Cum sa pornesti pe drumul primelor activitati matematice
Odata cu implinirea varstei de 2 ani, cand intra in asa-numitul stadiu
pre-operational al dezvoltarii, copilul incepe sa fie apt sa invete
numerele, sa exprime si sa compare cantitati, sa identifice si sa
recunoasca, in lumea din jur, diferite forme geometrice simple. Pana la
varsta de 7 ani, el poate dobandi o serie de achizitii ce-l vor ajuta sa
treaca mai usor la etapa urmatoare de dezvoltare cognitiva, cand va fi
nevoit sa opereze cu notiuni mai abstracte si sa execute operatii
matematice complexe.
Cea mai recomandata modalitate de a-l introduce pe copil in universul matematicii este jocul.
Ii vor fi la indemana in special jocurile in care se folosesc obiecte
cu care este obisnuit (cum ar fi numaratul farfuriilor din dulap sau
"vanatoarea" formelor geometrice din casa), intrucat va realiza mai usor
corespondenta dintre notiunile concrete si cele abstracte (respectiv numerele si figurile geometrice).
Incearca sa-l ajuti sa inteleaga conceptele, nu neaparat sa tina minte noi denumiri. Raportand tot ceea ce-i explici la universul apropiat, ii vei starni curiozitatea sa inteleaga ceea ce se petrece in jur si astfel va fi dornic sa invete.
Nu in ultimul rand, ai rabdare cu micutul, nu te grabi sa treci la
lucruri noi inainte de a fi sigura ca le stapaneste pe cele pe care
tocmai i le-ai prezentat. Exersati de mai multe ori, amuzati-va si nu
uita sa-l lauzi pentru orice progres.
Activitati matematice pentru cei mai mititei (incepand cu varsta de 2 ani si jumatate)
"Purcelusii merg la piata"- Aceasta activitate il va invata pe copil sa numere pana la 5 si sa realizeze corespondenta "1 la 1".
Rosteste "Purcelusii merg la piata", luand degetelele de la manuta sau de la piciorus ale micutului tau si scuturandu-le usor. Spune apoi "Acest purcelus merge la piata", atingand degetul mare si adaugand "Acesta este 1!". Continua cu: "Acest purcelus a ramas acasa" , scuturand degetelul urmator si indicand "Acesta este 2!". Urmeaza "Acest purcelus sta la masa si mananca friptura", "Acest purcelus nu are nimic de mancare" si "Acest purcelus plange: oa, oa!", avand grija sa scuturi fiecare deget, pana la degetul cel mic si sa spui, in final,"Acesta este 5!".
Roaga-l apoi pe copil sa repete odata cu tine, pana cand va putea sa
spuna singur numerele. Poti chiar sa te prefaci, la un moment dat, ca nu
stii ce urmeaza, lasandu-l sa continue el. In acelasi timp, puteti
inlocui purcelusii cu orice alt animal indragit.
Prajiturele in forme geometrice - Pregatind impreuna fursecuri pe care le veti taia diferit, va invata sa identifice forme geometrice si isi va dezvolta indemanarea.
Prepara un aluat ce se modeleaza usor. Vei avea la indemana diverse
forme de facut prajituri (cerc, oval, stea etc.) si-i vei arata cum se
decupeaza aluatul. Incurajeaza-l sa te imite sau ia-i manuta in mana ta
si taiati formele impreuna. De fiecare data ai grija sa spui "Este o prajitura in forma de...", repetand apoi pentru a verifica daca micutul a retinut.
Cu siguranta ca va fi o placere sa guste prajiturele facute de el si va dori sa repete activitatea si alta data.
Activitati matematice recomandate copiilor de 4 - 5 ani
"Buburuzele"- Poate fi o activitate de grup (desfasurandu-se cu ajutorul a 6 participanti),ce-l va obisnui sa numere de la 1 la 6 si sa realizeze corespondenta dintre numar si cantitate.
Aveti nevoie de sase patrate de carton rosu cu latura de 20 de cm, de
tempera de culoare neagra, de cincisprezece coji de nuca sau zece
nasturi, de un zar. Din patratele de carton se vor decupa buburuze,
pictate apoi cu puncte negre. Se vor picta in negru si cojile de nuca.
Fiecare dintre voi va avea o gargarita. Se va da apoi cu zarul pentru a
vedea cine joaca primul. Pe rand, veti arunca fiecare cu zarul. Veti
lua fiecare atatea coji de nuca cate puncte sunt pe zar si le veti pune
pe gargarita voastra.Va castiga cel ce si-a "umplut" primul gargarita.
Clatite de diverse forme- Prepararea unor asemenea clatite va
dezvolta indemanarea copilului, il va invata sa identifice formele
geometrice in functie de particularitatile structurii lor, dar si sa le
compare.Veti face cateva clatite (clatite mai groase, tip
"pancake"). Alegeti dispozitive de taiat de diferite forme. Incepe sa
decupezi forme pe una dintre clatitele tale, spunandu-i copilului ce ai
facut: "Uite, am un triunghi pe clatita mea". Invita-l pe copil sa faca acelasi lucru. Prefa-te ca nu stii ce forma a folosit pentru clatita sa si intreaba-l: "Cu ce forma ai decupat?".
Continua sa utilizezi si alte forme, indeamna-l sa faca la fel si incercati apoi sa le comparati. De exemplu, spune: "Triunghiul meu este mai mic decat al tau" sau "Patratul tau are patru laturi, nu trei, asa cum are triunghiul meu" (arata-i fiecare latura).
"Bile de clovn"- Daca va jucati astfel, copilul va invata sa compare numerele, lungimile si sa numere pana la 5.
