Din grija pentru copilul tau

Dezvoltarea emotionala a copilului: Ghidul parintilor

Dezvoltarea emotionala a copilului poate fi un mister pentru parinti. Exista o multime de lucruri pe care trebuie sa le cunosti despre dezvoltarea atat fizica, sociala cat si emotionala a copilului tau. Copilul tau iti comunica ceva important prin fiecare privire, gest si comportament pe care il are. De aceea, tu ai nevoie sa iti dezvolti atentia si sa o indrepti catre micutul tau atunci cand iti este prin preajma. Iata un mini-ghid construit cu ajutorul unor psihologi experimentati care iti vorbeste pe limbajul tau despre dezvoltarea emotionala si sociala a micutului tau. 

 

Dezvoltarea emotionala - Nevoi, reactii, comportamente: copilul intre 0-1 ani

Copilul mic sau sugarul invata pana la 1 an una din cele mai importante lectii de viata, si anume: INCREDEREA. Prin interactiunea cu parintii lui si cu adultii din jurul lui, el are nevoie sa invete ca lumea din jurul lui este un loc sigur in care poate creste si se poate dezvolta in siguranta. De aceea, este important ca prin tot ceea ce faci si spui, sa fii o prezenta de incredere pentru micutul tau. Iata cateva moduri prin care ii "castigi" INCREDEREA:

   - esti mereu acolo langa el (sau apari imediat) cand micutul tau plange, il iei in brate si il mangai;
- ii dai de mancare in cel mai scurt timp dupa ce acesta si-a "exprimat" nevoia: prin plans sau smiorcait;
-ii vorbesti si ii explici ce urmeaza sa faceti si faceti intocmai, chiar daca el nu intelege exact ce ii spui;
 

Copilul tau invata astfel ca poate avea un sprijin in tine, ca lumea este sigura, ca va putea si ca ARE VOIE sa isi exprime si implineasca linistit nevoile, de la cele primare, elementare, pana la cele mai complexe.

Exprimarea emotiilor

Bucuria, surprinderea, supararea, teama, neplacerea, interesul pentru ceva anume sunt de fapt forme de manifestare emotiva ale bebelusului. Teama este una din primele emotii cunoscute la copil. Chiar dupa nastere, un zgomot foarte puternic sau persoane noi care se apropie de el il pot speria, determinandu-l sa planga.     


In aceasta perioada, de la nastere pana la 1 an, senzatia de teama si de anxietate este cea mai mare. De aceea, mamele trebuie sa stea cu copilul lor zi de zi cel putin in primul an de viata.

 

                           senzatie                   sentiment              reactie
 
FOAME, NEVOI NEIMPLINITE          >      DURERE      >     PLANS
      VEDEREA UNUI LUCRU PLACUT       >     PLACERE      >  ZAMBET/ RAS
 

Dezvoltarea emotionala - Emotii, sentimente, comportamente: copilul intre 1- 3 ani

 

Copilul testeaza reactiile parintilor pentru ca asa invata cel mai bine cum sa relationeze si sa rezolve situatiile conflictuale

In jurul varstei de 1 an si continuand pana la 2 ani, copilul este tot mai curios cu privire la reactiile parintilor, dar si in privinta rezultatelor actiunilor asupra obiecte. Copilul invata mecanismele reactie - efect, plangand atunci cand parintii pleaca din camera, sau apucand si izbind diverse obiecte. Comportamentul sfidator fata de parinti il ajuta pe copil sa invete cum sa rezolve situatiile conflictuale.

  

Prefera atentia parintilor si a persoanelor adulte indragite, decat copiii de aceeasi varsta.

Pana la varsta de 2 ani, in momentul in care este suparat sau ii este frica, copilul o prefera pe mama si persoanele adulte care il ingrijesc de obicei.

Anxietatea de separare devine tot mai pronuntata, apoi scade in intensitate.

Sentimentul de frica si neliniste declansat de separarea de parinti apare pe la 6 - 8 luni, iar pe la 10 - 18 luni acesta se intensifica. Copilul reactioneaza amplu la separarea de persoana fata de care manifesta un atasament. In aceasta perioada atasamentul se exprima mai ales fata de mama, iar la 21-24 de luni poate imbraca forme dramatice când copilul, obisnuit cu prezenta acesteia, ii descopera absenta. Acest lucru devine o problema mai ales daca persoana ce o inlocuieste pe mama nu are un comportament adecvat problemelor copilului la aceasta varsta. Legat de acest aspect, abandonul genereaza reactii care pot influenta negativ dezvoltarea ulterioara a copilului.

