Copiii supradotati: sfaturi de la specialist

Copiii supradotati: sfaturi de la specialist

Irina Olteanu - Redactor Senior

Care sunt caracteristicile copiilor supradotati, problemele cu care se confrunta acestia, inclusiv riscurile la care sunt expusi din cauza neidentificarii la timp a abilitatilor de care dispun va sunt prezentate de catre doamna Monica Gheorghiu. Puteti afla de asemenea in articolul urmator si recomandari, resurse utile si cercetari desfasurate in domeniul supradotarii.

Urmatorul articol a fost realizat prin amabilitatea doamnei Monica Gheorghiu, Project Manager Centrul Gifted Education, Woman of the Year 2012 for the Defence and Promotion of Child Rights, MENSA UK member:

Cum descoperim copiii supradotati 

Este posibil sa puteti descoperi daca un copil este „gifted" sau cu abilitati inalte inca de la varste foarte mici, uneori de la cei mai mici ani ai copilariei. Semne de inzestrare la sugari includ nevoia de somn mai putin si o stare de vitalitate si vioiciune neobisnuita. Unele studii sugereaza ca nevoia de stimulare la copii poate fi vazuta ca un semn de supradotare la bebelusi. Caracteristici ale copiilor supradotati de varste mici includ niveluri ridicate de energie si curiozitate intensa. Copiii supradotati, de asemenea, au tendinta de a ajunge si depasi etape de dezvoltare mai devreme decat alti copii. Asta inseamna ca pot merge pe jos sau pot vorbi mai devreme decat alti copii. Cu toate acestea, nu toti copiii supradotati depasesc de timpuriu etapele. De fapt, uneori, acestia pot ramane mai in urma decat altii. De exemplu, unii copii supradotati nu incep sa vorbeasca decat dupa ce au implinit doi ani.

supradotati

Pentru o mai buna intelegere a caracteristicilor de personalitate ce dau profilul pedagogic al copiilor supradotati, urmatoarea enumerare de insusiri ale acestora va permite intelegerea modului in care acesta pot fi descoperiti de catre parinti sau profesori si dimensiunile sale de evaluare (nu este necesara prezenta tuturor acestor caracteristici - doar cateva pot fi componente care sa indice o potentiala supradotare): invata rapid; poate sa-si concentreze atentia un timp indelungat; este sensibil sufleteste; prezinta intensitate a trairilor; prezinta curiozitate neobisnuita; pune foarte multe intrebari; este foarte curios si avid de nou; este foarte perseverent in ariile proprii de interes; este hiper energic; are nevoie de rutina, de repetitie a unor parti dintr-o poveste de exemplu, pana o memoreaza pe dinafara, dar nu ii place sa faca lucruri repetitive pe care deja si le-a insusit, nu are rabdare cu procedeele de rutina si cu abilitatile automate; este perfectionist si justitiar; foloseste un vocabular bogat si adecvat; este eficient in comunicarea vorbita sau scrisa; are un bagaj de lectura bogat, preferand de obicei carti pentru adulti; prefera compania adultilor; are nevoie de foarte multa stimulare si atentie si prefera compania adultilor; doreste sa discute materialele citite; are un interes deosebit pentru o arie de cunostinte, in care gaseste motivatie si pasiune; consuma timp pentru pasiunea proprie si pentru proiecte speciale; are rezultate scolare deosebit de bune pe anumite zone de interes; se plictiseste usor; intelege ce este bine sau rau intr-o activitate si gaseste cai de optimizare; descopera valente noi la idei vechi; are o memorie deosebita pe arii de interes si stapaneste repede conceptele si abilitatile de baza; pune intrebari penetrante in particular, la nivelul cauzelor si al motivelor; gaseste placere in activitati intelectuale; recunoste repede relatii; ii plac structurile, ordinea si consistenta; arata virtuozitate si are multe hobby-uri; gandeste critic, este sceptic si evalueaza prin teste in care acopera toate posibilitatile; este plin de umor; gandeste in afara eului propriu; este interesat de ceea ce este bun sau rau, drept sau nedrept; arata compasiune pentru altii etc. 

