Copiii din România au acum nevoie de toată atenția:10 soluții pentru îmbunătățirea situației acestora

Copiii din România au acum nevoie de toată atenția:10 soluții pentru îmbunătățirea situației acestora

Irina Olteanu - Redactor Senior

În contextul alegerilor locale și parlamentare, al redeschiderii școlilor, precum și al dezvoltării noilor strategii naționale pentru perioada 2021 – 2027, Consiliul Național al Elevilor (CNE), Boardul Copiilor din România și UNICEF propun autorităților din România un set de zece soluții pentru îmbunătățirea condiției copiilor. Pandemia de COVID-19 i-a pus într-o situație și mai vulnerabilă pe copiii care erau deja dezavantajați și pe familiile acestora. 35,8% din cei 3,7 milioane de copii ai României sunt în risc de sărăcie și excluziune socială. 400.000 de copii în vârstă școlară nu merg la școală, iar peste 50.000 de copii sunt separați de familiile lor, în mare parte din cauza sărăciei, violenței sau abandonului.

1. Investiții pentru copii și pentru viitorul României

  1. Principiile „Copiii pe primul loc” și „Niciun copil lăsat în urmă” incluse în toate planurile, strategiile și programele naționale
  2. Permanentizarea unui grup de coordonare la nivel ministerial pentru copii
  3. Extinderea Pachetului Minim de Servicii pentru toți copiii din România
  4. Dezvoltarea de Centre pentru Servicii Comunitare Integrate
  5. Dezvoltarea de materiale și capacități de învățare online și asigurarea accesului tuturor copiilor la o educație incluzivă de calitate
  6. Îmbunătățirea serviciilor medicale de prevenție, inclusiv prin programe de vaccinareinfografic UNICEF
  7. Consolidarea disponibilității datelor și informațiilor dezagregate decalitate privind situația copiilor
  8. Stabilirea unor mecanisme concrete de participare a copiilor la dezvoltarea politicilor și luarea deciziilor
  9. Toate orașele și municipiile să devină prietene ale copiilor

O primă soluție este aceea de a investi in copii, pentru viitorul României. Autoritățile sunt îndemnate să folosească criza COVID-19 ca o oportunitate pentru a rezolva problemele structurale cu care se confruntă copiii, care s-au agravat în timpul crizei. Un exemplu ar fi alocarea a 10% din fondurile structurale europene pentru proiecte dedicate copiilor și utilizarea fondurilor structurale europene pentru servicii sociale integrate dintr-o singură sursă de finanțare și nu într-o manieră competitivă.

În al doilea rând, UNICEF recomandă includerea principiilor „copiii pe primul loc” și „niciun copil lăsat în urmă” în toate strategiile, planurile naționale și programele care urmează să fie dezvoltate și puse în aplicare.

O a treia măsură este permanentizarea unui grup de coordonare la nivel ministerial pentru copii, sub conducerea premierului sau a vicepremierului, pentru o mai bună integrare a strategiilor și programelor sectoriale, precum și a politicilor la nivel național și european.

Criza provocată de pandemia de COVID-19 i-a făcut și mai vulnerabili pe cei care se confruntau deja cu cele mai mari probleme. Analizele efectuate de UNICEF și partenerii săi, inclusiv evaluarea rapidă a situației copiilor și familiilor, cu accent pe grupurile vulnerabile, în contextul pandemiei de COVID-19, ne arată că suntem într-un punct critic în ceea ce privește viitorul copiilor României, pe care îl putem depăși, folosindu-ne de această oportunitate pentru a rezolva, odată pentru totdeauna, problemele cronice cu care ne-am luptat zeci de ani”, a declarat Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România.

Extinderea la nivel naționala Pachetului Minim de Servicii, testat cu succes de UNICEF în 45 de comunități din județul Bacău,  reprezintă o altă propunere. Fiecare comunitate ar beneficia astfel de un asistent medical comunitar, un asistent social și un consilier școlar.

Soluțiile propuse de UNICEF includ și dezvoltarea de centre pentru servicii comunitare integrate, cu acces atât fizic, cât și digital la informații și servicii incluzive, inclusiv servicii specializate pentru copiii cu dizabilități, dar și dezvoltarea materialelor și capacității de învățare online, inclusiv prin îndrumarea/ formarea profesorilor și a părinților, pentru a asigura accesul copiilor celor mai vulnerabili la o educație incluzivă de calitate.

Putem alege să vedem această pandemie ca pe ocazia de a reconstrui întreaga societate într-un mod sustenabil, care să nu lase pe nimeni în urmă. În tot acest proces, copiii și tinerii trebuie să joace un rol esențial, pentru că perspectiva noastră e cu adevărat inovatoare. Este de datoria autorităților să implementeze mecanisme de consultare reală a copiilor și tinerilor. E momentul să regândim sistemul educațional, oferind elevilor posibilitatea de a-și particulariza parcursul educațional, în funcție de nevoile și interesele lor. Noi, copiii și tinerii de azi, adulții de mâine, avem dreptul să facem parte din schimbarea fundamentală a societății în care trăim”, a afirmat Rareș Voicu, președinte al Consiliului Național al Elevilor.

