Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Aflati mai multe... X

10 alimente racoritoare pe timp de vara

de Irina Olteanu

Vara a venit si temperaturile crescute au intrat in rutina zilnica. Aveti din fericire si variante la care puteti apela pentru a va racori, toate extrem de delicioase si care nu dauneaza siluetei. Iata ce sugestii va oferim noi pentru a face fata cu brio caniculei.

1. Pepene rosu

Acest fruct se afla desigur primul pe lista deoarece, dupa cum bine stiti, contine o cantitate foarte mare de apa, mai exact 90%. Are in compozitie si licopen (antioxidant) care combate radicalii liberi; hidrateaza corpul cu electroliti si este o sursa excelenta de vitamina C. Din punct de vedere al valorii energetice, o portie contine doar 86 calorii. In plus, pepenele ajuta la sanatatea inimii si reduce durerile musculare la atleti. Cei mici se pot distra consumandu-l printr-o intrecere de scuipat seminte viteza.

pepene

2. Iaurt inghetat/inghetata

Inghetata reprezinta deliciul suprem intr-o zi torida de vara, atat pentru adulti, cat si pentru copii. Optati pentru inghetata facuta in casa, cu fructe si evitati produsele preambalate care pot contine coloranti, conservanti, dar si multi indulcitori; in plus, acestea din urma reprezinta si potentiale surse de toxiinfectie alimentara (vara are loc alterarea mai rapida a ingredientelor). O alternativa sanatoasa pentru inghetata care contine culturi lactice vii, insa mai putina grasime si calorii, este iaurtul inghetat.

3. Castraveti

Aceasta leguma contine o cantitate mare de apa (peste 95%) si este folosit ca ingredient in salate. De asemenea, in castravete se regaseste si siliciu, important pentru sanatatea tesuturilor, parului si a unghiilor; are si rolul de a elimina toxinele din corp, reduce tensiunea, ajuta la procesul de slabire si reduce nivelul de colesterol, printre altele. Si varianta murata poate avea efect racoritor; un castravecior murat contine doar 16 calorii, insa nu este bine sa exagerati cu consumul lor deoarece contin si multa sare care poate accentua setea.

castraveti

4. Rosii si supa de rosii

Rosiile contin aproape 95% apa si pot fi folosite pe orice preparat de la salate la bruschete; contin licopen, asociat cu reducerea mai multor forme de cancer. Ele sunt ingredientul principal in supa racoritoare cunoscuta sub denumirea de gazpacho. Ea ajuta la scaderea tensiunii, efectul fiind amplificat de adaosul de ardei si usturoi (sprijina sistemul limfatic si cardiovascular). Servita rece desigur, chiar cu putina gheata, este delicioasa.

5. Struguri

Aceste fructe de culoare rosie si verde sunt mici dar pot reprezenta un real ajutor in perioada caniculara. Flavonoidele din ei incetinesc procesul de imbatranire; strugurii mai contin si vitamina A, C si B6. Sub forma inghetata pot servi o gustare racoritoare; asadar introduceti un castron de boabe la congelator si consumati-i intre mese.

struguri

6. Ardei grasi

Fie ca sunt de culoare rosie, portocalie, galbena sau verde, ardeii sunt un aliment sanatos, hidratant, cu putine calorii. In functie de culoare, ei detin intre 92-94% apa, oferind o gama vasta de vitamine si antioxidanti, inclusiv vitaminele A si C. Consumati alaturi de salata verde, obtineti un mix racoritor.

7. Fructe de padure

Aceste fructe contin fibre care ajuta la scaderea in greutate si din acest motiv sunt des intalnite in multe retete de vara. Sunt in plus bogate in antioxidanti. Din punctul de vedere al compozitiei de apa, aceasta variaza intre 85-91%, in functie de tip (capsunile au cel mai mare nivel de apa) si s-au demonstrat a contribui la acuitate mentala si reducerea tensiunii.

fructe

8. Kiwi

Chiar daca are marimea unui ou, contine mai multa vitamina C decat portocala si la fel de mult potasiu ca si banana. Vitamina K din kiwi contribuie la vindecarea ranilor, iar antioxidantii sunt asociati cu sanatatea oculara si scaderea tensiunii, iar aroma sa dulce si acrisoara completeaza salatele sau iaurtul inghetat. Un singur fruct contine numai 42 calorii.