Atentie, copiii supradotati se nasc, nu sunt creati. Totusi, "indiferent cat de supradotati, copiii nu-si dezvolta darurile, harurile fara un parinte sau un tutore care sa ii incurajeze, sa ii stimuleze si sa ii impulsioneze."(Winner, 1996).
Principiul "nature and nurture" este fundamental in educatia copiilor supradotati: existenta abilitatilor inalte cat si hrana abilitatilor inalte sunt ambele esentiale.

„Sa clarificam cateva detalii legate de concept. Supradotatul se naste si se formeza astfel: se naste cu potential si se formeaza ca sa-si realizeze potentialul. Judecand punctul 1 majoritatea copiilor se nasc cu potential, dar dintre acestia putini au forta de a merge pe drumul spinos al realizarii potentialului. Cei care o fac dovedesc in primul rand motivatia de a duce la bun sfarsit ceea ce-si propun. Pe acesta baza dezvolta creativitatea ce le permite sa gaseasca mijloacele si caile necesare atingerii obiectivelor, iar pe baza creativitatii dezvolta abilitatile cognitive inalte specifice supradotarii." Prof. Dr Colceag.

Citeste si:

Cum stii ca ai un copil supradotat? 

supradotati

Probleme cu care se confrunta copiii supradotati

Asincronia in dezvoltare, intensitatea emotionala extrema, extrasensibilitatile si extraexcitabilitatile (Dabrowsky), procesele mentale net superioare, creativitatea si energia debordanta, atitudinile naive fata de mediu si oameni, inocenta extrema in relatiile inter-umane, justitiaritatea fata de sistem si opozitia fata de "autoritate", lupta fata de atitudini, valori, credinte nefondate cu argumente si justificari, toate ii fac cel mai adesea vulnerabili si supusi unor numeroase riscuri sociale.
Avand aceasta in vedere, as vorbi mai mult de dezavantaje sociale decat de avantaje. Un citat din Exceptionalii lui Malcolm Gladwell este destul de relevant: "Once someone has reached an IQ of somewhere around 120, having additional IQ points doesn't seem to translate into any measurable real-world advantage."

Zecile de Mituri (recomandam materialul nostru online: "Miturile copilului supradotat si ce pierzi daca nu stii") conform caruia copiii supradotati se descurca mai bine decat ceilalti copii sunt numeroase si, bineinteles, sunt mituri. Adica conceptii si prejudecati false. Copiii supradotati sunt dezavantajati in mediul social datorita modului lor de gandire (gandesc in imagini preponderent, fiind puternic dezavantajati intr-un sistem liniar de notare bazat pe audio-secventialitate, adica repetarea informatiei auzite, datorita hiper-energiei de care dau dovada sunt adesea depunctati, pedepsiti si anihilati; sunt copii hiperkinetici, avand nevoie de miscare pentru a invata (recomandam cursul Learning how to learn, www.coursera.org pentru a intelege rolul fundamental al miscarii in dezvoltarea intelegerii si a asimilarii informatiei noi); sunt avizi de cunoastere si punand multe intrebari enerveaza si uneori isi dau ei singuri raspunsurile, facandu-i de ras pe profesori, acestia folosesc metode disciplinare, coercitive pentru a-i reduce la tacere si obedienta.

Concluzia cercetarilor este ca acesti copii au mai multe provocari si dificultati in viata decat copiii obisnuiti, fiind supusi unor numeroase riscuri, dintre care mentionez: alienare, depresie, abandon scolar, anxietate, chiar suicid.

Legat de problemele lor, as mentiona ca in sistemul clasic, dupa programa generala, copiii supradotati sunt pur si simplu ingenuncheati. Si cand spun ingenuncheati, ma refer la faptul ca atunci cand vin in programul nostru academic, dupa testarea inteligentei, deci intr-un esantion de supradotati intelectual (gifted intelectually) ei arata in mod constant urmatoarele caracteristici nefaste ale unei dezvoltari defectuoase si care pot avea repercursiuni uriase, decisive, asupra dezvoltarii unui viitor adult cu succes in plan social.

