10 reguli de alimentație pe care mamele le respectă întotdeauna

Mămicile își doresc întotdeauna să le ofere tot ce au mai bun copiilor, în special când vine vorba despre alimentație. Din acest motiv îți oferim regulile de alimentație pe care acestea le respectă întotdeauna, precum și o mulțime de informații prețioase cu privire la alimentația sănătoasă provenite direct de la acestea.

Nu există un îndrumar de alimentație pentru copii, deoarece fiecare copil este unic. Chiar dacă vorbim despre frați gemeni. Sunt disponibile o mulțime de cărți pe tema alimentației, precum și specialiști care te pot ajuta cu sfaturi pentru o nutriție echilibrată. Cumva însă, intuiția de mamă este cea care primează. Tot ea te va ajuta să descoperi care sunt gusturile micuțului sau micuței tale și în ce mod le poți lua în considerare încât să te asiguri că va beneficia de cea mai bună alimentație.

Reguli de alimentație pe care mamele le respectă

reguli de alimentatie
  1. Hrănesc copilul cu alimentele corecte, încă din prima zi de viață. În prima partea a vieții laptele matern este cel mai hrănitor și potrivit aliment pentru copilul tău. Organizația Mondială a Sănătății încurajează, atunci când nu există restricții sau interdicții, alăptarea exclusivă până la vârsta de 6 luni, cu posibilitatea continuării până la vârsta de 2 ani. Atunci când oferă sugarilor lapte praf, fac acest lucru în conformitate cu recomandările medicului pediatru; acesta ia în considerare parametri de dezvoltare și alte trăsături caracteristice ale copilului pentru a stabili produsul indicat nevoilor sale.
  2. Dețin un control bun asupra proviziilor de alimente din gospodărie. Odată ce copilul a început diversificarea, s-a familiarizat cu textura diverselor alimente, diverse tipuri de ronțăieli ajung să fie incluse pe lista de cumpărături. Mamele responsabile optează pentru alimente sănătoase, cu valoare nutritivă, atât când vine vorba despre mesele principale, cât și despre gustări.
  3. Oferă copiilor mai multe variante din care pot alege. Indiferent de vârstă, copiii ca și adulți au preferințe care pot ajunge să se modifice odată cu trecerea timpului. Din acest motiv, oferind două-trei variante pentru alimentele care urmează a fi consumate de copil, le oferă în același timp și un control asupra propriei alimentații, care va conduce în timp la dezvoltarea unei relații benefice cu mâncarea.
  4. Optează pentru alimente organice sau bio, de sezon. Acestea pot fi achiziționate din piețe, aprozaruri, de la producători locali sau chiar supermaket-uri, la raioanele speciale. Servind copilului la mese alimente de calitate, te asiguri nu doar de o calitate sporită a nutrimentelor pe care le conțin, ci și de beneficii considerabile asupra sistemului digestiv și a întregului organism. Nu trebuie neglijat și beneficiul financiar pe care îl oferă asupra bugetului familiei.
  5. Nu oferă alimente pline de grăsimi saturate. În continuarea punctului anterior, mâncarea de tip fast food este cea mai des inclusă în alimentația copiilor, încă de la vârste fragede. Mamele informate știu să citească cu atenție etichetele produselor și urmăresc nu doar termenul de garanție, ci și ingredientele din compoziție pentru a se asigura că cei mici beneficiază de o nutriție echilibrată.
  6. Nu încurajează curățarea farfuriei și nici nu forțează copilul să mănânce. Atunci când copilul s-a săturat, mămicile nu insistă să termine cele câteva îmbucături rămase. Cu toate că vorbim despre vârste fragede, copiii știu să interpreteze semnalele pe care le transmite corpul cu privire la senzația de sațietate. Iar o insistență în acest sens nu face decât să le anuleze această senzație, crescând riscul de obezitate infantilă şi, provocând organismul să mănânce mai mult decât are nevoie.
  7. Dulciurile se oferă cu măsură. Dulciurile oferite ocazional nu reprezintă niciun fel de problemă, dar nu se transformă desertul în principala atracție a unei mese (fie că este vorba despre masa de prânz sau de cină). Atunci când desertul este prezentat sub formă de premiu, ajunge să dețină valoarea unui premiu, fiind mult mai apreciat în detrimenul celorlalte alimente. De asemenea, dulciurile nu se oferă ca recompensă și nici nu se retrag sub formă de pedeapsă pentru că mâncarea nu este iubire și nici supărare; se creează asocieri mentale cu privire la alimente care vor fi extrem de dificil de remediat. Dacă vrei să te asiguri că cel mic își ia porția de dulce, dar aceasta este controlată de tine, poți încerca una dintre rețetele oferite de specialiștii Beko.
  8. Cel mai bun lichid este apa. Sucurile carbogazoase și alte băuturi îndulcite nu fac decât să adauge calorii suplimentare și să interfereze cu alimentația de calitate. După laptele matern și având acordul mediului pediatru (în cazul sugarilor) apa constituie lichidul potrivit pentru orice categorie de vârstă. Sucul integral de fructe este oferit, dar în cantități limitate, pentru a nu reduce pofta de mâncare.
  9. Nu se mănâncă în fața televizorului sau a telefonului/tabletei. Atunci când un copil dispune de o distracție în timpul mesei, se ajunge de cele mai multe ori la un consum necontrolat, deseori excesiv de alimente, pentru că atenția este distrasă de la activitatea principală. Mamele responsabile cunosc importanța meselor în familie și încurajează crearea unei rutine plăcute și relaxante în preajma acestora.
  10. Copiii imită exemplul tău. Nu în ultimul rând, este esențial să reprezinți un model pentru copilul tău. Cei mici urmăresc cu mult mai multă atenție ceea ce faci decât ceea ce zici, prin urmare te asiguri că va copia un comportament alimentar sănătos. Atunci când tu faci alegerile potrivite, reușești să conturezi un model de urmat pentru generația următoare. Pentru că alimentația sănătoasă este cu adevărat importantă, fotbaliștii de la FC Barcelona s-au implicat într-un program de informare, Eat like a Pro, în care vor să-i determine pe copiii să înțeleagă că fructele și legumele sunt esențiale pentru o viață sănătoasă.

