În ce stadiu se află propunerea legislativă
Înregistrată în luna noiembrie 2015, această propunere legislativă (Plx 119/20016) a fost inițiată de către deputatul Tudor Ciuhodaru alături de 32 deputați și senatori din partea PSD și UNPR, în prezent fiind transmisă pentru raport la comisiile permanente ale Camerei Deputaților. Prima cameră unde a fost expusă propunerea a fost Senatul care, în calitate de primă Cameră sesizată, a respins propunerea legislativă în şedinţa din 22 martie 2016. În susținerea motivelor de respingere Senatul a considerat că: și în trecut s-au derulat fără succes programe similare de susținere, care de altfel au necesitat și cheltuieli mari la bugetul public, persoanele din mediul rural/cu venituri mici se pot afla în imposibilitatea de a beneficia de prevederi (care, de altfel, ar trebui să fie universal valabile - inclusiv în unitățile private), nu s-a stabilit concret sursa de finanțare (s-a încălcat procedura specifică) și, nu în ultimul rând, sancțiunile nerespectării sale sunt vag formulate. Camera Deputaților rămâne însă cameră decizională.
În luna decembrie 2015 propunerea a fost avizată favorabil de către Consiliul Legislativ care a redactat pe marginea acesteia doar câteva observații si propuneri. În decursul lunii aprilie a anului curent propunerea a fost avizată negativ de către Comisia pentru sănătate și familie, a fost avizată favorabil de către Comisia juridică, de disciplină și imunități, și nefavorabil de către Comisia pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați.
Sursa legislativă care a inspirat inițierea proiectului este reprezentată de Finlanda, care în anul 1938 a introdus această modalitate sprijin pentru populație, în anul 1949 generalizând-o, contribuind astfel și la cea mai mică rată de mortalitate infantilă. Pentru a urmări evoluția propunerii legislative puteți accesa www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?idp=15349
Ce presupune propunerea legislativă
Femeile care se prezintă la consultațiile medicale prenatale pot primi gratuit când sunt externate din spital/la eliberarea certificatului de naștere al copilului haine și produse de îngrijire pentru fiecare nou-născut. Acest sprijin material este calculat la nivelul indicatorului social de referință din România și se acordă o singură dată. Scopul acestei inițiative constă în stimularea prezentării gravidelor la medic, măsură care în consecință permite monitorizarea corespunzătoare a sarcinii și eventual asigurarea tratamentului adecvat. Acesta din urmă va contribui la reducerea morbidității și mortalității materno-fetale, precum și la prevenirea avorturilor spontane și a malformațiilor congenitale. Astel se vor diminua eforturile financiare necesare tratării patologiei materno-fetale, precum și cele pe care le presupun copiii care se nasc cu diverse probleme.
Conform expunerii de motive, din datele statistice disponibile la nivel național, rezultă că doar o gravidă din trei se prezintă la consultații în perioada sarcinii, cu toate că sunt recomandate cel puțin opt controale medicale. De asemenea, se mai arată că în România au fost înregistrate valori record ale mortalității infantile și materne; astfel, mortalitatea neonatală (din prima zi de viață) are cea mai ridicată valoare, cu 9,80% (o valoare dublă față de media europeană), iar în ceea ce privește mortalitatea maternă o femeie din 2600 își pierde viața în timpul sarcinii, peste jumătate dintre decese fiind cauzate de hemoragii majore (35%) și de hipertensiune (18%). În același sens este subliniată și problema prematurității din România, rata acesteia ajungând la un procent de 9%.
Costurile pe care le presupune implementarea acestei propuneri sunt estimate între 30 și 90 milioane anual, potrivit studiilor de impact, fiind echivalate cu cele pentru o singură zi de tratament pentru toți prematurii (20 000 000 euro). Se susține drept argumentare a propunerii legislative că este întotdeauna mai ieftin să previi decât să tratezi. Suma necesară implementarii menționată anterior urmează să fie actualizată anual, prin hotărâre de guvern, raportată la rata inflației. Fondurile destinate implementării se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familei, Protecției Sociale și Persoanelor vârstnice.
În cazul în care legea este aprobată, va intra în vigoare în decurs de 30 zile de la data publicării în Monitorul Oficial, dacă întrunește sprijinul Parlamentului.
Surse:
www.cdep.ro; www.mediafax.ro; www.romanialibera.ro