Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Aflati mai multe... X

Ce boală poți avea dacă simți durere în zona pelvisului în sarcină

de Irina Olteanu

Disfuncția simfizei pubiene constituie o problemă cu care se confruntă multe gravide și, din păcate, este una dintre cele mai dureroase pe care le poți experimenta în această perioadă. Iată prin ce simptome se caracterizează, cum poate fi gestionată și, mai ales, cum poate influența travaliul.

Disfuncția simfizei pubiene - simptome

Durerea în partea din față a pelvisului constituie o cauză comună de disconfort ușor până la sever pentru un procent de 1 din 300 de sarcini (sau mai mult de 2% dintre gravide). Majoritatea viitoarelor mămici acceptă acest tip de durere drept un disconfort specific sarcinii și ajung să se obișnuiască cu ea. Alte femei însă ajung afectate grav de durere și nu mai pot merge, prin urmare sunt nevoite să apeleze la un medic pentru a descoperi cauza.

Iată ce se întâmplă exact. Pelvisul nu trebuie privit ca un cerc închis din os. Dacă apeși în zona din fața oaselor pelviene, exact sub linia chiloților, ar trebui să simți un fel de adâncitură. Aceasta este simfiza pubiană și reprezintă articulația dintre cele două jumătăți ale pelvisului. Spațiul dintre oase este conectate de ligamente care sunt de obicei dure și nu se mișcă mult. Însă în timpul sarcinii, simfiza pubiană devine flexibilă, ca urmare a unui hormon denumit relaxină. Mișcarea și flexibilitatea permit bebelușului să treacă prin pelvis în timpul nașterii. Tot atunci, pe măsură ce articulațiile se lărgesc, poate apărea inflamație, durere și dificultăți în mișcare. Iar dacă pelvisul nu este aliniat corespunzător poate afecta simfiza pubiană. Disfuncția de simfiză pubiană semnifică de fapt că ligamentele care mențin aliniat osul pelvian devin prea relaxate și întinse prea curând înainte de naștere.

Cel mai evident semn este o durere localizată în fața pelvisului, în zona pubiană. Este posibil să experimentezi și durere în partea inferioară a spatelui, însă poate fi dificil de diferențiat de durerea normală din sarcină, în special dacă ești în al treilea trimestru. Este descrisă de multe gravide drept o senzație ascuțită, de arsură sau de rupere. Osul pubian poate să se devină extrem de sensibil la atingere. Uneori durerea coboară pe coapse, între picioare, în șolduri și chiar în genunchi. Activitățile care implică separarea pelvisului (rostogolitul în pat, coborâtul din mașină, statul într-un picior, mersul sau urcatul pe scări) se pot dovedi dificile și dureroase. Poate apărea la mers chiar un țăcănit. Durerea se pare că se agravează noaptea sau când stai întinsă pe spate.

disfunctia simfizei pubiene

Cum se tratează disfuncția simfizei pubiene

Este importat în primul rând să asculți semnalele transmise de corp și, dacă este posibil, să faci ajustări la stilul tău de viață. Menține picioarele paralele cât de mult posibil când te rostogolești în pat, iar când ieși din mașină ține picioarele apropiate și nu le scoate pe rând. Încearcă să menții greutatea corporală distribuită uniform când stai în picioare sau așezată. Apelează la un pachet de gheață pe osul pubian pentru ameliorarea durerii. Execută încet și cu grijă mișcările. Stai jos când te îmbraci, în special când pui pe tine lenjerie, pantaloni, șosete și pantofi.

Pentru ameliorarea durerii poți apela la acupunctură. Osteopatia sau fizioterapia, cu un specialist în sarcină, te poate ajuta la tratamentul de aliniere, precum și o centură sau un brâu special pentru această zonă a corpului (nu este întotdeauna utilă, uneori putând agrava durerea). Folosește perne pentru a-ți susține picioarele și corpul în timpul sexului. Apelează la o minge de travaliu sau stai pe mâini și genunchi pentru a elimina greutatea bebelușului de pe pelvis. Și înotul este util în preluarea greutății bebelușului de pe pelvis, însă nu folosi prea mult picioarele și stilul de înot bras. Evită orice mișcare care implică depărtarea picioarelor, inclusiv genuflexiunile sau așezatul pe un scaun întors invers, evită să ridici obiecte grele precum un troler.

disfunctia simfizei pubiene

Disfuncția simfizei pubiene și travaliul

În timpul travaliului este important să rămâi activă și să cauți pozițiile care par cele mai potrivite pentru ameliorarea durerii. Multe gravide se tem că această problemă va afecta travaliul sau că vor rămâne cu o afectare a simfizei pe termen lung. Dacă îți asculți corpul în travaliu poți preveni aceste probleme. Deși așezatul ghemuit este o poziție bună pentru naștere, presupune aplicarea unei presiuni pe articulația afectată (și greutatea uterului și a bebelușului apasă pe zona respectivă), prin urmare nu este indicată. Nici statul pe spate nu este indicat în travaliu; pe lângă faptul că picioarele stau de obicei depărtate pe o masă oibstetricală, stai așezată pe coccis, ceea ce te împiedică să te miști odată ce bebelușul coboară prin pelvis. Iar dacă coccisul nu se mișcă, va fi imprimată și mai multă presiune asupra simfizei.

