Ceasul: 5 metode simple de a invata copilul sa-l citeasca

de Alina Nedelcu
Trimite articolul pe facebook Trimite articolul pe email

Cu siguranta ca ti se pare ca a trecut o vesnicie de cand ai invatat ca timpul poate fi masurat, ceasul fiind un adevarat "ghid" al activitatilor noastre de zi cu zi. Acum a venit randul tau sa-i explici propriului copil ca nu ne putem organiza fara ceas, ca totul are o durata limitata. De aceea, articolul propus iti va prezenta cinci metode simple pentru a-ti invata puiul cum sa citeasca un ceas. Mai intai insa vom face o trecere in revista in ceea ce priveste raportarea la ideea de timp, pe varste.

I. Cum se raporteaza copilul la timp in functie de varsta

Conform specialistilor in psihologia infantila, dupa varsta de 2 ani copilul se afla in stadiul pre-operational de dezvoltare,ceea ce-i va permite sa se familiarizeze cu numerele, cu notiuni legate de masurarea lungimii, masei, volumului, cantitatilor si a timpului.

fetita cu ceasLa varsta de 5-6 ani copilul poate sa spuna la ce evenimente a luat parte, constientizeaza momentele zilei, dar si ziua anterioara (spre exemplu, povesteste ca s-a dus la gradinita/ la scoala de dimineata si ca mama a venit tarziu sa-l ia).
Unii copii stiu deja succesiunea zilelor saptamanii, le spun celor din jur ca in weekend nu se mai duc la gradinita, ca vor sta cu parintii.
Cei mai multi copii de aceasta varsta sunt capabili sa se raporteze la timp in functie de rutina zilei, precizand, de exemplu, ca s-au spalat pe dinti de dimineata, inainte de a pleca la gradi sau la scoala.
La aceasta varsta poti incepe sa-l inveti sa se uite la ceas, sa recunoasca orele fixe.

Cand ajung la 7-8 ani cei mici stiu deja cifrele, pot compara durata evenimentelor ("Ieri m-am jucat mai mult decat astazi"), cunosc numarul lunilor din an si chiar pot preciza exact cat timp au petrecut intr-un anumit loc: "Am stat la after school de la ora unu pana seara la ora 6". Acum este momentul cel mai potrivit pentru a dobandi cele mai multe cunostinte despre cum sa se raporteze la timp si implicit cum sa se orienteze in functie de ceas.

Mai tarziu, pe la 9-10 ani, copiii au capacitatea de a converti unitatile de timp in minute si secunde: "1 ora are 60 de minute, 1 minut are 60 de secunde". Deja au notiunile de "jumatate" si "sfert" , stiu ca 15 reprezinta un sfert si 30 inseamna jumatate. Intrucat au mai multe cunostinte matematice, pot citi ceasul din minut in minut, atat pe cele de tip analog, cat si pe cele digitale.

Nu uita! Inainte de a incepe demersul de invatare a ceasului, asigura-te ca cel mic stie bine numerele, inclusiv pe cele formate din doua cifre.
Nu in ultimul rand, invata-l sa numere din 5 in 5 pentru a putea citi pe ceas minutele. O metoda simpla este sa iei creioane si sa le grupati cate 5, numarand "5, 10, 15..."pana la 60. Repetati de mai multe ori, pana cand copilul se obisnuieste sa numere astfel.

II. Prezentarea celor cinci metode


ceas cartonII.1.Confectionati impreuna un ceas
- Alege un carton rezistent, decupati-l sub forma unui cadran si faceti o gaura in mijloc, in care vei prinde o piuneza. Ataseaza de acul acesteia un dop de pluta, pentru a putea misca limbile ceasului.
Realizati-le si pe acestea tot din carton. Scrieti impreuna cifrele pe cadran. Pentru cel mic va fi cu atat mai atractiv cu cat il veti lasa pe el sa aleaga culorile acestora.
Ceasul poate fi confectionat si dintr-o farfurie de hartie de unica folosinta de o singura culoare, simpla. Pentru acele ceasului aveti nevoie de niste paie de culori si de lungimi diferite, iar cifrele pot fi abtibilduri lipite direct pe suprafata farfuriei.

II.2. Explica-i semnificatia celor doua limbi ale ceasului
In aceasta demonstratie va pot fi de ajutor doua creioane de marimi si culori diferite. Precizeaza clar ca cel mai mic indica intotdeauna ora, iar cel mare arata minutele. Luati apoi cele doua creioane si puneti-le pe cadranul ceasului pe care l-ati confectionat ( altul decat cel folosit in metoda de invatare precedenta).
Este momentul sa-i demonstrezi cum functioneaza acestea. Deplasati-le pe fiecare pe cadran, aratandu-i cum se pot misca. Dupa aceea incepeti sa aratati ora, avand grija sa incepeti cu orele exacte. De asemenea, nu omite sa-i repeti ca limba mica indica ora (reprezentata de cifrele de pe cadran ), iar daca este ora fixa ( ex: "este ora 6) limba mare va fi intotdeauna in dreptul cifrei 12. Exersati impreuna, lasandu-l pe copil sa manipuleze acele ceasului ( creioanele).

