Metoda Montessori: 10 jocuri si activitati pentru copilul tau

de Alina Nedelcu
Trimite articolul pe facebook Trimite articolul pe email

Conceputa de medicul si pedagogul italian Maria Montessori, la inceputul secolului al XX-lea, metoda de educatie care-i poarta numele a devenit treptat cautata de educatori si parinti din lumea intreaga. Datorita principiilor ce-i stau la baza, Metoda Montessori poate fi aplicata cu succes atat in cadrul institutiilor de invatamant specializate (gradinite, scoli), dar si acasa, in familie. De aceea, in articolul de mai jos iti propunem o serie de jocuri si activitati inspirate de aceasta metoda, pe care le poti face cu micutul tau. In plus, nu vor fi omise nici detalii legate de principiile esentiale si de domeniile de studiu incluse in educatia de tip Montessori.

I.Principiile si disciplinele de studiu propuse de Maria Montessori

Inca din anul 1906, cand Maria Montessori a pus bazele "Caselor Copiilor" din Roma (acestea se numeau "case in scoala" si erau destinate copiilor muncitorilor saraci din cartierul San Lorenzo, ce nu avusesera pana atunci acces la educatia de baza, rata abandonului scolar fiind foarte ridicata) si pana in prezent, au ramas valabile cele mai importante principii care trebuie sa-i ghideze pe toti cei ce vor sa le asigure copiilor educatie prin Metoda Montessori.
Conform principiilor incluse in cea mai importanta lucrare a Mariei Montessori, "Descoperirea Copilului", copilul este cu adevarat disciplinat atunci cand "este stapan pe sine si poate urma o regula de viata". Pentru a se atinge acest deziderat este necesar ca orice copil "sa invete sa-si ordoneze lumea prin mijloace adecvate, adica prin lucruri care sunt pe masura lui". Mai exact, este necesar ca adultul sa-i creeze un mediu cu obiecte variate (de exemplu, cu piese de mobilier si obiecte casnice de dimensiuni mici), din care copilul sa fie liber sa le aleaga pe cele pe care le doreste.
Toti cei implicati in educatia copilului nu trebuie sa faca anumite lucruri in locul lui, ci "sa-l ajute sa obtina independenta", lasandu-l "sa evolueze in propriul ritm si sa invete din propriile greseli".
Principiile de mai sus au stat la originea dezvoltarii unor domenii de studiu cu care copilul se va familiariza de la o varsta frageda. Acestea sunt:
Viata practica- Copilul invata sa aiba grija de mediul in care isi desfasoara viata, dar si de propria persoana. In plus, se va integra mai usor intr-o colectivitate, isi va coordona miscarile si va invata sa-si canalizeze actiunile spre un scop.
Dezvoltarea senzoriala- Invata sa distinga, sa ordoneze, sa clasifice si, in cele din urma, va reusi sa descrie impresii legate de caracteristici ale lucrurilor din jur (ex: lungimea, inaltimea, temperatura etc.)
Matematica - Cu ajutorul unor obiecte din viata de zi cu zi (cum ar fi: bile, margele, jucarii ce reprezinta figuri geometrice etc.), copilul va invata cifrele, dar si diferite operatii matematice.
Dezvoltarea limbajului - Prin intermediul literelor de carton colorate, a cartonaselor cu scene din povesti si a cartilor, copilul isi va dezvolta vocabularul si va putea comunica mai bine cu cei din jur.
Stiintele si activitatile culturale - Cartile, hartile, instrumentele muzicale, pictura si observarea naturii vor ajuta copilul sa acumuleze cunostinte de istorie, geografie, biologie, muzica.

II. Jocuri si activitati bazate pe Metoda Montessori

Domeniile de studiu pe care tocmai le-am precizat trebuie sa orienteze activitatile desfasurate cu copilul. De aceea, in functie de varsta copilului, iti sunt recomandate mai multe jocuri si activitati atractive, din care acesta poate dobandi cunostinte ce-i vor fi utile in viitor.
Iata cateva exemple de activitati pentru acasa.

