Afecteaza nasterea prin cezariana bebelusul?

In conditiile in care numarul de operatii de cezariana este intr-o continua si ingrijoratoare crestere in Romania, riscurile acesteia pentru sanatatea mamei si bebelusului ar trebui sa fie o parte importanta a deciziei legata de nastere. Sunt gravidele corect informate asupra potentialelor riscuri, este decizia lor una informata, bazata pe ultimele dovezi sau una emotionala, dictata de teama ori indusa de medic?

De multe ori, mamele se gandesc, ca micutul lor este "mai protejat"printr-o interventie prin cezariana si ca "va suferi mai putin", si in general sunt mai putine riscuri pentru bebelus.

In realitate, nasterea prin cezariana, chiar daca a devenit o procedura mai sigura in ultimii ani, ramane o interventie chirurgicala majora, o interventie recomandata numai in cazuri de exceptie, cand viata mamei sau a bebelusului este in pericol si ea deci, ca orice operatie, comporta riscuri importante.

In ceea ce priveste nou-nascutul, riscurile asociate nasterii prin operatie cezariana sunt atat de natura fizica, cat si psihologica, emotionala.

Posibilele repercursiuni asupra starii sale de sanatate sunt mai bine documentate si este acceptat faptul ca un bebelus nascut prin cezariana (mai ales fara travaliu) se deosebeste fiziologic de un bebelus nascut pe cale vaginala.

Cezariana electiva (la cerere), se face cu o saptamana sau chiar mai mult inaintea datei probabile a nasterii, bebelusul putand fi fortat sa se nasca astfel chiar cu o luna inainte de termenul la care el ar fi dat singur semnalul ca este pregatit (prin declansarea contractiilor). De aici si o vulnerabilitate mai mare la adaptarea la noul mediu de dupa nastere.

Ingrijorarile sunt legate de:
• rani si taieturi in timpul operatiei
• functionarea inimii si a plamanilor
• raspunsul sistemului imunitar
• nivelul eritropoietinei si volumul masei globulare sangvine
• activitatea glandei tiroide
• nivelul de glucoza in sange
• reglarea temperaturii
• nivelul enzimelor hepatice
• colonizarea florei intestinale
• dificultati de atasare si initiere a comportamentului de supt

Efectele in plan emotional, mai putin cunoscute, fac obiectul unor cercetari extrem de actuale, aflate inca in desfasurare, legate de domeniul pre si perinatalitatii. Este de netagaduit insa, in lumina cunostintelor psihologice si pediatrice de astazi ca bebelusul experimenteaza la nastere o multitudine de senzatii ca durere, frig, foame, zgomote si lumini prea puternice, cadere in gol, manipulare tactila grosiera, si mai ales o angoasa teribila in urma separarii de mama, pe care o percepe ca parte a corpului sau si de care este despartit in mod brutal si pentru mai mult timp in cazul operatiei de cezariana. Intarzierea sau lipsa contactului piele pe piele dupa nastere duc la cresterea nivelului hormonilor de stres, care au un efect inhibitor asupra sistemului imunitar, la reprize mai lungi de plans si dificultati de reglare a temperaturii.

Unele cercetari psihologice fac legatura intre cresterea ratei de cezariene si cresterea alarmanta a numarului de copii cu autism sau cu tulburari din spectrul autist. Cezariana electiva programata presupune o decizie brutala, unilaterala a momentului nasterii copilului, iar autismul este vazut ca o reactie de protest si de refuz a copilului de a se integra si a accepta emotional o lume care nu a tinut cont de nevoile lui, de gradul lui de pregatire in a face fata tranzitiei nasterii.

O alta directie tulburatoare a posibilelor efecte ale interventiei prin cezariana si a separarii mama-bebelus este alterarea capacitatii de a iubi, pe sine si pe ceilalti. Oxitocina, hormonul iubirii si prolactina, hormonul maternitatii si al altruismului, secretati de mama in timpul nasterii naturale al contactului piele pe piele si al alaptarii au un nivel mult scazut. Efectele in plan psihologic se manifesta in cresterea infractionalitatii juvenile, a anorexiilor mentale, toxicomaniilor si sinuciderilor.

