X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

Ce boală poți avea dacă simți durere în zona pelvisului în sarcină

de Irina Olteanu

Disfuncția simfizei pubiene constituie o problemă cu care se confruntă multe gravide și, din păcate, este una dintre cele mai dureroase pe care le poți experimenta în această perioadă. Iată prin ce simptome se caracterizează, cum poate fi gestionată și, mai ales, cum poate influența travaliul.

Disfuncția simfizei pubiene - simptome

Durerea în partea din față a pelvisului constituie o cauză comună de disconfort ușor până la sever pentru un procent de 1 din 300 de sarcini (sau mai mult de 2% dintre gravide). Majoritatea viitoarelor mămici acceptă acest tip de durere drept un disconfort specific sarcinii și ajung să se obișnuiască cu ea. Alte femei însă ajung afectate grav de durere și nu mai pot merge, prin urmare sunt nevoite să apeleze la un medic pentru a descoperi cauza.

Iată ce se întâmplă exact. Pelvisul nu trebuie privit ca un cerc închis din os. Dacă apeși în zona din fața oaselor pelviene, exact sub linia chiloților, ar trebui să simți un fel de adâncitură. Aceasta este simfiza pubiană și reprezintă articulația dintre cele două jumătăți ale pelvisului. Spațiul dintre oase este conectate de ligamente care sunt de obicei dure și nu se mișcă mult. Însă în timpul sarcinii, simfiza pubiană devine flexibilă, ca urmare a unui hormon denumit relaxină. Mișcarea și flexibilitatea permit bebelușului să treacă prin pelvis în timpul nașterii. Tot atunci, pe măsură ce articulațiile se lărgesc, poate apărea inflamație, durere și dificultăți în mișcare. Iar dacă pelvisul nu este aliniat corespunzător poate afecta simfiza pubiană. Disfuncția de simfiză pubiană semnifică de fapt că ligamentele care mențin aliniat osul pelvian devin prea relaxate și întinse prea curând înainte de naștere.

Cel mai evident semn este o durere localizată în fața pelvisului, în zona pubiană. Este posibil să experimentezi și durere în partea inferioară a spatelui, însă poate fi dificil de diferențiat de durerea normală din sarcină, în special dacă ești în al treilea trimestru. Este descrisă de multe gravide drept o senzație ascuțită, de arsură sau de rupere. Osul pubian poate să se devină extrem de sensibil la atingere. Uneori durerea coboară pe coapse, între picioare, în șolduri și chiar în genunchi. Activitățile care implică separarea pelvisului (rostogolitul în pat, coborâtul din mașină, statul într-un picior, mersul sau urcatul pe scări) se pot dovedi dificile și dureroase. Poate apărea la mers chiar un țăcănit. Durerea se pare că se agravează noaptea sau când stai întinsă pe spate.

disfunctia simfizei pubiene

Cum se tratează disfuncția simfizei pubiene

Este importat în primul rând să asculți semnalele transmise de corp și, dacă este posibil, să faci ajustări la stilul tău de viață. Menține picioarele paralele cât de mult posibil când te rostogolești în pat, iar când ieși din mașină ține picioarele apropiate și nu le scoate pe rând. Încearcă să menții greutatea corporală distribuită uniform când stai în picioare sau așezată. Apelează la un pachet de gheață pe osul pubian pentru ameliorarea durerii. Execută încet și cu grijă mișcările. Stai jos când te îmbraci, în special când pui pe tine lenjerie, pantaloni, șosete și pantofi.

Pentru ameliorarea durerii poți apela la acupunctură. Osteopatia sau fizioterapia, cu un specialist în sarcină, te poate ajuta la tratamentul de aliniere, precum și o centură sau un brâu special pentru această zonă a corpului (nu este întotdeauna utilă, uneori putând agrava durerea). Folosește perne pentru a-ți susține picioarele și corpul în timpul sexului. Apelează la o minge de travaliu sau stai pe mâini și genunchi pentru a elimina greutatea bebelușului de pe pelvis. Și înotul este util în preluarea greutății bebelușului de pe pelvis, însă nu folosi prea mult picioarele și stilul de înot bras. Evită orice mișcare care implică depărtarea picioarelor, inclusiv genuflexiunile sau așezatul pe un scaun întors invers, evită să ridici obiecte grele precum un troler.

disfunctia simfizei pubiene

Disfuncția simfizei pubiene și travaliul

În timpul travaliului este important să rămâi activă și să cauți pozițiile care par cele mai potrivite pentru ameliorarea durerii. Multe gravide se tem că această problemă va afecta travaliul sau că vor rămâne cu o afectare a simfizei pe termen lung. Dacă îți asculți corpul în travaliu poți preveni aceste probleme. Deși așezatul ghemuit este o poziție bună pentru naștere, presupune aplicarea unei presiuni pe articulația afectată (și greutatea uterului și a bebelușului apasă pe zona respectivă), prin urmare nu este indicată. Nici statul pe spate nu este indicat în travaliu; pe lângă faptul că picioarele stau de obicei depărtate pe o masă oibstetricală, stai așezată pe coccis, ceea ce te împiedică să te miști odată ce bebelușul coboară prin pelvis. Iar dacă coccisul nu se mișcă, va fi imprimată și mai multă presiune asupra simfizei.