Faceti rost de o cutie mare de carton, de un creion, de lipici, de
acuarele,de bucatele de hartie colorata, de un cutter si de sase bile
usoare.
Scoate marginile cutiei, deseneaza cinci "porti" (sub forma unor
dreptunghiuri) cu dimensiuni descrescatoare, asezate in ordine.
Decupeaza-le. Spune-i copilului sa coloreze cutia sau sa lipeasca pe ea
hartie colorata. Deasupra portilor veti scrie numerele de la 1 la 5.
De la zece pasi, vei arunca sase bile, una dupa alta, in porti. Invita-l
pe cel mic sa faca acelasi lucru (distanta de la care va arunca copilul
trebuie sa fie mai mica). Intre timp, pregateste niste bomboane. Se vor
da cate doua daca bila nimereste intr-una dintre "portile" 4 si 5 (cele
mai inguste, pozitionate intr-una dintre extremitatile cutiei) si o
singura bomboana pentru bilele ce nimeresc "portile" 1, 2 si 3.
Activitati matematice potrivite pentru copiii de 5-7 ani
Sa numaram in timpul calatoriei cu masina!- Implicandu-l intr-o asemenea activitate, copilul va
invata sa numere , sa realizeze corespondenta "1 la 1" si sa reprezinte
lucruri concrete prin intermediul figurilor geometrice.
Pentru aceasta activitate nu aveti nevoie decat de un carnetel si de un creion.
In timpul unei calatorii mai lungi cu masina,indeamna-ti copilul sa
identifice si sa numere diferite obiecte pe care le veti intalni pe drum
(de ex: biciclete, masini de o anumita culoare, camioane etc.). Alegeti
un anumit tip de obiecte si invata-l sa le reprezinte in carnetel
printr-o forma geometrica simpla (cum ar fi un cerc sau un patratel),
ori de cate ori le vede.
La sfarsitul calatoriei numarati impreuna obiectele identificate si marcate pe hartie.
"Marionete" de pus pe degete pe care le poti numara- Cu siguranta va fi o activitate pe gustul copilului, care nu numai ca il va amuza, dar il va familiariza cu numerele de la 1 la 20.
Trebuie sa aveti la indemana 20 de arahide (intregi, cu coaja), o
foarfeca sau un cutit, un marker negru si o coala mare,alba (preferabil
o coala pentru flip-chart).
Imparte arahidele in doua, 10 pentru degetele tale si 10 pentru
degetelele copilului. Taie-le apoi in jumatate, avand grija sa le scoti
miezul si sa nu le sfarami. Incearca sa le deschizi, astfel incat sa
incapa atat pe degetele micutului, cat si pe ale tale.
Pe foaia de flip-chart delimiteaza cu marker-ul un spatiu (doua
jumatati, una pentru tine si una pentru copil) pe care vei scrie
numerele. Dupa aceea incepeti sa va jucati. Pune o "marioneta-arahida"
pe degetul tau mare (de la mana stanga), scrie numarul 1 si roaga-l pe
copil sa faca la fel. Spune-i asa: "Mi-am pus numarul 1 pe degetul mare. Acum este randul tau sa-ti pui numarul 1 pe degetul mare!". Salutati-va intre voi: "Buna, numarul 1. Hei, si tu arati (te referi la marioneta copilului) la fel ca mine!".
Continua cu toate degetele (pana la cel mic) si prefa-te ca nu mai stii
ce numar urmeaza. Intreaba-l pe copil care este acesta, solicitandu-l
sa-ti aseze pe degetul potrivit o "marioneta".
Odata ce toate degetele au "marionete", va puteti juca si altfel. De
exemplu, faceti o "ascunzatoare" pentru "numerele" tale (ascunzatoarea
sa fie chiar pumnul tau) , ascunde-le si spune-i copilului sa le "roage"
sa iasa de acolo, strigandu-le pe nume (de la 1 la 10). Daca observi ca
micutul ezita, faceti impreuna acest lucru.
Creeaza forme geometrice rezistente - Desenand, copilul are ocazia sa invete forme geometrice mai complicate, dezvoltandu-si totodata si creativitatea.
Incepe prin a avea la indemana urmatoarele: o bucata mare de hartie alba, creioane, acuarele, pensule si un recipient pentru apa. Aseaza apoi hartia pe o masuta si spune-i copilului sa deseneze formele geometrice pe care le stie deja. Pe o hartie separata, arata-i cum se deseneaza si alte forme, mai complicate (cum ar fi rombul, pentagonul sau octogonul), rugandu-l si pe el sa exerseze. Dupa aceea, lasa-l sa le deseneze pe foaia cea mare. Umezeste apoi, cu ajutorul unei pensule mai mari, intreaga suprafata a hartiei.
Luati apoi acuarelele si colorati impreuna formele desenate in creion, avand grija sa insistati asupra contururilor. Invita-l pe copil sa aleaga el culorile si incurajeaza-l sa le amestece, obtinand noi nuante. La sfarsit, lasati foaia la uscat.
Surse:
***Fii istet! (traducere din limba engleza de Cristina Barbu), Ed.Rao, Bucuresti,2013
http://www.education.com/activity/article/create-pattern-resist-paintings/
http://www.pbs.org/parents/education/math/activities/baby-toddler/cookie-cutters-pancakes/
http://www.pbs.org/parents/education/math/activities/baby-toddler/counting-games/
http://www.pbs.org/parents/education/math/activities/preschool-kindergarten/finger-puppets/
http://www.pbs.org/parents/education/math/activities/preschool-kinderg
Surse foto:
http://chefandsteward.files.wordpress.com/
http://lovingmynest.com/
http://sakids.com.au/