Opinii ale mamelor

Am apelat la o mulțime de mămici prietene Qbebe pentru a ne oferi regulile pe care le respectă ele cu privire la alimentația copiilor, reguli pe care le-am rezumat mai sus. Iată ce ne spun ele:

Mihaela: Am început să îi dau să mănânce la 6 luni, am evitat sarea până la 1 an, am început cu legume la prânz, apoi fructe dimineața și cina. Acum mănâncă de toate, îi gătesc la 2-3 zile și niciodată nu lipsește ciorba sau supa. Iar acum, la 1 an și 5 luni, nu mai am idei de mâncare...

reguli de alimentatie

Alina: O atenție sporită la tot ce înseamnă igienă! Alimentația copilului meu constă în fructe și legume proaspete bine spălate, uneori mă uit și la proveniența lor, am grijă sa folosesc carnea proaspătă, lactate cât mai bio, uneori le fac chiar eu cu mânuța mea, evit sarea, mierea, zahărul și ceaiurile și am grijă să îi curăț cavitatea bucală băiețelului meu după fiecare masă!

Aleyna:Și noi am început la 6 luni cu legume, treptat am adăugat și fructele, iar acum mănâncă de toate, nu lipsește ciorbica, supa etc. Ne bazăm cel mai mult pe broccoli, spanac, pătrunjel verde proaspăt și multă cărniță, ficățel.

Ioana: Eu nu îi voi da sare, zahăr, miere până la cel puțin 1 an. Fără prăjeli, fără sucuri de fructe, fără dulciuri/snack-uri. Încerc să îi dau carne cât mai naturală și brânzeturi/lactate fără multe adaosuri.

