Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Aflati mai multe... X

Legătura dintre exercițiu fizic și funcționarea creierului

de Irina Olteanu

Creierul este deseori desemnat drept un mușchi, această comparație fiind extrem de elocventă în ecuația care implică exercițiul fizic. Știm cu toții că mișcarea este benefică pentru organism, însă iată că există și o legătură dintre aceasta și funcționarea creierului. Mai multe detalii veți afla în rândurile următoare.

Majoritatea oamenilor consideră că operații mentale precum cititul și număratul dispun de un impact mai mare asupra funcționării creierului în comparație cu alergatul, joaca și învățarea mișcorilor. Pentru a "antrena" creierul însă este necesară o abordare diferită, nu una țintită asupra unei singure zone, ci asupra întregului sistem muscular.

Citește șiAnatomia creierului 

Studii în domeniu

Cercetătorii au demonstrat faptul că energia unui alergător și relaxarea unui yoghin au efecte profunde asupra creierului. De fapt, anumite activități fizice pot să îi modifice în mod marcant structura. Aflând aceste "trucuri" descoperite în urma unor analize amănunțite veți reuși să identificați cele mai potrivite modalități de a vă pregăti fizic pentru provocări mentale, precum examene, interviuri și proiecte creative.

exercitiu fizic si functionarea creierului

Memorie

Ce se întâmplă în mod exact? Partea din memorie care răspunde puternic la exerciții de tip aerobic este hipocampul. Experimente desfășurate în mediu controlat (în laborator) asupra copiilor, adulților și vârstnicilor au demonstrat faptul că această structură cerebrală crește pe măsură ce oamenii își tonifică corpul. Din moment ce hipocampul se află la baza sistemelor de învățare și memorare, descoperirea explică parțial efectele de stimulare a memoriei pe care le dețin exercițiile fizice de tip cardiovascular. În plus față de acest efect mai lent dar pe termen lung asupra memoriei, mersul pe jos în timpul (nu înaintea) învățăriii au ajutat la sedimentarea mai bună a limbajului nou, mai puțin cunoscut. Nu trebuie însă să exagerați deoarece un nivel crescut de activitate fizică poate determina creșterea nivelelor de stres (și în consecință se pot altera circuitele memoriei).

Concentrare

Un alt beneficiu al exercițiului fizic în ceea ce privește creierul este că ajută la o concentrare mai bună și la menținerea sa un timp îndelungat. Un studiu efectuat asupra unui grup de școlari danezi a demonstrat faptul că alternarea lecțiilor cu sesiuni de 20 minute de aerobic au ameliorat nivelurile de atenție. O altă cercetare desfășurată în SUA asupra copiilor implicați în ore de educație fizică a constatat faptul că aceștia au devenit mai capabili să ignore distracțiile, să realizeze concomitent mai multe activități și să manipuleze mai bine informația din creier (intervenția efectuată a îmbunătățit performanța cognitivă și funcționarea creierului în timpul sarcinilor ce necesitau un control executiv mai bun; se demonstrează efectul cauzal al orelor de educație fizică și controlul executiv, susținând efectuarea lor în îmbunătățirea cogniției și sănătatea creierului). Și, nu în ultimul rând, un studiu asupra unui grup de adolescenți germani a demonstrat că 10 minute de joacă ce implică aptitudini de coordonare a îmbunătățit atenția.

Îmbunătățirea sănătății mentale

Reprizele de activitate fizică pot dispune de efecte potente asupra dispoziției. Acea senzație de euforie care urmează unui exercițiu fizic intens este reală. Nivelele de narcotice din corp chiar cresc, însă nu este clar ce cantitate de endorfine ajunge efectiv în creier. În ceea ce privește exercițiile de tip yoga, când nivelele de stres cresc, deveniți tensionați, ritmul cardiac crește, iar atenția scade are loc o trecere la modul de "operare" al creierului fight or flight în mod automat, însă nu înseamă că depinde exclusiv de voi. Yoga urmărește comanda intenționată a mișcării și respirației, în schimb declanșând răspunsul de relaxare al corpului. Studiile științifice atestă această concluzie; astfel, unul din anul 2010 a expus participanții la 8 săptămâni de yoga zilnic și meditație. În paralel cu reducerea stresului pe care au raportat-o însuși participanții, scanările creierului au indicat micșorarea parțială a amigdalei, o structură din creier implicată în procesarea stresului, a fricii și a anxietății.
Exercițiul fizic constiuie de asemenea o modalitate de a depăși depresia. O analiză din anul 2013 a constatat faptul că atât exercițiile aerobice, cât și cele de rezistență au avut un efect moderat în tratarea simptomelor depresive (au funcționat la fel de eficient ca medicamentele sau tratamentele de specialitate).

exercitiu fizic si functionarea creierului

Creativitatea

O mulțime de savanți au susținut faptul că mersul pe jos le dă aripi imaginației. În anul 2015 psihologii au demonstrat concret această concluzie. Mersul, fie pe bandă specială de alergare, fie pe jos a consolidat gândirea divergentă: componenta generatoare de idei a gândirii creative (un studiu desfășurat în anul 2014 a demonstrat că mersul deschide fluxul de idei și constituie o soluție simplă și robustă pentru creșterea creativității și intensificarea nivelului de activitate fizică). Nu a ajutat însă la gândirea de tip convergent.