II.1. Jocuri si activitati Montessori adecvate copiilor de 2-3 ani
Specialistii in educatia Montessori considera ca la aceasta varsta copiii incep sa aiba nevoie de mai multa independenta, sa fie mai receptivi atat la mediul in care traiesc, cat si la cel exterior.
"Misiunea" ta este sa-l lasi sa se miste liber intr-un mediu cat mai sigur pentru el, implicandu-l in activitati cat mai diverse, cum ar fi:
"Exercitii" de viata practica
Incepeti prin a explora camerele din casa. Mergeti prin fiecare dintre ele si faceti impreuna activitati precum: ordonati jucariile din dormitor, faceti patul, asezati scaunele, maturati, udati florile, sortati rufele ce trebuie spalate, pregatiti micul-dejun etc. Pentru ca celui mic sa-i faca placere sa te ajute, ofera-i "ajutoare" pe masura lui, cum ar fi o maturica si un faras mici cand maturati, o stropitoare usoara pentru udatul florilor sau tacamuri de plastic pentru a "face sandvisuri".
Nu neglija nici activitatile legate de igiena personala, pe care trebuie sa le perceapa ca fiind nelipsite din rutina zilnica. Printre acestea cele mai importante sunt: familiarizarea cu mersul la toaleta ( incluzand aici si folosirea olitei), spalatul pe dinti, spalatul pe maini, mersul la culcare la orele adecvate, pastrarea hainelor curate si ordonate ( arata-i unde se tin hainutele si ca cele murdare trebuie intotdeauna separate de cele curate).
Nu in ultimul rand, nu uita nici de acele activitati care-l vor ajuta in relatiile sociale. De exemplu, obisnuiteste-l sa stea la masa cu adultii, sa foloseasca propriile tacamuri ( este indicat ca acestea sa fie din plastic, cat mai usoare), sa pastreze linistea in timpul mesei. De asemenea, arata-i cum sa se miste astfel incat sa nu-i deranjeze pe cei din jur. In acest sens, puteti exersa asezandu-va pe scaunele de lemn si ridicandu-va de pe ele fara sa se auda scartaitul acestora.

Borcanele cu arome
Este o activitate potrivita pentru cei ce au deja 3 anisori, stimuland dezvoltarea senzoriala.
Ai nevoie de 3 borcanele de plastic cu capac ( ideale sunt cele de crema ciocolata din comert ), de vata si de arome puternice: esenta de lamaie, esenta de vanilie, scortisoara macinata. Pune cateva picaturi sau pudreaza scortisoara pe bucatele de vata, ofera-i-le copilului sa le miroasa, indicandu-i aroma ( spune-i clar: "Aceasta este aroma de lamaie").
Vata va fi introdusa in cele trei borcane, iar copilul va trebui sa deschida capacul fiecaruia si sa spuna ce aroma se afla acolo. Daca nu o recunoaste din prima nu-l corecta, ci lasa-l sa treaca la urmatorul borcan ( in cadrul metodei Montessori educatorul nu are nevoie sa corecteze copilul, ci doar sa-l ghideze pentru a-si repara singur greseala). copii cu tamburina

Descoperim minunata lume a sunetelor

Fa rost de cateva instrumente muzicale simple speciale pentru copii (cele mai potrivite ar fi tamburina, xilofonul, pianul, vioara sau o toba) sau de instrumente muzicale de jucarie. Spune- i copilului cum se numesc, aratandu-i cum se folosesc si ce sunete produc.
Invita-l si pe el sa exerseze si sa asculte cu atentie sunetele respective. Incercati si sa cantati, reproducandu-le.
Activitatea nu-i va dezvolta numai urechea muzicala si simtul ritmului, ci si capacitatea de a distinge corect sunetele si de a-si folosi musculatura degetelor si mainii.