Îmbunătățirea serviciilor medicale de prevenție, consolidarea disponibilității datelor și informațiilor dezagregate de calitate privind situația copiilor din România și stabilirea unor mecanisme concrete de participare a copiilor la dezvoltarea politicilor și luarea deciziilor în conformitate cu Declarația de la București a Copiilor din UE adoptată anul trecut sunt alte soluții propuse de UNICEF, CNE și Boardul Copiilor.

Pandemia a provocat un dezechilibru în cotidianul cu care ne-am obișnuit cu toții, fiind nevoiți să ne adaptăm unei schimbări majore - sistemul de învățământ online. Am avut multe de învățat. De la cum să pornești un microfon până la utilizarea unor platforme noi. Ne-am mulțumit să ne vedem colegii și virtual, să fim capabili să ne mai zâmbim sau să prindem puțin curaj că totul va reveni cât de curând la normalitatea pe care o știam. Însă există mii de copii care nici nu s-au putut mulțumi, nici nu au avut cui să mulțumească. Ne dorim să fim implicați și să ajutăm. Ne dorim să ni se ofere oportunitatea de a implica”, a mărturisit Ilinca-Simina Murărașu, membră a Boardului Copiilor.

CNE, Boardul Copiilor și UNICEF mai îndeamnă autoritățile să acționeze pentru ca toate orașele și municipiile să devină prietene ale copiilor, oferind o bună guvernare pentru toți copiii, servicii accesibile având copiii în centrul procesului și mecanismelor de planificare, proiectare și responsabilitate.

Articolul urmator
Legea a fost promulgată. Părinții din România care adoptă un copil au de acum dreptul să stea acasă doi ani
Legea a fost promulgată. Părinții din România care adoptă un copil au de acum dreptul să stea acasă doi ani

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    „Dragi părinți, lăsați copiii să mai facă și greșeli”, mesajul unei profesoare de liceu pentru părinții din toată lumea
    „Dragi părinți, lăsați copiii să mai facă și greșeli”, mesajul unei profesoare de liceu pentru părinții din toată lumea

    O profesoară de liceu de peste hotare transmite un mesaj clar și răspicat tuturor părinților - să-și lase copiii să facă greșeli. De ce? Citește articolul.

    A venit primăvara! Unde își duc vedetele din România copiii la plimbare în pandemie
    A venit primăvara! Unde își duc vedetele din România copiii la plimbare în pandemie

    Zilele calde și însorite de primăvară ne-au stimulat pe toți să ieșim pentru a ne bucura de soare și de mișcare. Nu au făcut excepție nici vedetele autohtone, care, cu mic,...

    Când începe vaccinarea anti-COVID la copiii din România
    Când începe vaccinarea anti-COVID la copiii din România

    Vaccinarea copiilor între 12 și 17 ani a început mai repede decât ne așteptam, mai exact din 2 august, cu vaccinul Moderna. Însuși Valeriu Gheorghiță,...

    Îmbunătățirea atenției și memoriei la copil: tot ce trebuie să știi
    Îmbunătățirea atenției și memoriei la copil: tot ce trebuie să știi

    Creierul copiilor trece prin numeroase transformări pe măsură ce se dezvoltă. Aceste transformări permit și îmbunătățirea abilităților cognitive, inclusiv a capacității de...

    România, prima țară din Europa care vaccinează copiii. De ce imunizarea colectivă nu se poate realiza fără acest pas
    România, prima țară din Europa care vaccinează copiii. De ce imunizarea colectivă nu se poate realiza fără acest pas

    România este prima țară din UE care vaccinează copiii împotriva noului coronavirus. Primul centru de vaccinare pentru minorii cu vârste cuprinse între 12 și 15...

    „Ia cu pâine, mami!” De ce mamele din România încurajează copiii să mănânce mereu cu pâine
    „Ia cu pâine, mami!” De ce mamele din România încurajează copiii să mănânce mereu cu pâine

    Pâinea este cel mai popular aliment din țara noastră, fiind consumată la toate mesele zilei. Fie că este vorba despre cea proaspătă, fie că este vorba despre cea prăjită,...

    Naștere miraculoasă în București: mama de 24 de ani avea numai 27 de kg. Acum are nevoie de ajutorul nostru pentru fetița ei
    Naștere miraculoasă în București: mama de 24 de ani avea numai 27 de kg. Acum are nevoie de ajutorul nostru pentru fetița ei

    Caz rar în România! O tânără cu nanism și o boală genetică rară a născut, iar acum se teme pentru viața copilului ei, o fetiţă de 1,890 kilograme care are nevoie...

    Am fost obsedată de perfecțiune toată viața mea. Îmi învăț copiii să accepte imperfecțiunea
    Am fost obsedată de perfecțiune toată viața mea. Îmi învăț copiii să accepte imperfecțiunea

    Rezonezi și tu cu ideea de perfecționism? Nu ești singura. Chiar dacă știm că perfecțiunea, de fapt, nu există, totuși nu ne putem abține să nu încercăm să ajungem la ea...

    © 2024 Qbebe