Ministrul Educației continuă: cele 5 schimbări majore care vor schimba învățământul preuniversitar

Bianca Geica - Redactor Senior

Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat în această dimineață, pe Facebook, cele cinci modificări pe care le ia în calcul la proiectele legilor educației, care sunt în dezbatere publică până săptămâna viitoare. Acesta a precizat că în urma discuţiilor avute cu federaţiile sindicale s-a stabilit ca gramatica să devină probă separată la examenul de bacalaureat.

„Am avut un dialog foarte constructiv și responsabil cu federațiile sindicale reprezentative din învățământ: Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET”. Am agreat împreună cu reprezentații celor două federații următoarele 5 propuneri de îmbunătățire a textului proiectului Legii învățământului preuniversitar “România Educată”. Măsurile agreate se vor regăsi în textul proiectului de lege care va fi înaintat spre adoptare în Guvern”, a scris Sorin Cîmpeanu.

clasa goala

1. Posibilitatea organizării concursului de admitere, la nivel de colegiu

Posibilitatea legală a organizării concursului propriu de admitere la nivel de colegiu (nu numai la nivelul colegiilor naționale), cu condiția ca această admitere să fie organizată imediat după susținerea examenului de Evaluare Națională, se constituie într-o veritabilă șansă suplimentară pentru ca elevii să poată fi admiși în colegiile dorite, fiind în același timp o oportunitate unică pentru acele colegii care își doresc și își asumă selecția în vederea susținerii performanței prin inițierea unui număr important de clase de excelență/specializare în rețeaua unităților de învățământ preuniversitar de stat.

Astfel, evaluarea națională va avea rolul de monitorizare a sistemului de educație, conform recomandărilor OECD. Elevii absolvenți ai clasei a VIII-a vor susține Evaluarea Națională mai devreme cu o săptămână, iar concursul de admitere în colegii va fi susținut pe baza programelor școlare, ulterior examenului de evaluare națională, pe baza unor subiecte elaborate „în afara unității de învățământ” pentru concursul de admitere în colegii.
Admiterea în liceu prin repartiție computerizată a elevilor care nu au ocupat un loc în urma concursului de admitere în colegii se va realiza pe baza rezultatelor obținute la evaluarea națională, după încheierea concursurilor proprii de admitere în colegii. Aceste prevederi sunt prevăzute a fi aplicate începând cu sesiunea iunie 2024.

2. Probă distinctă la Bacalaureat la Limba și literatura română

Referitor la examenul național de bacalaureat a fost agreat ca limba și literatura română (inclusiv gramatica) să constituie o probă distinctă în cadrul examenului național de bacalaureat. Structura probei de limba romana va permite evaluarea competențelor specifice, eliminând accentul pus pe învățarea mecanică. Promovarea examenului național de bacalaureat va fi condiționată de obținerea mediei 6, pe baza notelor obținute la proba de limba și literatura română și la proba A, care cuprinde discipline din trunchiul comun (matematica, fizică, chimie, biologie, istorie, geografie și științe socio-umane).

Referitor la proba E, prevăzută la art. 75 alin. (4), a fost agreat faptul că își va păstra caracterul facultativ, deoarece va avea un nivel de dificultate corespunzător pentru a putea fi baza acordării unei calificări de nivel 4, conform art. 76 alin. (5) și art. 76 alin. (3) și a putea fi luată în considerare atât la admiterea în învățământul superior în condițiile autonomiei universitare, cât și pe piața muncii.
Pentru încurajarea participării absolvenților de liceu la proba E, având în vedere nivelul de dificultate al subiectelor realizate astfel încât să permită acordarea unei calificări de nivel 4, aceasta nu va condiționa promovarea examenului național de bacalaureat.

