Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Aflati mai multe... X

Legătura dintre exercițiu fizic și funcționarea creierului

de Irina Olteanu

Creierul este deseori desemnat drept un mușchi, această comparație fiind extrem de elocventă în ecuația care implică exercițiul fizic. Știm cu toții că mișcarea este benefică pentru organism, însă iată că există și o legătură dintre aceasta și funcționarea creierului. Mai multe detalii veți afla în rândurile următoare.

Majoritatea oamenilor consideră că operații mentale precum cititul și număratul dispun de un impact mai mare asupra funcționării creierului în comparație cu alergatul, joaca și învățarea mișcorilor. Pentru a "antrena" creierul însă este necesară o abordare diferită, nu una țintită asupra unei singure zone, ci asupra întregului sistem muscular.

Citește șiAnatomia creierului 

Studii în domeniu

Cercetătorii au demonstrat faptul că energia unui alergător și relaxarea unui yoghin au efecte profunde asupra creierului. De fapt, anumite activități fizice pot să îi modifice în mod marcant structura. Aflând aceste "trucuri" descoperite în urma unor analize amănunțite veți reuși să identificați cele mai potrivite modalități de a vă pregăti fizic pentru provocări mentale, precum examene, interviuri și proiecte creative.

exercitiu fizic si functionarea creierului

Memorie

Ce se întâmplă în mod exact? Partea din memorie care răspunde puternic la exerciții de tip aerobic este hipocampul. Experimente desfășurate în mediu controlat (în laborator) asupra copiilor, adulților și vârstnicilor au demonstrat faptul că această structură cerebrală crește pe măsură ce oamenii își tonifică corpul. Din moment ce hipocampul se află la baza sistemelor de învățare și memorare, descoperirea explică parțial efectele de stimulare a memoriei pe care le dețin exercițiile fizice de tip cardiovascular. În plus față de acest efect mai lent dar pe termen lung asupra memoriei, mersul pe jos în timpul (nu înaintea) învățăriii au ajutat la sedimentarea mai bună a limbajului nou, mai puțin cunoscut. Nu trebuie însă să exagerați deoarece un nivel crescut de activitate fizică poate determina creșterea nivelelor de stres (și în consecință se pot altera circuitele memoriei).

Concentrare

Un alt beneficiu al exercițiului fizic în ceea ce privește creierul este că ajută la o concentrare mai bună și la menținerea sa un timp îndelungat. Un studiu efectuat asupra unui grup de școlari danezi a demonstrat faptul că alternarea lecțiilor cu sesiuni de 20 minute de aerobic au ameliorat nivelurile de atenție. O altă cercetare desfășurată în SUA asupra copiilor implicați în ore de educație fizică a constatat faptul că aceștia au devenit mai capabili să ignore distracțiile, să realizeze concomitent mai multe activități și să manipuleze mai bine informația din creier (intervenția efectuată a îmbunătățit performanța cognitivă și funcționarea creierului în timpul sarcinilor ce necesitau un control executiv mai bun; se demonstrează efectul cauzal al orelor de educație fizică și controlul executiv, susținând efectuarea lor în îmbunătățirea cogniției și sănătatea creierului). Și, nu în ultimul rând, un studiu asupra unui grup de adolescenți germani a demonstrat că 10 minute de joacă ce implică aptitudini de coordonare a îmbunătățit atenția.

Îmbunătățirea sănătății mentale

Reprizele de activitate fizică pot dispune de efecte potente asupra dispoziției. Acea senzație de euforie care urmează unui exercițiu fizic intens este reală. Nivelele de narcotice din corp chiar cresc, însă nu este clar ce cantitate de endorfine ajunge efectiv în creier. În ceea ce privește exercițiile de tip yoga, când nivelele de stres cresc, deveniți tensionați, ritmul cardiac crește, iar atenția scade are loc o trecere la modul de "operare" al creierului fight or flight în mod automat, însă nu înseamă că depinde exclusiv de voi. Yoga urmărește comanda intenționată a mișcării și respirației, în schimb declanșând răspunsul de relaxare al corpului. Studiile științifice atestă această concluzie; astfel, unul din anul 2010 a expus participanții la 8 săptămâni de yoga zilnic și meditație. În paralel cu reducerea stresului pe care au raportat-o însuși participanții, scanările creierului au indicat micșorarea parțială a amigdalei, o structură din creier implicată în procesarea stresului, a fricii și a anxietății.
Exercițiul fizic constiuie de asemenea o modalitate de a depăși depresia. O analiză din anul 2013 a constatat faptul că atât exercițiile aerobice, cât și cele de rezistență au avut un efect moderat în tratarea simptomelor depresive (au funcționat la fel de eficient ca medicamentele sau tratamentele de specialitate).

exercitiu fizic si functionarea creierului

Creativitatea

O mulțime de savanți au susținut faptul că mersul pe jos le dă aripi imaginației. În anul 2015 psihologii au demonstrat concret această concluzie. Mersul, fie pe bandă specială de alergare, fie pe jos a consolidat gândirea divergentă: componenta generatoare de idei a gândirii creative (un studiu desfășurat în anul 2014 a demonstrat că mersul deschide fluxul de idei și constituie o soluție simplă și robustă pentru creșterea creativității și intensificarea nivelului de activitate fizică). Nu a ajutat însă la gândirea de tip convergent.

