1. Activitati practice pentru copii: Sa stropim florile
Inainte sa incepeti sa stropiti florile, ia-ti putin timp si vorbeste cu copilul despre frumusetea plantelor, despre nevoile lor comune pentru supravietuire (lumina, apa, aer), despre viata noua care se naste dintr-o samanta si despre cum o planta ne imbogateste noua viata.
Ai nevoie de: un ghiveci cu flori, un recipient de stropit cu "puf" sau o stropitoare, etichete
Atunci cand vine randul ca florile si plantele din ghivece sa fie udate, explica-i copilului ca acestea nu vor inflori daca sunt prea ude. Ca sa stie ca au pus apa suficienta, sa atinga pamantul, care ar trebui sa fie umed, insa nu mocirlos. Cel mai bun mijloc de control, care sa nu le ingradeasca libertatatea si initiativa copiilor, este sa le oferi in loc de un vas cu apa, un recipient de plastic cu "puf", din care sa stropeasca. Sau o stropitoare, daca sunt putin mai mari: 4-5 ani. Astfel, ii feresti de riscul de a scapa prea multa apa in ghiveci. In plus, un astfel de recipient le pune la treaba sistemul motor, precizia fina si coordonarea ochi-mana.
Ii poti incuraja pe copii sa faca un obicei din stropirea si ingrijirea plantelor de apartament. Cum? Pregatindu-le o tavita cu toate cele necesare acestei activitati, pe care sa o pastrezi intotdeauna in acelasi loc din casa (pe un pervaz, pe o masuta, pe un raft). Tavita va avea pe ea o canuta cu apa si stropitoarea sau recipientul cu mecanism "puf". Mai poti confectiona etichete atasate de un betisor din lemn, pe care sa scrii "Sunt stropita" si pe care copilul sa le infiga in pamantul din ghiveci, dupa ce uda florile, ca sa stie sigur ca nu se va ocupa si altcineva din casa. Daca nu stie sa citeasca, etichetele pot avea un desen sau un semn.
Mai tarziu, semintele pe care le plantati in ghivece in apartament, le puteti transporta, alaturi de copil, intr-o curte sau intr-un spatiu exterior, daca exista, ca sa le re-plantati acolo.
2. Activitati practice pentru copii: Omuleti din coji de oua
Urmatoarea activitate practica stimuleaza creativitatea, precizia fina a miscarilor copilului si grija fata de viata. Copilul va invata cum sa furnizeze conditiile prielnice dezvoltarii unei plante si cum sa le aprecieze pe care intalnite in natura.
Ai nevoie de:
Lipici, foarfece, un bol cu pamant din gradina si o lingurita, un recipient cu seminte pentru plantat, o laveta moale, un marker negru permanent si cateva markere colorate. Cateva jumatati de coji de oua, spalate; o canuta cu apa si o pipeta. Aseaza-le pe toate pe o tavita.
Cum pregatesti copilul? Spune-i ca veti face impreuna ceva interesant, un omulet care va avea o jumatate de coaja de ou pe post de cap si iarba, pe post de par. Fa-l curios!
1. Luati impreuna de pe tava 2 jumatati de coji de oua si asezati-le pe masa / suprafata pe care lucrati. Este important pentru copil (cu cat mai mic de varsta, cu atat mai important devine) sa pastrati o ordine, o asezare a obiectelor si a miscarilor. O precizie in pasii activitatii.
2. Explica-i copilului ce urmeaza, inainte sa incepeti propriu-zis. Descrie-i toti pasii. Mai intai, va desena pe cele doua jumatati de coji de oua, cu markerele, cate o fata zambitoare. Isi poate alege culorile. Apoi, va umple jumatatile cu pamant, iar in pamant va planta seminte. In timp, semintele plantate de el vor incolti si va creste iarba, care sa tina locul parului "omuletului" vostru.
3. Ia foarfecul si arata-i copilului cum sa taie o bucata din el, cam de 10 cm lungime. Din el, decupati un rotund. Spune-i copilului ca pe acest rotund va sta omuletul vostru din coji de ou. Procedati la fel si pentru al doilea omulet.
4. Ia acum lipiciul si arata-i cum sa aplice lipici in interiorul rotundului decupat din material. Acum ia una din cojile de oua si, cu grija, lipeste-o pe material. Copilul te va urmari cu atentie. Nu vorbi in timp ce ii arati, ci doar inainte. Lasa-l sa priveasca atunci cand ii arati, fara sa isi distribuie atentia si asupra cuvintelor. Cand termini, copilul va repeta cu a doua coaja de ou.
5. Aminteste-i copilului ca acum veti lua o pauza de cateva minute, fara sa mai manevrati omuletul, pentru ca lipiciul sa se intareasca.
6. Verifica tu ca s-a intarit si coaja de ou sta bine lipita pe material. Odata verificat, arata-i celui mic cum sa deseneze o fata zambitoare pe coaja de ou, folosind markerul negru si adaugand culoare cu markerele colorate.
7. Pune in fiecare coaja de ou pamant din vas, folosind o lingurita, pana cand cojile de ou sunt umplute putin mai mult de jumatate.
8. Cu varfurile degetelor, alege cateva seminte si presara-le pe deasupra pamantului din cojile de oua.
9. Pe deasupra semintelor, mai presara un rand de pamant, suficient cat sa le acopere, apoi bate usor, cu blandete, noul strat de pamant.
