„Dacă un elev are tricou de 200 lei și altul de 25, nu trebuie să te comporți diferit”. Profu' de mate care nu lasă pe nimeni în urmă

„Dacă un elev are tricou de 200 lei și altul de 25, nu trebuie să te comporți diferit”. Profu' de mate care nu lasă pe nimeni în urmă

Alina Nedelcu - Redactor Senior

Sunt dascăli care impresionează prin generozitatea, prin dedicarea și prin tenacitatea lor. Mădălin Ghiuler, profesor de matematică în județul Vrancea, demonstrează zi de zi ce înseamnă să-ți faci meseria cu pasiune și cu seriozitate. Parcurge cu atenție articolul de mai jos pentru a descoperi povestea de viață a unui tânăr ambițios!

Nu s-a ferit să vorbească despre copilăria grea pe care a avut-o

Într-un interviu acordat pentru „ȘCOALA 9”, Mădălin Ghiuler, profesor de matematică în Focșani, a vorbit despre dificultățile cu care s-a confruntat în copilărie. Provenit dintr-o familie modestă din mediul rural, din Mahriu (sat ce aparține comunei Poiana Cristei, județul Vrancea), a fost nevoit să meargă pe jos la școală aprox. 6 km. De asemenea, a povestit că avea perioade în care muncea pentru a-și completa alocația și pentru a putea să-și achiziționeze rechizite:

„...În sat la mine era doar școala primară cu doar doi învățători care predau simultan la clasele I-III și II-IV. 

În 2006-2010 am fost în clasele V-VIII. Distanța casă-școală era de șase kilometri aproximativ, drumuri de țară, nici măcar piatră. Nu era mijloc de transport. Erau săptămâni în care ajungeam doar două zile la școală sau trei sau patru. Cinci nu știu dacă am fost vreodată. Plecam la 6.30 de acasă și ne străduiam să ajungem la 8. Dacă era vreme de toamnă când trebuia să avem cizme, trebuia să ne schimbăm, să ne ștergem, să ne spălăm, că sărea noroiul…

La mine în sat, fiind foarte distanțat de comună, lumea nu avea serviciu, trăiai din ce aveai în gospodărie, oamenii creșteau animale sau munceau cu ziua. La mine trecea luna și așteptam alocația, nu un salariu al părinților.

La începutul clasei a opta, îmi aduc aminte, în septembrie, în prima săptămână m-am dus la școală luni și marți și am luat cărțile, iar miercuri, joi și vineri am fost și am dormit în fermă, la cules de struguri pentru un bănuț pentru rechizite, ce-mi mai trebuia.”

profesorul de matematica Madalin Ghiuler langa o tabla pe care se vede o problema de geometrie

A adus în prim-plan un aspect care l-a deranjat în perioada în care era elev

Profesorul a precizat că în anii de școală s-a confruntat de mai multe ori cu o situație nu tocmai agreabilă: faptul că existau diferențe, în privința modului în care erau tratați, între elevii care avuseseră același învățător și puteau ajunge mereu la școală și cei care, din cauza distanței mari pe care o aveau de parcurs, nu reușeau întotdeauna. Pentru sursa citată, tânărul profesor a declarat că:

„Eram două clase paralele, A și B, fiindcă încă mai erau copii atunci. În clasa mea, A, erau copii din satul meu, Mahriu, și din alte trei sate: Dealul Cucului, Podul Lacului și Dumbrava, și din satul reședință de comună, Poiana Cristei. Copiii de la centru, care au avut învățător calificat și titular pe post, cu care au făcut de la clasa întâi până la a patra, au avut un alt start, erau mai bine pregătiți și atunci ei se integrau. Noi, cei care ajungeam și mai rar la școală, eram rezerve.

Adică nu am fost priviți egali cu ceilalți și asta nu-mi place mie. Fie ultimul din bancă, fie primul din bancă, fie cel blond, fie cel brunet, trebuie priviți la fel. Dacă ai tricou de firmă sau dacă nu ai tricou de firmă, dacă cineva are tricou de 200 de lei și altul de 25 de lei, nu trebuie să te comporți diferit...”