Cea mai bună poziție pentru travaliu este cea pe care o alegi. Multe femei care suferă de disfuncția simfizei pubiene consideră că poziția în mâini și genunchi este cea mai utilă, deoarece pot controla astfel depărtarea genunchilor. De asemenea, există mai puțină presiune asupra arcului pubic, ceea ce reduce tensiunea asupra articulației. Și statul în picioare sau așezat sunt poziții utile, însă ai grijă ca greutatea corpului să fie egal distribuită. Poți sta pe lateralul corpului dacă ești obosită și trebuie să îți odihnești piciaorele, însă asigură-te că nu sunt ridicate prea sus când împingi. Este indicat să eviți medicamentele care te pot împiedica să te miști sau să îți simți pelvisul (anestezii epidurale și spinale); este posibil să îți întinzi excesiv și chiar permanent articulația simfizei deoarece nu vei simți durerea. Este indicat în cazul în care totuși optezi pentru epidurală să fii îndrumată de către o moașă și monitorizată cu privire la gradul de depărtare a picioarelor pentru a nu agrava starea de sănătate. 

Este posibil ca după naștere să continui să te confrunți mai multe luni cu disfuncția de simfiză pubiană, în special dacă ai avut un nivel ridicat de relaxină în sarcină, însă în general ligamentele vor reveni la normal. Din acest motiv este recomandat să apelezi la tehnicile de poziționare pe care le-ai urmat și în timpul sarcinii, iar un fizioterapeut te poate îndruma cu privire la exercițiile fizice pe care le poți efectua pentru a-ți stabiliza mușchii și articulațiile. Acordă corpului tău timpul necesar pentru a se odihni și a se reface.

În final trebuie să afli că există și cazuri rare când articulația se poate separa și mai mult și poate apărea diastaza de simfiză pubiană care poate cauza o durere mai gravă în pelvis, zona inghinală, șolduri și fese. Iar foarte rar poate face imposibilă nașterea vaginală și medicul poate recomanda cezariana, iar după naștere se mai poate agrava necesitând intervenție chirurgicală.

Surse: www.whattoexpect.com; www.bellybelly.com.au; www.physio-pedia.com

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Varicela in timpul sarcinii Varicela in timpul sarcinii
Sarcina toxica - Disgravidie Sarcina toxica - Disgravidie
Placenta Praevia - cauze, complicatii si tratament Placenta Praevia - cauze, complicatii si tratament
Durerile de spate din timpul sarcinii Durerile de spate din timpul sarcinii

Articole Lifestyle

Testul de un minut care îți spune dacă ai plămânii sănătoși Testul de un minut care îți spune dacă ai plămânii sănătoși
6 haine și accesorii pe care să nu le porți vara după 30 de ani 6 haine și accesorii pe care să nu le porți vara după 30 de ani
Cati copii vei avea in functie de zodie Cati copii vei avea in functie de zodie
Trei zodii de femei care nu vor fi respectate niciodată Trei zodii de femei care nu vor fi respectate niciodată

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
De ce să îți lași copilul să nu facă nimic în vacanța de varăNu sunt încântată de ideea de lene. Absolut deloc. Îmi displace maxim să îmi văd copilul cum stă degeaba, cum taie frunză la câini, cum freacă menta. Oricum i-ați zice. Implică o activitate...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
Școala Siguranței Tedi a poposit la DragomireștiO vizită într-un colț al județului Dâmbovița - Dragomirești Nu mi-aș fi închipuit că o zi de vineri, de la sfârșitul lunii mai, se poate transforma într-o experiență cu totul memorabilă,...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Trucul prin care afli daca numele copilului tau va fi la moda

Trucul prin care afli daca numele copilului tau va fi la moda

Multi dintre parintii zilelor noastre nu isi doresc doar nume frumoase pentru
MAI MULT

Alaptarea: semnele care iti spun ca ai nevoie de un consultant

Alaptarea: semnele care iti spun ca ai nevoie de un consultant

Deoarece laptele matern este cea mai buna hrana pentru bebelus, exista cateva
MAI MULT

Semne clare care iti spun ca ai o sarcina normala

Semne clare care iti spun ca ai o sarcina normala

Semnele care iti indica faptul ca ai o sarcina normala sunt cele pe care le
MAI MULT

Bebee

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

Câte ore pe noapte doarme bebeluşul până la 3 luni

Tinerele mămici se sperie la început de faptul că micuţii lor dorm atât de
MAI MULT

Ce-trebuie-să-facem-pentru-a-avea-un-copil-model

Ce trebuie să facem pentru a avea un copil model

Poate ți-ai dorit de multe ori ca cel mic să fi venit însoțit de niște
MAI MULT

nastere prin cezariana

Iată ce spun cercetătorii că „le lipsește” copiilor născuți prin cezariană

Cercetătorii de la Universitatea din
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net