Cea mai bună poziție pentru travaliu este cea pe care o alegi. Multe femei care suferă de disfuncția simfizei pubiene consideră că poziția în mâini și genunchi este cea mai utilă, deoarece pot controla astfel depărtarea genunchilor. De asemenea, există mai puțină presiune asupra arcului pubic, ceea ce reduce tensiunea asupra articulației. Și statul în picioare sau așezat sunt poziții utile, însă ai grijă ca greutatea corpului să fie egal distribuită. Poți sta pe lateralul corpului dacă ești obosită și trebuie să îți odihnești piciaorele, însă asigură-te că nu sunt ridicate prea sus când împingi. Este indicat să eviți medicamentele care te pot împiedica să te miști sau să îți simți pelvisul (anestezii epidurale și spinale); este posibil să îți întinzi excesiv și chiar permanent articulația simfizei deoarece nu vei simți durerea. Este indicat în cazul în care totuși optezi pentru epidurală să fii îndrumată de către o moașă și monitorizată cu privire la gradul de depărtare a picioarelor pentru a nu agrava starea de sănătate. 

Este posibil ca după naștere să continui să te confrunți mai multe luni cu disfuncția de simfiză pubiană, în special dacă ai avut un nivel ridicat de relaxină în sarcină, însă în general ligamentele vor reveni la normal. Din acest motiv este recomandat să apelezi la tehnicile de poziționare pe care le-ai urmat și în timpul sarcinii, iar un fizioterapeut te poate îndruma cu privire la exercițiile fizice pe care le poți efectua pentru a-ți stabiliza mușchii și articulațiile. Acordă corpului tău timpul necesar pentru a se odihni și a se reface.

În final trebuie să afli că există și cazuri rare când articulația se poate separa și mai mult și poate apărea diastaza de simfiză pubiană care poate cauza o durere mai gravă în pelvis, zona inghinală, șolduri și fese. Iar foarte rar poate face imposibilă nașterea vaginală și medicul poate recomanda cezariana, iar după naștere se mai poate agrava necesitând intervenție chirurgicală.

Surse: www.whattoexpect.com; www.bellybelly.com.au; www.physio-pedia.com

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Varicela in timpul sarcinii Varicela in timpul sarcinii
Sarcina toxica - Disgravidie Sarcina toxica - Disgravidie
Placenta Praevia - cauze, complicatii si tratament Placenta Praevia - cauze, complicatii si tratament
Durerile de spate din timpul sarcinii Durerile de spate din timpul sarcinii

Articole Lifestyle

5 situații în care nu ai voie să porți rochia sau fusta cu ciorapi 5 situații în care nu ai voie să porți rochia sau fusta cu ciorapi
12 cupluri din zodiac menite să se îndrăgostească și să se despartă 12 cupluri din zodiac menite să se îndrăgostească și să se despartă
Cântărea 300 de kilograme la 23 de ani! Cum arată femeia după 3 schimbări simple Cântărea 300 de kilograme la 23 de ani! Cum arată femeia după 3 schimbări simple
5 femei din zodiac care vor alege mereu pisica în locul bărbatului 5 femei din zodiac care vor alege mereu pisica în locul bărbatului

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Gabriela Paladi
Au început înscrierile la Ora de Educație Fizică! Seminar gratuit pentru părinți responsabiliAstfel, Marți, pe 24 aprilie, de la ora 17.00, la Teatrul Elisabeta, la Ora de educație fizică , toți părinții sunt invitați să asculte sfaturile specialiștilor școlii și să le adreseze cât mai multe...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
Am testat piureurile organice Annabel Karmel și ne declarăm încântate. Atât eu cât și cea micăMă numesc Gheorghe Teodora Camelia, sunt mămica a doi copii minunați, un băiețel în vârstă de 3 ani și o fetiță de 1 an. Nu obișnuiesc să achiziționez din comerț produse gata ambalate destinate meselor...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Ritualul unei nasterii naturale ne transforma in mame – Dr. Szidonia Lacziko

Ritualul unei nasterii naturale ne transforma in mame – Dr. Szidonia Lacziko

Doamna doctor Szidonia Lacziko, Medic primar obstetrica-ginecologie, Doctor in
MAI MULT

Cum antrenam creierul sa gestioneze durerea in travaliu: sfatul medicului (VIDEO)

Cum antrenam creierul sa gestioneze durerea in travaliu: sfatul medicului (VIDEO)

Domnul doctor Bogdan Cioata, medic
MAI MULT

Hipersensibilitatea la plasma seminala umana sau alergia la sperma

Hipersensibilitatea la plasma seminala umana sau alergia la sperma

Alergia la sperma este mult mai des intalnita decat s-ar putea crede si poate fi
MAI MULT

Bebee

sigur.info-fii sigur pe net