimulează metabolismul și care pot determina un somn agitat, neodihnitor. Sunt și situații în care, în cazul unor copii, anumite alimente să creeze un disconfort, o intoleranță, fapt ce influențează calitatea somnului. În acest caz ele trebuie excluse din dietă pentru o perioadă de câteva săptămâni și ulterior reintroduse treptat pentru a observa dacă efectele reapar.

Ideal este ca pentru cina celor mici sau, de ce nu, chiar și pentru noi adulții, să combinăm alimentele cu conținut proteic cu cele care ne aduc carbohidrați. Putem alătura unui ton sau somon la grătar sau gătit la cuptor o garnitură de orez brun sau paste integrale, un piept sau o pulpă de pui sau curcan poate fi garnisită cu legume verzi opărite sau fripte pe grill, o porție de paste integrale cu brânză rasă este și ea binevenită, iar pentru un stil alimentar vegetarian putem opta pentru tofu pe care să îl servim cu legume; pentru o cină pe fugă putem oferi copiilor chiar și un sandviș cu pâine integrală, ou poșat sau fiert și brânză cheddar. Iar în cazul în care copilul simte nevoia să mai ia o gustare cu 30 minute înainte de culcare, aceasta poate fi reprezentată de o banană, un pahar de lapte simplu sau cu cereale, un iaurt, câțiva biscuiți integrali sau câteva nuci.
Ne putem pune astfel imaginația la treabă pentru a le oferi copiilor noștri variante optime pentru o cină sănătoasă și care să-i pregătească pentru un somn liniștit.

Citește și: Ce trebuie sa contina cina la copii: ghid pe varste  

Mulțumim doamnei doctor Alina Antohe pentru ajutorul acordat în realizarea articolului.

Surse: 

www.wikihow.com; www.todaysparent.com; www.activebeat.com

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Cele mai bune 20 de alimente pentru copilul tau Cele mai bune 20 de alimente pentru copilul tau
Cum iti convingi copilul sa manance fara negocieri Cum iti convingi copilul sa manance fara negocieri
7 alimente pe care trebuie sa le eviti pana cand copilul are 7 ani 7 alimente pe care trebuie sa le eviti pana cand copilul are 7 ani
Scapa din timp de mofturile la mancare ale copilului tau Scapa din timp de mofturile la mancare ale copilului tau

Articole Lifestyle

Totul despre Demodex Folliculorum, parazitul care provoacă acnee la adulți Totul despre Demodex Folliculorum, parazitul care provoacă acnee la adulți
Luna Nouă în Balanță. Două femei din zodiac își înșală jumătatea Luna Nouă în Balanță. Două femei din zodiac își înșală jumătatea
Nuanța pe care să nu o porți niciodată dacă ai părul deschis la culoare Nuanța pe care să nu o porți niciodată dacă ai părul deschis la culoare
3 zodii care își ratează marea dragoste în octombrie 3 zodii care își ratează marea dragoste în octombrie

Alte articole care te-ar putea interesa


Adauga comentariul tau
 
Nume   Cod
Refresh

 
 
 
Mesaj (1500 caractere)  

 
Nu exista comentarii pentru acest articol. Fii prima care isi spune parerea!
Editorial Qbebe
scris de Gabriela Paladi
Au început înscrierile la Ora de Fizică! Seminar gratuit pentru părinți responsabiliSiguranța copilului este responsabilitatea părintelui. Și este important ca în acest domeniu părinții să se străduiască să obțină toate informațiile necesare pentru a se asigura că cel mic este mereu la adăpost...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
Yucca Center – un loc unde mamele se vor simți ca acasăAm avut plăcerea de a vizita săptămâna aceasta un loc extrem de plăcut, gândit de o mamă pentru alte mame. Încorporează într-un singur concept o parte destinată delectării cu minunății culinare, una destinată...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

De ce este important sa numeri loviturile bebelusului in burtica

De ce este important sa numeri loviturile bebelusului in burtica

Numaratul loviturilor bebelusului in burtica reprezinta o practica comuna in
MAI MULT

Oxitocina maternala: 9 roluri la nastere si in alaptare pe care nu le banuiai

Oxitocina maternala: 9 roluri la nastere si in alaptare pe care nu le banuiai

Oxitocina este un hormon cunoscut de catre toate mamele. Mai putin cunoscute
MAI MULT

Adevarul despre diabetul gestational si de ce trebuie sa stii ca nu este vina ta

Adevarul despre diabetul gestational si de ce trebuie sa stii ca nu este vina ta

Diabetul gestational reprezinta o
MAI MULT

Bebee

Analize medicale obligatorii pentru copii

Analize medicale obligatorii pentru copii

Medicii recomandă părinților să meargă anual la un laborator medical
MAI MULT

Când trebuie să diversificăm alimentaţia la bebeluşi

Când trebuie să diversificăm alimentaţia la bebeluşi?

Diversificarea alimentaţiei la bebeluşul vostru este un pas foarte important
MAI MULT

Se operează fibromul uterin?

Fibromul uterin este o tumoră benignă a uterului. În cele mai multe cazuri,
MAI MULT

Cordonul ombilical în jurul gâtului

Cordonul ombilical în jurul gâtului – riscuri

Riscurile circularei de cordon ombilical sunt: oxigenarea defectuoasă a
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net