Informații despre comunicarea dintre educatori și părinți
Barierele în calea comunicării dintre educatori și părinți există la mai multe niveluri. Astfel, prima problemă care este de altfel menționată și în cadrul studiilor de specialitate constă în faptul că publicul devine din ce în ce mai înstrăinat de instituții publice, iar școlile ajung ținta unor rapoarte negative. De asemenea, conform unei cercetări din 2001, mulți părinți se simt fără sprijin, prost înțeleși și copleșiți de solicitările care le sunt adresate. Pentru a remedia aceste goluri educatorii ar trebui să aprecieze fiecare interacțiune pozitivă care va conduce la sporirea încrederii și la consolidarea relației, nu doar cu anumiți părinți, ci cu întreaga comunitate. Școlile locale au nevoie să devină o parte din comunitate și constituie un punct natural de interacțiune cu părinții (prin ședințe, ajutorarea familiilor nevoiașe, participarea în diverse programe de sprijin).
Diferenţele culturale
Primul gol care poate apărea are legătură cu diferențele culturale care creează uneori provocări în comunicare dacă educatorii își folosesc propriile filtre pentru a interacționa cu părinți diferiți din punct de vedere cultural și lingvistic. În acest sens, educatorii trebuie să obțină informații pentru a putea înțelege diversitatea culturală și lingvistică din sânul familiilor; acceptarea și înțelegerea pot fi demonstrate prin celebrarea diverselor tradiții precum și prin modalități de ușurare a comunicării (de exemplu interpretarea cerințelor activităților în limba engleză sau în altă limbă de circulație internațională). De asemenea, și folosirea jargonului educațional în discuțiile/comunicările cu părinții constituie un real obstacol. Astfel, educatorii trebuie să-și gestioneze conversațiile pentru a se asigura de evitarea acestuia (dacă se folosesc termeni tehnici sau acronime trebuie explicați).
Concepţiile negative
La nivel parental, propriile concepții negative ale unui părinte pot avea un impact asupra relației dintre școală și copil. Acest gol devine deosebit de problematic în cazul în care părintele se confruntă cu probleme privitoare la comportamentul copilului sau la evoluția pe plan academic. Educatorii pot astfel să se implice pentru a susține părinții în gestionarea preocupărilor pe care le împărtășesc într-o manieră constructivă (înțelegerea completă a perspectivei educatorului pe baza informațiilor concrete din programul de activități de la grupă - transmiterea de newslettere în mod constant se poate dovedi un instrument util).
Lipsa de timp sau de bani
Un alt obstacol în calea comunicării poate ține de lipsa mijloacelor financiare sau chiar a timpului (conform Finders&Lewis, 1994). Pentru a remedia aceste inconveniente, educatorii pot chestiona părinții la începutul anului școlar pentru a stabili timpul pe care aceștia îl au la dispoziție, precum și disponibilitatea, dar și să ofere informații cu privire la modul și locul în care pot fi contactați. Orele pentru binecunoscutele ședințe cu părinții trebuie să fie întrucâtva flexibile pentru a se acomoda cu părinții care lucrează, inclusiv cu cei care au program în ture sau care fac naveta pentru a ajunge la muncă. Pentru a susține și mai mult comunicarea, există și cadre didactice care apelează la vizite la domiciliu în cazul familiilor care întâmpină probleme cu transportul sau îngrijirea copiilor.
Nu în ultimul rând, trebuie menționată și durata scurtă (5-15 minute) rezervată unei întrevederi părinte-educator care nu îngăduie o comunicare cuprinzătoare cu privire la evoluția academică și socială a copilului. Pentru a gestiona această problemă, Nichols și Read sugerează ca educatorii să stabilească anumite momente în care să ofere părinților mostre din activitatea de la grupă (trebuie însoțite de informații explicative). Participarea la ședințele cu părinții constituie astfel o modalitate de interacțiune semnificativă. Includerea copilului în acestea implică de obicei o cumpănire prealabilă.Citește și: Dezvoltarea copilului: Cât de importantă este comunicarea eficientă dintre părinți si grădiniță
Sfaturi
- Observați cum vă simțiți. Conștientizarea sentimentelor este extrem de importantă (când nu accepți existența lor, pot interveni în crearea unei relații puternice și pozitive cu părinții).
- Priviți interacțiunea din punctul de vedere al copilului. În acest mod se reduce tensiunea și se rezolvă problemele în comun. În cazul în care copilul este mai cooperant cu tine ca educator decât cu părintele încearcă să privești din perspectiva celui mic
- Cooperează cu părinții. Creează un plan alături de aceștia cu privire la modul în care poți gestiona o problemă pentru a progresa, nu a deveni rivali.
- Mulți părinți comit imprudența de a se relaxa și a aștepta ca educatorii să vină la ei cu probleme. Comunicarea trebuie să existe în mod regulat și să nu aibă loc doar în situații negative
- Ca părinte, încearcă să te implici, pe cât posibil, în activitatea de la clasă a copilului pentru a observa cum ascultă, cum lucrează și cum cooperează cu educatorul.
- Nu în ultimul rând, găsiți modalități alternative de comunicare pentru a vă asigura de transmiterea completă a tuturor informațiilor/mesajelor (sfat valabil atât pentru părinți, cât și pentru educatori)
În final, nu uitați să verificați constant modul în care evoluează relația dintre voi, unde sunt necesare ajustări. Comunicarea reprezintă cheia funcționării oricărui tip de parteneriat și, mai ales, este menită să aducă beneficii însuși copilului pe termen lung.
Kinderunity - prima platforma pentru grădiniţe care facilitează comunicarea dintre părinţi şi educatori
Kinderunity este o platformă online proiectată pentru specificul educațional, dezvoltată împreună cu profesorii și părinții, astfel încât să acopere toate necesităţile de organizare şi comunicare a unei grădiniţe. Orice persoană care utilizează un PC sau un smartphone poate utiliza cu succes Kinderunity. Scopul Kinderunity este acelaşi cu al unui părinte responsabil şi cu al unui educator dedicat: un copil fericit, educat şi sănătos.
Surse:
http://education.more4kids.info; www.adi.org; www.zerotothree.org; www.3plearning.com