I. Cum se raporteaza copilul la timp in functie de varsta
Conform specialistilor in psihologia infantila, dupa varsta de 2 ani copilul se afla in stadiul pre-operational de dezvoltare,ceea ce-i va permite sa se familiarizeze cu numerele, cu notiuni legate de masurarea lungimii, masei, volumului, cantitatilor si a timpului.
La varsta de 5-6 ani copilul poate sa spuna la ce
evenimente a luat parte, constientizeaza momentele zilei, dar si ziua
anterioara (spre exemplu, povesteste ca s-a dus la gradinita/ la scoala
de dimineata si ca mama a venit tarziu sa-l ia).
Unii copii stiu deja succesiunea zilelor saptamanii, le spun celor din
jur ca in weekend nu se mai duc la gradinita, ca vor sta cu parintii.
Cei mai multi copii de aceasta varsta sunt capabili sa se raporteze la
timp in functie de rutina zilei, precizand, de exemplu, ca s-au spalat
pe dinti de dimineata, inainte de a pleca la gradi sau la scoala.
La aceasta varsta poti incepe sa-l inveti sa se uite la ceas, sa recunoasca orele fixe.
Cand ajung la 7-8 ani cei mici stiu deja cifrele, pot compara durata evenimentelor ("Ieri m-am jucat mai mult decat astazi"), cunosc numarul lunilor din an si chiar pot preciza exact cat timp au petrecut intr-un anumit loc: "Am stat la after school de la ora unu pana seara la ora 6". Acum este momentul cel mai potrivit pentru a dobandi cele mai multe cunostinte despre cum sa se raporteze la timp si implicit cum sa se orienteze in functie de ceas.
Mai tarziu, pe la 9-10 ani, copiii au capacitatea de a converti unitatile de timp in minute si secunde: "1 ora are 60 de minute, 1 minut are 60 de secunde". Deja au notiunile de "jumatate" si "sfert" , stiu ca 15 reprezinta un sfert si 30 inseamna jumatate. Intrucat au mai multe cunostinte matematice, pot citi ceasul din minut in minut, atat pe cele de tip analog, cat si pe cele digitale.
Nu uita! Inainte de a incepe
demersul de invatare a ceasului, asigura-te ca cel mic stie bine
numerele, inclusiv pe cele formate din doua cifre.
Nu in ultimul rand, invata-l sa numere din 5 in 5 pentru a putea citi pe
ceas minutele. O metoda simpla este sa iei creioane si sa le grupati
cate 5, numarand "5, 10, 15..."pana la 60. Repetati de mai multe ori,
pana cand copilul se obisnuieste sa numere astfel.
II. Prezentarea celor cinci metode
II.1.Confectionati impreuna un ceas-
Alege un carton rezistent, decupati-l sub forma unui cadran si faceti o
gaura in mijloc, in care vei prinde o piuneza. Ataseaza de acul
acesteia un dop de pluta, pentru a putea misca limbile ceasului.
Realizati-le si pe acestea tot din carton. Scrieti impreuna cifrele pe
cadran. Pentru cel mic va fi cu atat mai atractiv cu cat il veti lasa pe
el sa aleaga culorile acestora.
Ceasul poate fi confectionat si dintr-o farfurie de hartie de unica
folosinta de o singura culoare, simpla. Pentru acele ceasului aveti
nevoie de niste paie de culori si de lungimi diferite, iar cifrele pot
fi abtibilduri lipite direct pe suprafata farfuriei.
II.2. Explica-i semnificatia celor doua limbi ale ceasului
In aceasta demonstratie va pot fi de ajutor doua creioane de marimi si
culori diferite. Precizeaza clar ca cel mai mic indica intotdeauna ora,
iar cel mare arata minutele. Luati apoi cele doua creioane si puneti-le
pe cadranul ceasului pe care l-ati confectionat ( altul decat cel
folosit in metoda de invatare precedenta).
