Expozitia The Human Body - Reactie la scrisoare deschisa adresata Muzeului Antipa de catre asociatia PRO Vita

Expozitia The Human Body - Reactie la scrisoare deschisa  adresata Muzeului Antipa de catre asociatia PRO Vita

QBebe

Scrisoare deschisa: Expozitia „The Human Body" ridica grave probleme de constiinta si etica
Domnului Academician dr. Dumitru MURARIU, Director General al Muzeului National de Istorie Naturala "Grigore Antipa"

SCRISOARE DESCHISA

Afland despre expozitia intitulata „The Human Body", pe care Muzeul National de Istorie Naturala "Grigore Antipa" o va deschide pe 22 martie a.c., consider, in nume propriu, dar si al Asociatiei Provita Media, pe care o conduc, ca trebuie sa va aduc la cunostinta cateva din problemele grave de constiinta pe care le implica acest eveniment.
Ce fel de corpuri vor vedea vizitatorii la Muzeul „Grigore Antipa"? Potrivit organizatorilor, corpurile umane provin din China, „au fost donate, in conformitate cu legislatia chineza, catre Dalian Hoffen Biotechnique Laboratory". Mai aflam ca aceste corpuri „sunt nerevendicate, iar moartea lor a survenit din cauze naturale."
Sabrina Sheehan, PR GForce Exhibitions: „Este intotdeauna dezamagitor cand astfel de scrisori sunt scrise fara investigatii prealabile. Ne aduce aminte de experienta cu care Muzeul de Stiinta si Industrie din Tampa, Florida s-a confruntat in momentul in care o agentie guvernamentala din Florida a incercat sa inchida expozitia. Consiliul de administratie al muzeului a sustinut organizatorii, luptand pentru drepturile cetatenilor si accesul la educatie prin intermediul expozitiei. Succesul demersului s-a masurat concret in mai mult de 600.000 de vizitatori".
Se stie foarte bine ca spitalele militare si clinicile din China au fost acuzate, in presa internationala, dar si in rapoarte si anchete internationale, in repetate randuri, de trafic de organe si de acoperirea unor astfel de infractiuni. S-a afirmat de multe ori ca trupurile decedatilor expuse in asemenea expozitii, apartin prizonierilor executati in inchisorile chinezesti.

Sabrina Sheehan: "Nenumarate articole au reluat in mod eronat afirmatia ca trupurile expuse au apartinut prizonierilor din inchisorile chineze. Este o declaratie pe care disidentii chinezi au repetat-o de mai multe ori in incercarea de a atrage atentia asupra organizatiilor lor prin asocierea cu acest eveniment cu faima international".
Incepand cu anul 2006, ziarul american „New York Times" si programul TV „20/20" au relatat despre existenta, la nivel international, a unei „piete negre" de cadavre si organe chinezesti, ceea ce a dus la o ancheta a Congresului american. De aceasta investigatie s-a ocupat Procurorul General de New York, Andrew Cuomo. Investigatia a dus la demisia directorului executiv al Premier Exhibitions, Arnie Geller, care a organizat astfel de expozitii in mai multe orase din SUA. Ca urmare a anchetei Cuomo si a deciziei ulterioare din 2008, pe prima pagina a site-ului Premier Exhibitions este afisat un avertisment cu privire la originea presupusa a trupurilor si fetilor umani expuse: „Aceasta expozitie afiseaza ramasite umane ale cetatenilor sau rezidentilor chinezi, primite initial de Biroul chinez de Politie. Biroul chinez de Politie poate primi corpuri umane din inchisorile chineze". De asemenea, tot aici se mai mentioneaza ca Premier Exhibitions „nu poate verifica independent" daca organele apartin sau nu prizonierilor executati. Atat activistul chinez pentru drepturile omuluiu Harry Wu, cat si directorul organizatiei „Drepturile omului in China", au protestat impotriva acestei expozitii din motivele aratate mai sus.

Sabrina Sheehan: "Fapte: Emisiunea TV „20/20" a facut public mai tarziu rezultatul anchetei, conform caruia acuzatiile initiale erau false. O alta informatie falsa: Arnie Geller, in realitate, nu demisionase din functia pe care o detinea. Decesul tuturor specimenelor anatomice primite de la toate universitatile de medicina a survenit din cauze naturale, facand imposibila teoria ca ele sa fi apartinut unor prizonieri executati. Mai multi experti examinatori independenti au demonstrat ulterior acest lucru. Activistul chinez Harry Wu si-a cerut scuze in mod oficial pentru acuzatiile false.
Corpurile umane prezentate in cadrul expozitiei The Human Body au fost individual examinate in Statele Unite de catre medici profesionisti (anatomisti si legisti). Ei au constatat ca moartea a survenit din cauze naturale, excluzand de asemenea bolile infectioase, si eliminand astfel orice posibilitate ca oricare corp expus in cadrul Expozitiei „The Human Body" sa fi suferit traume sau abuzuri fizice asociate cu tortura, executarea sau orice alta lovitura violenta.

