Marea carte a jocurilor- peste 200 de jocuri pentru toate varstele

de Oana Prisacariu

Marea carte a jocurilor- peste 200 de jocuri pentru toate varstele a luat nastere din dorinta autoarei de a readuce distractia in sanul petrecerilor intrate usor-usor in sfera banalului ai a conventionalului. In loc sa produca placere, acestea au inceput sa semene mai mult cu niste evenimente trase la xerox a caror unica utilitate s-a dovedit a fi aceea de a-i ghiftui bine pe participanti. Si discutiile sunt aceleasi: despre serviciu, casa, familie, sot, sotie, diete, retete etc. Aproape ca nu mai reusesti sa faci diferenta intre o petrecere si alta. Pentru cei si cele care au trecut prin aceasta experienta, Leigh Anderson a conceput optsprezece capitole destinate destinderii atmosferei si explorarii creativitatii. Iar noi am rasfoit bine Marea Carte a Jocurilor si o recomandam in casa oricarui parinte.

Autor: Leigh Anderson
An aparitie: 2013

74.90 lei
O gasesti la Litera.

Sa readucem distractia la petreceri

Acest prim capitol aduce in discutie nevoia de a ne reintoarce la jocurile de societate, indiferent sub ce forma le percepem. Si sa nu credeti ca aceasta activitate le este rezervata copiilor: daca luam in considerare conceptul de Homo ludens al lui Huizinga, fiecare dintre noi are nevoie sa isi exercite componenta experimentala a gandirii, indiferent de varsta. Poate ati observat deseori batrani care isi plimba nepotii in spate sau se joaca de-a baba oarba cu ei. Multi cred ca un astfel de comportament este nepotrivit si ca batranii cu pricina "au dat in mintea copiilor", cand, de fapt, fiecare dintre noi se joaca zilnic, constient sau nu. Acest prim capitol vine ca un preambul la intreaga lista de jocuri care urmeaza a fi supuse atentiei cititorului si se ocupa cu precadere de anexele unei astfel de activitati: vei invata ce presupune o seara de jocuri, cum trebuie ea organizata, cum sa alegi jucatorii si asa mai departe. Poate parea ca va trebui sa te dai peste cap cu pregatirile, insa nu e deloc asa. Multe dintre aceste lucruri le intuiesti si tu, insa nu iti dai seama cum sa le aranjezi.

Jocuri de familiarizare

Jocurile de familiarizare sunt cele care dau startul unei seri de jocuri in care participantii nu se cunosc intre ei. Din acest motiv, este nevoie de cateva activitati care sa presupuna cat mai mult dialog si mimica, pentru a putea trece peste impresiile de suprafata ("Individul ala e ciudat, tipa de acolo rade prea zgomotos" si asa mai departe). Printre jocurile propuse de autoare se numara Scaunele muzicale pentru adulti, Doua adevaruri si o minciuna, Cine sunt eu, Amintiri in sase cuvinte, Vanatoarea psihologica de comori si asa mai departe. Daca organizezi o serata de jocuri si te gandesti sa inviti oameni care nu se cunosc intre ei, rasfoieste aceasta carte si alege cateva activitati numai bune de incercat!

Jocuri de ghicit

Jocurile de ghicit sunt poate cele mai interesante nu datorita faptului ca demonstreaza cine e inteligent si cine nu (nu e deloc asa!), ci pentru ca se bazeaza foarte mult pe lucrurile pe care le au in comun membrii unei echipe si pe capacitatea lor de a se face intelesi odata pusi in fata anumitor restrictii (verbale, fizice etc.). Cum probabil ca ti-ai dat seama deja, primul joc de acest gen este Mima, insa mai sunt si altele la fel de interesante: La cine ma gandesc, Acuz (jucatorii preiau o alta identitate si spera sa nu fie descoperiti. Cine descopera personajul de sub masca este declarat castigator), Cuvinte interzise, Ghiceste persoajul, Celebritati, Anunt matrimonial, Degetele si multe altele.

Ghidusii domestice

Aceste jocuri sunt perfecte atunci cand e urat afara sau astepti sa fiarba pastele. In loc sa numeri crapaturile din tavan (desi eu sper sa nu ai asa ceva!), mai bine ai juca Trei cuvinte (ai nevoie de o minge improvizata. Spune un cuvant din trei litere si arunca mingea la urmatorul jucator. Acesta va spune un alt cuvant de trei litere si va pasa mingea mai departe. Cine repeta un cuvant sau nu gaseste niciunul iese din joc). Alte jocuri descrise in carte: Ministerul Tacerii, Kung Fu in folie de protectie, Turnir cu mingea de yoga etc.