Este momentul sa-i demonstrezi cum functioneaza acestea. Deplasati-le pe
fiecare pe cadran, aratandu-i cum se pot misca. Dupa aceea incepeti sa
aratati ora, avand grija sa incepeti cu orele exacte. De asemenea, nu
omite sa-i repeti ca limba mica indica ora (reprezentata de cifrele de
pe cadran ), iar daca este ora fixa ( ex: "este ora 6) limba mare va fi
intotdeauna in dreptul cifrei 12. Exersati impreuna, lasandu-l pe copil
sa manipuleze acele ceasului ( creioanele).
II.3. Impartiti in "felii" cadranul-
Luati o carioca sau un marker si divizati cadranul, astfel incat sa-l
impartiti in 12 parti. Lasati-l pe copil sa le coloreze diferit si
spuneti-i ca fiecare "felie" reprezinta o ora ( de ex: "prima felie," de
culoare rosie, reprezinta ora 1, cea de-a doua, portocalie, reprezinta
ora 2 etc. ). Roaga-l pe el sa deplaseze creioanele pe fiecare "felie",
pentru a vedea cum se schimba orele.
Atunci cand consideri ca a exersat destul, poti incepe sa confectionezi
un alt cadran de ceas. Pe acesta il vei diviza pentru a-l invata cum
arata si "un sfert" sau "si jumatate". Arata-i ca numerele de pe cadran
indica minutele, explica-i ca sfertul inseamna 15 minute si il poti
indica numarand de la fix pana la si 15.
Pentru a identifica jumatatea, spune-i ca aceasta este formata din 30 de
minute, mai exact din doua "felii" de cate "un sfert". Arata-i pe
cadran ca jumatatea de ora este indicata atunci cand limba mare ajunge
in dreptul cifrei 6. Exersati treptat, pana cand cel mic incepe sa
dobandeasca siguranta.
II.4. Alegeti un ceas cu cifre cat mai vizibile,
pe care sa-l luati cu voi la principalele activitati din timpul zilei.
Spre exemplu, ceasul poate fi luat la baie, in timp ce copilul se
pregateste de scoala sau de gradinita, dar si in camera unde se joaca
sau isi pregateste lectiile.
Roaga-l pe copil sa-ti spuna ora la care incepe activitatea respectiva,
precum si cea la care ar trebui sa se incheie. Ai grija, pentru inceput,
sa nu insisti sa-ti spuna ora exacta, numarand minutele, mai ales daca
ati exersat prea putin sau nu ati exersat deloc in acest sens.
II.5. Testati o noua varianta a jocului "Cat e ora, Lupule?"-
In cadrul acestui joc veti avea nevoie si de un ceas cu cadran mare,
fara baterie, care sa poata fi manipulat cu usurinta de catre copil.
Lasa-l pe el sa fie "lupul", asezandu-se intr-un capat al camerei, iar
tu aseaza-te in celalalt capat. "Lupul" va lua ceasul si va indica ora
pe care o doreste, in timp ce tu il vei intreba "Cat e ora, Lupule?" si
vei face atatia pasi cat iti indica ora. Copilul va trebui sa iti spuna
orele astfel incat sa ajungi cat mai aproape de el, intrucat la un
moment dat iti va spune ora si va alerga spre tine sa te prinda.
Lasandu-te prinsa ii vei da satisfactie, va veti binedispune, iar el a
exersat, prin intermediul jocului, cum sa citeasca un ceas.
Indiferent de metoda aleasa, incearca sa-l incurajezi permanent,
laudandu-l pentru progresele facute. Ii poti oferi chiar si un premiu.
Acesta poate consta, de exemplu, intr-un ceas destaptator cat mai
colorat, care sa-i invesealeasca diminetile sau intr-un ceas de mana cu
unul dintre eroii favoriti.
Surse:
http://homeschooling.about.com/od/basicmath/qt/teachingtime.htm
http://www.kidspot.com.au/schoolzone/Teaching-tricks-How-to-tell-time+4248+316+article.htm
http://www.kidspot.com.au/schoolzone/Telling-time-Time-telling-games+4791+404+article.htm
http://www.parents.com/kids/development/intellectual/learning-to-tell-time/
http://www.wikihow.com/Teach-Kids-to-Tell-Time