 

Autor: LIDIA GHEORGHE

Educator Prenatal Certificat Lamaze

centrul-9luni.ro

 


Cat de mult ti-a placut acest articol?

 
nota obtinuta 7.1
(148 voturi) 7773 afisari
35 Comentarii
Adauga comentariul tau
 
Nume   Cod
Refresh

 
 
 
Mesaj (1500 caractere)  

 
  Conecteaza-te cu Facebook
dana s  (luni 24.10.2011 ora 22:31)
nimeni si nimic nu a reusit sa ma convinga sa nasc natural.in ciuda tuturor care imi recomandau calea naturala am ales cezariana.m-am certat cu sotul, cu cumnata, cu mama..la nastere copilul meu a avut de 2x cordonul in jurul gatului, colul meu avea 4 cm ceea ce insemna un travaliu lung in cazul unei nasteri normale.e adevarat ca prima saptamana e dureroasa dupa cezariana, dar va spun viata sexuala nu este alterata.copilul a iesit sanatos, era linistit. a fost cea mai buna hotarare.nu mai vorbesc de faptul ca in timpul sarcinii auzeam la tv numai stiri de nasteri naturale cu malpraxis. asa ca am facut ce am simtit si am facut bine.eu recomand tuturor cezariana.
Elvira  (marti 11.10.2011 ora 12:49)
Am citit cu atentie articolul. Am patru copii si toti nascuti prin cezariana, bineinteles a fost decizia medicului de a naste prin cezariana, din cauza pozitiei pelviene la prima sarcina, placenta previa a II sarcina, a treia mi-a spus ca nici nu se pune in discutie nasterea naturala, a Iva nemaivorbind. Insa stimate Doctor, vreau sa afirm ca nu am avut complicatii si copilul mi s-a adus chiar la citeva minute dupa nastere, eram neputiincioasa dupa anestezie, insa cu ajutorul asistentelor contactul a cu copii a fost chiar din prima ora. Medicii afirma TARE, ca anume cezariana este mai binevenita pentru copii, pentru ca este luat din burta fara a-si putea fringe mina, sau sa fie tras, care mai apoi au si consecinte mult mai grave... Pentru mama da este acea incovenienta de a nu te putea misca prima zi, de a astepta ajutor pentru urinare sau o cana de apa. Insa OK asta trece, rana se prinde, asa cum la femeile care nasca natural apar o serie de mici probleme, taietura pina la anus, rupturi si toate in timp se prind, asa si la cezariana a II zi deja poti merge singurica incet incet. TOTUL ESTE INDIVIDUAL SI FIECARE DECIDE CU MEDICUL SAU CE ESTE MAI BINE PENTRU COPIL. BINEINTELES FEMEILE TREBUIE SA FIE INSTIINTATE SI LA NASTEREA NATURAL SI LA CEA PRIN CEZARICAN DE CONSECINTE SI URMARI, INSA NU TREBUIE DE SCRIS PE O NOTA NEGATIVA DE A DUCE SPAIMA IN FEMEI, NU ESTE DELOC ASA....CONSIDER CA NASTEREA PRIN CEZARIANA A FOST CEA MAI BUNA ALEGERE PE CARE AM FACUT-O!!!
andreea  (duminica 26.12.2010 ora 17:37)
eu am nascut natural si ma bucur ca am reusit o fetita de 2900kg,si ma cusut cu fire care se topesc si nu am avut treaba am putut alapta si sezut ,[cusuta pana in spate]si mam refacut foarte repede ,recomand nasterea naurala la vitoarele mamici.e mai bine si mai sanatos pt tine si pt bebe.nu sunt de acord cu cezariana doar daca e nevoie si e grav,dar fetita are 6 luni si nu a fost racita daoamne ajuta,si cel mai important lucru nu se tine copilul in casa la mai mult de 22.5 grade in casa,daca e prea cald si da de frig afara va raci si va face bronnsite sigur mai ales acum pe perioada rece.nu infofolit in casa .multa sanatate si aveti grija de bebe nu ascultati tot timpul dupa soacre ei au crescut altfel copii ,creste-ti copiluldupa nstinctul tau de mama tu stii cel mai bine ce trebe la copilul tau .tu si pediatrul tau decideti ce e bine pt bebe.am intalnit cazuri la verisoarele mele si acum copii sunt bolnavii cu bronsite si cu febra ,referiotr la ce vam scris mai sus, pusi
anonim  (vineri 17.12.2010 ora 20:53)