9. Porumb

Poate nu va gandeati la aceasta cereala, insa un porumb de marime medie contine 99 calorii si 2,5 grame de fibre si o multime de apa cu efect hidratant. Este indicat, desigur, sa folositi porumb dulce fiert si racit (cel matur poate fi mai uscat si nu va avea acelasi efect). Nu adaugati prea multa sare, deoarece va aparea in mod evident senzatia de sete.

porumb

10. Tipar

Ultimul pe lista reprezinta o sugestie mai putin obisnuita. Este insa extrem de des consumat in Japonia, cand intervine perioada de toropeala. Denumirea sa este unagi si ofera energie cand temperaturile sunt crescute, considerandu-se ca dispune de un efect de racorire. De fapt, nu se consuma intregul tipar, ci oasele sale prajite si sarate.

Sfatul specialistului 

Doamna Alina Stoica, Terapeut Nutritionist, calificata si specializata in Nutritie si Stil de viata http://nutribalance.ro/ pe care o puteti gasi la tel:+40 728 227 629, Str Londra, nr 33, sector 1, Bucuresti ne completeaza cu urmatoarele informatii: 

"Vara exista tendinta exagerata de a consuma bauturi racoritoare, dar acestea nu hidrateaza la fel ca apa (plata sau carbogazoasa), nu asigura senzatia de satietate, au un continut ridicat de zahar, ceea ce poate declansa probleme legate de greutate atat copiilor, cat si adultilor.  Zaharul, cafeaua si alcoolul deshidrateaza organismul si trebuie sa tinem cont de acest detaliu, mai ales in timpul calatoriilor. Ne putem asigura un nivel optim de hidratare, racorindu-ne in acelasi timp, consumand apa plata/ carbogazoasa, la care adaugam lamaie, menta, soc, fructe sau legume proaspete (apa cu castravete sau apa cu fructe de padure este racoroasa si delicioasa). De asemenea infuziile de plante reci au un efect benefic asupra organismului, sunt placute la gust si cu siguranta ne vor racori in zilele calduroase.

Evitati excesul de bauturi reci, cu adaos mare de gheata (caffe-frappe, suc cu gheata, ceai cu gheata) deoarece pot medicafecta tubul digestiv, blocand digestia, dar nici nu ne racoresc mai mult decat bauturile aflate la temperatura ambianta. Valoarea nutritiva a acestor bauturi este redusa, in schimb aportul de zahar si coloranti este foarte mare.
In aceasta perioada exista tendinta generala de a merge la culcare la ore tarzii, ceea ce determina un obicei de a servi masa de seara la orele 21-22, motiv pentru care trebuie evitate alimentele care au un timp de digestie mai mare.

In timpul verii trebuie sa acordam o atentie deosebita hidratarii, trebuie sa ne protejam pielea si sa ne bucuram de faptul ca vara ne aduce armonie in farfurie, prin abundenta de fructe si legume, viu colorate si cu un aport variat de substante nutritive. In acelasi timp, vacantele in care se incurajeaza excesul alimentar nu sunt benefice pentru sanatatea noastra. Briza marii si aerul curat de munte nu trebuie percepute numai prin lentila farfuriei si a paharului. Interesant este ca primul mesaj vis-à-vis de o vacanta cuprinde in primul rand informatii culinare (exemplu: ce bine se mananca, cat de variat este meniul, ce poze minunate am postat cu diferite mese copioase, cat de delicioase au fost deserturile). Daca tot vorbim despre mancare, sa vedem si ce este hranitor, ce ne ajuta in acest anotimp, nu numai ce poate fi delicios.

Temperatura ridicata determina un proces de digestie mai lent, ceea ce ne impune adoptarea unei diete in care sa predomine fructele, legumele (cat mai putin preparate termic), deoarece au un continut ridicat de apa, fibre, vitamine si minerale, lactatele fermentate, carnea alba (peste, pui, curcan). Retineti ca temperaturile ridicate din timpul verii ne ajuta in reglarea apetitului, deoarece inhiba centrul foamei, actionand asupra sistemului nervos, si anume la nivelul hipotalamusului.