Specimenele au fost donate in mod legal in conformitate cu legislatia chineza. Prin proceduri guvernamentale, specimenele nerevendicate se folosesc in scop educational in expozitiile publice si in institutii de invatamant superior. Procedurile guvernamentale includ inclusiv anunturi publicitare, timp de 90 de zile, in efortul de a identifica indivizii. Dupa aceasta perioada, corpurile primesc o autorizare legala spre a fi transferate universitatilor medicale in scop educational. Pentru a fi acceptate de universitati, toate corpurile trebuie sa fi murit din cauze naturale, fara sa aiba vreo boala.

Toate specimele prezentate in cadrul expozisiei sunt tratate cu maxima grija si respect. In momentul in care nu vor mai fi folosite in scop educational, acestea vor fi incinerate.
In continuare, in presa internationala, ca si in literatura de specialitate, parvin date care atesta existenta unui fenomen de prelevare abuziva si vanzare de organe de la prizonierii din inchisori si lagare din China. In 2000, in localitatea chineza Dalian, provincia Liaoning, s-au deschis doua fabrici de plastinare a corpurilor umane. Potrivit site-ului The Epoch Times, inalti oficiali chinezi din aceasta provincie au fost implicati in traficul international de organe.

Sabrina Sheehan: In opinia noastra, cineva incearca iar sa-si asocieze numele cu una dintre cele mai faimoase expozitii educationale, doar pentru notorietate.
Efectuarea de anchete complete jurnalistice sau de anchete de catre institutii care apara drepturile omului pare a fi un fapt imposibil. Avocatii pentru drepturile omului, David Matas si David Kilgour, in anul 2006, au incercat sa studieze problema transplanturilor ilegale de organe in China, insa autoritatile chineze locale nu le-au permis.

Datele pentru raportul lor, intitulat „Bloody Harvest"/ „Recoltare sangeroasa", care a fost lansat in acelasi an, au fost colectate de la distanta. In 2012, David Kilgour a publicat, impreuna cu Torsten Trey, lucrarea „State Organs: Transplant Abuse in China". Potrivit statisticilor prezentate in presa, in China, mai putin de 5% din membrii familiilor detinutilor sunt de acord sa doneze corpul celor executati si nu mai mult de 5% din corpuri raman nesolicitate de rudele defunctului. Pe fondul acestor dezvaluiri si al altor investigatii internationale, afirmatia ca materialul pentru expozitia „The Human Body", de la Muzeul „Grigore Antipa" a fost luat de la „donatori voluntari" pare daca nu falsa, cel putin discutabila.

Sabrina Sheehan: "Trupurile nerevendicate nu pot fi donate in mod voluntar. Toate aceste corpuri au fost donate prin proceduri guvernamentale".

Iata si cateva ecouri din presa franceza cu referire la acest tip de expozitie. In anul 2009, expozitia „Our Body" de la Paris a fost inchisa prin decizie judecatoreasca. „Locul potrivit pentru un cadavru, dupa lege, este cimitirul", a declarat judecatorul Louis-Marie Raingeard. El a decis ca expozitia constituie o „comercializare a trupului" uman si ca „este o ofensa evidenta adusa respectului cuvenit" pentru morti.

Fraza din textul de prezentare a expozitiei de la Bucuresti - „Toate exponatele sunt tratate cu maxima grija si respect" - ni se pare lipsita cu totul de credibilitate, ba chiar un mod de a induce in eroare vizitatorii. Ce respect poti sa-i aduc unui cadavru, atata timp cat il plimbi prin lume ca sa fie „admirat"? Cu atat mai mult cu cat aceste cadavre „nu au fost revendicate"?