as fi vrut si eu sa nasc natural si sa nu dureze atat de mult recuperarea..sa se topeasca firele asa cum au spus..si sa pot sta macar intr-o pozitie..ca nu puteam sta nici asezat nici pe-o parte..alaptam in genunchi sau in picioare...nu mai puteam..m-am dus la 5 luni sa taie firele..alea care au zis ei ca se topesc...ca se rupea de-acuma..:( daca atata nu au fost in stare...ce sa le mai ceri la cezariana?...au cusut ca pe un sac..si 14 ore travaliu..fara nici o interventie..asteapta sacul de bani, atentii...te lasa medicul ..si isi ia concediu cand tre' sa nasti...
Dana  (vineri 17.12.2010 ora 16:19)
Buna,joi am nascut un baietel minunat(53cm si 3,600kg), cum spuneam anterior prin cezariana la cerere. Totul a decurs OK. Este adevarat ca recuperarea este mai dificila,mai ales in primele 24H, dar apoi incet incet totul revine la normal.Eu spun sa lasam pe fiecare sa decida care este procedura potrivita si sa nu influentam negativ viitoarele mamici, care si asa au destule griji. Apropo, eu am nascut la Giulesti, cu Dr. Pana Doru. Este extraordinar!Si asistentele s-au purtat OK, unele chiar si nestimulate financiar.
cry  (joi 09.12.2010 ora 11:24)
am nascut prin ceariana la cerere.....si am facut cea mai buna alegere....bebele e ff bn, eu la fel, am alaptat din a 2-a zi si nici nu am avut dureri mari dupa operatie.sunt fff norocoasa si multumesc lui d-zeu ca nu am avut probleme nici eu nici bebe, intradevar depinde de organism erau mamici care nu se simteau deloc bine dupa op si faceau fff multe calmante; eu nu am facut decat un calmant in prima noapte, iar a -a zi mergeam pe picioarele mele.
claudia  (miercuri 08.12.2010 ora 16:08)
prostii, adica bebelusii nascuti prin cezariana sunt autisti, hai sa fim seriosi
lidiaghe  (marti 07.12.2010 ora 16:18)
vad ca articolul meu a starnit controverse..cred ca e un lucru bun,in ciuda cuvintelor "tari"..pentru mamica ce urmeaza sa nasca prin cezariana si nu numai ,va spun ca cele mai multe din posibilele repercursiuni se pot" compensa" sau corecta, insa atunci cand acestea apar e important sa fim constienti ca e nevoie de mai multa atentie ,rabdare si efort in a intelege sau raspunde mesajele bebelusului..eu n-am vorbit aici de recuperarea mamei ci doar de POSIBILELE RISCURI pe care le poate avea o interventie chirurgicala asupra bebelusului atunci cand starea de sanatate a mamei si bebelusului este ok..pentru ca sunt cu totul ignorate intr-o discutie despre cezariana..si nu sunt inventate de mine ..sunt rezultatul sintezei informatiilor pe care le-am cautat cu asiduitate ,deoarece sunt psihoterapeut si totodata mama de baietel nascut prin cezariana!si am avut dintotdeauna sentimentul ca nu e ok sa transformam nasterea dintr-un eveniment spiritual, sacru intr-o sfartecare benevola, scuzati-mi limbajul doar din cauza fricii, ignorantei si lipsei de suport..cred ca e foarte importanat sa facem alegeri informate ..aceasta e parte din bibliografie daca va intereseaza: www.childbirthconnection.com- cesarean bookletmichel odent - cezariana. care este viitorul unei umanitati nascute prin cezarianastanislav grof - psihologia viitoruluiwww. lamaze .com
elena  (luni 06.12.2010 ora 12:04)
Am nascut acum o luna cu cezariana.Nu a fost cererea mea.Asa a fost mai bine pt mine si bebe.A doua zi mergeam la alaptat singura.La externare nici nu mai simteam ca am fost operata.Acum dupa o luna nici atit.Pt mine recuperarea nu a fost deloc grea.Probabil tine de fiecare organism in parte.
ioana  (luni 06.12.2010 ora 09:14)
