Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Aflati mai multe... X

Sfatul nutriționistului pentru mămici: Ce să cumpăr? Ce să gătesc?

de Irina Olteanu

Vei afla aici informații importante despre imunitatea copilului și traiul în colectivitate prezentate de doamna Alina Stoica, terapeut nutriționist. Ora de biologie a reprezentat cel de-al doilea eveniment al Școlii Părinților Responsabili organizat de Qbebe.ro.

Doamna Alina Stoica, terapeut nutriționist a oferit următoarele informații la cel de-al doilea eveniment Qbebe, Școala Părinților Responsabili:    

Astăzi vorbim despre ce cumpărăm și ce gătim. Trebuie să mâncăm cu plăcere și bucurie alături de copii care vor prelua de la noi acest obicei alimentar. Pentru că de multe ori nu avem timp, vă voi explica cum putem să oferim o alimentație sănătoasă și echilibrată.

Întrebările ce să cumpăr și ce să gătesc sunt esențiale pentru programul nostru alimentar zilnic. Sunt persoane care renunță la alimentație sănătoasă pentru că nu au timp, nu se pot organiza sau să găsească soluții la îndemână pentru a se raporta la un program apropiat de ceea ce și-au propus. Pornind de la piramida alimentară, consider că ar trbeui să existe în viața noastră o disciplină. O disciplină care să ne ajute să ne echilibrăm din punct de vedere alimentar atât noi adulții, cât și copiii.

Privind această piramidă alimentară și la coșul nostru de cumpărături trebuie să ne întrebăm dacă este întocmai cum recomandă specialiștii sau este inversată. De multe ori aflu de la copii că piramida lor arată invers. Părinții și bunicii apelează la dulciuri și băuturi carbogazoase sau alimente procesate în alimentația zilnică cu rol de recompensă, de manipulare emoțională. Copiii vor păstra aceste obiceiuri și la maturitate și nu sunt întotdeauna perfecte.

scoala parintilor responsabili

Pentru cei trei copii ai mei folosesc săptămânal un plan de alimentație zilnică. În fiecare vineri facem un plan legat de ceea ce dorim să mâncăm. De multe ori când ajungem la hipermarket ne uităm după ceea ce ne-am dori și nu după ceea ce am avea nevoie. Lucruri de care nu au nevoie copiii pentru o creștere a corpului frumoasă, sănătoasă și armonioasă. Pornind de la un jurnal alimentar, structurăm pe categorii de alimente ceea ce ne-ar trebui pentru a reuși să facem și cumpărăturile corecte.

Cerealele integrale sunt extrem de importante în alimentația copilului și trebuie să găsim o modalitate de le face acceptate de acesta. Copiii funcționează prin ceea ce văd nu prin ceea ce aud. Dacă nu își va vedea mama, tatăl, bunicul, bunica mâncând cereale integrale, nu va face asta niciodată. Va accepta doar variantele procesate, cu adaos mare de zahăr, care nu oferă niciun beneficiu.  La capitolul cereale este important să aveți varietate. Diversitatea este esențială într-o alimentație echilibrată. Suntem obișnuiți să mâncăm paste și cu orez și ne limităm aici. Putem pregăti acasă și quinoa, hrișcă, mei, tapioca, toate cerealele se gătesc la fel de ușor, atât în varianta sărată, cât și în varianta dulce. Important este să ajungeți în paleta sa de gusturi cu alimente sănătoase pentru copil.

Cea de-a doua cateogie din piramida alimentară este formată din fructe și legume. Treebuie să apelăm la culori diferite pentru a-i putea înțelege importanța varietății. Principiul japonez susține că în farfurie trebuie să existe cinci culori pe farfurie la fiecare masă. Este important să avem o pată de culoare în fiecare zi în alimentația noastră. Această varietate de textură, gust, miros și culoare ne ajută să asimilăm nutrienți diferiți din alimente diferite. Vom asimila astfel vitaminele și mineralele necesare fără a fi nevoiți să apelăm la suplimente alimentare (care pot fi sau nu asimilate, în funcție de metabolismul individual). 

