Ce s-ar întâmpla dacă ai bea numai un pahar de apă pe zi?

Apa este mai mult decât importantă pentru starea generală de sănătate a organismului. Apa este vitală! Ne-am pus o întrebare, deși ieșită din comun, aplicabilă, din păcate, pentru multe persoane: ce s-ar întâmpla dacă ai bea numai un pahar de apă pe zi? Iată ce spun studiile desfășurate în acest sens, precum și specialistul în nutriție.

Apa = viață

Nu, nu este un clișeu: apa chiar este viață, mai ales dacă ne gândim că este principalul compus chimic din corpul uman și reprezintă 60% din greutatea ta totală. Organismul depinde de apă pentru a supraviețui, fiecare celulă, țesut și organ au nevoie de această substanță, pentru a funcționa bine. De exemplu, știai că apa te ajută să elimini toxinele prin urină, transpirație și scaun? Ori că îți menține temperatura în limite normale, îți protejează articulațiile și țesuturile sensibile?

În plus, apa din corp transportă nutrimentele la celule, fiind o componentă importantă a sângelui. Sângele este format din 45% eritrocite și 54% plasma. Plasma conține 92% apă, iar celulele roșii au o concentrație de apă de aproximativ 64%, prin urmare, apa menține volumul vascular și permite circulația sângelui, funcții esențiale pentru diferite organe.

Când nu consumi suficientă apă, te confrunți cu deshidratare, o situație deloc plăcută, a cărei simptome variază de la ușoare - dureri de cap - la grave - leșin sau probleme renale. Deshidratarea, fie ea și ușoară, te lasă obosit și fără energie, așa că, în loc să îți mai faci o cafea, când te simți astfel, mai bine alegi să bei o cană de apă.

pahar cu apa

Studiu despre persoanele care consumă un singur pahar de apă pe zi

Un număr îngrijorător de persoane consumă un singur pahar de apă pe zi, în pofida recomandărilor emise de medici și nutriționiști. O companie care analizează vânzarea cu amănuntul, Kantar Worldpanel, a studiat obiceiurile de consum al lichidelor într-un grup de 30 de mii de persoane, în condițiile în care specialiștii în sănătate le recomandaseră să evite consumul de ceai, cafea sau băuturi dulci. S-a descoperit faptul că mai puțin de 1% dintre persoane au băut 8 pahare de apă pură în fiecare zi, cantitatea recomandată zilnic de către Serviciul Național de Sănătate din Marea Britanie. 6 din 10 persoane au băut doar un pahar de apă de la robinet sau îmbuteliată, 2 din 10 persoane au băut 2 pahare de apă, în timp ce 1 din 10 persoane au afirmat că au consumat 3 pahare de apă. Giles Quick, directorul companiei de cercetare, a declarat: " instituțiile de guvernare nu susțin că trebuie să bei doar apă pură, dar ar fi de preferat ca oamenii să consume mai multă decât fac în prezent, deoarece cantitatea de grăsimi și zaharuri din alimente crește pe an ce trece. Trebuie crescut gradul de conștientizare cu privire la consumul de apă, deoarece majoritatea oamenilor nu verifică cantitatea de apă pe care o consumă în același mod în care procedează cu porțiile zilnice de fructe și legume.

Cercetarea a indicat faptul că britanicii au consumat 12.4 miliarde de pahare de apă de la robinet acasă în fiecare an, comparativ cu 29.4 miliarde de căni de ceai și 13.1 miliarde de căni de cafea. Sucul de fructe, sucul și celelalte băuturi carbogazoase au reprezentat 16.4 miliarde de pahare zilnic. S-a concluzionat astfel faptul că mai puțin de 250 000 persoane au băut 8 pahare de apă pură în fiecare zi, necesarul pentru un organism sănătos, recomandat de către specialiști.

Consumul potrivit de apă

Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară recomandă ca femeile să consume aproximativ 1.6 litri de lichide, iar bărbații să consume aproximativ 2.0 litri de lichide pe zi, ceea ce înseamnă aproximativ 8 pahare de 200 ml pentru o femeie și 10 pahare de 200 ml pentru un bărbat. Deși numărul standard de pahare recomandat în general este de 8 pahare de apă pe zi, dimensiunea corpului, greutatea, temperatura din mediul exterior, gradul de activitate fizică, toate joacă un rol în determinarea cantității de apă de care ai nevoie (de exemplu, dacă faci mișcare într-o zi caniculară, vei avea nevoie să bei mai multă apă).

Un procent de aproximativ 20% din cantitatea de apă pe care o primești zilnic provine din alimente, prin urmare regula cunoscută de majoritatea persoanelor implică un consum de 2 l de apă pe zi. În cazul în care te simți însetat, înseamnă că ești deja deshidratat; nu aștepta până când simți nevoia să bei, soarbe cantități mici pe parcursul zilei pentru a-ți menține hidratarea.

Deși ceaiul, cafeaua și diverse băuturi dulci conțin apă, acestea au un efect diuretic, prin urmare vor contribui la eliminarea apei din organism prin urină. În plus, majoritatea acestor alternative conțin zahăr adăugat, astfel că nu reprezintă cea mai sănătoasă opțiune de hidratare.

Iată ce efecte ar avea asupra organismului consumul îndelungat de numai un pahar de apă pe zi 

Pe termen scurt, primul simptom resimțit în urma instalării deshidratării este reprezentat de sete și uscăciune a gurii. O scădere în volumul de sânge cauzată de o hidratare insuficientă conduce la activarea receptorilor din pereții vaselor de sânge, precum și emiterea unui semnal care va stimula centrul de sete din creier (o structură care răspunde la cantitatea de sare din sânge). La persoanele vârstnice, din cauza procesului de îmbătrânire, senzația de sete poate să apară mai târziu. Pe termen lung, însă, vor apărea și alte simptome extrem de neplăcute, după cum urmează:

deshidratare

De reținut

Apa este necesară pentru prevenirea deshidratării, care conduce la dureri de cap, pierderea energiei și apariția unor probleme grave de sănătate, precum pietrele la rinichi. Deși toate lichidele consumate pe parcursul unei zile contează în menținerea unei bune stări de hidratare a corpului, băuturile dulci și carbogazoase sunt de evitat, nu numai pentru că au un conținut caloric mare, dar și pentru că ne păcălesc setea și ne fac să credem că nu mai avem nevoie de hidratare prin apă pură și lichide sănătoase.

O autoritate extrem de influentă în domeniu, Serviciul Național de Sănătate din Marea Britanie, recomandă următoarele: Apa constituie cea mai sănătoasă alegere pentru a potoli senzația de sete. Dacă nu apreciezi gustul apei simple, poți încerca apă minerală sau poți adăuga o felie de lămâie. Este important ca ceaiul, cafeaua sau alte băuturi care conțin cofeină să nu constituie singura sursă de lichide.

În final, nu uita că durerile de cap, crampele musculare, palpitațiile cardiace pot constitui semne de deshidratare. Dacă le experimentezi, consultă un medic și nu uita de rolul important pe care îl joacă apa în viața ta!

Poți obține informații multe și interesante despre o alimentație sănătoasă în programul „Eat like a Pro" pe site-ul oficial Beko .

Surse: www.telegraph.co.uk; www.goodtoknow.co.uk; www.eatthis.com; www.redbookmag.com; www.bustle.com; https://waterstories.nestle-waters.com

Beko Romania
×