Simona: Hrănirea bebelușului la sân la cerere, chiar dacă cere des. Sugarul are un instinct de supraviețuire care îi dictează când și cât să mănânce.

Camelia: Nu ofer mâncare gata preparată, decât foarte rar. Niciodată borcănașe. Am mers pe schema medicului pediatru. Multe fructe, multe legume. Mâncare proaspătă. Supa e singura pe care o ofer 2-3 zile, felul principal îl gătesc în fiecare zi. De asemenea, am început diversificarea după 6 luni, după ce copilul a stat în fund, cu legume. Apoi micul dejun cu fructe și cina cu brânzică.

Mariana: Reguli de aur: lasă copilul să testeze, nu-i critica reacțiile și mofturile de început, nu trăi după regulile de alimentație ale altora, nu face comparații inutile. Gătiți împreună, alegeți produse sănătoase, nu-l forța să mănânce tot din farfurie. Trebuie să ai răbdare și inventivitate (te salvează în orice situație). Primul copil, Paula, a fost o pofticioasă. În schimb nu-i plăceau legumele sub nicio formă. Proteinele și lactatele erau în top. Am încercat prin joc și gătit mese împreună să o conving și am reușit, cu multă răbdare. Nimic forțat. Am schimbat regulile în alimentație după nașterea celui de-al doilea copil. Mara a fost opusul Paulei. După ce ne-am luptat aproape doi ani cu diversificarea, fiindcă nu asimila și a ajuns cu tulburări de metabolism, am descoperit că avea intoleranțe alimentare la aproape 300 de alimente. Evident diagnosticarea nu a avut loc la noi în țară. Aici nu am reușit să-i dăm de capăt. Întreaga familie am trecut la o dietă strictă, dar extrem de bine gândită, pentru a putea depăși această situație. Am exclus făinoase, cereale de orice tip, laptele si orice derivat. Gătitul legumelelor la abur, pâinea din făină de orez a devenit o obișnuință, am început să gătesc dulciuri raw-wegan fiindcă îmi doream să inventez mese cât mai variate. A fost greu atunci, acum suntem ok, putem mânca absolut orice. A devenit un stil de viață.

Bianca: Reguli stricte in alimentația fiicei mele am respectat în primii 2 ani și jumătate de viață: fără dulciuri, fără prăjeli, fără mezeluri sau alimente procesate, în general. Am încercat să aibă un meniu cât se poate de echilibrat, dar țineam cont și de dorințele ei de moment. Cred că e foarte important să îți asculți copilul și să nu îl obligi să mănânce ceva ce nu îi face plăcere. Nici eu nu mănânc un aliment care nu îmi place. După 2 ani și jumătate a mai primit liber la unele lucruri, în principal la dulciuri. Nu pentru că îmi doream, dar nici nu voiam să îi creez frustrări. Avem însă o regulă pe care încercăm să o respectăm pe cât posibil (nu ne iese chiar mereu): să mâncăm dulce o singură dată pe săptămână și cu limită. Un lucru este cert: are momente în care nu mănâncă decât ceea ce își doreste ea în acel moment, din categoria alimentelor permise în casă. Din fericire, fiică-mea face de multe ori alegeri minunate: salate, iaurt, brânză cu roșii și castraveți. Prin urmare, nu mă enervez când îmi cere și ceva ce eu consider că poate nu e tocmai ideal. Iar puterea exemplului este cea mai importantă. Diana mă întreabă mereu de ce eu nu mănânc multe dulciuri, iar răspunsul este același: mănânc, dar cu măsură. Și mie îmi plac, dar știu că nu sunt cea mai fericită alegere.

Mulțumim mămicilor pentru ajutorul acordat în realizarea articolului.


Surse: https://lifeloveanddirtydishes.com; http://kidshealth.org; http://michaelpollan.com

Beko Romania
×