De ce fetele citesc mai bine decât băieții

De ce fetele citesc mai bine decât băieții

Bianca Geica - Redactor Senior

Fetele au rezultate mai bune decât băieții la citire! Cel puțin așa arată testele PISA, în mai toate țările unde s-a ținut evaluarea din 2018, inclusiv în România. Specialiștii din cadrul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică au încercat să găsească o explicație cu privire la motivele pentru care rezultatele băieților la citire sunt atât de slabe.

PISA 2018: Fetele au rezultate mai bune decât băieții la citire

În toate țările și economiile participante la testele PISA 2018, fetele au rezultate mai bune la citire/lectură decât băieții. În România, de exemplu, fetele au obținut cu 34 de puncte mai mult decât băieții. Mai mult decât atât, la citire/lectură elevii români au înregistrat, în total, 428 de puncte în cadrul testelor PISA, mai puține decât media de 487 la nivel OECD, potrivit edu.ro.

La nivel mondial, rezultatele slabe ale băieților la capitolul citire sunt influențate, în cea mai mare parte, de problemele disciplinare de la clasă și de lipsa unor legături pozitive puternice între profesori și elevi. De asemenea, băieții nu sunt motivați să citească fiindcă nu există nici testări periodice în școli. Experții OECD au observat că băieții tind să aibă rezultate mai bune sau chiar mai bune decât fetele la citire în școlile în care elevii sunt testați periodic de către profesori și unde există legături pozitive mai puternice între profesori și elevi.

Citește și: Test de cultură generală. Ești mai deștept decât un copil de clasa a 8-a?

De asemenea, conform analizei OECD, băieții par să fie mai puțin capabili să își păstreze concentrarea asupra învățării, atunci când apar probleme de disciplină în școli, decât fetele. Experții în educație mai spun că cititul se poate să fie mai atractiv pentru fete pentru că modul de predare al profesorilor favorizează, conștient sau inconștient, abilitățile verbale și de comunicare, care sunt mai dezvoltate în cazul fetelor, decât în cel al băieților.

România a înregistrat cel mai slab punctaj din ultimii ani în clasamentul PISA

PISA este un studiu comparativ internațional inițiat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economica (OECD), cu scopul de a măsura dezvoltarea competențelor de baza ale elevilor cu vârste intre 15 și 16 ani, în domeniile citire, matematică și științe.

Potrivit edu.ro, în 2018, România a înregistrat cel mai slab punctaj din ultimii ani în clasamentul PISA, clasându-se pe locul 47 din 79 de țări. Cea mai mare scădere în clasamentul PISA este înregistrată la matematică, unde țara noastră a obținut un scor de 430 de puncte, față de 444 în 2015. La științe, România are 426 de puncte, față de 435 în 2015.

În România, testele de evaluare PISA 2018 au fost realizate în 170 de instituții de învățământ. Au participat 5.081 de elevi din clasele VII-X și au fost validate și prelucrate 5.075 de teste. Cea mai mare pondere au avut-o elevii din clasa a IX-a (77,9%), urmați de cei de clasa a X-a (15,1%), clasa a VIII-a (6%) și de clasa a VII-a (0,9%).

Rezultatele testelor PISA 2018 în România

În cadrul testărilor PISA 2018, performanţele elevilor au fost măsurate pe 6 niveluri (pentru unele domenii, au fost definite subniveluri ale nivelului 1). Nivelul 2 este considerat nivelul de bază necesar a fi atins de tinerii aflați spre finalul învățământului obligatoriu în vederea integrării eficiente în societatea cunoaşterii.

  • La citire/lectură: 59,2% dintre elevi, băieți și fete, s-au situat cel puțin la nivelul 2 de competență, ceea ce înseamnă că pot înțelege un text de lungime medie, pot extrage ideea principală, pot căuta informații pe baza unor criterii, altfel spus, pot construi semnificații pe baza a ceea ce citesc (pot învăța pe baza lecturii). Aproximativ 1% dintre elevi au obținut performanțe foarte bune (nivelul 5 sau 6) – pot înțelege texte lungi, pot utiliza concepte abstracte, pot face diferența dintre fapte și opinii:
  • La științe: aproximativ 56% dintre elevi s-au situat la nivelul 2 de competență sau la un nivel superior acestuia, ceea ce înseamnă că recunosc explicația corectă a unui fenomen științific familiar și pot utiliza cunoștințele lor pentru a evalua dacă anumite date pot fundamenta o anumită concluzie. Aproximativ 1% dintre elevi au obținut performanțe foarte bune (nivelul 5 sau 6) la științe - pot aplica în mod autonom și creativ cunoștințele lor din domeniul științelor într-o varietate de situații, inclusiv în situații nefamiliare;
  • La matematică: 53,4% dintre elevi s-au situat la nivelul 2 de competență sau la un nivel superior acestuia, ceea ce înseamnă că pot recunoaște și interpreta fără sprijin cum poate fi reprezentată matematic o situație simplă (de exemplu, compararea distanței pe două rute alternative sau exprimarea prețului unui produs în diferite monede). În medie, în țările membre OECD, ponderea elevilor aflați la nivelul 2 sau la un nivel superior al competențelor matematice a fost de 76%. Aproximativ 3% dintre elevi au obținut performanțe foarte bune (nivelul 5 sau 6) la matematică - pot modela situații matematice complexe, pot selecta, compara și aprecia strategii adecvate de rezolvare a unor probleme.