Am nascut pe cale naturala, intr-o saptamana am uitat ca am nascut, dupa 6 ani am ramas insarcinata cu al doilea copil,am avut mari probleme la nastere si a trebuit sa fac cezariana .Nu vreau sa dezamagesc mamicile ,dar au trecut 9 ani de la operatie si atunci cand stranut sau fac o miscare mai brusca am dureri in jurul operatiei.Nu cred ca alaptarea tine de modul prin care nasti ,la primul copil am alaptat doua luni si jumatate iar la al doile a doua luni,asa ca trageti voi concluzii.Va urez nastere usoara si sa fiti sanatoase.
ioana  (luni 06.12.2010 ora 09:03)
Am nascut pe cale naturala, intr-o saptamana am uitat ca am nascut, dupa 6 ani am ramas insarcinata cu al doilea copil,am avut mari probleme la nastere si a trebuit sa fac cezariana .Nu vreau sa dezamagesc mamicile ,dar au trecut 9 ani de la operatie si atunci cand stranut sau fac o miscare mai brusca am dureri in jurul operatiei.Nu cred ca alaptarea tine de modul prin care nasti ,la primul copil am alaptat doua luni si jumatate iar la al doile a doua luni,asa ca trageti voi concluzii.Va urez nastere usoara si sa fiti sanatoase.
Oana  (duminica 05.12.2010 ora 23:31)
In legatura cu articolul de mai sus mi se pare o aberatie tot ce se scrie.Cat despre comentariile citite mai jos va spun ca am nascut acum 2 luni prin cezariana si a doua zi cand m-am trezit la terapie intensiva am sarit din pat si nu am vrut sa ma urc in scaunul cu rotile ca sa ma duca la salon asa cum erau regulile. A 6a zi deja spalam geamurile in casa si faceam curat. Nu am avut nici o durere, iar de alaptat copilul il alaptez fara probleme. Nu ii dau nici completare deci am lapte pentru bebikul meu. Am o prietena care a nascut normal acum o luna si vreau sa spun ca ea a alaptat doar 1 saptamana si acum a trecut copilul pe lapte praf, deci: alaptatul nu tine doar de nasterea normala sau nu. La cezariana e drept in cele mai multe cazuri lactatie se produce mai tarziu, dar se produce. Important este sa va consultati cu medicul si sa decideti impreuna ce credeti ca e mai bine.
Laura  (duminica 05.12.2010 ora 23:11)
Scrieti numai aberatii,recuperarea mamei nu este atat de complicata, copilul daca vrei!!se poate alapta si sunt sigura ca nu-i scade imunitatea ,nici nu este mai stresat decat ar fi dupa ore intregi de travaliu.Despre faptul ca are mai mari sanse sa devina infractor ma faceti sa rad.Cine a facut cercetarile astea?
Oana  (sambata 04.12.2010 ora 21:03)
Fetelor , tot ce-i natural e mai bun .Am nascut prin cezariana , dupa 20 de ore de travaliu din vina unor cadre medicale incompetente , care mi-au facut un calmant pt ca le deranja faptul ca eu urlam de durere si mi sa oprit dilatatia la 4,5 cm de-as mai trece de 20 de ori prin durerile alea si n-as mai face cezariana , a trecut un an si inca imi mai simt burtica amortita uneori , plus ca o rana pe uter , este o rana toata viata.Cat despre copil nu l-am putut alapta , pt cA aceleasi cadre medicale dragute i-au dat lapte praf , ca eu nu m-am putut ridica din pat o zi si nu au vrut sa mi-l aduca la san , apoi copilul a refuzat sa mai suga , desi am avut lapte ff mult .M-am chinuit 2 luni si i-am muls , dupa care lactatia a inceput sa scada ,lucru care s-a vazut in imunitatea copilului, la 11 luni mi-a racit la plamani.Nu sustin ideea unei nasteri riscante , dar macar optati pt cezariana ca pt o alternativa.Conteaza f mult sa nasti "neprogramat" , indiferent ce spune echograful cu multi D.Eu ar fi trebuit dupa marele echograf sa nasc cu o sapt mai devreme, o zi in evolutia copilului poate conta mult.Ganditi-va ca noi ne-am nascut natural , fara epidurala si nu am papat nan sau milupa. Se vede diferenta intre copii nascuti la termen , fie si prin cezariana si cei nascuti cu programare , cunosc multe cazuri.senzatia de dupa operatie este de 100 de ori mai scarboasa decat travaliu , iti simti gura plina d pamant ,ai senzatia ca nu vei mai putea dansa vreodata , si cel mai importat nu iti poti tine copilul la san!
