Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Aflati mai multe... X

Totul despre anxietatea maternală

de Bianca Onofrei

Cei mai mulţi ştiu despre depresia postnatală, dar foarte puţine persoane care cunosc efectele legat de anxietatea maternală. Aceasta nu este o boală care se declanşează în timpul sarcinii sau după naştere, ci este un dezechilibru emoţional, cauzele fiind multiple. În ciuda a ceea ce te-ai aştepta, cele mai multe critici legate de felul în care îşi creşte o mamă copilul, cum îl educă, cum îl hrăneşte, cum îl adoarme, vin de la membrii familiei, prieteni, ulterior de la alte mame.

Te-ai aştepta să existe solidaritate între femeile care au devenit mame, să se ajute cu sfaturi şi să se sprijine la nevoie. În realitate, deseori există ca o rivalitate şi o pornire aparent de nexplicat, prin care o mamă judecă alta mamă. Reţelele de socializare sunt şi ele medii în care femeile sunt victimele criticilor. Toate aceste influenţe din exterior reprezintă un motiv pentru ca femeia în cauză să aibă un sentiment şi mai puternic de anxietate, crezând că nu este o mamă suficient de bună, se îndoieşte de abilităţile pe care le are şi se teme că îi poate face rău copilului. 
 
Este destul de dificil să descrii anxietatea maternală, pentru că fiecare persoană o resimte diferit. Anxietatea nu presupune să fii îngrijorată de un subiect anume, atunci când există schimbări în viaţa ta sau când te confrunţi cu o situaţie complexă şi delicată. Anxietatea presupune o stare de nelinişte generalizată, influenţînd felul în care te simţi emoţional, dar şi fizic. Din cauza adrenalinei, denumit şi „hormonul fricii", corpul intră într-o stare de alarmă, astfel stările de anxietate vor avea şi repercursiuni fizice. Adrenalina are scopul de a ne salva viaţa, de a te ajuta să te concentrezi în situaţii limită în care este foarte greu să reacţionezi raţional. De exemplu, să fugi de un urs reprezintă un pericol real, dar să speli rufe sau să hrăneşti copilul este altceva. În acest caz, adrenalina şi alarma corpului te face să percepi cele două situaţii ca fiind la fel. Cauzele pot fi multiple, dar semnalele pe care ţi le transmite creierul sunt aceleaşi. 
copil cu tricicletaAtunci când o femeie resimte episoade de anxietate, care vin şi pleacă, acestea nu dispar complet, pur şi simplu. Anxietatea poate acapara complet viaţa unui om, răpindu-i momentele de fericire, linişte, bucurie pentru anumite activităţi. Se poate ajunge chiar la sentimentul că nu te mai simţi bine în propria piele, că nimic din jur nu îţi este familiar. În timp, se dezvoltă un automatism, în urma căruia nu te mai poţi bucura de momentele de linişte, pentru că anticipezi episodul anxios care va urma, indiferent de cât de mult ţi-l doreşti. 

Iată care sunt cele mai comune simptome ale anxietăţii maternale:

Sentimentul că eşti singură şi speriată, incapacitatea de a te concentra, trecerea de la o sarcină la alta, fără a o duce la bun sfârşit, incapacitatea de a prioritiza lucrurile pe care le ai de făcut în fiecare zi, palpitaţii, mâini transpirate, probleme de respiraţie, sentimentul că ceva grav urmează să se întâmple, lipsa entuziasmului, incapacitatea de a te bucura de copil, transformarea unor lucruri simple în ceva complicat, sentimentul că tot ceea ce ai de făcut este prea solicitant şi stresant, incapacitatea de a te relaxa, atacuri de panică, teama de spaţii deschise şi tendinţa de a sta cât mai mult în casă, gânduri negative despre propria persoana şi despre copil. 
 
Factorii care influenţează apariţia anxietăţii maternale pot fi apariţia neaşteptată a sarcinii, o sarcină dificilă din punct de vedere fizic, naştere prematură, probleme de sănătate ale bebeluşului, conflicte în cuplu, probleme financiare, probleme la locul de muncă, lipsa ajutorului din partea celor apropiaţi. Chiar dacă toate acestea cresc riscul apariţiei anxietăţii maternale, ea poate să apară în ciuda faptului că femeia a primit tot sprijinul de care a avut nevoie. 
femeie insarcinata

Ce poţi să faci în cazul în care suferi de anxietate maternală?

Este foarte greu să identifici problema pe care o ai şi foarte multe femei care trec prin asta spun că este un amalgam de sentimente greu de descris. De asemenea, există sentimentul că nimeni nu poate înţelege ceea ce simţi şi că doar tu experimentezi acest tip de trăiri pentru care deseori te învinovăţeşti. Mai departe, există şi teama că orice ar încerca să facă, anxietatea nu va dispărea. Este foarte important să înţelegi că una dintre simptomele anxietăţii este chiar sentimentul că nimic nu te poate ajuta. 
 
Primul pas este să recunoşti că starea în care te afli nu este una de echilibru. Fii curajoasă şi sinceră, fără să-ţi fie teamă de ceea ce ar putea cei din jur să creadă. Apelează la ajutor de specialitate, dacă simţi că situaţia te depăşeşte şi comunicarea cu partenerul şi familia nu te ajută. Asigură-te că ai sprijinul necesar în ceea ce priveste îngrijirea copilului, pentru ca tu să poţi merge în linişte la psiholog, ştiind că el se află în siguranţă.
 
