Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Aflati mai multe... X

Cum să nu lași trecerea la ora de vară să afecteze somnul copilului

de Irina Olteanu

Anul acesta trecerea la ora de vară se va face în noaptea dintre 25 și 26 martie. Pentru că nu îți dorești ca această schimbare să afecteze în vreun fel somnul copilului, te invităm să ții cont de următoarele informații și recomandări.

Informații despre ora de vară și copii

În primul rând, se impun câteva precizări cu privire la ritmul circadian (cunoscut sub denumirea de ceas biologic). Acesta este un ciclu de aproximativ 24 de ore al proceselor biochimice, fiziologice sau comportamentale aparținând entităților vii. Conform studiilor din domeniu, când oamenii sunt îndepărtați de orice sursă exactă a timpului, acest ceas biologic funcționează pentru o perioadă de aproximativ 25 de ore; când însă ceasul biologic nu mai este sincronizat cu cel al societății, pot apărea probleme legate de somn.

Dacă trecerea la ora de vară sau de iarnă determină un adult să se simtă somnoros timp de câteva zile, până când corpul se va ajusta la noul program, pentru bebeluși și copii acest interval de timp se poate să fie de câteva săptămâni. Copiii de vârstă mică nu pot procesa la fel de rapid schimbarea și ajung de cele mai multe ori să se trezească mai devreme decât de obicei, prin urmare sunt decalate și siestele sau ora de culcare de seară, apărând un ciclu nesfârșit de irascibilitate și epuizare din care pare greu de ieșit. Dacă ai parte de un copil adaptabil, nu te vei confrunta cu niciun fel de problemă. Dacă însă copilul tău nu este adaptabil, se vor modifica orele de somn și de trezire și pot apărea și treziri în timpul nopții.

trecerea la ora de vara

Sfaturi pentru ca ora de vară să nu afecteze somnul copilului

Din acest motiv, pentru a adapta din timp rutina de somn a copilului, este o idee bună să încerci să îl culci puțin mai devreme cu câteva zile înainte de trecerea la ora de vară (cu 10-15 minute pentru copiii care nu sunt adaptabili și mai ales pentru bebelușii cu vârstă mică care se trezesc extrem de devreme dimineața pentru a mânca). Astfel, ceasul său biologic va avea timp să realizeze ajustarea. Chiar dacă nu va adormi decât la ora la care organismul său este obișnuit, îi vei încuraja corpul și mintea să se relaxeze puțin mai devreme decât de obicei, ceea ce va conduce în final și la o culcare la o oră mai devreme. Există păreri care susțin împărțirea diferenței în două, respectiv în 30 de minute (înainte și după schimbarea de oră). Este posibil ca o perioadă să se trezească cu 30 de minute prea devreme, dar după trecerea la ora de vară vei reuși să convingi copilul să se trezească la ora dorită. Nu uita să îți păstrezi rutina; nimic nu induce în eroare un copil mai repede decât o schimbare în rutina zilnică. Astfel, dacă întotdeauna luați cina și apoi mergeați la duș cu o oră înainte de culcare, continuați să faceți acest lucru, chiar dacă apare prea devreme pentru propriul tău ritm circadian.

Nu încerca să îți epuizezi copilul pentru a-l determina să adoarmă; copiii epuizați adeseori adorm mult mai dificil și chiar se opun somnului. Vei remarca din păcate că după trecerea la ora de vară copilul va continua să se trezească la fel de devreme ca și în trecut; nu te îngrijora, în 1-2 săptămâni se va acomoda cu noua oră.

Cea mai mare provocare pentru părinți este aceea de a-și convinge copiii că este ora pentru culcare deși afară soarele încă strălucește. Dacă al tău copil întâmpină probleme în a adormi cât timp este lumina zilei în exterior, încearcă să întuneci suplimentar camera (cu jaluzele, perdele groase) și să te asiguri că rutina sa de culcare este una utilă pentru instalarea somnului (nu sunt permise jocuri stimulante înainte de culcare). Dacă al tău copil se trezește mult prea devreme, asigură-te că înțelege faptul că nu este o oră potrivită pentru a începe ziua. Încurajează-l să realizeze o activitate liniștită, iar dacă este suficient de mare ajută-l cu un ceas deșteptător lângă pat. Copiii care au o rutină bună de somn au parte de o perioadă liniștită înainte de culcare, rămân în pat toată noaptea și nu au nevoie de ajutor ca să adoarmă; așadar fac față cel mai bine acestei schimbări de oră. În general durează aproximativ o săptămână după trecerea la ora de vară ca toată lumea să se adapteze la un nou tipar de somn, indiferent de vârstă, prin urmare încearcă să ai răbdare.

