Acest site foloseste cookies. Prin navigarea pe acest site, va exprimati acordul asupra folosirii cookie-urilor. Aflati mai multe... X

Top 10 alimente care scad colesterolul

de Irina Olteanu

Colesterolul crescut constituie o problemă tot mai des întâlnită. Dacă nu doriți să fiți nevoiți să apelați la medicamente, regăsiți în cele ce urmează o listă de alimente ușor de achiziționat care pot contribui în mod natural la scăderea colesterolului.

Este extrem de ușor să consumați alimente care conduc la creșterea nivelului de colesterol. La fel de ușor este însă și reversul, să contribuiți la scăderea colesterolului prin consumul unor alimente sănătoase. Strategia este una realmente simplă: adăugați alimente care scad nivelul de colesterol LDL (colesterolul rău care contribuie la ateroscleroză) care au de exemplu în compoziție grăsimi polinesaturate (dar și alimente care conțin steroli și stanoli vegetali - împiedică organismul din procesul de asimilare a colesterolului), în același timp eliminându-le de cele care îl cresc. De asemenea, este important să mențineți un nivel constant al colesterolului HDL (colesterolul bun), reducând astfel riscul de boli cardiace sau de infarct.

Citește și: Tot ce trebuie sa stii despre colesterol 

1. Cereale integrale, ovăz, orez brun și orz

Un castron cu cereale de acest gen conferă 1-2 grame de fibre solubile care ajută datorită acestei compoziții la scăderea riscului de boli cardiace. Îndrumarul de nutriție, dar și Institutul Național pentru Cancer recomandă un aport de 20-35 g de fibre pe zi, cel puțin 5-10 grame provenind din fibre solubile.

alimente care scad colesterolul

2. Usturoi

Acest aliment este folosit în scopuri terapeutice de multă vreme, de toate culturile globului. S-a descoperit că pe lângă alte beneficii, poate scădea nivelul de colesterol, preveni cheagurile de sânge, reduce tensiunea arterială și proteja împotriva infecțiilor (cercetări recente au descoperit că poate împiedica formarea de placă ateromatoasă prin acțiunea de combatere a particulelor de colesterol). Cantitatea zilnică recomandată este de 2-4 căței de usturoi.

3. Fasole

Este, ca și cerealele, bogată în fibre solubile. Organismul necesită un timp mai lung pentru a le digera, menținând în același timp sațietatea (de aceea sunt utile și în dietele de slăbire). Fibrele solubile formează un gel în contact cu apa care ajută să lege acizii și colesterolul din tractul intestinal, împiedicând reasimilarea lor în corp. Un consum zilnic de 1 cană din orice tip de fasole/de cel puțin 5 ori pe săptămână (sau ale leguminoase, precum năutul), poate scădea colesterolul cu până la 10% în decurs de 6 săptămâni. Rețineți că produsele conservate trebuie bine clătite înainte de a le consuma deoarece sunt acoperite cu un lichid bogat în sodiu (pentru a le păstra prospețimea un timp îndelungat).

4. Ceai

Indiferent că este rece sau cald, conține o mulțime de antioxidanți. Studiile au demonstrat că ceaiul ajută la relaxarea vaselor sanguine și previne formarea cheagurilor de sânge. Flavonoidele, antioxidanții principali din ceai, s-au demonstrat a combate oxidarea colesterolului LDL care conduce la formarea de placă pe pereții arteriali. Acești antioxidanți au capacitatea chiar de a scădea colesterolul, precum și tensiunea arterială. Este de preferat să vă preparați acasă ceai și nu să-l achiziționați îmbuteliat (conține și mai mulți antioxidanți), consumând zilnic cel puțin o cană. O cană de ceai conține în mod surprinzător mai mulți antioxidanți decât o porție de fructe sau legume, ceaiul verde sau cel negru fiind alegeri la fel de benefice în acest sens.

alimente care scad colesterolul

5. Nuci

Există o serie de cercetări care au demonstrat că un consum de migdale, nuci, arahide sau altele din aceeași categorie sunt benefice pentru inimă datorită conținutului de grăsimi monosaturate (benefice și pentru articulații). Nucile conțin de asemenea vitamina E, magneziu, cupru și fitochimicale care au fost asociate sănătății inimii (nucile conțin în plus și acizi grași omega 3). Persoanele care le consumă în mod regulat se confruntă mai rar cu boli cardiace și alte tipuri de afecțiuni similare. Un consum zilnic de 60 g pe zi (sau 2 linguri de 5 ori pe săptămână, un pumn sub formă de gustare de 3-4 ori pe săptămână) poate reduce ușor colesterolul LDL, cu aproximativ 5%; nu este indicat excesul deoarece sunt bogate în calorii.

6. Uleiuri vegetale

Folosind la prepararea alimentelor uleiuri vegetale precum cel de rapiță, floarea soarelui, șofrănel și altele în loc de unt sau untură veți contribui la scăderea nivelului de colesterol LDL. Uleiul de măsline este bogat în acizi grași mononesaturați care au același efect - scad colesterolul LDL și îl cresc pe cel HDL (în plus, micșorează cantitatea de grăsime abdominală), dar și în antioxidanți. Conform unui studiu, la 2 ore după consumul de ulei de măsline, un grup de persoane a prezentat un risc mai mic de cheaguri de sânge periculoase - acest ulei conține și fenoli, substanțe vegetale care fac sângele mai puțin coagulabil. Un consum zilnic de 2 linguri de ulei vegetal este ideal.

