Astfel, a fost publicată pe o pagină de facebook o foaie care cuprinde raportul pe care eleva l-a scris pentru învățătoare, în urma supravegherii din timpul acelei zile a colegului său, un copil cu CES, care nu are grad care să îi ofere posibilitatea de a beneficia de un însoțitor. Mai multe detalii nu s-au oferit, însă, raportul a fost suficient pentru a stârni un val de reacții pro și contra din partea părinților.
"Cate informații despre lecții a pierdut fetița pusă sa fie polițaiul clasei?"
"O rog pe fetita care întocmește rapoarte să scrie pentru fiecare problema trecuta pe foaie cum a intervenit doamna pentru soluționarea acestor conflicte! Micuță trebuie să înțeleagă un aspect: nu copilul cu CES creează conflicte, ci faptul că pot exista conflicte, iar rolul doamnei și al adulților este să îi învețe să îl rezolve! Mi se pare foarte simplu la această clasa: doar Iulian este " copilul problema"! Daca în jurul lui Iulian sunt doar exemple frumoase, lucrurile merg de la sine! Începeți cu toleranța, înainte de orice materie!"
"Un profesor de sprijin ptr Iulian ar fi de mare ajutor, atat ptr el cat si ptr ceilalti elevi. Dorim sa integram astfel de copii fara sa facem niciun efort aruncand in spatele invatatoarei toata greutatea. E usor sa vorbesti si judeci cand nu esti la catedra."
"De ce aceasta doamna invatatoare nu incearca sa il inteleaga , sa il integreze, sa afle care este problema reala?! E o solutie a-l marginaliza si a-l scoate vinovat pentru tot?! Oare din 25 de copii (sa zicem 25... in multe clase sunt si 40 .. cel putin in Bucuresti) numai acest baietel le face pe toate?! Ceilalti sunt smirna , in banca lor?! Mi-e greu sa cred asta. Nu cumva li se subliniaza in clasa de acest elev "problema" ? Sa fim seriosi! Da, erau si in generatia mea astfel de elevi, dar zau ca nu am intalnit acest tip de comportament... de a-l transforma pe unul din elevi in umbra altuia, de a starni aceasta ura intre elevi! Sa fim seriosi! Si chiar daca existau copii mai nazbatiosi in generatiile vechi, totusi suntem in sec 21, anul 2019... nu invatam nimic din vechile comportamente?"
"So.. noi il avem pe Gabriel. Gabriel are 8 ani. Cand vine la scoala nu se pot desfasura orele. De ce? Gabriel din senin arunca cu scaunele pe jos. Le rastoarna. Vorbeste urat . Foarte urat. De unul singur. Are crize de furie.Copiii se feresc de el. O ingana pe Doamna in timpul orei si o injura. Arunca cu sticla de apa catre alti copii. G are un tata iresponsabil fara un loc de munca stabil. Mama l -a abandonat. Il creste bunica. La sesizarile noastre bunica l a dus la un control si a fost diagnosticat cu ADHD. Tatal este tutorele legal. In lipsa acordului tutorelui nu se poate efectua sedintele de terapie in cadrul scolii. Exista o dna psiholog care vine de 2x pe saptamana. Directoarea zice ca legea spune ca trebuie integrat in colectivitate. Cum? Nu se spune. Parghii? Metodologii? Nici atat. Nu exista profesori de sprijin. Asadar un copil cu ADHD ci cu grave lacune de educatie este o bomba cu ceas. Iar daca aud pe vreunul din voi ca exista solutii sa mi le spuna si mie concret.Ca e un miracol ca pana acum nu a fost ranit vreun copil. Iar cine zice ca responsabilitatea apartine invatatoarei nu stie despre ce vorbeste. Un mar putred pus langa alte mere le strica pe toate. Asadar cum impiedici sa nu se strice merele? Il iei pe cel stricat. Astept sa imi sariti in cap!"
Caracteristicile elevilor cu CES:
- se maturizează greu și au un comportament narcisist și egocentric
- sunt speriați de școală și de responsabilități
- au capacitatea de a înțelege și de a asimila informații, dar le lipsește capacitatea de a reda informațiile acumulate
- sunt copleșiți de sarcinile pe care trebuie să le execute - pot să cunoască teoretic rezolvarea unei probleme, dar nu pot pune în practică această rezolvare
- prezintă tulburări emoționale, de învățare și de concentrare
- au deficienţe fizice sau motorii, deficienţe vizuale sau deficienţe auditive
Integrarea şcolară a copiilor cu cerinţe speciale în învățământul de masă presupune:
-a educa copiii cu cerinţe speciale în şcoli obişnuite, alături de copiii normali;
-a asigura servicii de specialitate (recuperare, terapie educaţională, consiliere şcolară, asistenţă medicală şi socială etc.) în şcoala respectivă;
-a acorda sprijinul necesar personalului didactic şi managerilor şcolii în procesul de proiectare şi aplicare a programelor de integrare;
-a permite accesul efectiv al copiilor cu cerinţe speciale la programul şi resursele şcolii obişnuite (biblioteca, terenuri de sport etc);
-a încuraja relaţiile de prietenie şi comunicarea între toţi copiii din clasă/şcoală;-a educa şi ajuta toţi copiii pentru înţelegerea şi acceptarea diferenţelor dintre ei;
-a ţine cont de problemele şi opiniile părinţilor, încurajându-i să se implice în viaţa şcolii;-a asigura programe de sprijin individualizate pentru copiii cu cerinţe speciale; -a accepta schimbări în organizarea şi dezvoltarea activităţilor instructiv-educative din şcoală.
Sunt categorii de copii cu CES care datorită dezvoltării psihice trebuie să frecventeze anumite şcoli speciale. Aceste încadrări sunt efectuate numai de comisiile de orientare şcolară şi profesională ce âin de fiecare județ .Copiii cu CES primesc de la Stat o alocaţie suplimentară de aproximativ 16 lei pe zi pentru rechizite şi hrană, iar sistemul de învăţământ trebuie să le pună la dispoziţie, celor care se integrează în învăţământul de masă, un profesor de sprijin şi o programă şcolară adaptată nevoilor specifice.
Surse: Inspectoraul Județean Giurgiu, Edu.ro, Adevărul, UNICEF,