trecerea la ora de vara

Sfatul specialistului cu privire la somnul copilului

Conform expertului în somn Shalini Paruthi, director al Centrului de Medicină și Cercetare a Somnului din St. Louis, poți face anumite lucruri pentru a preveni impactului schimbării de oră asupra somnului celui mic. În săptămâna de dinainte:
- Începi rutina copilului înainte. Dacă aceasta este de obicei la ora 8:30, inițiaz-o la 8:20, apoi la 8:10 și tot așa. Dacă crești treptat durata de timp, este vorba despre o schimbare graduală, iar când ora de vară se schimbă, ceasul biologic este deja adaptat.
- Dacă ai uitat despre trecerea la ora de vară, nu este nicio problemă dacă îți lași copilul să doarmă puțin mai mult în weekend-ul respectiv
- Dacă după trecerea la ora de vară observi că somnul copilului este destabilizat, îngăduie câteva reprize de somn în weekend. Asigură-te însă că al tău copil continuă să se trezească la aceeași oră în fiecare zi pentru a se putea adapta la trecerea la ora de vară

În ansamblu, specialista încurajează părinții să se asigure de faptul că cei mici au parte de o rutină aferentă somnului, chiar și în weekend-uri. În ceea ce privește adolescenții, este important ca aceștia să se odihnească suficient (8-10 ore) nu doar pentru propria sănătate și funcționare mentală, dar și pentru a preveni condusul în stare de somnolență. În cazul adolescenților de 18 ani, școala începe devreme și mulți dintre ei conduc. Ei sunt deja șoferi neexperimentați, iar dacă se adaugă și o noapte de privare de somn pot apărea probleme. Din aceste motive este important ca părinții să joace un rol activ și să se asigure că adolescenții se odihnesc suficient, în special în weekend-ul când are loc trecerea la ora de vară.

Citește și:Probleme in somnul copilului: cauze si rezolvari 

Surse: 

www.purewow.com; www.realsimple.com; www.babysleepsite.com; www.kidspot.com.au/

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Cum sa scapi de pampersi Cum sa scapi de pampersi
Cum sa treci de la patul de nou-nascut la cel de om mare Cum sa treci de la patul de nou-nascut la cel de om mare
Afla cum sa il inveti pe copilul tau se se imbrace singur! Afla cum sa il inveti pe copilul tau se se imbrace singur!
5 idei de cadouri pentru ziua copilului tau 5 idei de cadouri pentru ziua copilului tau

Articole Lifestyle

Nu se mai poartă fusta lungă. Care este lungimea HOT din vara 2018 Nu se mai poartă fusta lungă. Care este lungimea HOT din vara 2018
Luna Plină în Săgetător predispune zodiile la infidelitate Luna Plină în Săgetător predispune zodiile la infidelitate
La ce să fii atentă când cumperi shaorma ca să nu te îmbolnăvești La ce să fii atentă când cumperi shaorma ca să nu te îmbolnăvești
Nu se mai poartă fusta lungă. Care este lungimea HOT din vara 2018 Nu se mai poartă fusta lungă. Care este lungimea HOT din vara 2018

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Maria Ionescu
Mi-am lăsat copilul să plângă până s-a liniștit singur și nu am niciun regretNimeni nu își dorește ca bebelușul său să fie trist. Mai ales o mamă. Dar să îți înveți copilul să adoarmă singur noaptea și să stea liniștit până dimineața presupune aproape...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
Am testat piureurile organice Annabel Karmel și ne declarăm încântate. Atât eu cât și cea micăMă numesc Gheorghe Teodora Camelia, sunt mămica a doi copii minunați, un băiețel în vârstă de 3 ani și o fetiță de 1 an. Nu obișnuiesc să achiziționez din comerț produse gata ambalate destinate meselor...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Contraceptia dupa nastere: cum sa eviti sarcina in mod natural

Contraceptia dupa nastere: cum sa eviti sarcina in mod natural

Fie din motive ce tin de alaptare, fie din atentia pentru o stare buna de
MAI MULT

Cum sa iti activezi hormonii pentru a avea o maternitate usoara

Cum sa iti activezi hormonii pentru a avea o maternitate usoara

Toate mamicile isi doresc sa aiba parte de o maternitate cat mai usoara. Iata
MAI MULT

14 lucruri care se intampla in corpul tau cand ramai insarcinata

14 lucruri care se intampla in corpul tau cand ramai insarcinata

Cand ramai insarcinata in corpul tau au loc o serie de modificari, care de care
MAI MULT

Bebee

sigur.info-fii sigur pe net