8 lucruri despre somnul bebelusului pe care fiecare parinte ar trebui sa le stie

Inca de cand ai ramas insarcinata te-ai pregatit sufleteste pentru noptile in care nu vei dormi deoarece programul bebelusului este foarte diferit de al unui adult. Mai adaugam si numeroasele sfaturi pe care le-ai primit de la prieteni, bunicile bebelusului , despre cum trebuie sa reactionezi, ce ar trebui sa faci etc. Somnul bebelusului nu tine de abilitatile parentale ci de faptul ca unii bebelusi adorm imediat dupa ce sunt hraniti, altii au probleme cu somnul. Tot ce trebuie sa faci este sa ii acorzi timp pentru a isi forma un program de somn.

Iata cateva lucruri despre somnul bebelusului care te vor ajuta sa te odihnesti mai bine, odata ce vei scapa de sentimentul de vinovatie ca nu actionezi sau reactionezi corespunzator:

1. Trezirile dese in timpul noptii sunt normale si necesare

Ar fi fost minunat daca bebelusii s-ar naste cu o eticheta pe frunte care sa scrie: o sa dorm singur la 3 ani. Insa copiii care nu adorm singuri si au nevoie de un ritual nu inseamna ca sunt rasfatati sau ca sunt obraznici, asa cum sunt numiti de bunica sau de tatic. Sunt fiinte umane care au dreptul sa se acomodeze cu mediul inconjurator in propriul ritm.

In jurul valorii de 80% bebelusii in varsta de trei luni se trezesc noaptea si au nevoie de ajutor pentru a adormi din nou. La sase luni, 75% dintre copiii se trezesc noaptea regulat si au nevoie de ajutor sa adoarma la loc. La varsta de un an, jumatate din copiii inca se trezesc noaptea si nu adorm din nou singuri, au nevoie de unul din parinti.

Ciclurile de somn si etapele de trezire ale unui bebelus sunt diferite de cele ale unui adult. Un bebelus initial se trezeste din 3 in 3 ore fie ca este zi sau nopate, apoi treptat se stabileste un ritm echilibrat alcatuit din etape de somn scurte in timpul zilei si etape de somn nocturn mai indelungate. Trezirile bebelusului in timpul noptii sunt o parte sanatoasa si normala in dezvoltarea copilului, mai degraba decat o "problema".

2. Este perfect normal sa iti ajuti copilul sa adoarma

Mamele sunt frecvent avertizate impotriva alaptarii bebelusilor pentru a adormi, fenomenul fiind numit "asociatie de somn negativ", dar ce ar putea fi mai pozitiv, mai frumos si mai natural decat sa-i permiti copilului tau sa adoarma linistit la sanul fiintei cei mai dragi, mamica lui?

Trecerea la somn este mai dificila pentru copii decat pentru adulti, pentru ca bebelusii trec in etapa somnului activ prima data. Contrar a ceea ce multi oameni cred, bebelusii nu sunt fiinte umane concepute sa mearga la culcare fara ajutor. Este, de fapt, o nevoie de baza, pentru un copil sa aiba contact fizic cu o alta persoana atunci cand incearca sa adoarma. Deci nu este nimic gresit daca iti hranesti bebelusul cu scopul de a il ajuta sa doarma. Este perfect natural. Ignora-i pe cei care iti spun ca ii vei creea obiceiuri proaste copilului tau. Pe masura ce creierul bebelusului se maturizeaza, el va fi in cele din urma capabil sa adoarma fara ajutor.

 

  

3. Bebelusul trebuie sa doarma in conditii de siguranta

Pentru a reduce riscul de sindrom al mortii subite infantile (SIDS), urmeaza aceste linii directoare:

o Cea mai sigura pozitie in timpul somnului pentru un bebelus este pe spate.
o Foloseste pentru patut o saltea tare (fara perna). Nu folosi paturi sau ceasafuri mari, pentru a evita ca bebelusul sa se infoasoare in ele si sa se sufoce. Achizitioneaza lenjerii special create pentru patutul bebelusului. Si atunci cand il acoperi, pune paturica de la piept in jos, nu pana la gat.
o Evita supraincalzirea camerei: mentine temperatura camerei ei de la 20 grade C. Lasa bebelusul cu capul descoperit, pe timp de noapte. Este normal ca mainile si picioarele bebelusului sa fie un pic mai reci decat restul corpului bebelusului.
o Nu folosi paturi electrice sau sticle cu apa calda in patul copilului si pozitioneaza patul departe de sistemele de incalzire sau de lumina directa a soarelui.
o Riscul de a interveni sindromul mortii subite este cel mai mic atunci cand bebelusul doarme in camera parintilor, in primele 6 luni.

