Metoda Step by Step: 10 jocuri si activitati pentru copilul tau

de Alina Nedelcu
Trimite articolul pe facebook Trimite articolul pe email

Lansata in tara noastra inca din 1994, metoda alternativa de educatie "Step by Step" a intrat rapid in atentia dascalilor si a parintilor. Datorita principiilor si activitatilor propuse, aceasta metoda poate fi aplicata atat intr-un cadru institutionalizat (gradinite, scoli), cat si acasa, parintii fiind considerati "primii invatatori ai copilului, parte din procesul de invatamant". Iata de ce te invitam, pe parcursul acestui articol, intr-un "periplu" al jocurilor si activitatilor pe care le poti desfasura cu copilul tau, nu inainte de a-ti oferi cateva date legate de ceea ce presupune "Step by Step".

I.Ce se urmareste prin metoda "Step by Step"
Desi este o metoda de educatie aparuta la sfarsitul anilor '60 (a aparut in SUA, initial ca metoda alternativa de educatie a copiilor proveniti din familii defavorizate, ce nu avusesera acces la invatamantul de baza; s-a extins apoi ca program educational in numeroase state), principiile pe care le promoveaza sunt inca de mare actualitate. Astfel,copilul este considerat "o persoana unica", careia trebuie "sa i se asigure practici de dezvoltare adecvate, specifice lui". Rolul educatorilor (inclusiv al parintilor) este sa ghideze copilul "sa lucreze liber, sa gaseasca explicatiile si solutiile adecvate".
In acelasi timp, metoda "Step by Step" pune accent pe dezvoltarea inteligentei emotionale a copilului, mai ales pe capacitatea sa de a-si constientiza emotiile si de a vorbi despre ele, dar si de a recunoaste emotiile celor din jur.
Nu in ultimul rand, scopul acestei metode este de a-l ajuta pe copil sa invete sa coopereze, sa-si exprime un punct de vedere, sa ia singur o decizie, sa-si asume responsabilitatea pentru aceasta, sa gaseasca solutii alternative la obstacolele intalnite.

II.Activitati specifice metodei "Step by Step"
Pentru realizarea obiectivelor mentionate mai sus, expertii "Step by Step" au conceput un model de organizare a spatiului in care copiii isi desfasoara activitatile, fie ca este vorba de gradinita sau de scoala. Organizarea salii de clasa tine cont de desfasurarea simultana a unor activitati diferite, de aceea mobilierul este modular, variat, pentru a fi mutat in functie de cerintele de moment. Fiecare copil va fi liber sa lucreze cu ceea ce doreste, avand libertatea de miscare, precum si de a colabora cu ceilalti copii. Practic, o clasa "Step by Step" este organizata pe mai multe "centre", in care se pot derula numeroase jocuri si activitati.
Asemenea "centre" se regasesc desigur, si in gradinitele sau in scolile primare (mai ales la clasele 0-2) cu specific "Step by Step" din tara noastra. Si tu poti amenaja acasa un spatiu "Step by Step", unde vei putea sa-i propui copilului diferite activitati. Pentru a te inspira in alegerea acestora, tine cont de cum arata urmatoarele centre de activitate:
II.1.Centrul de alfabetizare- Este locul in care copiii "citesc", "scriu" carti, asculta povesti sau scriu pe hartie. Aici se regasesc o biblioteca, o masa cu scaunele, dar si tot felul de instrumente de scris, sabloane sau stampile cu litere. In cadrul acestui spatiu copilul este sustinut in demersul de insusire a cititului si scrisului.
II.2.Centrul pentru activitati artistice- Locul in care copilul isi dezvolta creativitatea, indemanarea, capacitatea de a lucra in echipa. Pot fi desfasurate o serie de activitati, de la pictura, desen, modelaj, pana la realizarea de tesaturi sau de obiecte hand-made.
II.3.Centrul de constructii- Aduce in prim-plan truse de constructie din lemn (specifice "Step by Step"), piese de constructie din plastic, dar si alte jucarii: oameni, animale, plante, diferite mijloace de transport etc. Este o zona care va dezvolta indemanarea, coordonarea miscarilor, atentia, creativitatea, capacitatea de concentrare in realizarea unei activitati.
II.4. Centrul de matematica si jocuri manipulative- Cuprinde o serie de materiale necesare familiarizarii cu conceptele matematice, cum ar fi: tablite magnetice cu cifre sau forme geometrice, corpuri geometrice din lemn sau plastic, piese lego, lotto, margele colorate, bile de diferite dimensiuni, seturi de obiecte de acelasi fel etc. Activitatile de aici ajuta la dezvoltarea motricitatii fine, a capacitatii de perceptie, dar si a aptitudinilor matematice.
II.5. Centrul de stiinte- Este spatiul in care se fac experimente si descoperiri. Aici poti gasi materiale ca: binoclu, microscop, lupa, magneti, cantar, balanta, stetoscop etc. Copilul poate face experimente si afara, unde se poate fotografia sau chiar filma. Lucrand astfel, isi dezvolta capacitatea de a observa, de a analiza, , de a descrie, de a compara si de a clasifica.
II.6. Centrul destinat jocurilor de rol- In acest loc micutul are ocazia sa reproduca lumea asa cum o vede si cum o intelege, reinterpreteaza si retraieste experiente, devine ceea ce isi doreste (de exemplu, isi alege o meserie), se poate deghiza in personajele favorite, poate face teatru de papusi sau poate gati. Astfel de activitati contribuie la dezvoltarea abilitatilor sociale, la capacitatea de a negocia, de a rezolva conflicte, de a-si exprima emotiile si de a le recunoaste pe ale celorlalti.
II.7. Centrul de nisip si apa- Este situat de obicei in curtea gradinitei, dotat cu materiale precum: nisip, coloranti alimentari, palnii, jucarii plutitoare, diverse recipiente de plastic sau forme. Jocurile de aici il pot orienta pe copil spre formarea conceptelor matematice, stiintifice sau spre dezvoltarea motorie.