Încetinirea declinului cognitiv

Dovezile atestă faptul că menținerea unui tonus general bun ajută la menținerea sănătății creierului în perioada de îmbătrânire. Mai exact, există o legătură între exerciții aerobice și conservarea cognitivă; nu trebuie însă să fie exerciții extreme (30-45 minute de mers ușor pot să se protejeze de uzura mentală și întârzia instalarea demenței). Este important însă ca acestea să aibă loc cât mai devreme, înainte de instalarea semnelor îmbătrânirii.

Conform unui studiu desfășurat asupra unui grup de vârstnici, exercițiile destinate îmbunătățirii echilibrului, coordonării și agilității au avut un impact clar asupra structurii creierului și a funcției cognitive. Ședinte de 2 ori pe săptămână de ridicat greutăți pot dispune de un impact neurologic evident. Și dansul poate rejuvena creierul, doar o oră pe săptămână timp de 6 luni a contat în cazul unui grup de vârstnici (stimularea fizică și socială a consolidat bunăstarea lor cognitivă).

De reținut

Deși cercetătorii nu au stabilit exact mecanismul prin care exercițiul fizic devine un tonic cerebral, se consideră că este vorba despre un flux sanguin crescut, un aflux de hormoni de creștere și o expansiune a rețelei de vase de sânge din creier. Este posibil chiar ca mișcarea să stimuleze crearea unor noi neuroni.

Dimpotrivă, când stăm un timp îndelungat fără a realiza nicio activitate fizică crește riscul de: supraponderabilitate, diabet de tip 2, unele tipuri de cancer și deces prematur, indiferent de cât de multe exerciții fizice realizați. Șederea pe timp lung se consideră a încetini organismul, ceea ce afectează abilitatea corpului de a regla glicemia, tensiunea și de a descompune grăsimea corporală. Este vorba despre privitul la tv, folosirea unui computer, cititul, efectuatul temelor, călătoritul cu mașină/autobuz/tren (comportamente sedentare); în studiu nu este inclus dormitul.

Surse: 

www.theguardian.com; www.nhs.uk; www.ncbi.nlm.nih.gov

Articole asemanatoare

Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece! Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece!
Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1 Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1
Esti pregatita sa ai urmatorul copil? Esti pregatita sa ai urmatorul copil?
Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru

Articole Lifestyle

Ce fel de femeie eşti în funcţie de luna în care te-ai născut Ce fel de femeie eşti în funcţie de luna în care te-ai născut
Ce se întâmplă dacă pui aspirină în maşina de spălat! Efectul este neaşteptat Ce se întâmplă dacă pui aspirină în maşina de spălat! Efectul este neaşteptat
Cum să treci peste problemele cu banii în cuplu Cum să treci peste problemele cu banii în cuplu
Șase cauze neobișnuite ale infarctului Șase cauze neobișnuite ale infarctului

Alte articole care te-ar putea interesa


Adauga comentariul tau
 
Nume   Cod
Refresh

 
 
 
Mesaj (1500 caractere)  

 
Nu exista comentarii pentru acest articol. Fii prima care isi spune parerea!
Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
Sunt mamă elicopter, primele două zile fără copilul meu. Șoc și groază! Să explicăm, pentru cei care nu cunosc semnificația termenului, conceptul de părinte elicopter. Acesta reprezintă un tip de părinte care este extrem de atent la experiențele și problemele cu care se confruntă copilul său...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
A doua vizită la Electronic Arts România – aniversare specială și jeleuriÎn urma primei vizite, rămăsese deschisă invitația, după cum v-am povestit aici, de a vizita și restul de etaje ale minunatei clădiri Electronic Arts Romania. Spun minunată nu fără o bază reală, ci pentru că...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny
Link-uri recomandate

Naste natural

Dieta potrivita pentru fiecare luna de sarcina

Dieta potrivita pentru fiecare luna de sarcina

Pentru a avea parte de o sarcina normala, fara a acumula un surplus ponderal
MAI MULT

15 probleme comune pe care le poti avea in sarcina

15 probleme comune pe care le poti avea in sarcina

Sarcina este o perioada aparte din viata si, chiar daca poti fi extrem de
MAI MULT

Cum eviti rubeola in sarcina

Cum eviti rubeola in sarcina

Rubeola in sarcina dispune de simptome intiale greu observabile si se poate
MAI MULT

Bebee

Învață cum trebuie să respiri în timpul travaliului

Valoarea exercițiilor de respirație în timpul travaliului este deja bine
MAI MULT

Cum-trebuie-să-ne-convingem-copiii-să-iubească-şcoala

Cum trebuie să ne convingem copiii să iubească şcoala?

Specialiștii recomandă tinerilor părinți să înceapă de timpuriu să le
MAI MULT

Încearcă să nu faci prea multe ecografii în timpul sarcinii

Încearcă să nu faci prea multe ecografii în timpul sarcinii

Ecografiile s-au transformat în primele poze ale unui bebeluș. Însă, mersul
MAI MULT

Antioxidanţii fructe

Antioxidanţii – Ce sunt şi cum ne ajută

Zilnic, corpul nostru este ameninţat de produsele chimice denumite radicali
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net