  

Copilul incepe sa fie constient de propria identitate

Aceasta capacitate se manifesta dupa varsta de 15 luni si aduce cu sine posibilitatea aparitiei sentimentelor ca rusinea, invidia sau empatia.

Rusinea. Odata cu descoperirea propriei identitati, copilul isi da seama ca celelalte persoane au dorinte si pareri diferite, si incepe sa-i fie rusine atunci cand se gandeste cum l-ar putea privi si ce ar gandi despre el alta persoana.
Empatia. Spre varsta de 2 ani, copilul da tot mai mult dovada de faptul ca intelege atunci cand persoana de langa el sufera sau este ranita, in acelasi timp incearcand sa o ajute. Tot in aceasta perioada, copilul incepe sa arate sentimente de afectiune fata de membrii familiei.
Invidia. Acest sentiment apare odata cu constientizarea dorintelor celorlalte persoane sau copii, diferite fata de ale sale.

Pana la 2 ani, CRIZELE DE FURIE sunt ceva obisnuit

   Desi izbucnirile de furie sunt ceva obisnuit, pana la varsta de 2 ani, copilul va "perfectiona" aceste accese si va deveni tot mai irascibil. Copiii mici sunt posesivi, nu le place sa imparta lucrurile si isi doresc sa faca totul ei singuri. La aceasta varsta emotiile sunt foarte intense, dar de scurta durata.

Atentie! Pentru a evita conflictele incercati sa-i distrageti copilului atentia, deoarece el inca nu este pregatit sa rezolve conflictele pe cale verbala.

Copilul invata sa interactioneze prin joaca

Pana la varsta de 2 ani copiii se joaca alaturi, nu unul cu celalalt. Acum este momentul ca parintii sa-i creeze copilului un grup de prieteni si sa-i organizeze perioadele de joaca (1 - 2 ore) . Este normal ca cei mici sa se impinga sau sa se certe de la jucarii - astfel invata sa interactioneze.

Copiii mici invata si se dezvolta armonios atunci cand parintii ii lasa sa exploreze in voie si le ofera oportunitatea de a se juca. Insa daca il vedeti pe copil ca incearca sa faca ceva si nu reuseste, este bine sa il ghidati usor, inainte ca acesta sa devina prea frustrat.
Este indicat sa laudati copilul nu doar dupa ce a reusit sa duca la final o actiune, ci si in timp ce incearca.

  

 

 

3. Ce se intampla cu copilul meu intre 2 si 3 ani?

Creste independenta de parinti. Dupa varsta de 2 ani, copilul oscileaza intre dorinta incrancenata de a fi independent si nevoia de a se refugia in bratele mamei. In aceasta perioada copilul are sentimente contradictorii cu privire la despartirea de parinti.

   IMITA comportamentul celorlalte persoane, in special al parintilor si copiilor mai mari. Imitatia reprezinta o metoda foarte eficienta pentru copii de a invata de la alte persoane. Datorita faptului ca le place foarte mult sa imite, copiii sunt foarte bune ajutoare pentru mama. Pe langa parinti si membrii familiei, copiii pot imita si persoanele de la televizor sau strainii.  

Copilul este capabil sa isi astepte randul intr-un joc. La varsta asta, copiii sunt tot mai putin egoisti, mai independenti si siguri pe sine. Cu ghidare si exemplu din partea parintilor, copilul intelege si apreciaza tot mai bine sentimentele si actiunile celorlalti. Acum copilul ar trebui sa fie capabil sa rezolve singuri conflictele, asteptandu-si randul sau multumindu-se cu alta jucarie. Este normal ca in jurul varstei de 3 ani comportamentul agresiv sa se atenueze. In jurul acestei varste, copilul chiar are izbucniri de afectiune pentru copiii parteneri de joaca.

Copilul mic devine capabil sa isi compare propriul comportament cu cel standard. Odata ce copilul stie ce asteptari au ceilalti de la el, invata si care sunt regulile si standardele familiei sau culturii sale. Aceste standarde sunt adesea impuse de catre parinti si educatori, insa copiii au si propriile standarde dupa care sa-si ghideze comportamentul. Odata ce copilul este capabil sa-si compare comportamentul cu standardele, apar sentimentele de rusine, vinovatie si mandrie.