Trebuie evitate: grasimile nocive, alimentele prajite sau pregatite in baie de ulei, mezelurile, produsele rafinate (zahar alb, paste albe, orez alb, paine alba, produsele de cofetarie bogate in crème, produsele de patiserie), alimentele sarate (declanseaza aparitia retentiei de apa). Pentru a ne bucura de proprietatile terapeutice ale acestor alimente, trebuie sa acordam atentie si modului in care le pregatim: salate, cuptor, coapte, gratar, supe si evitam prajirea sau imbogatirea lor cu sosuri/ dressinguri."

Multumim doamnei doctor Alina Stoica pentru ajutorul acordat in realizarea articolului. 

Citeste si:

Top 10 alimente de evitat vara 

Surse:

www.huffingtonpost.com; www.theatlantic.com; www.minq.com; www.hellawella.com

Articole asemanatoare

Ce trebuie sa stii despre alimentele modificate genetic Ce trebuie sa stii despre alimentele modificate genetic
Totul despre alergiile alimentare Totul despre alergiile alimentare
Ghidul complet al caloriilor Ghidul complet al caloriilor
Principiile alimentatiei sanatoase Principiile alimentatiei sanatoase

Articole Lifestyle

Ce fel de femeie eşti în funcţie de luna în care te-ai născut Ce fel de femeie eşti în funcţie de luna în care te-ai născut
Ce se întâmplă dacă pui aspirină în maşina de spălat! Efectul este neaşteptat Ce se întâmplă dacă pui aspirină în maşina de spălat! Efectul este neaşteptat
Cum să treci peste problemele cu banii în cuplu Cum să treci peste problemele cu banii în cuplu
Șase cauze neobișnuite ale infarctului Șase cauze neobișnuite ale infarctului

Alte articole care te-ar putea interesa


Adauga comentariul tau
 
Nume   Cod
Refresh

 
 
 
Mesaj (1500 caractere)  

 
Nu exista comentarii pentru acest articol. Fii prima care isi spune parerea!
Editorial Qbebe
scris de Gabriela Paladi
Cu ce să NU te îmbraci dacă eşti mamăFustă sau rochie scurtă Mereu ne dorim sa fim feminine, cu atât mai mult cu cât devenim mame și vrem să ne demonstrăm noi însene că le putem face pe toate. Feminitatea însă, poate să vină și...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
Cum sunt biscuiții Bickiepegs: verdictul unui bebelușAm primit în dar un pachet promoțional cu biscuiți Bickiepegs, mai exact niște biscuiți unici, cu compoziție naturală, special concepuți pentru apariția dinților de lapte. Dat fiind faptul că, după cum este...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny
Link-uri recomandate

Naste natural

9 secrete care iti pot creste sansele sa nasti natural fara probleme

9 secrete care iti pot creste sansele sa nasti natural fara probleme

Multe viitoare mamici isi doresc sa poata naste natural fara probleme si iata
MAI MULT

Cat costa o nastere in 2016 in Romania

Cat costa o nastere in 2016 in Romania

O nastere in 2016 in Romania poate avea chiar in cadrul aceleiasi institutii
MAI MULT

Nasterea naturala: 8 beneficii pentru bebelusul tau

Nasterea naturala: 8 beneficii pentru bebelusul tau

Nasterea naturala este o modalitate de nastere plina de beneficii din multe
MAI MULT

Bebee

Săptămâna douăzeci și cinci de sarcină

Saptamana 25

Ai început deja să te gândești la un nume pentru copil? Săptămâna
MAI MULT

Ce să luăm când ne doare stomacul în timpul sarcinii

Ce să luăm când ne doare stomacul în timpul sarcinii?

Află cauzele durerii de stomac în timpul sarcini și ce remedii sunt
MAI MULT

Indemnizaţia-pentru-creşterea-copilului-pentru-anul-2016

Indemnizaţia pentru creşterea copilului pentru anul 2017

De curând, s-a  anunţat public faptul că pentru anul 2017 valoarea
MAI MULT

nastere

Travaliul şi naşterea

Naşterea începe cu travaliul. Acesta grupează o serie de stări şi procese
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net