Sabrina Sheehan: Majoritatea guvernelor din lume au permis ca mai mult de 20.000.000 vizitatori ai expozitiei sa aleaga pentru ei insisi. Noi credem cu putere in educatie si in faptul ca fiecare membru al publicului are dreptul sa isi vada si sa isi inteleaga propriul corp in propriul fel. Timp de sute de ani, doar membrii comunitatii medicale au vazut si au studiat corpul uman astfel, iar noi credem ca nu ar trebui restrictionat accesul pentru intelegerea corpului uman. Expuneriea anatomiei umane intr-o asemenea maniera are ca scop impulsionarea tinerilor sa urmeze o cariera in domeniul medical si stiintific, si educarea vizitatorilor in privinta functionarii propriului lor organism.
In textul reclamei expozitiei de la Bucuresti se spune ca evenimentul urmareste un caracter „educativ si stiintific". Realizatorii si-au propus, citam, „sa schimbe modul in care vizitatorii percep corpul uman, oferind romanilor, in premiera, o sansa unica de a-si privi organismul prin ochii unui chirurg si de a «experimenta» o incursiune vizuala in interiorul sau". Apoi, se mai precizeaza, in acelasi stil, ca „scopul expunerii este si acela de a-i determina pe vizitatori sa-si respecte si sa-si ingrijeasca organismul, acordand atentie felului in care aleg sa traiasca". Oare este nevoie sa expui 200 de cadavre sectionate, ca oamenii sa inteleaga ca trebuie sa-si ingrijeasca corpul sau ca fumatul este daunator?

Sabrina Sheehan: Comentarii de acest gen vin de obicei de la oameni care nici macar nu au vazut expozitia: a vedea inseamna a cunoaste.

O astfel de intalnire cu cei 200 de morti, in aceasta forma, a produs accidente cu impact psihic, in mai multe locuri. La expozitia de la Haifa, in Israel, o femeie, originara din orasul Aktiubinsk (Rusia), a recunoscut intr-un exponat pe iubitul ei, disparut in urma cu trei ani. Ea a fost cuprinsa de un acces puternic de isterie. In 2011, la Riga (Letonia), multi oameni au parasit sala deprimati, unii intr-o stare de depresie profunda, altii au acuzat stari de greata, ameteli si slabiciune. La locul expozitiei a venit, aproape in fiecare zi, ambulanta. Este clar ca autorul expozitiei incearca sa se foloseasca de caracterul socant al mortii unui om intr-un asemenea spectacol.
Sabrina Sheehan: Peste 400 000 de oameni care au vizitat Muzeul Carnegie nu sunt de acord cu opinia Anitei Allen.

La adresa acestui tip de expozitie, au existat reactii firesti de protest, atat din partea oamenilor de stiinta, din partea liderilor comunitatilor religioase, precum si din partea oamenilor obisnuiti. In articolul de prezentare a acestui tip de expozitie itineranta de pe site-ul Wikipedia, se vorbeste despre provocarile de natura etica ale evenimentului. Coordonatorul stiintific de la Muzeul de stiinta „Carnegie" din SUA, de exemplu, a demisionat din functie, invocand convingerile sale religioase. Prin intrebarile sale cu privire la provenienta corpurilor, ea si-a exprimat oroarea fata de ideea de a expune „ramasitele umane" la o expozitie. Profesorul Anita Allen, bioetician la Universitatea din Pennsylvania (SUA), a declarat ca a da bani ca sa te „holbezi" la ramasite umane trebuie sa ridice mari ingrijorari asupra persoanelor in cauza. Thomas Hibbs, etician de la Universitatea Baylor (SUA), compara expunerea de cadavre cu pornografia, pornind de faptul ca persoana este redusa la „manipularea unor parti ale organismului, lipsite de orice semnificatie umana mai larga". Rabinul Dany Schiff (SUA) a declarat ca „si daca s-ar fi obtinut acordul celor decedati, tot trebuie sa ne intrebam ce putem spune despre o societate, care ofera corpuri umane spre vizionare, sub sticla, unui public flamand".

Asemenea reactii arata ca, in imaginarul comun, corpul omului nu este o abstractie, nu e o haina pe care sufletul o lasa atunci cand paraseste lumea pamanteasca. Corpul inseamna o fata concreta a unei persoane, pe care cei din jur, fie membrii familiei, fie prietenii o pretuiesc foarte mult. Chiar popoarele cele mai salbatice nu si-au lasat mortii neingropati, ci au avut grija sa-i ingroape. Iar in viziunea noastra crestina, corpul reprezinta un templu, in care Dumnezeu a asezat sufletul. Faptul ca moartea omului este transformata intr-un „show" reprezinta un sacrilegiu teribil, o batjocorire a culturii despre viata si moartea omului, creatie a lui Dumnezeu. Spectacolul nu poate fi decat o bataie de joc fata de misterul incomprehensibil al mortii. Acest tip de expozitie nu poate decat sa corupa oamenii, sa le hraneasca sufletele cu cruzime diabolica, cu indiferenta fata de suferinta altora si fata de agresivitate.

Sabrina Sheehan: Cu o asemenea gandire suntem norocosi ca profesia medicala a supravietuit si a fost lasata sa salveze milioane de vieti an de an. Nu sufocati expozitiile educationale. Ele ofera oamenilor o sansa de a invata si a intelege lucruri importante despre ceea ce poseda mai pretios.