A vorbit despre perioada anilor de liceu

Odată ce a ajuns la liceu, absolvind un colegiu tehnic, s-a străduit să obțină rezultate tot mai bune. A menționat, pentru sursa citată anterior, că nu făcut niciodată pregătire suplimentară și că s-a bazat pe ceea ce reușea să înțeleagă din clasă, punându-le diverse întrebări profesorilor: 

„Am rămas constant în oraș, la internat. Nu lipseam de la școală nicio oră, m-am ocupat de studiu, învățam tot ce se poate și ce nu se poate și a fost foarte bine. Am recuperat singur și cu ajutorul profesorilor de la clasă. Nu am făcut niciodată pregătire suplimentară. Îi întrebam pe profesori ce nu știam și ei se bucurau că venea un elev la ei...

La sfârșitul clasei a noua am ieșit pe poziția patru ca medie. La sfârșitul clasei a zecea, pe poziția a doua și la sfârșitul clasei a unsprezecea pe prima poziție, la fel și a douăsprezecea și șef de promoție pe liceu.”

profesorul de matematica Madalin Ghiuler alaturi de diverse trofee

A explicat cum s-a hotărât să devină profesor de matematică

Mădălin Ghiuler a evidențiat, pentru sursa menționată, argumentele care l-au determinat să se îndrepte spre o carieră didactică. Pe de o parte, a spus că i-a plăcut de la început ideea de a transmite și altora din cunoștințele sale. Pe de altă parte, practica pedagogică i-a demonstrat că îi poate face pe ceilalți să înțeleagă matematica. Nu în ultimul rând, și-a dat seama că simte că meseria de dascăl este potrivită pentru el, chiar dacă știa că salariile nu sunt la fel de generoase ca în alte profesii:

„De ce am vrut să fiu profesor de matematică? Sunt foarte multe justificări. Așa cum m-a învățat și pe mine cineva ceva când nu știam, am zis că mi s-ar potrivi și mie să fac același lucru.

Lucrând în perioada în care eram elev și student cu diverși copii, la practică pedagogică, am ajuns la concluzia că pot să fac și eu pe cineva să înțeleagă matematică.

Nu m-au interesat alte păreri, că în învățământ este greu, că salariile sunt mici...

Din punctul meu de vedere, trebuie să ai o chemare și mi-am zis că dacă nu mă duc eu, care am o chemare, se duce altcineva pentru care poate este opțiunea B. Și atunci nu e bine pentru copii. Copilul te simte dacă ești pentru clasă sau dacă intri în clasă, predai lecția că trebuie s-o predai și pleci. Pe lângă lecții trebuie să pui sufletul acolo.”

profesorul de matematica Madalin Ghiuler alaturi de cativa elevi la o iesire in oras

Experiențele din anii de școală i-au fost utile pentru a realiza ce ar trebui să facă un dascăl pentru elevii săi

În cadrul interviului pentru „ȘCOALA 9”, profesorul de matematică a insistat asupra faptului că anumite experiențe trăite în anii de școală l-au învățat cum ar trebui să procedeze un dascăl. Spre exemplu, este important să te adresezi tuturor elevilor tăi, să le acorzi aceeași șansă și să le pui în valoare calitățile: 

„Trebuie să acorzi tuturor aceeași șansă. Trebuie să discuți cu toți din clasă, trebuie să-i integrezi pe toți din clasă în lecție, ca să îl încurajezi și pe cel care în acel moment are poate mai puțină motivație.

Dacă îl atragi cumva, îl încurajezi, îi dai o activitate mică, atunci simte și el că-i place și că vrea să vină la școală. Dacă îl lași în ultima bancă, nu discuți cu el, ci doar cu cei câțiva care sunt activi... Eu am trăit ăsta, nu mi-a plăcut și am zis că dacă o să fiu profesor, nu o să fac la fel: eu o să discut cu toți din clasă pentru că toți sunt ai mei.