Pentru următoarea categorie, lactatele, este la fel de importantă diversitatea. Nu trebuie să apelați doar la lapte și încercați să introduceți și alimente fermentate, precum iaurt, kefir, sana, lapte bătut, brânzeturi care pot fi din lapte de capră, bivoliță, oaie.

Urmează alimentele bogate în proteine. Pe aceeași coloană avem alimente din categoria carne, pește, ouă, leguminoase (linte, mazăre, fasole), dar și oleaginoase (nuci, caju, migdale, alune de pădure, nuci braziliene). În România se înregistrează un exces de carne în ceea ce privește aportul din alimentația copiilor. Sunt încadrați un popor carnivor și există copii care consumă 2-3 porții de carne pe zi, în condițiile în care se recomandă 2-3 porții pe săptămână. Există un exces alimentar în ceea ce privește mezelurile, carnea. Putem avea 3 zile cu carne, iar restul cu alt fel de alimente, chiar și alimentație vegetariană în care leguminoasele reprezintă un aport benefic de proteine.

În vârful piramidei alimentare există alimentele dulci, procesate, dar și gustările mai puțin sănătoase din alimentația noastră și a copiilor noștri. Aceste alimente trebuie consumate cât mai rar, eventual să nici nu apară pe lista de cumpărături deși le folosim frecvent, în special dulciurile ca desert sau recompensă.

scoala parintilor responsabili

Relația consumator-alimente este importantă atunci când dorim să adoptăm un stil de viață sănătos. Pentru că atunci când mergem la cumpărături alegem în funcție de dorința noastră, nu de nevoie, de modul în care ne sunt prezentate anumite alimente și în special când considerăm că mâncarea ne transmite o stare de bine. Ajungem de multe ori să mâncăm când suntem obosiți, stresați, dorim să ne recompensăm după o zi mai grea sau am avut o zi frumoasă și dorim să facem ceva și pentru noi. Alimentele nu au emoții, sentimente și nu ne vor ajuta niciodată să ne aducă o stare de bine. Starea de bine vine din interiorul nostru.

Prin urmare, excludeți de pe lista de cumpărături alimentele de tip recompensă sau care acoperă anumite goluri emoționale. Dacă nu avem o listă de cumpărături creată, avem tendința de a cumpăra anumite alimente. Acestea creează o reacție la nivel psihologic, apărând o nevoie, dorință, plăcere. În realitate trebuie să ne gândim care este rolul alimentului terapeutic, ce impact creează la nivelul sistemului imunitar și al celui digestiv, dar și din punct de vedere hormonal.

În mod frecvent copiii cer anumite alimente pe care le văd la colegi, la prieteni. Acestea sunt îmbrăcate într-o forță carismatică, ne atrag și sunt poziționate la îndemână în supermarket. Astfel sunt mai ușor de vizualizat și sunt deseori frumos colorate. Educația nutrițională a copilului poate fi începută de la 5-6 luni odată cu diversificarea. Trebuie să le vorbiți copiilor despre importanța alimentelor, despre rolul pe care îl au, despre gusturile noi. Astfel, ei vor înțelege pas cu pas care este drumul către sănătate. Ne este teamă să le vorbim despre alimentație. Este foarte ușor să le explicăm copiilor, de exemplu, care sunt ingredientele dintr-o pungă de chips-uri. Litera E este ușor de învățat, așa că atunci când o vor regăsi pe ambalaj vor putea să lase alimentul la raft. Vor înțelege importanța educației nutriționale, a citirii unor etichete și vor acționa.

