X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

Tot ce trebuie să știi despre antioxidanți

de Irina Olteanu

Antioxidanții pot fi definiți, după cum reiese chiar din denumirea lor, drept niște substanțe care inhibă oxidarea, mai exact cele care elimină agenții potențial oxidativi dintr-un organism viu. Beneficiile concrete pe care le conferă alături de mai multe informații despre aceștia veți afla chiar aici.

Informații despre rolul oxigenului în organism

Toate organismele vii folosesc oxigen pentru a metaboliza și a utiliza nutrimentele alimentare pentru a produce energia necesară supraviețuirii. În consecință, oxigenul reprezintă o componentă esențială pentru viață; acesta mediază reacțiile chimice care metabolizează grăsimi, proteine și carbohidrați pentru a produce energie.

În același timp, chiar dacă oxigenul este una dintre componentele necesare vieții, el dispune de un atom extrem de reactiv, capabil să devină parte a unor molecule cu potențial dăunător cunoscute sub denumirea de radicali liberi. Acești radicali liberi sunt capabili să atace celulele sănătoase ale organismului. Pot conduce la diverse leziuni din corp, îmbolnăviri și tulburări grave. Deteriorarea celulară cauzată de radicalii liberi pare a fi un factor principal în îmbătrânire și boli precum: cancer, boli cardiace, declinul funcției cerebrale, declinul sistemului imunitar. În ansamblu, acești radicali liberi au fost implicați în patogeneza a cel puțin 50 de afecțiuni.

Iată și modalitățile concrete prin care are loc expunerea la radicali liberi: prin produsele derivate ale proceselor normale care au loc în corpul uman (precum arderea zaharurilor pentru energie și eliberarea enzimelor digestive pentru a descompune alimentele), în situația în care corpul descompune anumite medicamente, prin intermediul poluanților.

antioxidanti

Ce sunt antioxidanții

Antioxidanții sunt substanțe create de om sau care există în natură ce pot preveni sau întârzia unele tipuri de deteriorări celulare (mulți experți sunt de părere că aceste deteriorări constituie un factor în dezvoltarea unei boli a vaselor sanguine - ateroscleroza, cancerul și a alte afecțiuni). Aceștia pot fi găsiți în mai multe alimente, inclusiv în fructe și legume (dar și în vin roșu sau diverse sortimente de ceaiuri). Sunt de asemenea disponibili și sub forma de suplimente alimentare. Iată câteva exemple de antioxidanți: beta caroten, luteină, licopen, seleniu, vitamina A, vitamina C, vitamina E.

Fiecare antioxidant conferă beneficii unei anumite părți din copul uman; de exemplu, beta carotenul (și alte carotenoide) este benefic pentru ochi, licopenul este benefic pentru sănătatea prostatei, flavonoidele sunt benefice pentru sănătatea inimii și proantocianidinele sunt benefice pentru tractul urinar. 

Fructele și legumele reprezintă cele mai bogate surse de antioxidanți și, de altfel, și cele care oferă cele mai mari beneficii sănătății, existând dovezi clare că o alimentație care le include din abundență fiind sănătoasă și scăzând riscul anumitor boli, cum ar fi anumite tipuri de cancer, degenerescența maculară, boala Alzheimer și anumite afecțiuni legate de artrită.

Beta caroten și alte carotenoide: caise, sparanghel, sfeclă, broccoli, pepene galben, morcovi, porumb, ardei verzi, kale, mango, gulii, nectarine, piersici, grapefruit roz, dovleac, spanac, cartof dulce, mandarine, roșii, pepene roșu

Vitamina C: fructe de pădure, varză de Brussels, pepene galben, conopidă, grapefruit, kale, kiwi, mango, nectarine, portocale, papaya, mazăre, cartof dulce, căpșuni, roșii, ardei roșii, verzi sau galbeni

Vitamina E: broccoli (fiert), avocado, mangold, gulii, mango, nuci, papaya, dovleac, ardei roșii, spanac (fiert), semințe de floarea soarelui 

Antioxidanții au o strânsă legătură cu radicalii liberi. Aceștia din urmă exced în număr antioxidanții care apar în mod natural. Pentru a menține echilibrul din organism și a obține beneficiile maxime ale antioxidanților este necesară furnizarea continuă a surselor externe de antioxidanți. Ei aduc un beneficiu organismului prin neutralizarea și eliminarea radicalilor liberi din fluxul sanguin.

