Fără copil mofturos: ce facem când refuză să mănânce carne și legume

Refuzul de a consuma carne și legume nu reprezintă o problemă izolată, iar copiii mofturoși pun la încercare creativitatea părinților. Îți venim în ajutor cu sfaturi care te vor ajuta să îl convingi pe micul mofturos să mănânce cu plăcere alimente sănătoase, alături de recomandări avizate, din partea nutriționistului.

Copiii și preferința lor pentru gusturi dulci

Oamenii sunt născuți cu o predispoziție pentru gustul dulce; toate celelalte gusturi (sărat, acru, amar) presupun o perioadă de acomodare. Există o explicație clară a preferinței pentru dulciuri: unele substanțe amare sau acre sunt otrăvitoare sau necomestibile, în timp ce doar câteva alimente dulci au același efect. Cu sute de mii de ani în urmă, strămoșii noștri care mâncau alimente acre sau amare aveau șanse mai mari să moară, prin urmare, preferința pentru gustul dulce face parte din mecanismul de supraviețuire care a fost transmis din generație în generație. Putem înțelege, astfel, că atunci când copilul nu apreciază gustul unei legume sau al cărnii, nu o face din rea voință sau intenționat - respingerea gusturilor nefamiliare este o trăsătură moștenită.

Cum poți să îți convingi copilul să consume aceste alimente atât de importante pentru dezvoltarea sa fără ca ora mesei să devină un prilej de discuții? Îți explicăm în detaliu în continuare, iar pentru mai multe detalii despre alimentație sănătoasă și echilibrată intră aici.

Soluții pentru a-l convinge pe copil să mănânce legume

Începe să îi oferi legume cu gust dulce, precum mazăre sau morcovi. Cele cu gust puternic și acru (spanac, sparanghel și varză de Brussels) trebuie oferite copilului atunci când consumul de legume face parte din rutină.

 

legume

Modifică aspectul și textura legumelor - încearcă legume pasate cu brânză, prezentate sub formă de chifteluțe sau gratinate. Legumele pot avea diverse texturi, iar cele care ție poate nu ți se par interesante, se dovedesc de mare interes pentru ei.

Lasă copilului libertatea de a alege - copiii cu vârstă mai mare pot fi întrebați cu privire la modul în care apreciază legumele. Ține cont de răspunsul său. Puteți prepara împreună pizza, iar el va alege topping-urile (printre care vei include desigur, roșii, ciuperci, ceapă, porumb, vinete, verdețuri proaspete, în funcție de vârstă)
Deoarece simțul mirosului este mai dezvoltat decât la adulți, optează pentru legume cu miros mai slab, precum dovleac și dovlecel, avocado, cartofi, fasole, morcovi, porumb

Încearcă să lărgești experiența cu mâncarea fără a te concentra doar pe mâncare în sine, ci și pe celelalte lucruri pe care le oferă aceasta. De exemplu, poți implica copilul în procesul de creștere și cultivare a ingredientelor (dacă aveți loc pentru o mică grădină), dar mai ales în procesul de gătire. Cu siguranță un preparat care a ieșit din mâinile sale este și unul gustos. 

Oferă un exemplu de urmat. Permite copilului să te vadă cum mănânci un fel de mâncare compus din legume. Pregătește ceva care îți place și mănâncă entuziasmată. La un moment dat vei stârni interesul micului mofturos. 

Taie legumele într-un mod creativ, folosind forme distractive sau aranjează-le pe farfurie într-un mod interesant. Copiii sunt atrași și de prezentarea mâncării. Iată câteva idei de rețete creative aici, care sigur vor convinge orice copilaș să mănînce cu poftă minunatele legume.

retete cu legume pentru copii

Ultimul sfat, NU RENUNȚA! Chiar dacă o legumă nu a fost acceptată, continuă să o oferi. În loc să le înlocuiești, încearcă, mai degrabă, să experimentezi cu o gamă largă de legume, preparate în mod creativ. Nu uita, însă, o regulă de bază în alimentația copiilor: ei trebuie să primească un aliment nou de aproximativ 6-10 ori înainte de a-l accepta și de a-l consuma. Modelând bunele obiceiuri alimentare și oferind constant produse sănătoase, copilul va învăța, în final, să încerce și să mănânce legume.

Soluții pentru a-l convinge pe copil să mănânce carne

Textură moale și umedă sau dură și crocantă. Textura este un criteriu semnificativ când vine vorba de un aliment pe care copilul tău îl refuză. Încearcă să o faci apetisantă, dar mai ales să descoperi care dintre cele două variante sunt preferate de copilul tău. Pentru o textură moale a cărnii încearcă să o marinezi, iar pentru una crocantă, să o coci la cuptor.