III.Jocuri si activitati "Step by Step" pentru acasa
Avand la baza informatiile de mai sus, poti alege pentru copilul tau numeroase jocuri si activitati. Ai grija sa tii cont de varsta si aptitudinile micutului, astfel incat, prin joc, sa acumuleze cunostinte utile si totodata sa se distreze.
III.1. Activitati recomandate pentru prescolari (3-6 ani)
"Rondurile din casa"
Este o activitate ce ajuta copilul sa-si dezvolte motricitatea fina,dar si sa regaseasca forme geometrice in obiectele din jurul sau.
Veti avea nevoie de obiecte din casa precum: capace, dopuri, cesti, boluri, pahare, de o bucata de carton alb, de markere si creioane colorate.
Fixeaza obiectele pe carton, iar copilul va trebui sa deseneze conturul rotund si apoi sa dea la o parte obiectul. Roaga-l sa coloreze "rondurile", urmand sa le asocieze pe fiecare cu obiectul de la care provin.

Teatrul de marionete
Fa rost de 10 marionete de pus pe degete, care sa reprezinte diferite ocupatii (de exemple: bucatar, pompier, doctor, balerina s.a.). Pune cinci "marionete" pe degetelele copilului si cinci pe degetele tale. Povesteste-i cate ceva despre fiecare ocupatie.
Lanseaza un dialog intre personaje, miscandu-le pe rand. Incurajeaza-l pe micut sa le puna intrebari, ca de exemplu: "Care este reteta ta preferata?" (pentru bucatar) sau "Ai salvat si animalute?" (pentru pompier). Nu uita sa raspunzi folosind voci diferite, in functie de cine vorbeste.
Daca va veti juca asa, copilul va invata lucruri noi (legate de meserii), isi va dezvolta vocabularul si va invata sa participe la o conversatie.

 

 

Literele din plastilina
Pentru a-ti introduce micutul in universul literelor va trebui sa ai in casa plastilina de mai multe culori si forme de fursecuri in forma de litere.
Ia o bucata mai mare de plastilina si preseaz-o bine, astfel incat sa devina compacta, plata. Alege forma unei litere simple (de exemplu "o" sau "I") si decupeaza pe plastilina litera respectiva. Arata-i-o copilului, spunand: "Aceasta este litera "o" si are culoarea galbena. Ia-o in manuta si uita-te la ea".
Incurajeaza copilul sa decupeze si el litera respectiva, de alta culoare, iar dupa aceea sa o atinga si sa o priveasca atent. Dupa ce ajunge sa stie cateva litere, puteti forma scurte cuvinte..Cititi-le apoi litera cu litera.
Este o experienta senzoriala, din care copilul va putea invata mai usor sa recunoasca literele, iar ulterior veti putea face primii pasi in a citi si chiar in a scrie primele cuvinte.

