Valentin Cuibus, șeful Inspectoratului Școlar Județean Cluj, a anunțat miercuri adoptarea unei noi metode prin care se monitorizează și se anchetează cazurile de abandon școlar. Conform declarației acordate MEDIAFAX, procedura presupune identificarea cazurilor de abandon școlar folosind CNP-ul copilului, notificarea imediată a primăriilor și verificarea situației familiale și tragerea la răspundere a părinților care îi țin pe copii departe de școală:
„Problema abandonului şcolar este una care ne preocupă foarte tare şi asupra căreia nu am avut un control real. Apărea problema înregistrării elevului în sistem, astfel că ne-a venit ideea suprapunerii CNP-ului elevilor din anul şcolar anterior cu cei din anul în curs, în aşa fel încât putem vedea imediat dacă un elev nu mai apare, dacă nu mai este înscris la şcoală. Vedem că din numărul de elevi de anul trecut au dispărut o sută şi aflăm de la ce şcoli sunt. În acel moment, se întocmeşte o adresă către primăriile pe raza cărora funcţionează şcolile respective care au obligaţia să verifice în familii situaţia, să discute cu părinţii ce s-a întâmplat, pentru că vorbim de învăţământ obligatoriu. Primăriile pot lua inclusiv măsura sancţionării părinţilor care nu îşi trimit copiii la şcoală. Nu ştiu să mai fie aplicată în ţară această metodă."
Șeful ISJ Cluj reamintește faptul că situația cea mai gravă se înregistrează în mediul rural și în comunitățile de romi, în momentul în care elevii trec în clasa a 9-a:
„Este o bază de date care ne dă o serie de informaţii foarte utile şi pe care putem să o folosim, luând măsuri în timp real. Scopul este să îi readucem pe copii la şcoală, să evităm abandonul. Situaţia cea mai dificilă o regăsim la trecerea din clasa a 8-a în clasa a 9-a"
Începând cu anul 2018, 60 de familii din Cluj beneficiază de sprijin financiar, primesc lunar 100 de lei, pachete cu îmbrăcăminte, încălțăminte, produse de igienă. Proiectul a fost realizat cu fonduri europene în valoare de 9,3 milioane de lei și are ca scop încurajarea părinților să își ducă copiii în instituțiile de învățământ. Rezultatele implemantarii acestui proiect se văd deja în cifre, rata abandonului școlar fiind de 2,14 % în județul Cluj, față de 18% , procent înregistrat la nivel național.
Sursa: MEDIAFAX