7. Ciocolată

Ciocolata neagră are de 3 ori mai mulți antioxidanți decât cea cu lapte - acești împiedică trombocitele din sânge să se unească și să înfunde arterele. Este important de subliniat că nu orice produs este bogat în acești compuși; un consum zilnic de 30 g de ciocolată crește colesterolul bun și împiedică oxidarea colesterolului rău.

alimente care scad colesterolul

8. Avocado

Este o sursă excelentă de grăsimi monosaturate și beta-sitosterol, o grăsime benefică de tip vegetal, care reduce cantitatea de colesterol pe care corpul o preia din alimente. Această combinație este extrem de sănătoasă pentru inimă și poate ajuta la creșterea nivelurilor de colesterol HDL, în timp ce le scade pe cele LDL. Deoarece conține destul de multe calorii (Asociația Americană pentru Inimă recomandă o DZR de 15% din grăsimi monosaturate), folosiți-l în locul unui alt aliment bogat în grăsimi sau al altui condiment.

9. Soia și derivate (precum tofu sau lapte din soia)

Studiile au demonstrat că efectul acestora este de reducere cu 5-6% a nivelului de colesterol LDL (un consum de 280 g de tofu sau 2 ½ căni de lapte din soia). În plus, soia conține niște compuși denumiți izoflavonoide care acționeaza în același mod. Reducerea grăsimii saturate (ficatul o folosește pentru a fabrica colesterol) constituie cea mai importantă modificare alimentară care poate scădea colesterolul. Înlocuiți carnea și brânza cu produse pe baza de soia. Autoritatea Statelor Unite ale Americii pentru Alimente și Medicamente recomandă cel puțin 25 grame de proteine din soia pe zi.

10. Pește gras

Un consum de 2-3 ori pe săptămână de pește gras poate reduce colesterolul LDL prin: înlocuirea cărnii (care conține grăsimi saturate) și prin furnizarea de grăsimi de tip omega 3 (reduc trigliceridele din fluxul sanguin și protejează inima prin combaterea aritmiilor). Somonul în special și alți pești de apă rece sunt în special cunoscuți pentru acțiunea lor benefică (somonul este o sursă bună de proteine deoarece este bogat în acizi grași omega 3 benefici pentru inimă, însă sărac în colesterol și grăsime saturată). Asociația Americană pentru Inima recomandă cel puțin 2 porții de pește săptămânal, preferabil pește gras.

Citește șiTratamente naturiste pentru colesterol 

Surse:

www.health.harvard.edu; www.prevention.com; ww.doctoroz.com

Articole asemanatoare

Ce trebuie sa stii despre alimentele modificate genetic Ce trebuie sa stii despre alimentele modificate genetic
Totul despre alergiile alimentare Totul despre alergiile alimentare
Ghidul complet al caloriilor Ghidul complet al caloriilor
Principiile alimentatiei sanatoase Principiile alimentatiei sanatoase

Articole Lifestyle

Ce fel de femeie eşti în funcţie de luna în care te-ai născut Ce fel de femeie eşti în funcţie de luna în care te-ai născut
Ce se întâmplă dacă pui aspirină în maşina de spălat! Efectul este neaşteptat Ce se întâmplă dacă pui aspirină în maşina de spălat! Efectul este neaşteptat
Cum să treci peste problemele cu banii în cuplu Cum să treci peste problemele cu banii în cuplu
Șase cauze neobișnuite ale infarctului Șase cauze neobișnuite ale infarctului

Alte articole care te-ar putea interesa


Adauga comentariul tau
 
Nume   Cod
Refresh

 
 
 
Mesaj (1500 caractere)  

 
Nu exista comentarii pentru acest articol. Fii prima care isi spune parerea!
Editorial Qbebe
scris de Gabriela Paladi
Seminar gratuit pentru părinţi: înscrie-te la Ora de Psihologie! Am fost copil, sunt părinte, mă implic, ascult, înţeleg şi iubescPsihologia copilului este mai mult decât un domeniu de studiu, este un univers nemărginit de experiențe, sfaturi și întrebări, de neputințe, frustrări, bucurii, emoții și pasiuni. Psihologia unui copil este...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
Atelierele imaginației, un proiect minunat derulat în școli de Cartoon NetworkAtelierele imaginatiei reprezintă un proiect online implementat de către postul de televiziune destinat copiilor Cartoon Network pentru a încuraja imaginația celor mici și a le explica modul de realizare a desenelor lor...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny
Link-uri recomandate

Naste natural

7 lucruri care te ajuta sa te recuperezi mai repede dupa nastere

7 lucruri care te ajuta sa te recuperezi mai repede dupa nastere

Se spune ca sarcina este cea mai grea perioada, insa de fapt, recuperare dupa
MAI MULT

Cele 7 stadii prin care trece o mama in primele luni de la nasterea bebelusului

Cele 7 stadii prin care trece o mama in primele luni de la nasterea bebelusului

Toata lumea cunoaste faptul ca legatura care se creeaza intre o mama si
MAI MULT

Nasterea naturala: sfaturi cruciale de la mamele cu experienta

Nasterea naturala: sfaturi cruciale de la mamele cu experienta

Orice prima nastere este resimtita mult mai intens de catre o proaspata mamica
MAI MULT

Bebee

Carmen

Semnificația numelui Carmen

Numele Carmen este unul care a apărut în onomastica noastră printr-un
MAI MULT

10 sfaturi utile ca bebeluşul să doarmă mai bine

“Persoanele care spun că dorm că nişte bebeluşi, de obicei nu au unul
MAI MULT

Tratamente naturiste pentru fibromul uterin

Există tratamente naturiste și pentru fibromul uterin. Astfel, pe lângă
MAI MULT

După cât timp își face efectul testul de sarcină?

Efectul testului de sarcina este la șase zile de la concepție. Studiile arata
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net