Sa pronuntam corect sunetele pe care le auzim
Desfasurand o asemenea activitate, cel mic isi va imbunatati pronuntarea cuvintelor.
Iata cateva versuri (ce pot fi puse pe o melodie simpla) foarte simpatice, care cu siguranta va vor amuza:
"Aram-sam-sam, aram-sam-sam,
Guli-guli-guli-guliram- sam-sam,
Arafi, arafi, guli-guli-guli-guliram-sam-sam,
Arafi, arafi, guli-guli-guli-guliram-sam-sam!"
Experienta va fi cu atat mai atractiva daca veti incerca sa tineti ritmul versurilor prin bataia palmelor.

 Sa umplem castroanele
Pregateste doua castroane de plastic, de aceeasi dimensiune. Ia o cantitate suficienta de boabe de porumb, ghinde sau alune de padure pe care sa le pui intr-unul dintre ele. Pune castroanele pe o tavita.
Ofera-i copilului o lingurita (obisnuita, de metal) si spune-i sa mute obiectele respective dintr-un castron in altul, folosind doar lingurita.
Este o activitate simpla, dar care va imbunatati capacitatea copilului de a executa miscari fine si de a se concentra asupra unei activitati.

II.2. Activitati Montesori si jocuri potrivite pentru copiii mai mari de 3 ani
Dupa varsta de 3 ani, copilul isi largeste considerabil orizontul cunostintelor, avand o mare capacitate de memorare. In acelasi timp, miscarile sale sunt mai bine coordonate, mai precise, iar limbajul se dezvolta considerabil. De aceea, poti sa-ti antrenezi copilul in activitati mai complexe.

"Vanatoarea de forme"
Daca esti sigura ca cel mic recunoaste formele geometrice, il poti invita la o plimbare mai speciala.
Provoaca-l la o mica "intrecere" si vedeti cine gaseste ( pe stradutele din jurul casei sau in parcul din apropiere) cele mai multe si mai diverse forme. Puteti cauta "cercuri" (de exemplu, indicatoarele de circulatie, un capac de canal etc. ), "ovaluri" (ferestre ale geamurilor caselor ), dreptunghiuri (exemplu: usile caselor, geamurile), "patrate"  regasite, de exemplu, in forma ferestrelor ), "triunghiuri" (casute de pasari) sau chiar forme mai complexe, ca "octogonul" (forma indicatoarelor ce arata "stop").
Aceasta activitate va consolida cunostintele matematice ale copilului si il va juta sa identifice notiuni abstracte (formele geometrice) in lumea din jur.

 "Sa descoperim sunetele"- "xilofonul" colorat
Veti avea nevoie de urmatoarele materiale: sticle goale sau pahare mai inalte (ideale sunt cele in care se prepara café frappé-urile), apa, coloranti alimentari ( culoarea rosie, galbena, albastra), o lingura ( de lemn sau metal ).
Alege 6 sticle/ pahare ( sa fie de acelasi tip) si umpleti-le cu apa in mod diferit. Dupa aceea adaugati si colorantul alimentar. Luati lingura si loviti-le usor, rand pe rand. Fiecare dintre ele va produce sunete diferite, in functie de cat de multa apa contin. Astfel,de la cele care au mai putina apa se vor auzi sunete mai inalte decat de la cele ce au mai putina.
Explica-i copilului ca acest lucru se intampla intrucat cu cat intr-un pahar/ sticla este mai multa apa, cu atat recipientul va vibra mai putin si se vor auzi sunete mai slabe si mai joase.