 

 

"O coroana cum nu s-a mai pomenit"
Trebuie sa ai la indemana coli de desen colorate (65X50 cm), folie din aluminiu, un capsator, o foarfeca si lipici. Taie fasii de 56X10 cm. Deseneaza apoi niste "dinti"(ca cei de la coroane) si decupeaza-i. Pregateste apoi fasii de 3 cm (de diferite culori) si taie-le sub forma de patratele. Rupe din folia de alumini fasii de cca.4 cm.
Arata-i copilului cum trebuie infasurata folia de aluminiu pentru a o lipi pe banda cu "dinti". Ii poti arata si cum se fac bobite din folie, cum se aplatizeaza si cum se lipesc. Patratelele din hartie sunt lipite fie intre bobite, fie pe "dintii" pe care-i impodobiti cu o bobita.
Mai intai, copilul va lipi fasiile din folie de aluminiu pe "dinti". Urmeaza sa aleaga decorul pe care-l vrea (bucatele de hartie colorata, bobitele de aluminiu). La final, coroana va fi adaptata pe masura capului micutului si capsata. Puteti continua sa va jucati cu rolurile de "rege"/ "regina".
Implicandu-l in aceasta activitate, copilul isi va dezvolta indemanarea, creativitatea si imaginatia.

 

 

Colier hand-made
Fetita ta va fi cu siguranta incantata sa-si faca un colier asa cum isi doreste.
Cumpara margele (de plastic) de diferite forme si culori. Sa aveti la indemana si guta. Asezati-va la o masuta si intindeti margelele, astfel incat fetita sa-si poata alege margelele pe care le vrea in colier. Taie o bucata de guta in functie de lungimea colierului.
Arata-i fetitei cum se introduc margelele pe firul de guta. Pune-o si pe ea sa incerce. Dupa ce ati insirat toate margelele, ia cu grija colierul si pune-l la gatul ei, innodand cele doua capete ale firului de guta.
Nu numai ca micuta ta va avea un colier unic, dar isi va dezvolta motricitatea fina, capacitatea de concentrare, rabdarea si creativitatea.

 

 

III.2. Exemple de jocuri si activitati "Step by Step" pentru scolarii mici (7-9 ani)
"Cum ma simt azi?"
Realizeaza o fisa (cel mai simplu este sa cauti pe internet) pe care sa fie reprezentate mai multe expresii faciale. Invita-l pe copil sa le priveasca atent si sa ti-o arate pe cea care-i seamana, spunand: "Azi sunt vesel/ trist/ plictisit etc., la fel ca si chipul acesta".
Identifica si tu o expresie faciala care ti se potriveste in ziua respectiva, adaugand:"Astazi sunt fericita/ suparata/ ingrijorata" etc..
Participand la aceasta activitate, copilul va invata sa-si exprime deschis starile, emotiile, resimtite la un moment dat, dar si sa le identifice si sa le accepte pe ale celor din jur.

 

 

"Citim pe roluri"
Inainte de a-i propune copilului sa cititi in acest mod, asigura-te ca citeste bine. De aceea, este indicat sa va jucati astfel cand micutul este deja in clasa a II-a.
Luati o carte care-i place copilului, avand in vedere faptul ca trebuie sa aiba personaje variate, cu replici nu foarte lungi. Lasa-l sa-si aleaga personajul pe care doreste sa-l "interpreteze". Incepeti sa cititi, incercand sa redati cat mai fidel personajele. In mod sigur va veti amuza.
O activitate de acest tip il va ajuta pe copil sa-si perfectioneze cititul cu voce tare, sa-si dezvolte capacitatea de concentrare, sa devina receptiv la emotiile celor din jur si sa fie capabil sa participe la o conversatie.