ana maria  (sambata 04.12.2010 ora 19:57)
cred ca e cea mai mare aberatie scrisa de cineva vreodata!!!!!Am 2 copii frumosi si sanatosi nascuti prin cezariana( dintre care unul prematur) si pana acum nu am auzit pe nimeni sa se planga de ceva nici macar un medic!!!! sincer cred ca din lipsa de subiecte este scris acest articol!!!!
Ramona  (sambata 04.12.2010 ora 18:28)
Eu trebuia sa nasc in apa, m-am pregatit intens, am facut gimnastica pana in saptamana 36, dar in saptamana 39 au intervenit complicatii si am fost nevoita sa optez pt operatie. Am fost de acord imediat, evident, pentru ca nu vroiam sa pun in pericol viata copilului meu, dar mental ramasesem setata cumva pe nasterea naturala. Adica asteptam travaliul, daca va puteti imagina! Aveam senzatia ca lipseste ceva, ca trebuie sa vina. Si asta pentru cateva luni dupa nastere. Chiar, i s-a mai intamplat cuiva sa simta asta?
Ramona  (sambata 04.12.2010 ora 18:23)
Articolul este fara indoiala o ineptie, dar nu trebuie sa uitati ca nasterea este un act natural si nu unul medical. Nu este o stare de invaliditate care trebuie corectata printr-o interventie, ci este o stare normala care trebuie sa-si urmeze cursul. Dezavantajele cezarianei sunt multe (de exemplu mutilarea inutila a uterului sau incapacitatea de a-si alege bebe ziua cand este el gata de nastere) si le sfatuiesc pe adeptele acesteia sa se documenteze foarte bine inainte sa aleaga cezariana de buna voie.
Carmen  (vineri 03.12.2010 ora 23:14)
Eu as prefera sa nasc natural. Ma sperie inca ideea unui cezariene. Cred ca este destul de traumatica pentru mama si pentru bebelus. Oricum articolul este foarte interesant si trage un semnal de alarma in privinta cezarienei.
Ioana  (vineri 03.12.2010 ora 22:43)
Nu sunt o adepta a cezarienei, am nascut natural, dar articolul de mai jos ne arata ce se poate intampla cand doctorii vor cu orice pret sa incurajeze nasterea naturala: http://chronicle.com/article/A-Life-Beyond-Reason/125242/Sunt cazuri cand cezariana isi are locul ei
dragutza  (vineri 03.12.2010 ora 19:41)
Eu am nascut natural acum un an si jumatate, mi-am luat inima in dinti si am preferat asa...cu toate ca daca ma luam dupa doctori trebuia sa fac intrerupere la 5 saptamani cand s-a deschis colul uterin("ca nu este material genetic bun"), la 8 luni m-au luat durerile..mai devreme decat ar fi trebuit...si ar fi trebuit cezariana pt ca era cam marisor copilul..in fine..am nascut o fetita de 3,300 51 cm..cu dilatatie 6..dupa 14 ore de travaliu.. taiata si cusuta ca pe un sac ..ca n-am putut sta nici in sezut nici pe-o parte pana dupa 4 luni jumate..am alaptat pana la 6 luni..cand am descoperit ca nu mai lua in greutate decat 20 g pe luna..e foarte vesela, e isteata, vede tot ce misca, pricepe..atata ca nu vrea sa zica Mama...doar TATA, UAU, DA..si altele in limba ei...cu toate astea..n-as face cezariana daca ar fi sa-l fac pe al doilea..cu toate ca e cam riscant ca am si rh negativ..Nastere usoara celor care urmeaza si rabdare pentru crestere :)
Albinutza  (vineri 03.12.2010 ora 18:49)
Si eu mi-am dorit natural, chiar nu s-a putut in cazul meu, dar asta nu face aceasta abordare a subiectului mai putin aberanta... Urmatoarea nastere mi-as fi dorit sa fie naturala, dar daca n-o fi asa asta este. Cezariana nu mi s-a parut asa horror, nici nu am fost ajutata de nimeni cand am ajuns acasa, am avut pb si cu instalarea lactatiei, dar ne-am chinuit si la 4 luni jumate suntem pe lapte matern exclusiv!Aceast subiect e foarte complex, dar acest articol parca fost facut de cel mai putin kinformat om...
tina  (vineri 03.12.2010 ora 18:29)