 "Micul bucatar"- activitate inclusa in domeniul "viata practica"
Propune-i celui mic sa pregatiti o salata de fructe. Veti alege fructe care se taie usor si care nu necesita taiere (banana, capsune, mere, boabe de strugure, fructe de padure, stafide etc.) si veti avea la indemana un cutit cu lama rotunjita (preferabil din material plastic), o tavita de lemn, o lingura de lemn, un castron mare de plastic.
Roaga-l pe copil sa spele fructele, sa decojeasca bananele, sa le felieze, sa indeparteze coaja merelor cu un dispozitiv speciale. Merele le vei taia tu.
Puneti-le pe toate in castron si adaugati boabele de strugure si stafidele. Copilul le va amesteca incet cu lingura. Tocmai ati preparat o salata delicioasa, iar manutele harnice si-au dezvoltat indemanarea.

"Sticla care produce curenti"
Aceasta activitate se preteaza foarte bine domeniului "stiinte", intrucat ilustreaza modul in care se pot forma curentii marini.
Va trebui sa va achizitionati niste pulbere stralucitoare, cu aspect perlat si niste colorant alimentar albastru. Veti mai avea nevoie de o sticla sau de un vas mai mare, transparent si de apa.
Turnati apa in sticla/ vas si adaugati colorant alimentar, pana cand obtineti nuanta de albastru pe care o doriti. Puneti apoi pudra stralucitoare. Acoperiti sticla/ vasul cu un capac, astfel incat sa fie bine inchisa (inchis).
Veti putea observa cum particulele stralucitoare se deplaseaza prin lichid, fenomen similar formarii curentilor in mare. limonadaExplicati-i copilului cum se misca apa cand se formeaza curentii, cum i se modifica aspectul.

Sa ne racorim cu o limonada
Ca si in exemplul cu prepararea unei salate de fructe, aceasta activitate dezvolta indemanarea.
Luati cateva lamai mari, nu foarte tari, o carafa, putina miere, o lingurita. Sa aveti la indemana si un dispozitiv special pentru stors citricele.
Copilul va spala lamaile, iar tu le vei taia in jumatate pentru a putea fi stoarse. Arata-i cum sa foloseasca dispozitivul si pune-l pe el sa faca aceasta activitate. Spune-i ca trebuie sa indeparteze apoi samburii si bucatile de pulpa cu ajutorul linguritei. Turnati limonada in carafa, iar copilul va adauga putina miere. Pregatiti niste pahare colorate si bucurati-va de o limonada naturala.
Indiferent de activitatile pe care le veti alege, faceti impreuna totul, implicandu-l cat mai mult pe copil. Astfel, va capata incredere in sine, se va concentra pe durata unei activitati si va deveni din ce in ce mai independent.

Surse:
Isaacs, Barbara, Bringing the Montessori Approach to your Early Years Practice", editia a II-a, Ed. Routledge, Londra& New York, 2010
*** What you should know about your child, ( editia a IV-a, traducere dupa o lucrare a Mariei Montessori, aparuta in 1948), Montessori- Pierson Publishing Company, Amsterdam, 2007
HTTP://WWW.DAILYMONTESSORI.COM/MONTESSORI-AGE-24-36-MONTHS/
http://growinginpeace.wordpress.com/2009/04/29/scavenger-hunt-shapes/
http://growinginpeace.wordpress.com/2009/04/17/exploring-sound/
http://growinginpeace.wordpress.com/2009/04/04/my-favorite-discovery-bottles/

Trimite articolul pe facebook

Articole asemanatoare

 
 
Editorial Qbebe
Editorial Qbebe
scris de Gabriela Paladi
Înscrie-te la Ora de Alimentație! Seminar gratuit pentru părinții responsabiliResponsabilitățile părinților sunt nesfârșite. Însă cea mai importantă dintre toate, mai ales în primii ani de viață, este alimentația. De acolo pornește sănătatea copilului, din combustibilul...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Articole Noi Qbebe
Qbebe Funny
Qbebe Horoscop saptamanal
Newsletter Qbebe
Data nasterii bebelusului
   
Radio Romania Junior
sigur.info-fii sigur pe net