Aroma. Carnea este adesea uscată și uneori nu are gust, așadar încearcă să îi intensifici aroma adăugând brânză, arahide (dacă nu are alergie la acest aliment) și sos. Sarea trebuie utilizată cu moderație, după vârsta de 1 an.

Îmbucături mici. Copiii mușcă, de obicei, o bucată mare de carne și apoi regretă, deoarece este dificil să îi facă față. Sau încep să mestece și se simt copleșiți de perioada lungă pe care o necesită. Începe cu bucățele mici și mărește-le pe măsură ce se obișnuiește.

Cerealele sunt cheia succesului, fie că este vorba despre pâine sau de orice alt produs fabricat din cereale. Servește carnea în interiorul unei lipii, pe pizza sau în sandvișuri, pentru copiii mai mari.

Sosurile maschează gustul și textura. Inițial optează pentru sosuri simple, trecând, ulterior, la combinații și ingrediente complexe.

Descrie mâncarea într-un mod amuzant. Fie inventează denumiri trăsnite pentru fiecare ingredient, fie încearcă să găsești nume interesante pentru felurile de mâncare. Atunci când masa este relaxantă și presupune o conexiune plăcută, și alimentele servite sunt mult mai apreciate.

Apelează la artificii culinare. Folosește cu încredere scobitori, bețe de înghețată sau frigărui (în funcție de vârstă), deoarece toate aceste accesorii constituie un factor apreciat de copii și ușor de folosit.

Nu uita să implici copilul în pregătirea mesei. Cel mic poate așeza farfuriile și tacâmurile, poate spăla sau tăia îngredientele, important este să simtă că face parte din întreg procesul de pregătire a mesei, să îi recunoască importanța momentului și să simtă că și-a adus aportul.

În cazul în care copilul tău refuză constant să mănânce, discută cu medicul pediatru și cere-i sfaturi despre alimentația sa, precum și teste care să identifice eventualele carențe nutritive.

Sfatul specialistului 

Mihaela Costin, Health&Life Coach, ne-a oferit următoarele sfaturi:  

Normele unei alimentații sănătoase a copiilor, în concordanță cu vârsta lor, reprezintă o condiție necesară în vederea unei dezvoltări armonioase a organismului, întărind capacitatea fizică și cognitivă. Comportamentele alimentare trebuie însușite din copilărie, în așa fel încât să ne asigurăm că pregătim un viitor adult capabil să facă față provocărilor și beneficiilor culinare.

legume

Alimentația recomandată pentru un sugar este alimentația naturală, cu laptele matern, cel mai potrivit pentru necesitățile lui nutritive. Putem lua în calcul și alimentația artificială, atunci când există anumite contraindicații sau nu există posibilitatea de alăptare. Astfel, ne putem orienta spre laptele de vacă, din care se obțin multiple derivații de lapte praf, adaptate necesităților biologice ale sugarului.  

Între 1-3 ani, rația energetică se mărește, copiii începând să devină mai activi. Așadar, se pot introduce carbohidrați complecși care asigură necesarul de energie, fibre, vitamine și minerale.

Între 4-6 ani, alimentația copiilor se apropie de necesitățile unui adult, evitând alimentele prea sărate și condimentate. Este o grupă de vârstă marcată de activitatea intensă pe care o desfășoară copilul.
Pentru copiii de vârstă școlară, este deosebit de important să se asigure o alimentație suficientă caloric și cu factori nutritivi calitativi.
Proteinele vor fi aduse preponderant din alimente de origine animală, iar glucidele din legume și fructe.

Ținând cont de specificațiile anterioare, în calitate de părinți, trebuie să avem grijă ca planul alimentar al copilului să fie adaptat stilului său de viață și preferințelor alimentare. Copiii întotdeauna vor avea un punct de vedere puternic și vor refuza anumite alimente, poate din principiu sau pentru că nu li se potrivesc. Important este să ne asigurăm ca necesarul de vitamine și nutrienți este adaptat nevoilor sale.

Ca metodă de lucru, putem începe educația alimentară încă din frageda pruncie prin puterea exemplului. Copiii au tendința să copieze obiceiurile, așa că trebuie să fim, în primul rând, noi disciplinați. Ulterior, ne putem folosi de metoda culorilor pentru a face meniul să pară cât mai atractiv. În funcție de preferințele lor cromatice, ne putem adapta și avea un răspuns favorabil. Mai apoi, se recomandă să gătim alături de ei, pentru a le da oportunitatea de a face parte din întregul process, pe care mai apoi îl vor asimila și perpetua.

Surse: www.psychologytoday.com; http://edition.cnn.com; www.yumyumkids.co.nz; https://yourkidstable.com

Beko Romania
×