mdddaaa ... acest articol nu este unul din cele bune pot spune...... eu inka nu am reusit sa aduc pe lume un baby dar sora mea are 3 copii nascuti prin cezariana si toti trei sunt sanatosi,plini de viata cu imunitate foarte buna......nu se deosebesc deloc de cei nascuti prin vagin.
Ana  (vineri 03.12.2010 ora 17:55)
Cea mai mare prostie care am citit-o!! Am un baietel superb de 4 luni , venit pe lume tot prin cezariana, sanatos tun , foarte vioi , plin de viata.Conteaza dragostea care o primeste de la mami si de la tati!
Adriana  (vineri 03.12.2010 ora 16:09)
Anca eu cu cezariana mea, a doua zi m-am dat jos din pat. Pt mine recuperarea a fost usoara.Mai era si gandul sa ma duc sa-mi cunosc bebelul. Acum nici nu zic ca am o operatie, totul e ok. Este adevarat ca nu toate au norocul meu dar nu castigam nimic daca ne lamentam. In plus avem bebeii de crescut si nu ne permitem sa na "vaitam" dupa cezariana:)
Anca  (vineri 03.12.2010 ora 15:25)
Imi pare rau ca vad atatea adepte a operatiei de cezariana!!! Eu am vrut sa nasc normal si nu s-a putut! Pacat ca nici una din cele care postati aici nu stiti ce inseamna recuperarea dupa cezariana!!! Si sa nu zica nimeni ca un bebe nascut normal este mai putin sanatos decat unul "scos" prin cezariana!
Dana  (vineri 03.12.2010 ora 14:43)
Eu urmeaza sa nasc prin cezariana, la cerere, saptamana viitoare si sincer imi pare rau ca am citit acest articol, care, dupa parerea mea, nu este cel mai reusit. Cunosc multi copii nascuti prin cezariana si pot spune ca sunt absolut normali. Nu cred ca s-a demonstrat stiintific legatura dintre autism si cezariana, cu atat mai mult cresterea infractionalitatii juvenile.Mi-e greu sa cred ca toti infractorii sunt nascuti prin cezariana. Se exagereaza prea mult!Sunt dezamagita!
oana  (vineri 03.12.2010 ora 14:31)
Si eu am nascut prin cezariana, la cerere.As fi vrut sa nasc normal dar a-ti vazut cum se naste in sptitalele de la noi? Cosmar!!!!!!
Albinutza  (vineri 03.12.2010 ora 14:04)
"Efectele in plan psihologic se manifesta in cresterea infractionalitatii juvenile, a anorexiilor mentale, toxicomaniilor si sinuciderilor" Fratilor, voi judecati cam ce insinuati? De curiozitate, pe ce populatie s-au facut studiile? Ca acum abia traim in generatia "cezarienei la ceerere". Pe de alta parte, sunt f multe cazuri de cezariana medicala unde nu se declanseaza travaliul, acelasi impact ar trebui sa fie. Imi cer scuze, dar astea sunt niste bazaconii care nu au nici o dovada stiintifica!! Eu am un copil sanatos, frumos, voios, nascut prin cezariana, nu la cerere, dar tot cezariana se numeste si chiar imi pare rau sa citesc asa un artcol scris, doar de dragul de a scrie. Ori o fi fost facut la sedinta de scara cu niste locatare care isi dau cu parerea?!
Adriana  (vineri 03.12.2010 ora 12:19)
Ai dreptate otto. Si eu tot prin cezariana electiva am nascut si bebele meu papa de nu se mai poate opri, LA SAN. E perfect sanatos, are 5 luni nu mi-a racit deloc si este foarte sociabil. Ca mama consider ca, comportamentul bebelului il formezi tu. Daca ii acorzi toata atentia(bebele meu rade de nu se mai poate opri) si te porti ca o adevarata mama, nici nu se pune problema de autism. Greseala "mamei moderne" este ca isi lasa copilul mult prea mult singur. Ia baga-l in seama, jucati-va, vorbiti si cantati tot timpul. Acest lucru il ajuta enorm de mult.Sa fiti sanatoase mamicilor si bebeii vostri sa creasca frumosi si sanatosi
otto  (vineri 03.12.2010 ora 11:53)