Jocuri de conversatie

Jocurile de conversatie sunt pentru cei aparent pasivi, care ar prefera sa vorbeasca si sa isi exerseze persuasiunea si logica in loc sa alerge prin casa dupa o minge, de exemplu. Cele mai multe dintre aceste jocuri il pun pe individ in fata unor alegeri dificile. El trebuie sa isi exprime preferinta pentru una dintre ele si sa argumenteze de ce a optat asa si nu altfel. De cele mai multe ori, aceste jocuri, desi cauzeaza multe controverse si certuri, iti pot oferi o imagine mult mai clara in ceea ce ii priveste pe cei cu care joci. (De exemplu, ii poti cere cuiva sa aleaga intre doua situatii: ce ai alege intre a putea sa iti stii propriul viitor fara a ti se permite sa il schimbi si a cunoaste viitorul tuturor, fara a avea voie sa spui acest lucru?)

Jocuri de vocabular

Daca mananci cuvinte pe paine si ai face orice sa afli termeni noi, aceasta sectiune iti este dedicata. Nu doar ca iti va imbunatati vocabularul, dar iti va aduce in atentie jocuri pe care le uitasei demult. Incearca Dictionarul, Fabrica de cuvinte, Anagrame, Silepsa, Trei vieti, Asocieri, Cuvinte logice, Contact etc.

Jocuri artistice si creative

Sigur ca fiecare joc are procentul lui de arta si creativitate, insa jocurile din acest capitol se concentreaza cu precadere asupra celor al carui scop este nascocirea de situatii din care nu poti sa iesi daca nu iti folosesti la maximum imaginatia. Recomandam: Pictionar, Mima pe soptite, Rebus literar, Karaoke, Seara dansanta si Bomba zilei.

Jocuri de ingeniozitate

Nu toti oamenii prefera jocurile in care trebuie sa se strambe, sa danseze si sa para... putin ridicoli. Pentru aceia dintre voi care au o pronuntata latura competitiva, Leigh Anderson propune o multitudine de activitati, printre care se numara: Carnelli, Citeste-mi gandurile, Mafia, Schimb de informatii si Super Babel (acesta din urma este extrem de galagios si palpitant!).

Jocuri de societate victoriene

Cand te gandesti la perioada victoriana, iti vin in minte austeritatea, moralitatea si evitarea oricaror lucruri cu usoara tenta sexuala. Ei bine, se pare ca victorienii nu prea traiau dupa propriile principii si ca erau foarte aventurosi atunci cand venea vorba de jocuri. Daca ai pus ochii pe cineva care este prezent la aceeasi serata de jocuri cu tine, cere sa jucati Complimente, pentru a putea sa flirtezi fara sa para ca ai depasit limita ("Parul tau miroase a capsune", "Esti mai frumoasa decat o zi racoroasa in mijlocul verii" etc.). Alte jocuri pe care ti le propune cartea sunt: Consecinte, Crambo, Vocale, Dansul pernei (un fel de "vai, am cazut din greseala in bratele tale!"), Scoici fierbinti (da, e cel mai nerusinat din lista), Cuvinte date etc.

Jocuri de sarbatori

Acest capitol le este destinat celor care s-au saturat sa se uite le televizor pana si de sarbatori, asa ca pregateste-te pentru o portie nesfarsita de distractie cu miros de vanilie si scortisoara! Dintre activitatile propuse, recomandam Dorinte de Anul Nou (in felul acesta, primesti sugestii pentru eventualele cadouri pe care le ai de facut in anul care tocmai incepe), Inimi frante, Negot cu oua de Paste, Vanatoarea de butoaie de bere, Picnic competitiv si Poezii cu nume alandala.

Jocuri la cacealma

Acest tip de jocuri li se adreseaza in principal mincinosilor. Da, ai auzit bine! Ce poate fi mai distractiv decat sa pretinzi ca esti o alta persoana si sa minti de ingheata apele, in speranta ca nu o sa te descopere nimeni? Daca ai face acest lucru si in viata de zi cu zi, ai fi cel mai probabil acuzat de tradare, insa in jocuri si in dragoste totul este posibil. Asadar, rasfoieste cartea si incearca Zarurile mincinosului, Dudo, Craps, Pokerul mincinosului, Buzz si Semnale secrete.

Jocuri de cultura generala

Acum cateva zeci de ani, jocurile de cultura generala erau atat de populare, incat se faceau emisiuni dupa ele si intreaga suflare statea cu sufletul la gura in asteptarea raspunsului corect. Odata cu raspandirea internetului si implicit a informatiei, locul programelor de acest fel a fost luat de alte productii. Cu toate acestea, nu este niciodata prea tarziu sa iti largesti orizontul cultural si sa le propui amicilor tau o duelare pe teme inteligente. Cartea te ajuta cu tot ce iti trebuie: intrebari, raspunsuri, indicatii si asa mai departe. Din ce am citit, am retinut Intrebari de cultura generala pentru cartofori (adica pentru cei nespecializati in niciun domeniu anume, ca sa fim mai delicati), Fictionar de cultura generala si Intrebari despre evenimente recente.