Asadar, ei vin cu urmatoarele "tare" ale sistemului: competitivitatea (neaparat vor sa fie primii si sa castige, nestiind sa piarda), individualism (nu stiu sa se aprecieze unul pe altul, sa lucreze in echipa), sunt inexpresivi, au capacitate limitata de exprimare creativa de sine, sunt deconectati de la sine, sunt conformisti, doresc sa para cuminti, la locul lor, sunt speriati de sisteme deschise si libere de gandire, se manifesta sub potential, pe care nu si-l cunosc si de cele mai multe ori se comporta ca si cand ar fi fost hartuiti de sistem sa nu arate ce pot, ce gandesc sau ce simt in mod real.

Ce se intampla cu ei in scolile de stat? Asa cum multi parinti mi-au relatat, copiii se simt plictisiti, marginalizati, insuficient stimulati, nu au cu cine sa discute despre ideile lor, sunt depunctati pentru energia debortanta de care dau dovada, pentru curiozitatea insatiabila, intra in conflict cu profesorii pentru dorinta lor de a se manifesta liber, necenzurat si lipsit de conventii si prejudecati. Astfel, ei ajung la probleme atat in comunitatea scolara, deranjand „ora", devenind factori de stres atat pentru colegi, cat si pentru profesori si totodata, ajungand ei insisi la o stare sufleteasca exasperanta, simtindu-se nepotriviti, gresiti („e ceva gresit cu mine") si inadaptati acestui mediu de invatare. Sigur ca ei se manifesta exact asa datorita presiunilor de stres ale mediului si nu cred ca ar putea sa o faca altfel, poate doar daca li s-ar explica de ce inca mai exista un sistem industrial de educatie, o „aceeasi masura pentru toti" si li s-ar dezvolta intelegerea si intelepciunea pentru a se adapta macar partial.

Practic, ei nu se pot adapta unui astfel de mediu, pentru ca e ca si cand ai dori ca un copil sa nu stie sa citeasca ziarul, desi el deja o face. Dorinta lor de dezvoltare e uriasa, iar mijloacele de educatie diferentiata, la nivel mondial, arata ca este necesar un intreg sistem aparte, singular, care poate raspunde nevoilor lor specifice care cuprinde: consilierea copiilor, educatie diferentiata (curriculum, resurse, profesori pregatiti in mod diferentiat), un mediu in care sa-si regaseasca parteneri egali de intelect (copii, adulti cu comportamente asemanatoare de giftedness, cu pasiuni, cu orizonturi de dezvoltare, cu aspiratii si idealuri), consiliere si educatie parentala specifica psihopedagogiei copilului gifted.

Discutand distinct Curriculumul diferentiat, acesta inseamna pentru un copil supradotat o conceptualizare diferita a acestuia pe toate planurile: continut avansat, procese diferite de invatare (dezvoltarea abilitatilor inalte de gandire, a gandirii critice, globale, holositice, asa numitele HOTS- Higher Order Thinking Skills; implicarea tuturor inteligentelor multiple si a tuturor simturilor, invatarea prin dezbatere, dialog, grupuri de discutie, invatare prin experienta directa -„hands-on" education- invatarea prin 90% practica, invatarea holisitica, invatare prin studii de caz, rezolvarea de mistere, de integrari generoase (SOLE- Sugatra Mitra), de probleme practice si asumarea unor proiecte de grup sau individuale foarte solicitante, care sa-i stimuleze dincolo de capacitatile lor curente etc.), un produs diferit al invatarii (proiecte finale de grup sau individuale care rezolva probleme curente provocatoare sau care prezinta un continut ridicat de originalitate, presiunea timpului si lucrului in echipa, creativitate si coordonare totala - vezi flow - pentru finalizare; expozitii personale, portofoliu de lucrari etc.) intr-un mediu de invatare adaptat lor (materiale vizuale, adaptate vizual - spatial lor pentru o gandire holistica care pleaca de la intreg spre parti, si nu invers; orice intrebare e buna; acceptarea diferentelor intre indivizi si ideile lor; comunicare non-violenta; utilizarea extensiva a abilitatilor de rezolvare a conflictelor, de prezentare si de lucru in echipa; relatia egala intre profesor si elev; negocierea continuturilor de invatare; negocierea regulamentelor si a regulilor de grup impreuna - sunt doar cateva din aspectele mediului de invatare extrem de specific, solicitant si stimulant, totodata propice copiilor supradotati).