Numai bazaconii,in acest articol.Am nascut prin cezariana,ca si alte mamaici,la cerere si am un baietel de 1 an sanatos,linistit si foarte apriopiat de mine.Nu mai informati gresit viitoarele mamaici.Chiar nu intelegeti ca suntem in secolul 21?Acum o mie de ani nu aveai de ales,acum suntem mult mai informati,avem alte posibilitati,ar fi si pacat sa te mai chinui cu un travaliu de 3 zile(cum a patit mama mea) cand poti trece mult mai usor si tu ca mama si bebelusul tau peste venirea lui pe lume!!
Gorea Mihaela  (vineri 03.12.2010 ora 11:48)
Sunteti extraordinari!Sunt foarte bune articolele pentru proaspetele mamici.Pe mine m-au ajutat foarte mult.Am un baietel de 8 luni si si sunt foarte incantata cand primesc tot felul de articole care ma ajuta sa inteleg ce se intampla cu el in diferite ipostaze.Va multumesc.Mihaela-Galati
Adina  (vineri 03.12.2010 ora 11:41)
Dap...tipic romanesc..Am nascut prin cezariana LA CERERE!!!! da, ati citit bine! Si ma bucur ca am facut acest lucru! Bebe e sanatos, istet, s-a adaptat f. bine. Cand ai o varsta, si esti si la prima nastere trebuie sa tii cont si de sfaturile celor in masura sa le dea...SANATATE!
Anca  (vineri 03.12.2010 ora 11:32)
Sunt de acord cu tine, Lavinia. In ultimul timp am citit pe site-ul asta numai prostii. Cum puteti sa spuneti asemenea gogomanii. Nu va ganditi ca o nasterea si mai ales prima, este foarte stresanta pentru mama in primul rand, daca mai citeste saraca si articolul vostru, face infarct. Terminati cu exprimarea parerilor in legatura cu subiecte despre care nu aveti habar. Autismul nu are nici o legatura cu modalitatea prin care s-a nascut iar in legatura cu stresul copilului cred ca este mai stresant sa se chinuie 12 ore sa vina pe lume decat 15 minute cat ii ia unui medic sa-l scoata prin cezariana. Eu am nascut prin cezariana si copilul meu a smiorcait putin cand l-au scos, cand mi-au adus-o era foarte linistita si acum la aproape 6 luni pot spune ca este un copil foarte linistit si fericit. Dupa parerea mea foarte importante sunt: atmosfera in care creste copilul, starea sufleteasca a mamei, atentia si grija acordata asa ca mamici nu va speriati inutil, faceti dupa cum va sfatuieste medicul pentru ca pana la urma sanatatea si starea psihica a mamei sunt foarte importante pentru dezvoltarea copilului. Pupici tuturor mamicilor si viitoarelor mamici!
kiki  (vineri 03.12.2010 ora 11:25)
sunt mamica si am nascut natural nici eu nu sunt deacord cu cezariana decit numai in cazul in care e nevoie o nastere prin cezariana e fffff complicata decit o nastere naturala iar in legatura cu despartirea bebe mama in Rominia nu conteaza cum nasti ca tot nu ai copilu linga tine dupa ce nasti
Lavinia  (vineri 03.12.2010 ora 11:06)
Buna, sunt psiholog si m-am minunat de-a dreptul de ce ati putut scrie in acest articol! Intamplarea face ca eu sa lucrez intr-un centru pt copiii cu autism si vreau sa va cer sa nu mai informati lumea gresit, cum puteti spune ca cezariana poate duce la autismul copilului??? Macar stiti ce inseamna un copil cu autism? Stiti voi care sunt cauzele autismului? Ne bucuram ca noi romanii si mai ales voi ziaristii ati aflat cauza autismului! Sunt multi ani de cand se fac cercetari in acest domeniu si inca nu s-a aflat ce anume duce la autism! Asadar va rog, nu mai ingroziti mamele cu astfel de articole! Pana astazi citeam cu placere articolele voastre dar de acum imi pun niste semne de intrebare inainte de a decide daca ma mai aventurez sa citesc sau nu ce scrieti voi!
Util pentru mamici
Sau cauta in functie de zona
berbec taur gemeni rac
leu fecioara balanta scorpion
sagetator capricorn varsator pesti
Dovlecei umpluti pentru bebelusi
 
Publicat de iulia_bada | 2012-05-20 17:00:06
Sortare de fluturi colorați
 
Publicat de Ada Ternar | 2012-05-20 15:16:38
Campanie Qbebe: Tarta cu legume
 
Publicat de Qbebe | 2012-05-08 13:31:39
Top 5 Qbebe
sigur.info-fii sigur pe net