Inca de la nastere, corpul, mintea, emotiile si spiritul dau unicitate oricarui copil. Alaturi de acestea, mediul in care traieste isi va pune puternic amprenta asupra evolutiei sale. In cadrul acestui concept larg, "mediul", trebuie sa includem si mediul educational. Pe de o parte, este vorba despre mediul de acasa, in care copilul invata lucruri elementare (asa-numita perioada a celor "sapte ani de acasa"). Pe de alta parte, mediul educational din institutiile de invatamant este cel care-l va ajuta sa aiba parte de o dezvoltare complexa: la nivel cognitiv, emotional, social, fizic. Astfel, ca parinti, avem dificila misiune sa alegem pentru copilul nostru cel mai potrivit mediu educational, care promoveaza cea mai buna metoda de educatie.
In prezent, exista numeroase optiuni. Pentru a face insa alegerea corecta, iata ce ar trebui sa luam in calcul:
I.1.Sistemul de invatamant traditional/ sistemul de educatie alternativa
La noi in tara, metodele de educatie alternativa au devenit cunoscute
abia dupa anul 1990. Desi parerile sunt impartite (in sensul in care
exista voci care sustin faptul ca un copil poate fi bine pregatit pentru
viata doar prin intermediul metodelor "clasice" de educatie), tot mai
multe cadre didactice si parinti sunt interesati de cele alternative,
"mai adaptate cerintelor societatii, marilor schimbari ce au loc".
Ambele tipuri de metode prezinta atat avantaje, cat si dezavantaje, de
aceea, pentru a-ti usura demersul de alegere a ceea ce i se potriveste
mai bine copilului, iti vom oferi cateva detalii esentiale.
Metodele traditionale de educatie promoveaza ideea conform careia copiii
"sunt educati cel mai bine prin continutul informational. Procesul de
invatamant se concentreaza asupra memorarii. Produsele sunt faptele si
informatiile pe care copiii le memoreaza". In acelasi timp, interactiunile
au loc mai mult intre cadru didactic-prescolar/elev,
prescolar/elev-cadrul didactic si mai putin intre prescolari-prescolari,
respectiv elev/elev.
Cele mai cunoscute metode alternative de educatie din tara noastra sunt "Step by Step", "Waldorf", "Montessori", "Reggio Emilia". Toate au urmatoarele elemente comune: promovarea
si respectarea individualitatii copilului, dezvoltarea creativitatii, a
inteligentei emotionale, familiarizarea cu numeroase aspecte din viata
practica, un curriculum variat (de la discipline cu caracter stiintific,
pana la arta plastica,muzica, dans, arta dramatic), copilul-actor
principal al procesului de invatare (cadrul didactic are
rolul de a-l observa si ghida in acest demers, oferindu-i subiecte de
interes si ajutandu-l atunci cand este nevoie).
Metoda "Step by Step" se aplica atat in invatamantul prescolar, cat si in cel primar. Copiii sunt stimulati sa interactioneze cat mai mult
(se lucreaza in special pe grupe mici), cadrul didactic intervine in
masura in care i se solicita ajutorul, stimulandu-i sa gandeasca si sa
lucreze independent. Activitatile, desfasurate cu materiale foarte
variate (de la activitati ce urmaresc dezvoltarea limbajului, a
aptitudinilor matematice, pana la jocuri de constructii, realizarea
unor experimente stiintifice, jocuri de rol, pictura, modelaj, lucru
manual, activitati ce au drept scop dezvoltarea motrica), sunt grupate
pe "centre de activitate". Copiii
au posibilitatea de a trece pe la toate "centrele", interactionand
intre ei, dezvoltandu-si abilitatile sociale si inteligenta emotionala.
Metoda "Steiner-Waldorf" este prezenta la toate nivelurile de invatamant (prescolar, primar, gimnazial,liceal). Se caracterizeaza prin: existenta unor rutine zilnice, ce respecta ritmul propriu al fiecarui copil, derularea unor cursuri artistice si practice (de exemplu: pictura, realizarea de obiecte hand-made, diferite ocupatii gospodaresti: gradinarit, gatit, curatenie etc.), asigurarea unei dezvoltari armonioase (prin "Euritmie"-imbinarea intre muzica, dans si gestica, gimnastica "Bothmer"-
se urmareste realizarea echilibrul intre dimensiunea rationala- fata si
spatele, sentimente- axa deasupra, dedesubt, viata intelectuala- axa
stanga-dreapta), studiul unui instrument muzical. Nu se acorda calificative sau note, iar cadrul
didactic urmareste dezvoltarea in ansamblu a copilului, incercand sa
evidentieze numai aspectele pozitive si unicitatea sa.
Metoda "Montessori" poate fi regasita in gradinite si scoli (ciclul primar si gimnazial). Are ca obiectiv principal
educarea copilul astfel incat sa devina independent, sa-si ordoneze
mediul in care traieste, "sa urmeze o regula de viata", sa invete din
propriile greseli. In plus, copilul trebuie sa invete sa se concentreze
asupra unei activitati, sa se integreze intr-o colectivitate
(se studiaza, inca de la o varsta frageda, reguli incluse in disciplina
"Gratie si curtoazie"). Cadrul didactic nu se implica in activitati
decat atunci cand se realizeaza prezentarea unui material sau cand
observa ca este nevoie de ajutorul sau, preocuparea sa fiind sa observe copilul.