In cazul in care abilitatile copiilor nu sunt identificate la timp si nu sunt stimulate adecvat, risca sa ramana intr-o stare latenta, sa nu fie puse in valoare, sa nu se dezvolte atat cat le-ar permite potentialul sau sa si le ascunda (profil underground). Un numar imens din copii cu abilitati inalte sunt gifted underground, ascunzandu-si calitatile pentru a nu fi supusi pedepselor mediului lor social si pentru a fi acceptati in colectivitati. Procentul de "gifted underachievers"- care in ciuda abilitatilor si calitatilor lor naturale au rezultate slabe la invatatura- este de asemenea enorm. Statisticile mondiale arata ca peste 50% dintre copiii cu abilitati inalte nu au succes social sau profesional la varsta adulta (sursa: National Commission for Excellence in Education, US). Alte statistici sunt si mai dure: conform unui studiu realizat in 2010 in Marea Britanie de catre cercetatoarea Joan Freeman, procentul copiilor cu abilitati inalte care se „rateaza" este de 97%, copiii neperformand la varsta adulta la nivelul pe care il promiteau cand erau mici.

supradotati

Recomandari pentru parintii copiilor supradotati 

Recomandam: O serie de carti si video-uri care pot deschide paradigme noi si pot largi perceptiile parintilor despre ce inseamna educatia propice copiilor supradotati si in general educatia si cea de top: "The Element. How finding your passion changes everything" despre cum sa-ti manifesti potentialul maxim si cum sa ne schimbam perceptia despre ce inseama in definitiv inteligenta umana: o carte de Sir Ken Robinson; cum sa intelegem inteligenta si cum sa intelegem promisiunea pe care o da un IQ: "Outliers. The story of success" de Malcolm Gladwell; o carte care ne deschide sufletul asupra propriilor noastre traume si rani prin care aflam ce inseamna abuzul psihologic care are loc la adresa copilului gifted: "The Drama of the Gifted Child: The Search for the True Self" de Alice Miller. In cele din urma, o carte mica, dar care va poate face sa zambiti in timp ce atinge direct la subiect problematica copilului Gifted: "You Know Your Child Is Gifted When . . ." de Judy Galbraith, M.A. Recomandam in continuare video-urile lui Sir Ken Robinson si documentarul lui Erwin Wagenhofer "The Alphabet" asupra provocarilor educatiei moderne - un documentar care va provoaca la a intelege adevaratele nevoi ale copilului (despre care sistemul educational traditional nu tine cont). In ultimul rand, dar nu mai putin, va recomandam sa deveniti familiari cu cercetarea beneficiilor educatiei copiilor supradotati, realizata in SUA, la unul dintre singurele centre de cercetare in domeniul supradotarii, Neag Center of Education, University of Connecticut: Research That Supports the Need for and Benefits of Gifted Education.

De retinut 

Este un imperativ ca tot mai multi oameni sa fie pasionati de descoperirea abilitatilor umane si sa gasim solutii pentru stoparea risipei de oameni cu abilitati inalte, "cea mai mare pierdere a culturii noastre" (Gowan) - atunci cand persoana supradotata are performante reduse, asa numitul caz de underachievement - omul cu abilitati inalte care se rateaza, care nu se simte nici valorificat, nici apreciat, care nu-si gaseste rostul.