Dimpotrivă, un dozaj excesiv de suplimente ce conține antioxidanți este corelat cu riscuri în ceea ce privește sănătatea în unele cazuri. Administrația Statelor Unite ale Americii pentru Alimente și Medicamente dispune de îndrumări clare cu privire la comercializarea suplimentelor alimentare. Astfel, doze ridicate de beta caroten pot crește riscul de apariție a cancerului pulmonar în cazul fumătorilor, iar doze ridicate de vitamina E pot crește riscul de cancer de prostată sau de infarct. Suplimentele de sinteză ce conțin antioxidanți pot de asemenea să interacționeze cu unele medicamente. Pentru a reduce orice risc, este important să comunicați medicului de familie orice supliment pe care îl utilizați; această regulă este esențială în cazul femeilor gravide sau al celor care alăptează.

Pentru că niciun antioxidant în sine nu are capacitatea de a proteja corpul, cel mai indicat în cazul adulților este consumul zilnic de fructe și legume, mai exact între 7-10 porții.

antioxidanti

Probleme legate de antioxidanți

O dietă scăzută în grăsimi poate altera asimilarea beta carotenului, a vitaminei E și a altor nutrimente liposolubile. Fructele și legumele constituie surse importante de vitamina C și carotenoide. Cerealele integrale și uleiurile vegetale de calitate ridicată sunt principalele surse ale acestei vitamine. De asemenea, multe substanțe derivate din plante sunt cunoscute drept fitonutrienți sau fitochimicale, care posedă de asemenea proprietăți antioxidante. Compușii fenolici precum flavonoidele sunt astfel de substanțe și se pot găsi în mai multe fructe, legume, extract de ceai verde etc.

Cu excepția dietei, corpul dispune de mai multe mecanisme antioxidative prin care se protejează singur de speciile reactive de oxigen; există astfel o serie de enzime antioxidante care necesită cofactori constând în micronutrienți precum seleniu, fier, cupru, zinc și mangan pentru activitatea lor. Se consideră că un aport alimentar inadecvat al acestor micronutrienți poate conduce la o activitate antioxidantă redusă.

De reținut

Când utilizați suplimente alimentare trebuie să rețineți următoarele aspecte:
- La fel ca medicamentele tradiționale, și suplimentele alimentare pot cauza efecte adverse, pot determina reacții alergice sau pot interacționa cu anumite medicamente sau suplimente pe care le urmați. Un efect advers sau o interacțiune cu o altă substanță poate agrava starea de sănătate.
- Modul de fabricare a suplimentelor alimentare nu este de cele mai multe ori standardizat, drept urmare modul în care acționează și potențialele reacții adverse pot varia între anumite produse sau chiar în diferite loturi ale aceluiași produs. De asemenea, tipul de supliment alimentar achiziționat din farmacie sau supermarket poate fi diferit de tipul folosit în cercetare
- Alte efecte pe termen lung ale suplimentelor alimentare cu excepția celor care privesc vitaminele și mineralele nu sunt cunoscute

Surse:

www.webmd.com; https://medlineplus.gov; www.news-medical.net; www.nutrex-hawaii.com

 

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece! Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece!
Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1 Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1
Esti pregatita sa ai urmatorul copil? Esti pregatita sa ai urmatorul copil?
Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru

Articole Lifestyle

Cât de repede îți revii după o despărțire în funcție de zodie Cât de repede îți revii după o despărțire în funcție de zodie
Cadourile primite de invitați la nunta regală, vândute pe internet Cadourile primite de invitați la nunta regală, vândute pe internet
Thalia, făcută praf de fani: "Ești deformată!" Thalia, făcută praf de fani: "Ești deformată!"
9 alimente bogate în colagen 9 alimente bogate în colagen

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Maria Ionescu
Mi-am lăsat copilul să plângă până s-a liniștit singur și nu am niciun regretNimeni nu își dorește ca bebelușul său să fie trist. Mai ales o mamă. Dar să îți înveți copilul să adoarmă singur noaptea și să stea liniștit până dimineața presupune aproape...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
Am testat piureurile organice Annabel Karmel și ne declarăm încântate. Atât eu cât și cea micăMă numesc Gheorghe Teodora Camelia, sunt mămica a doi copii minunați, un băiețel în vârstă de 3 ani și o fetiță de 1 an. Nu obișnuiesc să achiziționez din comerț produse gata ambalate destinate meselor...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Contraceptia dupa nastere: cum sa eviti sarcina in mod natural

Contraceptia dupa nastere: cum sa eviti sarcina in mod natural

Fie din motive ce tin de alaptare, fie din atentia pentru o stare buna de
MAI MULT

Politica de cookie-uri pe site-ul nastenatural.ro

Politica de cookie-uri pe site-ul nastenatural.ro

Site-ul  Naște Natural folosește cookie-uri, pentru a îmbunătăți
MAI MULT

Astepti un copil? Scoala Parintilor Responsabili vine la Iasi

Astepti un copil? Scoala Parintilor Responsabili vine la Iasi

Invitam toti viitori parinti la seminarul Scoala Parintilor Responsabili
MAI MULT

Bebee

sigur.info-fii sigur pe net