Sentimentul de vinovatie si mandrie la copilul mic. Pe masura ce devine constient de asteptarile parintilor si a celorlalte persoane, copilul se simte vinovat sau rusinat daca nu reuseste sa se comporte pe masura asteptarilor. In aceste momente copilul isi atribuie esecul. Tot astfel, daca reuseste sa indeplineasca obiectivele, copilul este mandru. Mandria este diferita de starea de fericire, care apare cand se intampla ceva pozitiv. Atunci cand este mandru, copilul isi atribuie succesul.

  

Copilul mic obiecteaza la schimbarile majore in rutina lor.

Pana la varsta de 3 ani, copilul isi regleaza anxietatea de despartire, devenind ceva mai independent.


Copilul devine constient de diferentierea sexuala dintre persoane. Copilul mic intre 2 si 3 ani se joaca si coopereaza cu ceilalti copii, se imbraca singur daca este ajutat, are prieteni imaginari si poate folosi furculita si lingura. In jurul varstei de 2 ani, copilul devine constient de necesitatile fizice si incepe sa ceara sa fie dus la olita.

Vrea sa isi impuna vointa. In dorinta de a-si impune vointa, cuvantul preferat al copilului este "Nu". Foloseste negatia deoarece este o declaratie mai ferma decat aprobarea. De fiecare data cand veti dori sa il ajutati, copilul va spune "Nu", chiar daca vrea sa spuna "Da".

Atentie! Dezechilibrele psihice, pana la afectiunile de ordin psihic, cum ar fi sindroamele de la cele mai simple, obsesivo-compulsiv, pana la cele mai complexe care apar in copilarie, cum ar fi Down, Tourette etc. toate sunt legate de dezvoltarea emotionala mai mult sau mai putin corecta a copilului si ramanerea (lipsa dezvoltarii normale) intr-una din fazele acestei perioade. Chiar si instabilitatea si imaturitatea emotionala a unor adulti este legata de evenimente, emotii traite si decizii luate de copilul mic in aceasta perioada a vietii. De aceea, este necesar sa acordam atentia si importanta care se cuvine acestei perioade.

 

4. Dezvoltarea emotionala a copilului intre 3-6 ani

 

Integrarea in societate

Copilul se integreaza tot mai activ in mediul social si cultural din care face parte asimiland modele de viata si experiente. Solicitarile complexe si diversificate ale mediului social determina dezvoltarea bazelor personalitatii, dezvoltarea capacitatii de cunoastere si a comunicarii.

Integrarea copilului în colectivitate devine o conditie esentiala a stimularii si folosirii optime a potentialului sau. Gradinita devine astfel unul din factorii cheie ai dezvoltarii copilului in aceasta perioada de varsta.

Copilul se descopera din ce in ce mai mult pe sine, realizand ca nu este identic cu ceilalti. Tot în aceasta perioada constientizeaza ca propriile actiuni (comportamente) produc anumite reactii in mediul lui de viata sau, altfel spus, avem de a face cu o prima forma de responsabilitate.

Copilul are stari si emotii contradictorii

La inceputul acestei perioade, manifestarile comportamentale sunt nediferentiate si implica stari afective confuze (copilul prescolar rade si plânge in acelasi timp sau rade cu lacrimi pe obraz). Abia dupa 4 ani emotiile devin mai profunde, dispozitiile mai persistente, starile afective sunt inca legate de ceea ce este mai apropiat în sensul de
concret, perceptiv.

Copiii incep sa-si stapaneasca emotiile, incearca sa nu mai plang atunci cand se lovesc. Apare posibilitatea simularii emotiilor (se dezvolta mai ales in activitatea de joc). Aparitia sentimentelor si emotiilor estetice, intelectuale, morale este o caracteristica a acestei varste (sa te porti frumos inseamna sa te comporti corect si invers).

Tot acum copilul poate sa aprecieze prin frumos sau urat anumite trasaturi ale obiectelor, fenomenelor, persoanelor etc. Observam ca cuvantul conditioneaza si dezvoltarea acestui proces psihic. Prin cuvant, in cadrul comunicarii verbale, copilul isi poate exprima bucuria, tristetea, supararea.


Jocul si manifestarea personalitatii


La 3 ani, jocul este inca legat de obiecte si de manipularea lor. 