Realitatea este ca dezavantajarea lor sociala este un tabu care poate dainui o vesnicie in lipsa unor specialisti portavoce si a preluarii mesajului in media pentru sustinerea adevarului si demitizarii conceptiilor asupra acestor copii: acesti copii au nevoi speciale, risc social inalt (alienare, depresie, abandon scolar, suicid, fapte antisociale, potrivit Consiliul Europei, Raspunsul Comitetului de Ministri, Septembrie 2003), iar dreptul lor la o educatie diferentiata consfiintit de legi nationale si internationale este incalcat flagrant.

Multumim doamnei Monica Gheorghiu pentru ajutorul acordat in realizarea acestui articol. 

Articolul urmator
Minciună sau imaginaţie bogată? Sfaturi pentru părinţi să le deosebească
Minciună sau imaginaţie bogată? Sfaturi pentru părinţi să le deosebească

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    O femeie care dădea sfaturi de parenting pe internet a fost arestată pentru că și-a neglijat copiii
    O femeie care dădea sfaturi de parenting pe internet a fost arestată pentru că și-a neglijat copiii

    Ruby Franke avea peste 2 milioane de abonați pe canalul său de YouTube (pe care acum l-a șters). Acolo oferea sfaturi de parenting și oferea detalii despre viața sa de familie. Cu toate...

    Sfaturi de la psiholog pentru mămicile care își duc copiii la grădiniță pentru prima dată
    Sfaturi de la psiholog pentru mămicile care își duc copiii la grădiniță pentru prima dată

    Noul an școlar se apropie cu pași repezi. Dacă e primul an în care copilul tău merge la școală sau la grădiniță, probabil îți trec prin minte o mulțime de...

    „Războiul” dintre preșcolari și ora de culcare - Explicația surprinzătoare a unui specialist
    „Războiul” dintre preșcolari și ora de culcare - Explicația surprinzătoare a unui specialist

    Printre cele mai importante provocări cu care te poți confrunta când ești părinte se numără și aceasta: să-ți convingi copilul să meargă seara la culcare. Astfel, pe...

    7 lucruri pe care părinții cu bebeluși la terapie intensivă trebuie să le știe, direct de la un medic specialist
    7 lucruri pe care părinții cu bebeluși la terapie intensivă trebuie să le știe, direct de la un medic specialist

    Ann Anderson este medic specialist ATI (Anestezie și Terapie Intensivă) la secția de neonatologie din cadrul unui spital de copii din Nebraska, SUA. Ea dezvăluie 7 lucruri pe care...

    Tot ce trebuie să știi despre tratamentul candidei în sarcină direct de la specialist
    Tot ce trebuie să știi despre tratamentul candidei în sarcină direct de la specialist

    Sarcina reprezintă perioada din viața unei femei în care au loc numeroase schimbări, atât din punct de vedere psihologic, cât și la nivelul corpului. În sarcină,...

    Copilul nu vrea să mănânce micul dejun? 6 sfaturi pentru a-l convinge
    Copilul nu vrea să mănânce micul dejun? 6 sfaturi pentru a-l convinge

    Una dintre cele mai la îndemână modalități de a te asigura că micuțul tău va avea parte de un start bun într-o nouă zi este să-i oferi micul dejun. Uneori...

    Confuzia mamelonului la bebelusi: sfaturi pentru o alaptare mai buna
    Confuzia mamelonului la bebelusi: sfaturi pentru o alaptare mai buna

    Toti bebelusii se nasc cu reflexul de supt, asa ca stiu din instinct cum sa se hraneasca la sanul mamei. Cateodata insa, efortul de a se adapta la pozitia de alaptare este prea mare –...

    Mihai Craiu despre cum trebuie protejați copiii pe plajă. „Copiii nu trebuie să stea prea mult în apă sărată. Se pot deshidrata!”
    Mihai Craiu despre cum trebuie protejați copiii pe plajă. „Copiii nu trebuie să stea prea mult în apă sărată. Se pot deshidrata!”

    Atunci când plecăm la mare cu cei mici, de multe ori socoteala de acasă nu se potrivește cu cea din târg. Deși visăm la o vacanță fără peripeții, se...

    © 2024 Qbebe