Materialele sunt asezate astfel incat copilul sa poata avea usor acces la ele (pe rafturi situate la nivelul sau), fiind in principal obiecte din viata de zi cu zi
(recipiente de diverse forme si marimi, faina, boabe de fasole, malai,
vesela, balanta, nasturi, lupa, bureti, clesti, pensete etc.) sau materiale specifice metodei
(cilindrii din lemn, bare colorate din plastic pentru masurat lungimea,
sabloane de litere sau cifre din lemn, piese de costructie sub forma de
cuburi si cilindrii din lemn sau material plastic, corpuri geometrice
din lemn, papiote de ata cu nuantele fiecarei culori, suporturi din lemn
pentru a invata sa se lege sireturi, sa se incheie un fermoar sau
nasturi etc.). Se lucreaza in special individual, dar uneori si in
grupuri mici, pe urmatoarele discipline: viata practica, dezvoltarea senzoriala, matematica, dezvoltarea limbajului, stiinte si activitati culturale (stiintele naturii, istorie, muzica ).
Metoda Reggio Emilia a fost adoptata in gradinite si scoli (la ciclul primar).Unul dintre principiile sale de baza este recunoasterea potentialurilor deosebite ale copilului, cunoscute sub numele de cele "o suta de limbaje". De aici, preocuparea pentru implicarea in activitati variate (activitati matematice, de dezvoltare a limbajului, constructii, arta dramatica, modelaj, pictura, muzica, dans ), reunite in cadrul unor "centre" de activitati. Predomina materialele naturale (pietre, scoici, betisoare, conuri, nisip etc.), dar se lucreaza si cu materiale reutilizabile (carton, resturi de materiale din confectii, bucati de ceramic etc.) sau cu instrumente precum lupa, microscop, magneti, balanta etc. Dascalul are sarcina de a asculta copilul, de a-l observa, de a-l ghida spre ceea ce il intereseaza, de a-l ajuta "sa invete cum sa invete". Un alt element caracteristic al acestei metode este importanta stimularii interactiunii intre copii (prin lucrul in echipa), dar si intre copii si adulti. Trebuie sa se creeze o legatura intre copil, cadru didactic si parinti, intrucat clasa este "un atelier deschis", in care parintii pot intra oricand, venind cu propriile sugestii de studiu, pe care dascalii le pot utiliza atunci cand le propun copiilor un anumit subiect de studiu. In plus, implicarea parintilor confera familiaritate procesului educational, conferindu-i copilului mai multa siguranta.
I.2.Varsta copilului - influenteza in mod incontestabil modul in care copilul se comporta, acumuleaza cunostinte, isi manifesta interesele si abilitatile. Daca pana la doi ani copiii invata despre lumea din jur mai ales prin intermediul simturilor (perioada "dezvoltarii senzoriale"), avand numai constiinta asupra propriei persoane, dupa aceasta varsta incepe sa-si dezvolte capacitatea de a gandi si simti, de a privi si "in afara lor" (constientizeaza existenta celor din jur). De la sapte ani, copilul incepe sa poata formula si exprima propriile opinii despre lumea din jur, poate intelege diferite fenomene, poate opera cu concepte mai abstracte (numere, figure geometrice, masurarea timpului, a maselor etc.), isi exprima emotiile cu mai multa usurinta. Analizand cele de mai sus, poti opta, de exemplu, daca micutul tau are intre 0-3 ani, pentru metoda de educatie alternativa "Montessori"(se pune mult accent pe descoperirea lumii pe cale senzoriala si pe lucrul individual). Daca are peste trei ani, poti continua cu metoda "Montessori"(pentru cunostintele de viata practica, ce-l vor ajuta in primii ani de scoala) sau poti alege oricare dintre metodele "Step by Step", "Waldorf" "Reggio Emilia", avand in vedere si urmatoarele aspecte:
1.3. Cum prefera sa interactioneze copilul tau?
Micutului tau ii place sa comunice cu ceilalti (adulti si copii
deopotriva), se simte in largul lui atunci cand se afla intr-un loc
aglomerat (de exemplu, parc, supermarket, mall etc.), adora sa lucreze
in grup ? Sau, dimpotriva, este mai tacut, cade adesea pe ganduri,
prefera sa invete, sa se joace si sa lucreze singur sau alaturi de unul
dintre parinti?
In cazul in care ai un copil sociabil si dezinvolt, care invata mai usor atunci cand se afla intr-un grup, ar fi recomandat sa optezi pentru una dintre urmatoarele metode de educatie alternativa: "Step by Step", "Reggio Emilia" sau "Waldorf". In schimb, daca i se potriveste a doua caracterizare, metoda "Montessori" ar fi mai indicata, intrucat se insista pe lucrul individual.