Trăieşte o viaţă simplă. Evită în această perioada să te implici în proiecte noi, să-ţi asumi foarte multe responsabilităţi şi să iei decizii importante. Nu îţi complica viaţa inutil. 
 
Amână schimbările importante. Dacă planuiai să te muţi, să schimbi locul de muncă, să renovezi, amână toate acestea până când îţi regăseşti echilibrul interior. Nu ai nevoie de stres suplimentar. 
 
Renunţă la cafea, ciocolată şi băuturi energizante. Acestea îţi dau o stare de agitaţie. 
 
Adoptă un stil de viaţă sănătos. Alimentaţia echilibrată ajută organismul să funcţioneze optim, iar tu te vei simţi mai bine. Alimentele bogate în proteine şi fier te ajută foarte mult, iar dietele nu sunt recomandate în această perioadă. 
 
Încearcă să faci meditaţie, yoga, pilates, orice activitate care te ajută să-ţi controlezi corpul şi să-ţi relaxezi mintea. 
 
Adoptă un ritual. În fiecare zi, fă un lucru doar pentru tine. Chiar dacă nu te mai entuziasmezi foarte uşor pentru multe lucruri, deşi în trecut îţi plăceau, încearcă să găseşti ceva ce te relaxează. Poate fi o plimbare, o baie cu spumă, un masaj. Este esenţial să-ţi acorzi timp în această perioadă stresantă. 
 
Ascultă sau citeşte. Cărţile sau ebook-urile motivaţionale pentru dezvoltare personală te ajută mai ales pe termen lung, deşi pe moment ai sentimentul că nu îţi uşurează cu nimic viaţa. De asemenea, poţi să urmăreşti conferinţe despre oameni de succes sau despre cei care au depăşit obstacole persoanale şi profesionale. Exemplul celorlalţi te ajută să-ţi recapeţi optimismul şi să diminuezi sentimentul de anxietate. 
 
Tu ai trecut printr-o astfel de situaţie? Ce ai face dacă o persoană apropiată ţi-ar spune că suferă de anxietate maternală?

 

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece! Ai grija de tine - Afla cum poti creste imunitatea organismului tau in sezonul rece!
Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1 Fereste-te de gripa noua! Afla tot ce trebuie sa stii despre virusul A H1N1
Esti pregatita sa ai urmatorul copil? Esti pregatita sa ai urmatorul copil?
Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru Sfaturi importante pentru o mama care se intoarce la lucru

Articole Lifestyle

Luna a blocat trei planete. Cum sunt influențate zodiile Luna a blocat trei planete. Cum sunt influențate zodiile
Tipuri de dureri care apar în cancer Tipuri de dureri care apar în cancer
De ce să nu îți conturezi sprâncenele De ce să nu îți conturezi sprâncenele
Zodii care nu suferă niciodată în dragoste Zodii care nu suferă niciodată în dragoste

Alte articole care te-ar putea interesa


Adauga comentariul tau
 
Nume   Cod
Refresh

 
 
 
Mesaj (1500 caractere)  

 
Nu exista comentarii pentru acest articol. Fii prima care isi spune parerea!
Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
Viața de părinte: lucruri pe care le-am încercat pentru prima dată datorită copilului meuToți părinții au, fie că realizează sau nu, o serie de lucruri pe care le-au făcut pentru prima data datorită sau, după caz, din cauza copilului. Acestea devin astfel nu doar experiențe de viață, ci și clipe memorabile...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
Yucca Center – un loc unde mamele se vor simți ca acasăAm avut plăcerea de a vizita săptămâna aceasta un loc extrem de plăcut, gândit de o mamă pentru alte mame. Încorporează într-un singur concept o parte destinată delectării cu minunății culinare, una destinată...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Reportaj: ce lista de cumparaturi recomanda mamele celor care urmeaza sa devina mame

Reportaj: ce lista de cumparaturi recomanda mamele celor care urmeaza sa devina mame

Deoarece toate viitoarele mamici isi pun
MAI MULT

Ce sa nu faci in vacanta daca esti insarcinata

Ce sa nu faci in vacanta daca esti insarcinata

Desi majoritatea gravidelor sunt relaxate pe perioada sarcinii, adevarul este ca
MAI MULT

Un video incredibil arata cum se adapteaza corpul mamei in timpul nasterii

Un video incredibil arata cum se adapteaza corpul mamei in timpul nasterii

Pentru toti aceia care s-au intrebat ce se intampla cu corpul mamei in timpul
MAI MULT

Bebee

numele Petru

Semnificația numelui Petru

Tradiția numelui Petru este una foarte bogată, care s-a format pe parcursul
MAI MULT

Amniocenteza

Amniocenteza – tot ce trebuie să știi

Amniocenteza este un test prenatal ce presupune testarea unei mostre de lichid
MAI MULT

Care sunt primele 7 semne că ești însărcinată?

Încă nu ți-a întârziat menstruația, dar ceva pare totuși diferit. Iată
MAI MULT

Încearcă să nu faci prea multe ecografii în timpul sarcinii

Încearcă să nu faci prea multe ecografii în timpul sarcinii

Ecografiile s-au transformat în primele poze ale unui bebeluș. Însă, mersul
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net