  

4. Este OK ca bebelusul sa doarma in patul tau

 bebelus in bratele mamei  

Copii au dormit cu parintii lor de mii de ani. Este locul cel mai sigur, cel mai natural, convenabil si logic pentru un copil sã doarma. Se estimeazã ca 72% din parinti dorm cu bebelusii la un moment dat in timpul primelor 12 saptamani de viata.

Doar ca in epoca moderna oamenii au inceput sa creada ca bebelusii ar trebui sa doarma separat de parintii lor. Cele mai multe dintre probleme de somn ale copilului cu care parintii de confrunta in ziua de azi se datoreaza faptului ca insista ca bebelusii sa doarma singuri.

Exista o multime de dovezi cum ca este benefic pentru bebelusi sa doarma cu parintii lor. De ce? Pentru ca este dovedit stiintific ca odata ce bebelusul doarme cu mama sa ciclurile de somn devin sincronizate, bebelusii plang mai putin, alaptarea are loc pe termen indelungat, iar mamele regleaza temperatura corpului bebelusului fata sa se treazeasca peste noapte. De asemenea, s-a demonstrat ca mamele care alapteaza si co-dorm cu bebelusul dorm mai multe ore in timpul noptii decat mamele care isi hranesc copilul cu biberonul si dorm separat de bebelus.

5. Nu lasa bebelusul sa planga, in speranta ca va adormi

Metoda de a lasa copilul sa planga ca va adormi pana la urma este foarte des folosita in societatea occidentala -, dar de obicei este traumatizanta pentru ambii parinti si in special si pentru copii. Se poate arata ca metoda poate fi daunatoare copilului pe termen lung si este descurajata de catre cei mai multi dintre psihologi.

Bebelusii au nevoie sa stie ca vei veni la el atunci cand plange. Acest lucru este necesar pentru supravietuirea fizica si bunastarea emotionala, si, prin urmare, simtamantul parental este "programat", sa raspunda la plansul copilului lor.

Lasand bebelusul sa planga singur in camera in timpul noptii il poate face sa-si piarda increderea in parinti si sa se simta extrem de neajutorat, speriat si nelinistit. Hormonii de stres sunt secretati in cantitati uriase in acele moment si acestia au multe implicatii fiziologice.
Formarea de obiceiuri sanatoase de somn poate face ca aceasta sa fie cea mai dificila parte in educatia parentala mai tarziu, chiar la varsta adulta. Intotdeauna exista modalitati mai bune de rezolvare a problemelor de somn ale bebelusului.

  

6. Introducerea alimentelor solide nu va ajuta bebelusul sa doarma mai mult

Mamele sunt presate de tatic si in special de la rude mai in varsta, sa treaca copilul pe alimente solide cat mai devreme (cum ar fi cerealele), pentru ca il ajuta sa adoarma. Aceasta este o poveste din batrani care a fost infirmata de studii medicale. S-a demonstrat ca introducerea alimentelor solide mai inainte de 4-6 luni in dieta bebelusului il expune la riscul de a avea probleme de sanatate serioase.

Pe masura ce sistemul digestiv se maturizeaza, bebelusii sunt capabilisa   doarma mai mult pe timpul noptii, fara sesiuni de hranire. Acesta este un proces gradual, biologic care nu poate fi grabit de-a lungul primului an de viata.

 

7. Alapteaza-ti sau hraneste-ti bebelusul la cerere

Orice sfat pentru a programa sesiunile de hranire ale unui copil este depasit, incorect si potential daunator - nu se bazeazã pe nevoile reale ale sugarilor. Noi cercetari ne arata ca fiecare cuplu format din mama si copilul sau isi determina un ritm propriu, care nu poate fi prescris sau reglementat de ceas. Ignora-i pe cei care iti spun altfel - sunt prost informati.

Sesiunile de hranire cu biberonul sau alaptare la san frecvente sunt normale si de asteptat in primele luni de viata, dar si mai apoi. Nou nascutii trebuie sa fie hraniti de 8 pana la 12 ori pe zi. Ei au nevoie sa fie hraniti atunci cand prezinta semne (nu astepta pana plange de foame). Si nu in ultimul rand permite-i bebelusului sa isi stabileasca propriul ritm.