În România, elevii din familii cu statut socioeconomic bun au obținut, la citire/lectură, cu 109 puncte mai mult decât cei din familii cu statut socioeconomic scăzut, diferența fiind mult mai mare decât cea înregistrată la testarea din 2009 (86 de puncte). Statutul socioeconomic a fost strâns corelat și cu performanțele la matematică și științe.

Elevii români din medii dezavantajate au aspirații școlare mai reduse, chiar și cei care înregistrează rezultate foarte bune: 1 din 4 elevi cu rezultate foarte bune, provenind din medii dezavantajate se gândește că nu va absolvi învățământul terțiar, comparativ cu 1 din 30 de elevi cu rezultate foarte bune, din medii socioeconomice avantajate.

Citește și: Cum arată un test PISA. Tu știi să îl rezolvi?

  • Surse: edupedu.ro, oecd-ilibrary.org, edu.ro
  • Sursă foto principală: istockphoto.com

Surse foto: istockphoto.com

Articolul urmator
Mi-am retras copiii de la școală și natura i-a învățat mai mult decât orice alt profesor
Mi-am retras copiii de la școală și natura i-a învățat mai mult decât orice alt profesor

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Am decis să-i cumpăr fiului meu o păpușă. Nu înțeleg de ce există regula „băieții au mașinuțe și fetele păpuși”
    Am decis să-i cumpăr fiului meu o păpușă. Nu înțeleg de ce există regula „băieții au mașinuțe și fetele păpuși”

    Cunoaștem cu toții eterna discuție prin care se insistă că băieții se joacă doar cu mașinuțele, iar fetele doar cu păpușile. E similară cu „băieții poartă albastru, iar...

    Tăticii gestionează mai bine decât mamele crizele de furie ale copiilor? Ce spun experții
    Tăticii gestionează mai bine decât mamele crizele de furie ale copiilor? Ce spun experții

    Când vine vorba de creșterea copilului, mamele sunt cele care gestionează cele mai multe situații dificile. Însă, dacă vorbim despre crizele de furie ale copilului, care te...

    Copiii mei au știut mai bine decât mine să plângă moartea tatălui lor
    Copiii mei au știut mai bine decât mine să plângă moartea tatălui lor

    În ziua în care Hal a murit, pe aleea noastră a apărut o broască țestoasă - genul de broască țestoasă care nu poate supraviețui prea mult timp fără un iaz. Dar cum a...

    Încă îi citesc fiicei mele de 13 ani povești înainte de culcare și nu vreau să mă opresc
    Încă îi citesc fiicei mele de 13 ani povești înainte de culcare și nu vreau să mă opresc

    Citirea poveștilor înainte de culcare este una dintre activitățile preferate ale părinților și copiilor. Această mamă încă îi citește fiicei sale de 13 ani...

    Cifre alarmante: peste 40% din copiii cu vârste cuprinse între 6 și 14 ani nu înțeleg ce citesc
    Cifre alarmante: peste 40% din copiii cu vârste cuprinse între 6 și 14 ani nu înțeleg ce citesc

    Raportul Național de Literație de anul acesta arată date îngrijorătoare despre alfabetizarea elevilor români. Peste 40% dintre copiii cu vârste între 6 și 14 ani...

    De ce fetele din noua generație ajung mai repede la pubertate?
    De ce fetele din noua generație ajung mai repede la pubertate?

    Este un lucru știut faptul că, la fete, pubertatea apare mai devreme decât la băieți, de obicei undeva în jurul vârstei de 8-13 ani. Medicii americani, însă, au...

    Ce familie frumoasă are Giulia Anghelescu! Formează un cuplu foarte bine sudat cu Vlad Huidu de mai bine de 15 ani
    Ce familie frumoasă are Giulia Anghelescu! Formează un cuplu foarte bine sudat cu Vlad Huidu de mai bine de 15 ani

    Giulia Anghelescu a urcat pe scenă încă de la vârsta de 6 ani, a făcut parte din trupa „Candy”, și-a construit o carieră muzicală solo și a avut o colaborare...

    200 de elevi au luat parte la jocuri și activități menite să prevină violența în școli. „Se râde de băieții care plâng"
    200 de elevi au luat parte la jocuri și activități menite să prevină violența în școli. „Se râde de băieții care plâng"

    Trei organizații din România, Republica Moldova și Ucraina și-au unit forțele într-un proiect menit să aducă în discuție fenomenul violenței de gen asupra copiilor...

    © 2024 Qbebe