 II.3. Impartiti in "felii" cadranul- Luati o carioca sau un marker si divizati cadranul, astfel incat sa-l impartiti in 12 parti. Lasati-l pe copil sa le coloreze diferit si spuneti-i ca fiecare "felie" reprezinta o ora ( de ex: "prima felie," de culoare rosie, reprezinta ora 1, cea de-a doua, portocalie, reprezinta ora 2 etc. ). Roaga-l pe el sa deplaseze creioanele pe fiecare "felie", pentru a vedea cum se schimba orele.
Atunci cand consideri ca a exersat destul, poti incepe sa confectionezi un alt cadran de ceas. Pe acesta il vei diviza pentru a-l invata cum arata si "un sfert" sau "si jumatate". Arata-i ca numerele de pe cadran indica minutele, explica-i ca sfertul inseamna 15 minute si il poti indica numarand de la fix pana la si 15.
Pentru a identifica jumatatea, spune-i ca aceasta este formata din 30 de minute, mai exact din doua "felii" de cate "un sfert". Arata-i pe cadran ca jumatatea de ora este indicata atunci cand limba mare ajunge in dreptul cifrei 6. Exersati treptat, pana cand cel mic incepe sa dobandeasca siguranta.

 II.4. Alegeti un ceas cu cifre cat mai vizibile, pe care sa-l luati cu voi la principalele activitati din timpul zilei. Spre exemplu, ceasul poate fi luat la baie, in timp ce copilul se pregateste de scoala sau de gradinita, dar si in camera unde se joaca sau isi pregateste lectiile.
Roaga-l pe copil sa-ti spuna ora la care incepe activitatea respectiva, precum si cea la care ar trebui sa se incheie. Ai grija, pentru inceput, sa nu insisti sa-ti spuna ora exacta, numarand minutele, mai ales daca ati exersat prea putin sau nu ati exersat deloc in acest sens.

II.5. Testati o noua varianta a jocului "Cat e ora, Lupule?"- In cadrul acestui joc veti avea nevoie si de un ceas cu cadran mare, fara baterie, care sa poata fi manipulat cu usurinta de catre copil.
Lasa-l pe el sa fie "lupul", asezandu-se intr-un capat al camerei, iar tu aseaza-te in celalalt capat. "Lupul" va lua ceasul si va indica ora pe care o doreste, in timp ce tu il vei intreba "Cat e ora, Lupule?" si vei face atatia pasi cat iti indica ora. Copilul va trebui sa iti spuna orele astfel incat sa ajungi cat mai aproape de el, intrucat la un moment dat iti va spune ora si va alerga spre tine sa te prinda. Lasandu-te prinsa ii vei da satisfactie, va veti binedispune, iar el a exersat, prin intermediul jocului, cum sa citeasca un ceas.
Indiferent de metoda aleasa, incearca sa-l incurajezi permanent, laudandu-l pentru progresele facute. Ii poti oferi chiar si un premiu. Acesta poate consta, de exemplu, intr-un ceas destaptator cat mai colorat, care sa-i invesealeasca diminetile sau intr-un ceas de mana cu unul dintre eroii favoriti.

 


Surse:
http://homeschooling.about.com/od/basicmath/qt/teachingtime.htm

http://www.kidspot.com.au/schoolzone/Teaching-tricks-How-to-tell-time+4248+316+article.htm
http://www.kidspot.com.au/schoolzone/Telling-time-Time-telling-games+4791+404+article.htm
http://www.parents.com/kids/development/intellectual/learning-to-tell-time/
http://www.wikihow.com/Teach-Kids-to-Tell-Time

Trimite articolul pe facebook

Articole asemanatoare

 
 
Editorial Qbebe
Editorial Qbebe
scris de Gabriela Paladi
Dacă am un singur copil nu înseamnă că sunt mai puțin mamăProbabil că mamele care au doi sau mai mulți copii citind rândurile de mai sus își spun deja că nu fac asta, că nu judecă așa. Dar, poate că fără intenție, de fiecare dată când discută cu mamele cu...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Articole Noi Qbebe
Qbebe Funny
Qbebe Horoscop saptamanal
Newsletter Qbebe
Data nasterii bebelusului
   
Radio Romania Junior
sigur.info-fii sigur pe net