Totusi, trebuie sa stii ca personalitatea copilului nu este factorul
decisiv in alegerea unei metode educationale. Astfel, sunt copii mai
introvertiti care se adapteaza fara probleme intr-o scoala/gradinita
"Step by Step" sau "Reggio Emilia" sau, din contra, copii foarte
sociabili ce se vor obisnui sa lucreze individual dupa metoda
"Montessori". Alaturi de personalitate mai sunt si alti factori demni de
luat in seama, printre care: daca celui mic ii va placea educatoarea/
invatatoarea si colegii, ambianta in care se desfasoara activitatile
(modul de aranjare al mobilierului, materialele de lucru, lumina etc.),
capacitatea de concentrare (unii copii se concentreaza pe perioade mai
scurte si se plictisesc repede, altii zabovesc mai mult asupra unei
activitati) si, nu in ultimul rand, ce stil de a invata i se potriveste.
1.4. Ce stil de invatare i se potriveste copilului meu?
Specialistii in educatia copilului au identificat trei tipologii de baza
in ceea ce priveste modalitatea de a invata. Acestea sunt:
• Cei care invata mai usor auzind-
copiii ce se incadreaza in aceasta categorie retin mai bine atunci cand
li se citeste, cand asculta explicatii sau cand repeta cu voce tare.
Adesea le place sa invete ascultand muzica si se concentreaza bine in
pofida zgomotelor din jur.
• Cei ce invata mai bine atunci cand executa anumite miscari (cand desfasoara concret o actiune) sau atunci cand ating- sunt cunoscuti si sub numele de "invatacei kinestezici".
Nu le place sa stea pe loc (inclusiv pe scaun) atunci cand invata si
retin informatia cand scriu cu mana lor sau cand gesticuleaza in timp ce
repeta si explica.
• "Invataceii vizuali"- proceseaza noile informatii citind, uitandu-se la scheme, grafice sau urmarind un experiment. Le place sa invete privind schite, tabele sau simboluri si nu prea au rabdare sa asculte explicatii.
De-a lungul timpului, copiii combina aceste stiluri de a invata, dar au clar preferinta pentru unul sau doua dintre ele. Spre exemplu, daca micutul este un "invatacel kinestezic" sau "vizual" i s-ar potrivi mai bine o gradinita/ scoala orientata spre metodele alternative de educatie. In schimb, daca ii place sa asculte explicatii, poti opta si pentru metodele traditionale de educatie. Daca nu esti sigura ce stil de a invata ii este mai la indemana, apeleaza la sfaturile unui consilier psihopedagog, ale unui psiholog specializat in psihologia infantila sau la un cadru didactic (educator/ invatator) cu experienta. O discutie cu acestia te va ajuta sa-ti lamuresti anumite aspecte si astfel vei lua mai usor decizia cea mai potrivita copilului tau.
II.Cum stim ca am ales cea mai potrivita metoda educationala?
Pentru a avea incredere ca ai ales metoda de educatie cea mai potrivita
copilului, iti propunem sa verifici daca ai putea "bifa" toate/aproape
toate situatiile de mai jos:
• Observi progrese semnificative in dezvoltarea de ansamblu a copilului tau, pe o perioada mai lunga de timp (de exemplu, pe parcursul unui semestru sau a unui an scolar)
• Ajungi la concluzia ca evolutia copilului este pe masura capacitatii sale
• Copilul tau simte ca abilitatile si interesele sale sunt apreciate (la gradinita sau la scoala) de cadrul didactic si de catre ceilalti copii
• Copilul a reusit sa-si faca prieteni (la gradinita sau la scoala) care-l simpatizeaza si cu care isi petrece o buna parte din timp
• Micutul este incantat sa-ti povesteasca ce s-a intamplat la gradinita/scoala sau ce a mai invatat nou
• La sfarsitul unei zile de gradinite sau de scoala, copilul nu este prea obosit, ci mai degraba il vezi plin de energie si entuziasm
• Asteapta cu bucurie o noua zi de gradinita/scoala; nu opune nicio rezistenta atunci cand este momentul sa-l duci acolo.
In cazul in care observi ca cele de mai sus nu se aplica in cazul
copilului tau, este posibil ca o anumita metoda educationala sa nu i se
potriveasca. Nu intra in panica, sfatuieste-te cu specialisti (cadru
didactic, specialist) si nu intarzia sa-l orientezi spre o alta
varianta.
Surse:
http://www.greatschools.org/find-a-school/defining-your-ideal/98-considering-your-childs-needs.gs
http://www.greatschools.org/find-a-school/defining-your-ideal/98-considering-your-childs-needs.gs?page=2
http://learnenglishkids.britishcouncil.org/en/parents/articles/how-children-learn
http://www.schoolfamily.com/school-family-articles/article/826-what-is-your-childs-learning-style
http://howtodothings.com/education/how-to-select-the-best-education-method-for-kids
Surse foto:
http://cdn2b.examiner.com/
http://www.eugenewaldorf.org/
http://thecuriouskindergarten.files.wordpress.com/