Tabelul de alimentație a copilului: ghid pe vârste pentru a-i ajuta dezvoltarea

Pentru a-i oferi copilului tău o alimentație sănătoasă, este important să știi de ce nutrimente are nevoie zilnic și în ce cantități. Principiile nutriționale ale celor mici nu diferă foarte mult de cele ale adulților: ambele categorii de vârstă au nevoie de vitamine, minerale, proteine, carbohidrați și grăsimi, dar dozele zilnice recomandate sunt diferite.

Obiceiurile alimentare sănătoase se formează încă din primele zile de diversificare și se consolidează pe măsură ce copilul crește.

Alimentația copilului - ghid pe vârste

Liana Conțiu, nutriționist dietetician, specialist în nutriție clinică și comunitară, ne-a oferit câteva sfaturi pentru o alimentație sănătoasă a copilului, în funcție de vârstă.

Știm cu toții că alimentația este baza sănătății, mai ales când vine vorba de copii. Începând cu alimentația diversificată până la propriile lui alegeri culinare, părintele ar trebui să îl ghideze spre alegeri sănătoase pentru o bună dezvoltare fizică și psihică.

tabel alimentatie

0-2 ani

În prima perioadă a vieții copilului, cunoaște alimentele. După vârsta de 6 luni începe diversificarea. În această perioadă, sistemul digestiv este încă imatur, de aceea este indicat să avem grijă la alimentele pe care i le oferim. Ele ar trebui introduse progresiv (respectând regula celor 4 zile), asigurându-ne că sunt tolerate. Este recomandat să evităm sarea și zahărul. Ar trebui început cu legume și fructe (sub formă de piureuri), iar la final să lăsăm alimentele proteice.

2-4 ani

La această grupă de vârstă este indicat ca alimentația să fie variată. Ar trebui consumate produse din toate grupele alimentare, având, însă, grijă ca acestea să fie dintr-o sursă bună și naturală. Mâncarea ar trebui să fie de sezon sau congelată (de noi, acasă). Nu îți face griji dacă copilul tău refuză să mănânce toată cantitatea de mâncare pe care i-o oferi. Lasă-l pe el să decidă cât este suficient pentru el. Ai grijă să nu îi oferi prea multe gustări pentru a nu-i deregla mecanismul foame-sațietate. Încearcă să gătești mâncarea acasă, pentru a controla stilul de gătit și cantitatea de ulei și sare. Nu exclude alimentele cu grăsime naturală, acestea au un rol important în buna dezvoltare a copilului tău (semințe, fructe oleaginoase, avocado, ulei de măsline).

6-8 ani

Din păcate, în țara noastră, obezitatea atinge cote alarmante în rândul copiilor. Ai grijă de programul lui alimentar. Asigură-te că mănâncă înainte să meargă la școală, pregătește-i pachetul pentru școală acasă sau alege cu grijă meniul de la catering. Orice neatenție costă scump sănătatea micuțului nostru. Totuși, nu îi interzice alimentele "nesănătoase". Învață-l să le consume ocazional, într-o cantitate mai mică din alegere proprie. Implică-l în activitățile gospodărești (gătit, cumpărături în supermarket), pentru a-i putea construi o educație nutrițională solidă. Sucurile de fructe (chiar și cele preparate acasă) nu ar trebui să fie zilnice, învață-l să consume fructele întregi. Mezelurile ar trebui excluse, pune-i în sandviș carne preparată acasă.

10-14 ani

Tot ce am construit în primii ani de viață se evidențiază clar în această perioadă de vârstă. Fiecare masă principală ar trebui să conțină și legume. Învață-l să aibă gustări sănătoase, formate din legume proaspete. Dacă refuză un aliment, nu-l obliga să-l consume, dar încearcă să-l introduci în alimentația lui în diverse forme sau alături de alimente pe care le preferă. Dacă ai un copil cu probleme de greutate, nu-l supune unor "cure de slăbire", ci organizează-i mesele într-un mod sănătos și apelează la ajutor specializat.

tabel alimentar

Consum de calorii pe categorii de vârstă

La categoria de vârstă 0-2 ani diferă porțiile în funcție de lapte, alăptare la sân etc. Calculul caloriilor se face 100 calorii/kg. Porții zilnice (cantitate totală).

Beneficiile unei alimentații potrivite în copilărie:

tabel alimentatie

Alimentele sănătoase, introduse în alimentație încă din etapa diversificării, îți vor ajuta copilul să se dezvolte armonios, pe termen lung. Sperăm să te ajute informațiile și recomandările noastre pentru a pune bazele unei educații nutriționale solide.  Și nu uita! Întotdeauna, când consideri că cel mic nu se încadrează în consumul de porții sau calorii specificate în tabelul nostru, medicul pediatru sau nutriționistul sunt în măsură să îți ofere mai multe detalii. 

Poți obține informații multe și interesante despre o alimentație sănătoasă în programul „Eat like a Pro" pe site-ul oficial Beko .

 

Surse: www.mayoclinic.org; www.momjunction.com; www.heart.org

Beko Romania
×