Jocuri de carti

Daca ati reusit sa nu pierdeti niciuna din cele 52 de carti din pachetul de joc, puteti sa va grupati intr-o seara acasa la unul dintre voi si sa incercati o distractie ca pe vremea bunicii. Incercati varianta fizica a jocului Hearts (pe care il aveti si pe calculatoare), Remi, Canasta, Pinacle sau banalul Solitaire.

Jocuri inteligente in doi

Bun, ai vrea sa joci ceva, dar esti singur acasa ori locuiesti doar cu iubitul? In primul caz, cheama-ti o prietena si incercati unul dintre aceste jocuri propuse de Marea carte: X si O distructiv, Spanzuratoarea, Lastari, Lovitura de stat, Decodeaza, Jocul L, Puncte si patrate, Explozie in adanc, Nave de razboi, Tintar si lista poate continua.

Jocuri pentru o escapada in weekend

Ai lucrat o saptamana intreaga la birou si abia ai timp sa respiri in weekend, insa, nu stii de ce, ai inceput sa te plictisesti? Cartea despre care vorbim iti poate sari in ajutor cu cateva sugestii: Ocheade criminale, Scenarii politiste, Nomic, Mafia, Asasinul, Enigme logice, Psihiatrul (unul dintre jucatori, supranumit Psihiatrul, este rugat sa paraseasca incaperea. Ceilalti se vor pune de acord sa faca anumite gesturi- clipitul des, muscatul buzelor- prin care sa imite pe cineva. Psihiatrul va pune intrebari pentru a incerca sa isi dea seama cine are acele ticuri. Cand ghiceste, jocul se termina).

Jocuri spontane

Aceste activitati nu necesita niciun fel de planificare si survin instantaneu. Ideea este, de cele mai multe ori, sa ii jucati o farsa cuiva. Un joc foarte amuzant este Mereu m-am gandit ca puii de panda ar fi deliciosi la gratar (ii spui aceasta propozitie cuiva din grup si te aliezi cu ceilalti impotriva lui. Scopul este acela de a-l face sa repete cuvintele spuse de tine in aceeasi ordine. Poti alege si alte fraze la fel de ingenioase si controversate), insa poti incerca si Bagat la cap sau Nu sunt.

Jocuri in aer liber

Asa cum ii spune si numele, acest tip de jocuri este destinat iubitorilor de natura si de aer curat. Multe dintre propuneri iti vor aduce aminte de vremea copilariei, insa nu ai de ce sa iti faci griji ca esti prea mare pentru ele acum: atat timp cat ai cu cine sa dai in mintea copiilor, nu te opreste nimeni! Acestea fiind spuse, poate ca nu ar fi o idee rea sa incerci Captureaza steagul, Calul, Cursa roabelor, Cursa in trei picioare, Cursa spate in spate, Telefonul fara fir, Leapsa, Bingo urban etc.

Jocuri la iarba verde

Sunteti la picnic si parca v-ati juca ceva? Nimic mai simplu: incearca Crochet, Badminton, Bocce, Tetherball etc.

Pentru mai multe jocuri si distractie fara limite, accesati www.litera.ro sau, de ce nu, inventati propriile voastre activitati ingenioase!

Castigatoare concurs

Castigatoarea concursului organizat pe pagina de Facebook Qbebe este Nicoleta-Maria Lupsa. Felicitari! Pentru a intra in posesia premiului te rugam sa ne trimiti un email cu datele personale (adresa completa, numar de telefon, CNP, serie si numar CI) pe adresa louise.tanase@divainteractive.ro.

22 de sfaturi de la femeile de 60 de ani pe care trebuie să le asculţi la 30 22 de sfaturi de la femeile de 60 de ani pe care trebuie să le asculţi la 30
Cea mai bună zodie în iubire. Oferă tot și nu cere nimic! Cea mai bună zodie în iubire. Oferă tot și nu cere nimic!
Cele mai enervante cupluri din zodiac Cele mai enervante cupluri din zodiac
O tânără a slăbit 32 de kilograme în cursul unui an și jumătate: iată ce regim a urmat! O tânără a slăbit 32 de kilograme în cursul unui an și jumătate: iată ce regim a urmat!

scris de Andrada Popa
Înscrie-te! Conferința gratuită despre alimentația copilului de vârstă micăÎn calitate de părinți, încercăm să facem, la fiecare pas, ce este cel mai bine pentru micuțul nostru. Odată cu trecerea timpului, când vine vorba de alimentația sa, lucrurile devin din ce în ce mai...

scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...

De ce mameloanele se inchid la culoare in timpul sarcinii?

Alaturi de multe schimbari la nivelul corpului, sarcina aduce cu sine si o

Ce doare mai tare la nastere: contractiile sau expulzia?