Încetinirea declinului cognitiv

Dovezile atestă faptul că menținerea unui tonus general bun ajută la menținerea sănătății creierului în perioada de îmbătrânire. Mai exact, există o legătură între exerciții aerobice și conservarea cognitivă; nu trebuie însă să fie exerciții extreme (30-45 minute de mers ușor pot să se protejeze de uzura mentală și întârzia instalarea demenței). Este important însă ca acestea să aibă loc cât mai devreme, înainte de instalarea semnelor îmbătrânirii.

Conform unui studiu desfășurat asupra unui grup de vârstnici, exercițiile destinate îmbunătățirii echilibrului, coordonării și agilității au avut un impact clar asupra structurii creierului și a funcției cognitive. Ședinte de 2 ori pe săptămână de ridicat greutăți pot dispune de un impact neurologic evident. Și dansul poate rejuvena creierul, doar o oră pe săptămână timp de 6 luni a contat în cazul unui grup de vârstnici (stimularea fizică și socială a consolidat bunăstarea lor cognitivă).

De reținut

Deși cercetătorii nu au stabilit exact mecanismul prin care exercițiul fizic devine un tonic cerebral, se consideră că este vorba despre un flux sanguin crescut, un aflux de hormoni de creștere și o expansiune a rețelei de vase de sânge din creier. Este posibil chiar ca mișcarea să stimuleze crearea unor noi neuroni.

Dimpotrivă, când stăm un timp îndelungat fără a realiza nicio activitate fizică crește riscul de: supraponderabilitate, diabet de tip 2, unele tipuri de cancer și deces prematur, indiferent de cât de multe exerciții fizice realizați. Șederea pe timp lung se consideră a încetini organismul, ceea ce afectează abilitatea corpului de a regla glicemia, tensiunea și de a descompune grăsimea corporală. Este vorba despre privitul la tv, folosirea unui computer, cititul, efectuatul temelor, călătoritul cu mașină/autobuz/tren (comportamente sedentare); în studiu nu este inclus dormitul.

Surse: 

www.theguardian.com; www.nhs.uk; www.ncbi.nlm.nih.gov

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece! Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece!
Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1 Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1
Esti pregatita sa ai urmatorul copil? Esti pregatita sa ai urmatorul copil?
Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru

Articole Lifestyle

3 cupluri din zodiac care stau împreună din interes 3 cupluri din zodiac care stau împreună din interes
Femeile stilate nu mai poarta parul drept! Ce coafura să alegi în 2018 Femeile stilate nu mai poarta parul drept! Ce coafura să alegi în 2018
Culoarea în care NU trebuie să îți vopsești părul în această iarnă Culoarea în care NU trebuie să îți vopsești părul în această iarnă
3 cupluri din zodiac care stau împreună din interes 3 cupluri din zodiac care stau împreună din interes

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Mariana Stan
Tati, lasă laptopul și joacă-te cu mine!Cum este să crești fără tată? Mă refer la tatăl prezent în casă dar absent în relația cu copiii lui. Sunt convinsă că ați trecut fiecare dintre voi peste sentimentul că nu sunteți pregătite pentru...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Gabriela Paladi
Cum a fost la Ferdinand, animația care a făcut o sală plină de copii să aplaudeAm plâns, am râs, am aplaudat și am râs iar! Povestea lui Ferdinand este, poate, povestea oricărui copil echilibrat, cu suflet cald și empatic, care se lovește în viață de alți copii, chiar...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Este normal sa slabesti in sarcina?

Este normal sa slabesti in sarcina?

Fiecare sarcina decurge in ritmul propriu pentru ca fiecare organism este
MAI MULT

Ce mananci in sarcina: 4 alimente periculoase pentru fat

Ce mananci in sarcina: 4 alimente periculoase pentru fat

Sarcina reprezinta inceputul calatoriei in viata de parinte. Prin urmare este de
MAI MULT

Cum sa dormi bine in ultimul trimestru de sarcina

Cum sa dormi bine in ultimul trimestru de sarcina

Dormitul in ultimul trimestru de sarcina se poate dovedi nu doar inconfortabil,
MAI MULT

Bebee

Cum trebuie să alegem laptele formulă la bebeluşi

Cum trebuie să alegem laptele formulă la bebeluşi

Este deosebit de important să aflaţi ce este mai bine pentru copilul vostru,
MAI MULT

test ovulatie

Cum se folosește testul de ovulație?

Testul de ovulație este o metodă eficientă care te poate ajuta atunci când
MAI MULT

Este-bine-să-le-dăm-copiilor-vitamine

Este bine să le dăm copiilor vitamine?

Numeroşi părinţi se gândesc să le aducă un aport de vitamine copiilor lor,
MAI MULT

Cordonul ombilical

Tot ce trebuie să ştim despre cordonul ombilical

Cordonul ombilical este puntea de legătură dintre mamă şi făt, mai precis
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net