10. Acum omuletul este gata si a venit momentul sa ii demonstrezi copilui cum sa il ingrijeasca in continuare. Pentru aceasta, adu pipeta si canita cu apa. Arata-i cum sa ia apa cu pipeta din canita si cum sa o picure peste solul din cojile de oua, pana cand acesta este umezit. Arata-i cum sa puna degetul pe pamant, pentru a simti daca s-a umezit sau nu.
11. Mai explica-i copilului ca, pentru a putea creste iarba din semintele plantate, acestea au nevoie nu numai de pamant si apa, ci si de soare. Gasiti impreuna un loc insorit si ferit din casa, pe un pervaz de exemplu, unde sa instalati tavita cu cei doi omuleti.
12. Faceti impreuna un "program" pentru a stropi solul din cele doua coji de oua. Explica-i celui micut ca acesta nu are nevoie de apa tot timpul, ca sa nu se inece semintele. Hotarati cand va mai fi stropit. Aminteste-i la ce sa se astepte dupa aceasta "aventura", daca ingrijeste cu rabdare si atentie semintele: ele vor da nastere firelor de iarba in cateva saptamani, iar aceasta va precum parul pentru omuleti.
13. Puteti monitoriza cresterea firelor de iarba zilnic, facandu-va din aceasta un ritual. Pentru copiii care stiu sa scrie, va fi o provocare sa aiba un carnetel alaturi de cei doi omuleti, pe care sa noteze in fiecare zi ora la care au stropit solul si cum este vremea afara (insorit, innorat).
14. Cu ajutorul unui metru, puteti masura in mod constant lungimea ierbii, tot pe carnetel, iar la sfarsit sa faceti un grafic.
15. In locul ierbii, la alegere, pot fi plantate seminte ale uneor plante care cresc mai repede.
16. Atunci cand se incalzeste afara, puteti sa indepartati materialul lipit de baza cojilor de oua si sa plantati cojile direct intr-o mica groapa in pamant. Iarba va ramane la suprafata, iar radacinile vor sparge si patrunde coaja de ou.
3. Activitati practice pentru copii: Sa ne amintim obiectele
Urmatoarea activitate are rolul de a-l ajuta pe copil sa isi dezvolte concentrarea, atentia la detalii si memoria, pe masura ce isi aminteste obiectele.
Ai nevoie de:
O tava pe care se gasesc zece obiecte familiare (pieptene, creion, foarfece, scoci, lingura, un lipici, etc.). Adauga o clepsidra cu nisip, care sa poate cronometra un minut, un cosulet in care sunt creioane si o bucatica de hartie.
1. Spune-i copilului ca urmeaza sa descoperiti ceva: cate obiecte interesante isi poate aminti intr-o scurta perioada de timp, care se numeste "un minut"?
2. Pune tava cu obiecte pe masa la care stati, apoi ia toate obiectele din ea, in afara de cosulet , de hartie si de clepsidra si intinde-le in fata voastra. O alta varianta, mai "stricta", ar fi sa acoperi tava cu un prosop, as incat copilul sa nu apuce sa observe deloc obiectele de pe tava.
3. Descrie-i copilului ce va urma, inainte sa va apucati propriu-zis: va avea la dispozitie un minut, masurat de clepsidra, sa se uite la obiecte. Apoi isi va inchide ochii, iar tu vei ascunde unul dintre obiecte. La semnalul tau, copilul va deschide ochii, va studia din nou obiectele si isi va nota pe bucatica de hartie (daca nu stie sa scrie, notezi tu) denumirea obiectului lipsa.
4. Arata-i copilului cum functioneaza clepsidra, cum masoara ea un minut. Explica-i ca odata ce clepsidra este intoarsa, incepe partea de observatie din activitate, iar ultimul fir de nisip care se scurge in clepsidra semnaleaza finalul perioadei de observare.
5. Pune la indemana hartia si creionul sau roaga-l pe copil sa le pregateasca alaturi de el, daca se ocupa singur de scris, si da semnalul de incepere al activitatii. Intoarce clepsidra.
6. Odata ce minutul se termina, roaga-l pe copil sa inchida ochii.
7. Ascunde unul din obiectele de pe masa, apoi invita-l pe cel mic sa deschida ochii, sa studieze obiectele inca o data si sa noteze pe bucatica de hartie denumirea obiectului lipsa.
8. Dupa ce si-a notat raspunsurile, arata-i obiectul ascuns. Apoi pune obiectul la loc, cu celelalte.
9. Ia-o de la capat, ascunzand un alt obiect.
10. Explica-i copilului ca jocul poate continua pana cand toate obiectele de pe tava au fost ascunse si inlocuite.
Aceasta activitate practica devine si mai distractiva si captivanta, atunci cand eeste jucata de mai multi copii. Le poti sugera celor mici (fratiori sau prieteni, sau chiar la gradinita si in clasele primare de scoala) sa joace acest joc in perechi, astfel ca un copil va ascunde un obiect, iar celalalt va trebui sa ghicesca.
Ca sa creasca in complexitate, poti interveni mai tarziu in activitatea practica pentru copii, ascunzand (sau sugerandu-le lor sa o faca) mai mult de un singur obiect odata. Poti mari numarul de obiecte de pe tava. Iar in cele din urma, poti ascunde (sau acoperi) toate obiectele de pe tava!
Dragi mamici, ati incercat activitatile practice pentru copii? Voi ce alte lucruri mai faceti impreuna cu micutul?