   Copilul incepe sa se joace cu mingea, cu tricicleta, cu papusile, iar intre 5 si 6 ani isi manifesta interesul pentru colectii. In joc copilul vine in contact cu ceea ce este nou pentru el (dezvoltarea jocului cu reguli, de-ascunselea, de exemplu). In acest gen de jocuri, el se subordoneaza respectarii regulilor jocului si  relationeaza corespunzator cu ceilalti copii. Intreaga perioada este dominata de aceasta dorinta de joc. Prin joc, copilul afla lucruri despre sine, despre lume, se intristeaza, se bucura, traieste ambitia, sentimentul pierderii, al castigului etc. 

 

Interactiunea parinte - copil... este complexa la aceasta varsta. Problema cea mai importanta care se pune este legata de calea cea mai eficienta educationala in relatia cu acestia. 

Parintii iubitori care reusesc sa ofere caldura, modele pozitive copiilor, parintii care se folosesc in procesul educational de calitatle copiilor si nu de defectele lor, cei care nu "strivesc" personalitatea copilului prin autoritate excesiva au copii fericiti, increzatori in fortele proprii.

Prin aceasta atitudine, ei reusesc sa aiba o comunicare  optima cu copilul, lucru esential in educare. In contrapartida, metodele necorespunzatoare bazate pe autoritate excesiva, pe folosirea pedepsei fizice, pe ignorarea personalitatii copilului determina aparitia comportamentelor agresive, a unei imagini de sine deficitare.

 

Informatii preluate de pe blogul psihologilor Mirela Zivari, Camelia Airinei 

 

 Tu...vei tine cont de aceste informatii? Ai recunoscut in ele comportamentele propriului tau copil?

 

Detaliile vitale în dezvoltarea socială și emoțională pe care părinții trebuie să le știe

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Data nașterii bebelușului

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Chalk and Chuckles, jocuri educative care susțin dezvoltarea psiho-emoțională a celor mici
    Chalk and Chuckles, jocuri educative care susțin dezvoltarea psiho-emoțională a celor mici

    Chalk and Chuckles, unul dintre cele mai populare branduri de jucării disponibile la Edu Class, propune jocuri educative pentru copii cu vârste de la 2 ani în sus, concepute...

    Ghidul părinților: tot ce trebuie să știi despre sistemul Isofix al scaunului auto
    Ghidul părinților: tot ce trebuie să știi despre sistemul Isofix al scaunului auto

    Încă din primele clipe de viață ale micuților noștri, ne dorim cel mai mult să-i știm în siguranță. Odată ce începem să călătorim cu mașina, este necesar să...

    5 metode prin care să antrenezi agilitatea emoțională a copilului
    5 metode prin care să antrenezi agilitatea emoțională a copilului

    Ca părinți, nu este niciodată simplu să ne vedem copiii cum au de suferit de pe urma diferitelor emoții. Cu toate acestea, sfatul psihologilor este să nu intervenim pentru a le rezolva...

    Cum poate o păpușă să dezvolte inteligența emoțională a copilului tău
    Cum poate o păpușă să dezvolte inteligența emoțională a copilului tău

    Jucăriile sunt cele mai bune prietene ale copiilor, fără îndoială. Joacă rolul de partenere perfecte de distracție, nu-i părăsesc niciodată, le stau alături în orice...

    Ghid pe vârste de la specialiști: etapele de dezvoltare fizică, emoțională și cognitivă ale copilului
    Ghid pe vârste de la specialiști: etapele de dezvoltare fizică, emoțională și cognitivă ale copilului

    Marți, 30 octombrie, începând cu ora 17.00, am avut parte de o sală plină de părinți dornici de informare privind metodele de parenting sănătos, seminar gratuit în...

    Vine vara! Ghidul de shopping pentru încălțămintea copilului
    Vine vara! Ghidul de shopping pentru încălțămintea copilului

    Fără doar și poate, sezonul cald urmează să-și intre în drepturi depline, ceea ce înseamnă că trebuie să pregătești ținutele și încălțămintea copiilor....

    Sfatul specialistului la Școala Părinților Responsabili: recunoașterea, validarea și gestionarea emoțiilor copilului
    Sfatul specialistului la Școala Părinților Responsabili: recunoașterea, validarea și gestionarea emoțiilor copilului

    Vei afla aici informații importante despre ce înseamnă să recunoști, validezi și gestionezi emoțiile copilului, prezentate de doamna Sabina Cosca, Psihoterapeut sistemic de...

    © 2019 Qbebe