Nu putem fi toți de 10, așa că trebuie să-i dăm șansa și celui de cinci. Sarcinile trebuie împărțite pe nivele, nici pe cel de 10 să nu-l plafonăm, nici pe cel de 5 să-l întristăm cu teme prea grele...”

Surse foto:

Surse articol: libertatea.ro, scoala9.ro

Articolul urmator
Lecţii de parenting de la prietenii mei pe care nu le voi urma
Lecţii de parenting de la prietenii mei pe care nu le voi urma

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Bani pentru profesori: vor primi 200 de lei în plus pe lună pentru fiecare elev care va face recuperarea materiei
    Bani pentru profesori: vor primi 200 de lei în plus pe lună pentru fiecare elev care va face recuperarea materiei

    Bani pentru profesori în plus prin Ordonanța de Urgență care prevede plata a 30 de milioane de euro (aprox. 146 milioane lei), din fonduri europene pentru orele de recuperare cu...

    Elev de clasa a III-a bătut de mama unui elev de față cu învățătoarea
    Elev de clasa a III-a bătut de mama unui elev de față cu învățătoarea

    Conflictele, bătăile dintre elevi au devenit tot mai frecvente în ultimii ani, indiferent de vârsta acestora. Inclusiv la clasele primare au fost semnalate, de-a lungul...

    Dreptul la educație costă 50 de lei! Elevii trebuie să plătească dacă vor să participe la ore din toamnă
    Dreptul la educație costă 50 de lei! Elevii trebuie să plătească dacă vor să participe la ore din toamnă

    Recent, cadre didactice de la un liceu din județul Prahova au discutat cu elevii lor despre posibilitatea ca aceștia să plătească o sumă de câte 50 de lei fiecare pentru...

    Cartea care a scandalizat internetul - „Profu' crede că învăț”. Ce spun părinții
    Cartea care a scandalizat internetul - „Profu' crede că învăț”. Ce spun părinții

    Recent, o învățătoare din Curtea de Argeș a postat, pe contul său de Facebook, un mesaj referitor la o carte pentru copii care a șocat-o. Este vorba despre „Profu' crede...

    Cum transformi un tricou alb: 9 idei de ținute pe care și mămicile le pot purta
    Cum transformi un tricou alb: 9 idei de ținute pe care și mămicile le pot purta

    Tricoul alb este o piesă vestimentară obligatorie în garderoba oricărei femei, dar mai ales a mămicilor. De ce? Pentru că este atât de versatil că va fi aproape în...

    Elev bătut cu pumnul și scuipat în tramvai de un bărbat care a vrut să îi verifice biletul de călătorie!
    Elev bătut cu pumnul și scuipat în tramvai de un bărbat care a vrut să îi verifice biletul de călătorie!

    Un elev a fost agresat de către un bărbat într-un tramvai din municipiul Arad, care i-a cerut biletul de călătorie. Tânărul de 17 ani i-a solicitat acestuia legitimația,...

    Drama lui Emil Căpraru, autorul cărții „Mama și Copilul”: condamnat la 20 de ani de muncă silnică, lasă în urmă o soție tânără și un copil de un an
    Drama lui Emil Căpraru, autorul cărții „Mama și Copilul”: condamnat la 20 de ani de muncă silnică, lasă în urmă o soție tânără și un copil de un an

    Emil Căpraru - unul dintre cei mai simpatizați pediatri de la noi din țară, care a dat naștere mult iubitei cărți „Mama și copilul”, a trecut printr-o viață de calvar....

    Am un singur copil la 32 de ani și nu mai plănuiesc să am altul. E alegerea mea și toată lumea trebuie să înțeleagă asta
    Am un singur copil la 32 de ani și nu mai plănuiesc să am altul. E alegerea mea și toată lumea trebuie să înțeleagă asta

    Este normal ca atunci când faci un copil, să primești întrebarea „Dar când îl faci pe următorul?”. Răspunsul primit este menit să ne satisfacă...

    © 2023 Qbebe