A fost prezentată modalitatea în care evaluarea la bacalaureat se va realiza în format digital (asistat de calculator); acest fapt nu înseamnă că toți itemii vor fi de tip grilă! Vor fi și itemi cu răspuns deschis, itemi de tip întrebare structurată, eseu etc. Esențiale sunt modalitatea de colectare a datelor și modalitatea de interpretare a informațiilor la nivel de competență – de exemplu, un răspuns care se referă la o cauzalitate (cauză-efect) va fi evaluat și în cadrul itemilor de la disciplinele istorie, geografie, fizică, matematică etc., iar interpretarea rezultatelor la nivel de competență va fi extrem de utilă în fundamentarea politicilor educaționale.

Bacalaureatul în noua formă este prevăzut a fi implementat în 2027, după realizarea noilor planuri-cadru și a noilor programe pentru ciclul liceal, pentru prima generație care studiază pe baza noilor programe începând cu clasa a IX-a, anul școlar 2023-2024.

3. Filiera va fi asumată la nivel liceal

Asumarea filierei la nivel liceal este apreciată ca fiind o măsură oportună, capabilă să susțină creșterea calității procesului de învățământ și profesionalizarea resursei umane (un profil profesional adaptat al cadrului didactic).
Unitățile de învățământ liceal vor funcționa cu respectarea principiului asumării filierei. Ministerul Educației stabilește criteriile de încadrare a unei unități de învățământ liceal într-una dintre cele trei filiere: teoretică, vocațională sau profesională, printr-o metodologie aprobată prin ordin de ministru.

Pentru filiera profesională s-a agreat titulatura de „Liceu tehnic și profesional” și asumarea integrală a acestei filiere, cu precizarea că pentru unitățile de învățământ liceal din zone greu accesibile sau dezavantajate, pentru asigurarea unui acces echitabil la educație al elevilor, vor putea fi justificate și aprobate, prin ordin de ministru, anumite excepții de la această măsură. Astfel, în proiectul de lege va fi reglementată această posibilitate prin raportare la motive obiective care țin de asigurarea dreptului la educație, dar și de nevoia de continuare, spre exemplu, a susținerii performanței sportive la nivelul unor licee tehnice și profesionale care au înregistrat performanțe în acest domeniu și nu numai.

4. Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare vor fi reorganizate ca unități de educație extrașcolară

Procesul de descentralizare va fi inițiat prin reconfigurarea activității de educație extrașcolară la nivelul sistemului național de învățământ. Palatele copiilor, cluburile copiilor și cluburile sportive școlare vor fi reorganizate ca unități de educație extrașcolară și vor face parte din rețeaua școlară. Personalul încadrat la nivelul acestor unități de educație extrașcolara își menține calitatea de personal didactic titular la nivelul sistemului național de învățământ.

Componentele de patrimoniu, terenurile și clădirile unităților de educație extrașcolară, având în vedere specificul și răspândirea structurilor arondate, vor face parte din domeniul public și vor fi administrate de către consiliile județene. Schimbarea destinației se va putea face numai cu avizul conform al Ministerului Educației. Celelalte componente ale bazei materiale vor fi de drept proprietatea unităților de educație extrașcolară și vor fi administrate de către consiliile de administrație, conform legii.

5. Integrarea copiilor cu nevoi educaționale speciale (CES) în învățământul de masă se va face gradual

În condițiile evidențierii importanței susținerii învățământului special, integrarea elevilor cu CES în învățământul de masă se va face gradual, doar în măsura în care la nivelul unităților de învățământ preuniversitar de masă vor fi asigurate condițiile specifice din perspectiva existenței resursei umane calificate (consilieri, profesori de sprijin și cadre didactice formate pentru educația copiilor cu CES), precum și din perspectiva existenței infrastructurii dedicate (cabinete psihopedagogice, camere resursă…..)

