Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Aflati mai multe... X

Ce înseamnă mâncare sănătoasă pentru copii? Sfatul specialistului

de Irina Olteanu

Majoritatea părinților își doresc să le ofere celor mici alimente deopotrivă nutritive și sănătoase. Însă conceptul de mâncare sănătoasă a devenit în zilele noastre tot mai dificil de definit. Qbebe a apelat la specialist și vă oferă aici informații importante despre ceea ce înseamnă mâncarea sănătoasă la copii.

Doamna doctor Camelia Olteanu, medic specialist în Nutriție și Dietetică, președinte al Asociatiei Dieteticienilor și Nutriționiștilor din România http://cameliaolteanu.ro ne-a răspuns la următoarele întrebări:

1. Cum poate fi definit, în opinia dvs., conceptul de mâncare sănătoasă pentru copii (caracteristici pe care să le întrunească)?

Mâncarea sănătoasă este cea proaspătă, diversificată și gătită cât mai simplu. Ea trebuie să conțină proteine, glucide, lipide de calitate, minerale, vitamine și fibre. Obligatoriu se vor elimina din hrana zilnică dulciurile, produsele fast-food și băuturile carbogazoase dulci. Este greșită ideea că dulciurile făcute în casă ar fi foarte bune pentru copii, comparativ cu cele fabricate industrial. Dulciurile se vor oferi copiilor cu precauție și numai ocazional: sărbători religioase, zile de naștere, eventual duminica.
Proteinele se recomandă să fie 70-75% de origine animală: din carne, pește, ouă și produse lactate și 25-30% de origine vegetală: ciuperci, fasole, porumb, mazăre, linte, naut și zarzavaturi. Nu recomand dietele vegetariene pentru copii.
Glucidele reprezintă principala sursă de energie. 25% din totalul glucidelor să fie rafinate, restul de 75% să fie complexe: din fructe, legume, cereale.
Lipidele (grăsimile) vor fi în proporție de 25-30% de origine animală: unt, smântână, restul de 70-75% vor fi uleiuri vegetale și fructe oleaginoase (nuci, migdale, semințe).

Repartiția caloriilor într-o zi va respecta regula:

- 50-60% glucide
- 25-35% lipide
- 15% proteine

Mineralele și vitaminele sunt importante în creșterea și dezvoltarea normală a copilului. Copiii între 1-3 ani au nevoi crescute de fier față de aportul limitat din dietă și anemia feriprivă se întâlnește destul de des.
Pentru creștere și dezvoltare sunt necesare calciul și zincul. Vitamina D este esențială în absorbția calciului și depozitarea acestuia la nivelul oaselor.
Nu recomand suplimentarea de rutină cu minerale și vitamine, ci este preferabil ca acestea să fie luate natural, din alimente, de aceea este obligatorie o alimentație variată.

mancare sanatoasa pentru copii

2. În ce mod este asociată mâncarea sănătoasa cu funcționarea organismului la copii?

Consumul alimentelor sănătoase în perioada copilariei este foarte importantă pentru cresșterea și dezvoltarea copilului. În schimb, consumul alimentelor cu valoare nutritivă redusă: pâine albă, cereale rafinate, dulciuri, poate provoca malnutriție, rahitism, imunitate scăzută, retard intelectual în copilărie și în general un organism tarat pentru tot restul vieții.

3. Considerați că în prezent părinții oferă copiilor o alimentație sănătoasă? Explicați.

Sunt mulți părinți responsabili, care se informează de la surse autorizate cu privire la alimentele și modul de alimentare a copiilor, având în vedere vârsta copilului, sexul, activitatea fizică. Acești părinți au grijă ca mesele copiilor lor să fie gătite în casă, să conțină principiile nutritive amintite mai sus, să nu fie prea mari cantitativ, dar să fie de calitate.

Din păcate, există și părinți care cred că pot suplini lipsa timpului petrecut cu copiii printr-o alimentație bogată în alimente procesate și dulciuri. De asemenea și bunicii, de cele mai multe ori, își răsfață nepoții sau "cumpără" dragostea nepoților cu dulciuri și sucuri.

Chiar dacă duc copii obezi la nutriționist, de cele mai multe ori nu doresc să schimbe stilul de viață al familiei și nu obțin niciun rezultat în scăderea în greutate a copiilor.

Citește și: Top 10 reguli pentru mese sanatoase in familie 

Principiile alimentatiei sanatoase 

mancare sanatoasa copii

4. Cum poate fi încurajată o alimentație sănătoasa încă de la o vârstă fragedă?

Mediul familial reprezintă influența de bază în dezvoltarea obiceiurilor alimentare ale copiilor. Puterea exemplului personal este foarte importantă. Părinții, bunicii și frații mai mari sunt exemplele pe care copilul le urmează. Copiii nu pot decide care sunt alimentele sănătoase, această decizie revenind adulților din familie. În acceptarea unui aliment de către copil, contează gustul, aspectul, mirosul, temperatura alimentului. Atmosfera la masă trebuie să fie destinsă, nu sunt permise certurile, bătăile în cazul refuzului unui aliment. Pentru creșterea poftei de mâncare e nevoie de perioade de timp petrecute în aer liber și păstrarea unei distanțe de aproximativ 2-2,5 ore între mese. Copilul trebuie învățat cu un orar de 3 mese principale și 2 gustări, zilnic.