  

8. Cu timpul bebelusul va invata sa adoarma singur si sa doarma bine!

Majoritatea parintilor au auzit comentarii de genul, "Daca nu faci XYZ, copilul nu va ..." sau "... copilul va fi întotdeauna ..." Acest lucru, in mod evident, nu este adevarat. Se pare ca problemele de somn in randul copiilor apar la 3 sau 4 ani singure, fara ca tu sa faci ceva gresit. Desi nu ai facut nimic pentru a ii incuraja trezirile peste noapte, acestea apar si nu ai ce face.

Insa, tu, ca parinte trebui sa iei in considerare faptul ca trezirea noaptea in primii ani de viata ai copilului este un lucru normal si chiar sanatos. Acesti copii nu sunt obraznici sau manipulatori, ei se comporta in mod corespunzator, conform trairilor si ritmului lor biologic.

Bebelusii si copiii mici, in general, nu dorm bine. Cu cat vom accepta acest lucru mai repede, cu atat mai repede ne vom opri in a vedea un copil vigilent ca un semn de esec pentru un parinte.

Ai incredere in instinctele, poate ai un copil mai sensibil! Si in ultimul rand nu uita sa-ti pastrezi sentimentul de perspectiva - este o etapa in viata ta, care va trece.

Tu cum iti ajuti bebelusul sa adoarma?

Taguri: somn, bebelus

Cat de mult ti-a placut acest articol?

 
nota obtinuta 9.5
(304 voturi) 8253 afisari
25 Comentarii
Adauga comentariul tau
 
Nume   Cod
Refresh

 
 
 
Mesaj (1500 caractere)  