De ce cadavrele expuse provin anume din China?

Sabrina Sheehan: Pentru ca de acolo vin cei mai buni specialisti in disectie din lume.

De ce atat de multe corpuri „nerevendicate"?

Sabrina Sheehan: Corpurile nerevendicate nu sunt ceva neobisnuit in cele mai multe tari ale lumii. Din pacate, doar o parte din ele sunt folosite in scop educational, in timp ce majoritatea sunt folosite in testarea efectelor provocate de accidentele de masina, in testele militare pentru explozibile sau in cadrul alte testari prea oribile pentru a fi amintite.

De unde apar atat de multe rude gata sa renunte la inmormantarea corpului?

Sabrina Sheehan: Nu toti au rude, iar multi sunt vagabonzi si au murit pe strazi, in timp ce altii nu-si permit o inmormantare sau o incinerare.

Cum se face ca, dintr-o data, atat de multi condamnati la moarte s-au decis sa-si doneze post-mortem corpulpentru stiinta?

Sabrina Sheehan: Cadavrele sunt acceptate de universitatile de medicina doar daca au murit din cauze naturale.

De ce autorul nu a realizat aceste corpuri din plastic? De ce a trebuit sa foloseasca anume cadavre umane? Toate acestea sunt intrebari pe care, cred, multi vizitatori si le vor pune in diferite forme. Iar ele vor ramane fara raspuns, intunecandu-le sufletul sau contorsionandu-le psihicul.

Sabrina Sheehan: Aceasta este una dintre cele mai educative expozitii pe care oamenii o vor vedea. Va fi motivul pentru care multi tineri vor alege o cariera in domeniul medical.
Nu in ultimul rand, trebuie sa va atentionam ca, judecand dupa box-office-ul acestui tip de expozitii organizate in mai multe orase din lume - in Romania, pretul unui bilet e de 50 sau 60 de lei pentru adulti (nu pentru orice buzunar) -, caracterul educativ si stiintific nu este decat un paravan dupa care se ascunde o afacere profitabila.

De aceea, domnule academician Dumitru MURARIU, Director General al Muzeului National de Istorie Naturala "Grigore Antipa", va rugam sa decideti blocarea acestui spectacol macabru si degradant.

Sabrina Sheehan: Sa lasam publicul sa decida. Au dreptul la educatie!

Cu deosebita consideratie,

Larisa Iftime, traducator, presedinta Asociatiei „Provita Media", Bucuresti.

Articolul urmator
Scrisoare deschisă a copiilor pentru autorităţi: „Generaţia pandemiei a încetat să mai viseze. Cum vom putea recupera tot ce am pierdut?”
Scrisoare deschisă a copiilor pentru autorităţi: „Generaţia pandemiei a încetat să mai viseze. Cum vom putea recupera tot ce am pierdut?”

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Scrisoare deschisă către toate mamele tinere: „Nu disperați, o să vă găsiți ritmul”
    Scrisoare deschisă către toate mamele tinere: „Nu disperați, o să vă găsiți ritmul”

    Când devii pentru prima dată mamă, resimți mai puternic provocările din viața de zi cu zi. Pe lângă faptul că te străduiești să fii trup și suflet pentru copilul tău,...

    Scrisoare deschisă către toate mamele care au avut parte de o naștere traumatizantă
    Scrisoare deschisă către toate mamele care au avut parte de o naștere traumatizantă

    Potrivit oamenilor de știință, conceptul de „naștere traumatizantă” este unul foarte complex, ce se folosește pentru a descrie o serie de experiențe și de răspunsuri...

    Scrisoare deschisă de la o mamă din generația X către mama milenială
    Scrisoare deschisă de la o mamă din generația X către mama milenială

    Dragă mamă milenială, Știu că ești obișnuită cu meme-urile care îți insultă generația, care vă numesc plângăcioși și spun că nu sunteți la fel de duri sau de...

    Iulia Albu, scrisoare deschisă pentru fiica sa: „Mama ta te va învăța să stai mereu dreaptă, în fața oricărei furtuni”
    Iulia Albu, scrisoare deschisă pentru fiica sa: „Mama ta te va învăța să stai mereu dreaptă, în fața oricărei furtuni”

    Iulia Albu a avut o reacție destul de dură la adresa lui Alex Velea, care recent a readus la lumină scandalul care s-a petrecut între aceștia cu aproape 10 ani în urmă. La...

    Scrisoare catre mama din parc care nu m-a judecat și mi-a iertat neglijența
    Scrisoare catre mama din parc care nu m-a judecat și mi-a iertat neglijența

    Dragă mami de fetiță din parcul Cișmigiu din acest week-end,

    © 2024 Qbebe