5. Ce recomandări de alimente/preparate sănătoase aveți pentru părinți?

- carne: pasăre (fără pieliță), vită, vițel, porc slab (mușchiuleț sau mușchi file)
- peşte: orice tip
- ouă: 3-4/săptămână
- lapte și produse lactate: lapte dulce, lapte bătut, sana, chefir, iaurt (NU cu fructe), brânză de vaci, urdă, caș, brânzică de casă, cașcaval, brânză telemea
- orez, paste, cartofi: se vor consuma cu prudență
- fructe: de preferat în stare proaspată. Se vor evita compoturile dulci și excesul de paste din fructe: gemuri, dulcețuri
- legume: de preferat cât mai multe în stare crudă, în salate (conțin fibre și vitamine).
- cereale integrale. Nu cele cu zahăr, ciocolată!
- pâine neagră, graham, secară, în cantități limitate
- unt proaspăt
- uleiuri vegetale (măsline, floarea soarelui, porumb)

Contează mult și modul de gătire al alimentelor: se vor evita prăjelile și se reduc preparatele de tip pane (șnițel). Se preferă gătitul prin fierbere, la abur, în cuptor, pe grătarul electric.

6. Ce sfaturi aveți pentru părinți în ceea ce privește alimentația sănătoasă?

Să se gândească în primul rând la sănătatea copiilor lor, la faptul ca un copil gras va fi obezul de mâine și șansele lui de a avea o sănătate bună și o viață plină de împliniri și satisfacții vor fi drastic diminuate. Să ceară ajutor specializat imediat când situația se impune și să țină seama că prevenția este mai facilă, mai puțin traumatizantă și mai puțin costisitoare decât tratarea obezității și a bolilor ce decurg din aceasta.

Mulțumim doamnei doctor Camelia Olteanu pentru ajutorul acordat în realizarea articolului. 

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Cele mai bune 20 de alimente pentru copilul tau Cele mai bune 20 de alimente pentru copilul tau
Cum iti convingi copilul sa manance fara negocieri Cum iti convingi copilul sa manance fara negocieri
7 alimente pe care trebuie sa le eviti pana cand copilul are 7 ani 7 alimente pe care trebuie sa le eviti pana cand copilul are 7 ani
Scapa din timp de mofturile la mancare ale copilului tau Scapa din timp de mofturile la mancare ale copilului tau

Articole Lifestyle

Culoarea pe care să nu o combini niciodată cu blugi albaștri Culoarea pe care să nu o combini niciodată cu blugi albaștri
3 femei cuminți din zodiac care iubesc golani 3 femei cuminți din zodiac care iubesc golani
Lănțișorul auriu nu mai este la modă! Cum arată accesoriul anului 2018 Lănțișorul auriu nu mai este la modă! Cum arată accesoriul anului 2018
10 culori de ojă pe care orice femeie ar trebui să le aibă 10 culori de ojă pe care orice femeie ar trebui să le aibă

Alte articole care te-ar putea interesa


Adauga comentariul tau
 
Nume   Cod
Refresh

 
 
 
Mesaj (1500 caractere)  

 
Nu exista comentarii pentru acest articol. Fii prima care isi spune parerea!
Editorial Qbebe
scris de Diana Vijulie
Sunt mamă, deci mă simt vinovată. Mereu!Prima vinovăție de mamă m-a măcinat la 3 minute după ce am văzut a doua liniuță de pe testul de sarcină și am zis "eu nu cred așa ceva". Vinovăția asta a tot crescut, pe măsură ce acceptam ideea că...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
Yucca Center – un loc unde mamele se vor simți ca acasăAm avut plăcerea de a vizita săptămâna aceasta un loc extrem de plăcut, gândit de o mamă pentru alte mame. Încorporează într-un singur concept o parte destinată delectării cu minunății culinare, una destinată...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Imagini care arata cat de diferite sunt sarcinile

Imagini care arata cat de diferite sunt sarcinile

Sarcinile sunt extrem de diferite atat de la o femeie la alta, cat si de la un
MAI MULT

Stii ca esti insarcinata atunci cand…

Stii ca esti insarcinata atunci cand…

Simptomele sarcinii iti pot da batai de cap, mai ales cand esti gravida pentru
MAI MULT

Incep inscrierile la Scoala Parintilor Responsabili: seminarii gratuite pentru viitorii parinti din Bucuresti si Galati

Incep inscrierile la Scoala Parintilor Responsabili: seminarii gratuite pentru viitorii parinti din Bucuresti si Galati

Naste Natural (www.nastenatural.ro), un
MAI MULT

Bebee

10 sfaturi utile ca bebeluşul să doarmă mai bine

“Persoanele care spun că dorm că nişte bebeluşi, de obicei nu au unul
MAI MULT

Tratamente naturiste pentru fibromul uterin

Există tratamente naturiste și pentru fibromul uterin. Astfel, pe lângă
MAI MULT

Întărirea-sistemului-imunitar-la-copii

Întărirea sistemului imunitar la copii

Ce puteţi face pentru a vă proteja copiii de germenii şi viruşii la care
MAI MULT

infertilitatea secundară

Ce este infertilitatea secundară?

Denumirea de infertilitate secundară ridică adesea multe semne de întrebare.
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net