 
  Conecteaza-te cu Facebook
alina  (vineri 09.03.2012 ora 17:28)
eu am o fetita de 6 luni si are 7kg jumate mananca piept supita si mar cu biscuite voi ce ziceti e bine asa si ce pot sai mai dau acuma de mancare datimi un afat va pup
janina  (sambata 27.08.2011 ora 23:23)
As vrea sa vad si eu cateva greseli gramaticale"inacceptabile", nu zic ca nu sunt cateva greseli dar nici chiar asa, sa nu exgeram. Si, apropo, psihologii americani sunt contrazisi la unuson in intreaga lume civilizata. Voi ati putea sa va lasati, copilul sugar, sa planga pana adoarme singur in camera lui, asa cum sunt sfatuiti americanii de psihologii lor? Intre copii si parinti ar trebui sa existe o legatura speciala care se formeaza inca de la nastere. Orice mama trebuie sa-si urmeze instinctul, nu sa plece urechea la tot felul de comentarii rautacioase. Cititi articolele dupa care hotarati ce ar putea fi potrivit pt copilul dvs. NU toti copiii sunt la fel. Si apropo, americanii nu sunt D-zeu pe pamant.
elena  (marti 23.08.2011 ora 15:15)
cata rautate la unele persoane doar pentru ca cele de mai sus nu coincid cu stilul lor de a-si creste copilul. Nimic nu este mai linistitor si pentru mama si pentru copil decat sa doarma unul langa altul. Liniste, fericire, bunatate. Ne mai intrebam de ce sunt copii stresati, frustrati care la adolescenta se pierd in droguri, alcool, sex si volenta? Din cauza mamelor care tot timpul critica, tot timpul se dau destepte "intelectuale" si jignesc (expresii precum "e varza") sau se simt jignite doar pentru ca iti exprimi o altfel de opinie.
Lavinia Stoica  (joi 18.08.2011 ora 01:25)
Subscriu Ana-Maria. Greseli gramaticale inacceptabile la majoritatea articolelor. Iar sfaturile "avizate", lasa de dorit!
Ana maria  (marti 16.08.2011 ora 10:21)
Prea multe greseli gramaticale. Inacceptabil sa citesti un articol cu atat de multe greseli.
elena  (duminica 14.08.2011 ora 20:27)
ca de obicei, articolul e varza!!!! mai oameni buni, mai cititi si voi o carte de psihologie infantila, mai documentati-va putin inainte de a traduce mot-a-mot articole cine stie de pe unde luate (si pe deasupra prost traduse). Brazelton, probabil cel mai mare psiholog pediatru american, contrazice majoritatea celor scrise mai sus si omul are o viata de experienta cu copiii! si ca el mai sunt si francezi, si americani, o multime. oameni care studiaza si cerceteaza si scriu bazandu-se pe experienta. slab de tot, nu stiu de ce naiba mai scrieti, poate doar ca sa umpleti paginile site-ului...pacat, calitate din ce in ce mai slaba, m-ati pierdut de abonat
Gabriela Paladi - Redactor Sef Qbebe  (duminica 14.08.2011 ora 17:47)
Dragi mamici, si eu sunt o proaspata mamica a unei fetite de 1 luna si jumatate. Titlul articolul se refera la acele lucruri pe care NU le stiati si am considerat ca va fi util mamelor. In primul rand, orice mama isi creste copilul dupa cum ii dicteaza instinctul - este, de fapt, primul lucru pe care mi l-a spus neonatologul cand am iesit cu bebelusa din spital. As vrea doar sa subliniez ca daca dormi cu cel mic in pat, sau daca el se simte bine cand doarme pe burta si tu il lasi sa doarma asa, daca ii dai sa manance de 5 ori pe noapte pentru ca lui ii este foame, daca incalci acele "reguli" arhicunoscute, nu inseamna ca nu esti o mama buna. Iar daca o mama nu isi creste copilul cum il cresti tu, din nou, nu inseamna ca nu este o mama buna. Scopul Qbebe este sa ofere informatii utile si documentate tuturor mamelor, iar restul vine din instinct. Dragi mamici, aveti incredere in instinctul vostru, in dragostea pe care o purtati celui mic, si nu aplecati urechea la vorbele celor din jur.
Raluca Ogaru  (sambata 13.08.2011 ora 14:18)
Nu este prima data cand citesc aberatii pe acest site care, nu trebuie sa exageram, contine si informatii utile si corecte! In primul rand faceti greseli gramaticale si de scriere, cred ca ar trebui sa va respectati mai mult si sa fiti mai ingrijiti in ceea ce priveste "frumusetea textului" vostru. In al doilea rand, v-as recomanda sa veniti si cu anumite documentari, adica de unde naiba scoateti informatii de genul "s-a aratat ca este benefic sa dormi cu bebelusul in pat"??? Mi se pare neprofesionist si e regretabil pt ca aceste lucruri afecteaza si partile bune ale acestui site! Cred ca daca ati scrie si o mica bibliografie macar la final, ati fi mult mai credibili si mult mai "utili", in acelasi timp. Succes!