Pentru asigurarea școlarizării elevilor cu CES, conform nivelurilor de sprijin care vin în întâmpinarea cerințelor educaționale ale acestora, oferindu-le atât flexibilizarea predării, cât si intervenții specifice: logopedie, kinetoterapie, consiliere școlară, intervenții psihologice, precum și adaptări și modificări curriculare, diverse tipuri de asistență psihopedagogică. În funcție de nivelul de sprijin vor fi elaborate instrumente metodologice specifice care să asigure operaționalizarea și funcționalitatea acestora prin strategii de adaptare, augmentare, modificare, compensare, dispensare, tehnologii asistive și de acces, planuri educaționale personalizate, planuri educaționale individualizate și planuri de intervenție personalizată. Centrul Național de Educație Incluzivă va gestiona componenta de formare a cadrelor didactice în domeniul educației incluzive și componenta de programe naționale de cercetare cu impact major privind politicile incluzive, instrumentele administrative, programele și practicile incluzive.

 

5 decizii majore rezultate în urma consultărilor ministerului educației cu federațiile sindicale! Am avut un dialog...

Posted by Sorin Mihai Cimpeanu on Thursday, August 18, 2022

Surse foto: istockphoto.com

Surse articol: facebook.com/SorinMCimpeanu

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Studiu: stresul pandemiei aduce schimbări majore în ciclul menstrual al femeilor
    Studiu: stresul pandemiei aduce schimbări majore în ciclul menstrual al femeilor

    Stresul poate afecta ciclul menstrual al unei femei într-o varietate de moduri. Pentru o femeie a cărei menstruație este precum un ceas elvețian și vine la fiecare 28 de zile,...

    De mâine toți elevii se reîntorc în bănci. Precizări importante de la Ministrul Educației
    De mâine toți elevii se reîntorc în bănci. Precizări importante de la Ministrul Educației

    Începând de miercuri toți elevii din țară, inclusiv cei din clasele gimnaziale și de liceu se vor reîntoarce în bănci, în localitățile care intră...

    9,82 la gimnaziu și 4,7 la Evaluarea Națională. Admiterea la liceu, schimbările dorite de Ministrul Educației
    9,82 la gimnaziu și 4,7 la Evaluarea Națională. Admiterea la liceu, schimbările dorite de Ministrul Educației

    Evaluarea Națională pentru elevii de clasa a VIII-a se apropie cu pași repezi, iar Ministrul Educației vorbește despre viitoare schimbări care țin de admiterea la liceu. Care este...

    Se deschid școlile în toamnă? Ce spune Ministrul Educației
    Se deschid școlile în toamnă? Ce spune Ministrul Educației

    Ministerul Educației și-a formulat recent puncte de vedere legate de modalitatea în care ar putea reîncepe noul an școlar. Iată ce s-a adus în discuție!

    Din toamnă elevii înapoi în clase: ce schimbări anunță Ministerul Educației
    Din toamnă elevii înapoi în clase: ce schimbări anunță Ministerul Educației

    Ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, este convins de faptul că elevii vor merge la școală din toamnă! Acesta spune că valul patru în niciun caz nu va fi atât de...

    Ora de educație sexuală la fel ca ora de religie? Ce propune Ministrul Educației
    Ora de educație sexuală la fel ca ora de religie? Ce propune Ministrul Educației

    Senatul a respins marți obiecțiile formulate de președintele Klaus Iohannis, în cererea de reexaminare transmisă Parlamentului, privind proiectul privind desfăşurarea orelor de...

    Ministerul Educației anunță lista grădinițelor care vor rămâne deschise în timpul vacanței de primăvară
    Ministerul Educației anunță lista grădinițelor care vor rămâne deschise în timpul vacanței de primăvară

    Ministerul Educației a anunțat lista grădinițelor care vor rămâne deschise pe durata vacanței de primăvară, cu avizul direcțiilor de sănătate publică. Numărul acestora...

    Ministrul Educației: „Să lăsăm ipocrizia. Meditațiile sunt un lucru bun. Foarte bun”. Cum explică această declarație
    Ministrul Educației: „Să lăsăm ipocrizia. Meditațiile sunt un lucru bun. Foarte bun”. Cum explică această declarație

    Îi ajută sau nu meditațiile pe copiii noștri? Oare câți dintre noi nu am făcut, în perioada liceului , meditații la cel puțîn o materie? Chiar și în...

    © 2022 Qbebe