 

 

"Sticla magnetica"
Veti realiza un experiment, avand nevoie de: nisip sau orez, o sticla (sa nu fie de plastic), diferite obiecte metalice care atrag magneti (exemple: suruburi, un clip de prins foile, bile de metal de la jocuri de constructie cu magneti), obiecte care nu atrag magnetii (cum ar fi o moneda de plastic, un nasture, un abtibild 3D), un magnet mare (tip bara), lipici.
Dupa ce ai facut rost de tot, procedezi astfel: introduci ambele categorii de obiecte, nisipul/ orezul (intr-o cantitate mica) in sticla, ii pui un capac si, pentru a fi perfect inchisa, adaugi putin lipici. Deplaseaza apoi magnetul-bara de-a lungul peretilor sticlei si invita-l pe copil sa observe ce se intampla cu obiectele de acolo.
Este o activitate cu caracter stiintific, ce va dezvolta capacitatea de observatie a copilului, incurajandu-l sa exploreze si sa inteleaga diverse fenomene.

"Ciorchinele"
Propune-i copilului un subiect care sa-l intereseze, informandu-te in prealabil daca are suficiente cunostinte legate de acesta. O sugestie ar fi sa discutati despre "Urs".
"Ciorchinele" presupune ca cel mic sa-ti spuna tot ce stie despre "subiectul-nucleu" (informatiile se aseamana cu boabele de strugure care se aduna si formeaza ciorchinele), astfel incat la sfarsitul discutiei sa aveti un tablou cat mai complex despre aceste subiect.
Copilul poate incepe cu ce doreste (de exemplu, cu tipurile de ursi), continuand sa furnizeze informatii din ce in ce mai detaliate. De asemenea, este recomandat sa realizeze desene, sa povesteasca diferite intamplari ce au ca protagonisti ursi sau sa vorbeasca despre "ursi celebri" (personaje din carti, povesti sau desene animate).
Antrenandu-l intr-un asemenea tip de activitate nu numai ca vei contribui la dezvoltarea limbajului, a capacitatii sale de a se exprima liber, ci ii vei stimula si interesul pentru cunoastere.

"Cubul"
Este o activitate prin care se doreste sa se afle cat mai multe informatii in legatura cu un "eveniment". Acest "eveniment" este, de obicei, o poveste bine cunoscuta de catre copil.
Pregateste un cub (poate fi un cub realizat chiar de tine sau un cub de jucarie), pe care sa poti scrie: "descrie", "compara", "argumenteaza", "povesteste","asociaza". Alegeti apoi o poveste pe placul celui mic.
Rasuceste cubul pe fiecare fateta, iar copilul va trebui sa urmeze instructiunile de acolo. Sa luam un exemplu concret: povestea "Degetica". Il poti ruga sa o descrie pe Degetica, sa o compare cu un alt personaj, sa asocieze numele ei cu numele altui personaj din povesti, sa povesteasca un anumit episod al povestii (ca de exemplu episodul sau preferat) si sa argumenteze (pro sau contra) de ce a inceput fetita sa planga.
Datorita "cubului" copilul isi va dezvolta limbajul, capacitatea de analiza, precum si abilitatea de a-si exprima opinia pe un anumit subiect.

Surse:
***Fii istet! (traducere din limba engleza de Cristina Barbu), Ed.Rao, Buc.,2013

http://www.didactic.ro/revista-electronica/revista-electronica-didactic-ro-issn-aa844-4679-ianuarie-2-aaaa/step-by-step-o-alternativa-educationala-de-viitor-pr

www.momaproject.eu/up-content/uploads/2013/11/ROMANIA-NationalResearch_RO.pdf

http://orizontdidactic.wordpress.com/2012/04/16/studiu-de-specialitate-dezvoltarea-inteligentei-emotionale-in-alternativa-step-by-step/
http://www.razadesoare-ploiesti.ro/ (gradinita cu program Step by Step)

Surse foto:
http://www.scholastic.com/

http://2.bp.blogspot.com/

 http://d33y93cfm0wb4z.cloudfront.net/

 

Trimite articolul pe facebook

Articole asemanatoare

 
 
Editorial Qbebe
Editorial Qbebe
scris de Gabriela Paladi
Înscrie-te la Ora de Alimentație! Seminar gratuit pentru părinții responsabiliResponsabilitățile părinților sunt nesfârșite. Însă cea mai importantă dintre toate, mai ales în primii ani de viață, este alimentația. De acolo pornește sănătatea copilului, din combustibilul...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Articole Noi Qbebe
Qbebe Funny
Qbebe Horoscop saptamanal
Newsletter Qbebe
Data nasterii bebelusului
   
Radio Romania Junior
sigur.info-fii sigur pe net