Catalina  (vineri 12.08.2011 ora 21:54)
bebe meu a dormit in primele doua luni pe burta, peste burta mea, altfel nu dormea datorita colicilor, toata lumea ne spunea ca nu e bine, ca il rasfatam dar nu aveam ce face, hai ca eu sateam acasa cu copilul dar sotul se trezea de dimineata sa plece la munca, si apoi oricum in primele luni nu poti avea viata sexuala, dupa ce au trecut colicile bebe a dormit in patutul lui, si inal nostru, in weekenduri. :) cat despre alapare, se pune prea mare accent in articol, si in acest fel m-am simtit jignita si vinovata ca nu imi mai pot alapta copilul, dar nu mai am ce face, chiar numai am strop de lapte si am incercat ceaiuri, ape, supe etc.. si degeaba. cat despre venitul cu mancarea in preintampinarea nevoilor copilului, ei bine se bate cap in cap cu un alt articol despre educatia copilului, in care zice ca nu e bine sa faci asa pt ca devine copilul dependent de tine, oricum bebe meu daca nu ii ie foame strnge din buze si nu vrea biberonul de nici o culoare, iar cand ii ie foame plange (ma anunta ;) ) .. si tot e un grasut haios, babele astea batrane zic ca ii dau prea multa mancare, daca ii dau la cerere cum mi s-a spus in spital sa fac nu mi se pare ca ii dau prea mult, pur si simplu sunt sigura ca atunci cand va merge va da jos.. ;) daca nu vo-m alerga impreuna hehehehe. si ei bine da, m-amluat si eu dupa altele cu cerealele si degeaba tot ca el face, adica tot se trezeste de 3 ori pe noapte sa pape, adica la 3 ore, bine ca cand erea mai mic se trezea si de 7, :) succes mamici.
ana-maria  (vineri 12.08.2011 ora 18:18)
multi copii au probleme cu mancarea,dar nu si in cazul nostru.daria,fetita mea in varsta de 2 anisori,are cred o problema cu alimentatia.adica,mi se pare ca mananca prea mult,ce sa fac in cazu; acesta?
Alexandra  (vineri 12.08.2011 ora 16:05)
nici eu nu sunt de acord ca copilul sa doarma in pat cu parintii atata timp cat exista patut special pt copii...in legatura cu administrarea vigantolului mie doctora mi'a spus sa i'l administrez pana la un an jumatate.
Alina  (vineri 12.08.2011 ora 14:35)
Punctul 4 mi se pare o prostie, e f periculos sa dormi cu bebelusul in pat, se cam contrazice cu punctul 3, unde e siguranta cand e printre asternuturi de adulti si perne? Fetita mea are 9 luni si doarme din prima zi in patutul si camera ei...si doarme cwl putin 7 ore legat, papa san si apoi mai doarme inca 3-4...Si apoi cum ramane cu viata de cuplu? Un bebelus nu inseamna sfarsitul vietii...
Madalina  (vineri 12.08.2011 ora 13:58)
t Intr-adevar, si eu am gasit in acest articol unele lucruri pe care nu le stiam si nu le-am mai citit nicaieri.Dar as vrea sa intreb si eu pana la ce varsta se administreaza vigantolul, pentru ca eu am gasipareri diferite si nu stiu cum sa procedez Copiii mei (gemeni) au acum 1,8 ani si nu le mai administrez de 1 luna, dar nu sunt convinsa ca este bine. Va multumesc.
elena  (vineri 12.08.2011 ora 13:48)
Multumesc mult pentru acest articol! De cand am nascut sotul meu nu vrea sa ma vada ca dorm cu copilul in pat atunci cand este extrem de nelinistit pentru ca sora lui i-a zis sa nu permita asa ceva. Mai mult de atat daca copilul se mai trezeste noaptea (are 1 an si 2 luni si mai are si ceva polipi) mi s-a reprosat ca asa l-am invatat! Multumesc mult! Incepusem sa-i cred.
ileana  (vineri 12.08.2011 ora 12:30)
am o fetita si in curand va face 1 anisor adica pe data de 20.08.2011 si as vrea sa stiu la ce varsta se intrerupe alaptrea?
claudia  (vineri 12.08.2011 ora 11:23)
eu am o fetita de 8 luni.pana la varsta de 5 luni o leganam pe piciore.insa intro noapte am luat o din patut pentru ca se trezise si am puso langa mine fara sa o mai legan.foarte mare mi a fost mirarea cand am vazut cat de repede a adormit.si de atunci adoarme numai langa mine.incercati si voi.pupici pt mamici
Carmen R B  (vineri 12.08.2011 ora 10:03)
E interesant si bine venit articolul, fetita mea de 9 luni si jumatate se trezeste de doua ori pe noapte, suge si adoarme uneori la san, alteori vrea leganata in brate si am crezut ca eu am gresit ca e un obicei, acum sunt linistita ca am citit articolul. Multumesc
cristina  (vineri 12.08.2011 ora 09:55)