Consider că boala secolului este lăcomia. Este foarte ușor să vezi oamenii în vacanțe cu farfuria încărcată, dar și când privim coșurile de cumpărături din apropierea sărbătorilor. Preocuparea în prezent este legată de cantitate și nu de calitate. Este important când doriți să transmiteți copiilor obiceiuri de viață sănătoase să puneți accent pe calitate și nu pe cantitate. Într-o cantitate mare de alimente se poate să nu existe nutrienții necesari, în schimb într-un aliment de calitate, chiar dacă mănâncă puțin, va obține ceea ce trebuie și va rezulta într-o dezvoltare sănătoasă și armonioasă. Încercați să schimbați obiectivele când faceți cumpărături, mizând pe calitate.

Obiceiurile alimentare din familie sunt importante și pot fi transmise copiilor prin propriul exemplu și mesele importante să aibă loc în familie. Fie micul dejun, fie cina să fie în familie pentru ca cel mic să poată imita obiceiurile voastre alimentare sănătoase. Sunt multe familii unde părinții încearcă să mănânce sănătos, acasă sau la restaurant, dar copilului i se oferă ceea ce se știe că va accepta cu ușurință (cum ar fi șnițel cu cartofi prăjiți). Astfel, copilul ajunge să mănânce orice din comoditatea părinților și din dorința de a avea burtica plină. În aceste situații copilul nu va asimila nutrienții necesari, va fi într-o stare permanentă de foame și va avea tendința de a consuma dulciuri. Vor încerca să mănânce produse dulci în fiecare zi, după fiecare masă, pentru a-și compensa anumite nevoi interioare.

Este important să creăm obiceiurile sănătoase pentru copii în special până la vârsta de 6-7 ani când merg la școală. Pentru copilul cu care s-a discutat despre alimentație sănătoasă, principii sănătoase nu trebuie să aveți teama că își va pune amprenata anturajul, va putea să gestioneze singur ceea ce va dori să-și cumpere pentru a mânca.

Când dorim să aducem în viața copiilor o porție de sănătate, avem tendința de a deveni contabili. Ajungem să ne întrebăm câte calorii, glucide, lipide trebuie să consume. Adevărul este că fiecare copil are o asimilare diferită, o absorbție diferită a nutrienților. Nu trebuie să deveniți din acest motiv contabili, să cântăriți mâncarea sau copilul la fiecare masă. Trebuie stabilită o relație de armonie cu ceea ce există în farfurie, deoarece astfel va reuși să înțeleagă care este rolul fiecărui aliment și de ce se află la masă cu voi. În caz contrar, dacă îi măsurați porțiile este posibil ca în unele din zile să mănânce mai puțin decât de obicei, faceți o medie și este în regulă. Nu insistați pe anumite alimente, cu anumită periodicitate. Varietatea este esențială, dar relaxarea voastră ca părinți este și mai importantă.

În final doresc să punctez câteva aspecte legate de citirea etichetelor. Ce citim pe eticheta unui produs? De multe ori urmărim să vedem dacă există un procent mai mare sau mai mic de zahăr. În primul rând trebuie verificat termenul de valabilitate, câți ani sau câte luni este valabil acel produs. Există produse care au valabilitate de 10 ani păstrate la temperatura camerei pe care, evident, ar trebui să le evitați. Cu cât termenul de valabilitate este mai mare, cu atât trebuie îndepărtat mai mult alimentul. Încercați să apelați la alimente firești, naturale, cât mai puțin procesate, nu la porcării frumos ambalate, ecventual cu jucării atașate.

De asemenea, pe etichetă trebuie urmărită compoziția alimentului sau a produslui respectiv, câte ingrediente conține. Un aliment cu o listă interminabilă de ingrediente și eventual cu denumiri dificil de înțeles trebuie îndepărtat din alimentație deoarece în afară de ingredientele de bază au fost folosite și substanțe chimice, cu un impact negativ asupra copiilor.
Mai trebuie urmărit și procentul de glucide, dacă alimentul conține sau nu zahăr. Din acest motiv trebuie să urmăriți pe etichetă și ceilalți îndulcitori specificați sub denumire mascată. Sunt trecuți în ordine alfabetică, așadar citiți cu atenție pentru a înțelege toate ingredientele conținute. În mod normal, un biscuite nu aer trebui să aibă mai mult de 3-4 ingrediente. Gândiți-vă că dacă pregătiți acasă biscuiți și îi lăsați pe o farfurie nu rezistă mai mult de o săptămână. Am făcut experimente cu copii care plecau în vacanță și lăsau pe farfurie un croissant și biscuiți și le găseau intacte.