eu am doi copii. fiul meu are aproape 20 ani iar fetita 9 luni. Nici atunci si nici acum nu am procedat altfel si anume: mi-am dragalit copilasul zi si noapte. de la baiat...nu mai tin minte cum erau noptile dar de la fata....a dormit la san pana in momentul in care nu a mai luat singurica san ( pe la 7 luni), a luat suzeta dupa aceea pana aseara cand nu a mai vrut-o deloc. a dormit cu mine in pat pana acum cateva nopti cand am mutat-o in patutul ei ( doar pentru ca mi-e teama sa nu cada din patul noatru). nu am fortat nimic. as putea sa spun ca le face pe toate dupa bunul ei plac. nu consider ca o rasfat ci doar ca-i dau posibilitatea sa se "exprime". Cred ca nu exista retete clare tocmai pentru ca fiecare copilas e un univers...
Ramona V  (vineri 12.08.2011 ora 08:57)
Fetita mea are 1,11 ani si se trezeste din doua in doua ore noaptea pentru a manca.Am biberoanele cu apa in ele pe noptiera si doar ii introduc laptele praf cu cerealele cum incepe sa planga cu ochii inchisi.Daca nu-i dau sa manance (sau daca ii dau doar ceai in biberon) se trezeste bine si mai adoarme dupa 2 ore. Ce pot sa fac sa doarma mai linistita si mai mult fara a se trezi (am incercat si ceaiuri de linistire - somn linistit) si tot are acelasi program de trezire.
Melinda  (vineri 12.08.2011 ora 08:43)
Ma bucur ca am citit acest articol. Am ajuns la un punct in care rabdarea mea e pe sfarsite si tot ma gandeam ca fac ceva gresit. La 11 luni baietelul meu se treyeste de 2-3 ori nopate. Vrea sa manance sau pur si simplu vrea in brate ptr 5 minute. De la 6 luni tot m-am gandit sa aplic metoda cu plansul, dar nu m-a lasat instinctul. E foarte greu si obositor ptr mine, dar sper ca intr-un final toate aceste fapte vor ajuta la formarea corecta si sanatoasa a pruncului meu. Multumesc de articol.
MihaelaT  (vineri 12.08.2011 ora 08:28)
Este foarte interesant acest articol, insa vin cu o precizare: NU lasati copii sa doarma pe spate, mai ales in primele 4 luni...extista pericolul de inecare daca regurgiteaza...cel mai bine este pe o parte...sau pe burtica (dar si aici mare grija)...Numai bine tuturor mamicilor si piticilor!
Irina  (joi 11.08.2011 ora 23:31)
Eu mi-am luat bebelusul in brate de fiecare data cand a plans, l-am alaptat pana la un an, iar acum, la un an si jumatate adoarme langa mine, apoi il mut in patutul lui. Mai mult de 5-10 minute nu 'pierdem' pt culcare, dupa biberonul de seara, copilul nu 's-a rasfatat' sa doarma cu mami, din contra, acum, cand se trezeste singur in pat, nu se sperie si nu plange, ci ne cheama, sau vine dupa noi, daca e intr-un pat din care poate cobora singur. Sunt perfect de acord cu autorii articolului in privinta acordarii sigurantei maxime bebelusului! Orice aberatii cu rasfatul sau chestiuni din acestea sunt invechite si egoiste. Facem copii sa avem grija de ei si sa ne simtim impliniti, nu ca sa aiba cine ne intretine la batranete! Succes tuturor parintilor in aceasta meserie fara 'job-description'! :)
antoanela  (joi 11.08.2011 ora 23:31)
foarte interesant, deoarece eu nu am gasit nicaieri cew ce scrie aici. adica si eu am avut aceleasi probleme cu cei din jur care-mi spuneau aceleasi lucruri, cum ca trebuie lasat sa planga, sau ca nu trebuie hranit la san peste noapte de la o anumita varsta si tot asa. baiatelu, care are acum 3 ani, doarme singur in camera de la 1 an iar de adormit singur abia acum la 3 ani o face. fetitza insa, doarme cu noi in camera in patutul ei(are 9 luni jumatate), dar la ultima trezire, adica pe la 4.30-5 a pun la noi in pat. mama imi tot spune ca asa s-a obisnuit dar nu-mi vine sa cred ca e obisnuinta. sunt convinsa ca in omentul in care nu se va mai trezi peste noapte va putea dormi singura (adica cu fratele ei mai mare) in camera. ma bucur enorm ca am citit acest articol si am gasit ca obiceiurile noastre nu sunt gresite!
Lily  (joi 11.08.2011 ora 23:30)
eu dorm cu fetita mea in pat si o culc la sanul meu...are 8 luni si fac treaba asta de cand am nascut-o...nu ne deranjeaza...din contra...ne place sa o simtim langa noi...plus ca patul este foarte mare si avem si patutul lipit de pat...deci este o reala placere sa dormim cu ea...
Claudia Hogman  (joi 11.08.2011 ora 22:54)
Interesant articol!
Util pentru mamici
Sau cauta in functie de zona
berbec taur gemeni rac
leu fecioara balanta scorpion
sagetator capricorn varsator pesti
Campanie Qbebe: Tarta cu legume
 
Publicat de Qbebe | 2012-05-08 13:31:39
Campanie Qbebe: Pastrav cu legume la cuptor
 
Publicat de Qbebe | 2012-05-07 12:33:29
Campanie Qbebe: Omleta la cuptor cu legume
 
Publicat de Qbebe | 2012-05-04 15:27:28
Top 5 Qbebe
sigur.info-fii sigur pe net