Urmăreşte tot discursul aici:

 

 

logo scoala parintilor responsabili

Articole asemanatoare

Au început înscrierile la Şcoala Părinţilor Responsabili. Ora de anatomie, primul seminar gratuit dedicat părinţilor din serie Au început înscrierile la Şcoala Părinţilor Responsabili. Ora de anatomie, primul seminar gratuit dedicat părinţilor din serie
Imunitatea copilului și traiul în colectivitate. Sfatul specialistului la Şcoala Părinţilor Responsabili Imunitatea copilului și traiul în colectivitate. Sfatul specialistului la Şcoala Părinţilor Responsabili
Ghid de utilizare a bolilor copilăriei. Sfatul specialistului la Şcoala Părinţilor Responsabili Ghid de utilizare a bolilor copilăriei. Sfatul specialistului la Şcoala Părinţilor Responsabili
Sistemul respirator și prevenția și tratarea răcelilor. Sfatul specialistului la Şcoala Părinţilor Responsabili Sistemul respirator și prevenția și tratarea răcelilor. Sfatul specialistului la Şcoala Părinţilor Responsabili

Articole Lifestyle

Ce fel de femeie eşti în funcţie de luna în care te-ai născut Ce fel de femeie eşti în funcţie de luna în care te-ai născut
Ce se întâmplă dacă pui aspirină în maşina de spălat! Efectul este neaşteptat Ce se întâmplă dacă pui aspirină în maşina de spălat! Efectul este neaşteptat
Cum să treci peste problemele cu banii în cuplu Cum să treci peste problemele cu banii în cuplu
Șase cauze neobișnuite ale infarctului Șase cauze neobișnuite ale infarctului

Alte articole care te-ar putea interesa

Adauga comentariul tau
 
Nume   Cod
Refresh

 
 
 
Mesaj (1500 caractere)  

 
Nu exista comentarii pentru acest articol. Fii prima care isi spune parerea!
Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
Momentul în care am redevenit din mamă ... femeie din nouSunt femeie dintotdeauna, nu este vorba de vreo schimbare de sex, ci pur și simplu viața mi-a scos în cale foarte multe bătălii care m-au schimbat. Mi-au întărit sufletul, mi l-au masculinizat. Iar dacă faptul...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
Atelierele imaginației, un proiect minunat derulat în școli de Cartoon NetworkAtelierele imaginatiei reprezintă un proiect online implementat de către postul de televiziune destinat copiilor Cartoon Network pentru a încuraja imaginația celor mici și a le explica modul de realizare a desenelor lor...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny
Link-uri recomandate

Naste natural

7 lucruri care te ajuta sa te recuperezi mai repede dupa nastere

7 lucruri care te ajuta sa te recuperezi mai repede dupa nastere

Se spune ca sarcina este cea mai grea perioada, insa de fapt, recuperare dupa
MAI MULT

Nasterea naturala: sfaturi cruciale de la mamele cu experienta

Nasterea naturala: sfaturi cruciale de la mamele cu experienta

Orice prima nastere este resimtita mult mai intens de catre o proaspata mamica
MAI MULT

Cele 7 stadii prin care trece o mama in primele luni de la nasterea bebelusului

Cele 7 stadii prin care trece o mama in primele luni de la nasterea bebelusului

Toata lumea cunoaste faptul ca legatura care se creeaza intre o mama si
MAI MULT

Bebee

sigur.info-fii sigur pe net