„Eu îți dau notă în funcție de cum anume îmi explici că ai produs rezultatul ăla”
Inteligența artificială este prietenul elevilor și dușmanul profesorilor. Mircea Miclea este de părere că în următorii ani elevii vor folosi masivi inteligența artificială pentru a-și face temele. În plus, profesorul a menționat că trebuie să concepem inteligența artificială ca și cum ar fi „un părinte responsabil”.
„Eu cred câteva lucruri: 1 – în mod clar, în următorii ani, elevii vor utiliza masiv inteligența artificială, indiferent de ce zic profesorii, ei o să utilizeze inteligența artificială, ca să le facă temele, ca să le dea soluții la problemele pe care le au pentru acasă etc.
Trebuie să concepem inteligența artificială, însă, ca și cum ar fi un părinte responsabil: dacă eu sunt elev și nu pot să-mi fac tema și vin la dumneavoastră, care sunteți părintele meu, să mă ajutați să-mi fac tema. Dacă dumneavoastră sunt un părinte iresponsabil, îmi faceți tema. Eu obțin un rezultat. Mă duc cu el la clasă și obțin o notă mare. Mi-ați dat un rezultat. Nu mi-ați dat o deprindere.”, și-a început declarația fostul Ministru al Educației.
Generația inteligenței artificiale: există motive de îngrijorare pentru părinți?
Totodată, Mircea Miclea a explicat cum ar putea inteligența artificială să ajute elevii fără a le rezolva temele: „Dacă, însă, sunteți părinte responsabil, eu vin cu tema la dumneavoastră. Dumneavoastră, în loc să-mi dați rezultatul la problemă, spuneți «ia să vedem, mai citește încă o dată problema, gândește-te cum poate fi soluționată. Hai să-ți dau sugestie. Ia încearcă chestiunea asta.
Te monitorizez. Ia încearcă și cealaltă chestie». Mă lași să fac efortul și, după aceea, rezolv problema. Îmi dai o deprindere, nu-mi dai un rezultat. Deprinderea e mult mai importantă decât rezultatul”.
„Profesorii să evalueze în primul rând procesele de gândire, nu rezultatele pe care elevii le pot lua foarte ușor de la un sistem inteligent”
Fostul ministru al educației afirmat că momentan inteligența artificială este creată doar pentru a oferi rezultate, și nu pentru a ajuta elevii să le și înțeleagă: „Deocamdată, suntem în faza în care inteligența artificială e centrată doar pe oferi rezultate. Sper să apară o inteligență artificială care să fie centrată și pe a dezvolta procese, nu numai de a oferi rezultate. Dar, până când ea va apărea, pentru că cred că va apărea, trebuie să folosim noi responsabil inteligență artificială. Adică să nu vizăm prin ea rezultate, ci să vizăm procese.
Ce înseamnă asta? De exemplu, dacă vii la mine cu compunerea pe care ți-am dat s-o faci acasă, dar bănuiesc că ți-a făcut o inteligență artificială, eu pot să-ți dezvolt procesul. Cum? Întrebându-te cum ai gândit când ai scris că personajul acesta se întâlnește cu persoana cealaltă, de ce ai folosit o descriere mai degrabă a emoțiilor decât a realității? Ai vrut să faci o descriere în stil romantic și nu în stil realist?

Ce te-a făcut să faci chestia asta? Și, în felul acesta, eu îți dau notă în funcție de cum anume îmi explici că ai produs rezultatul ăla și, dacă tu știi că eu așa te voi evalua, tu vei fi interesat de proces. Dacă eu evaluez rezultate, tu îmi vei da rezultate. Le iei de la inteligența artificială. Dacă eu te evaluez pe bază de procese, tu vei învăța procese. Din păcate, asta facem acum. Evaluăm rezultate. (…)”.
„Ne vrem copiii înapoi!” Social Media și anxietatea unei copilării pierdute
Potrivit lui Mircea Miclea, profesorii trebuie să evalueze procesele de gândire: „Apropo de ce trebuie să facă școala în condițiile în care apare inteligența artificială: să o utilizeze responsabil, ca și cum ar fi un părinte responsabil. Iar profesorii să evalueze, în primul rând, procesele de gândire, nu rezultatele pe care elevii le pot lua foarte ușor de la un sistem inteligent”.
Această rezolvare a temelor cu inteligență artificială este o problemă, dar nu de ieri, de astăzi, ci de mai mulți ani. În luna septembrie 2023, Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, susținea că soluția pentru ca elevii să nu mai rezolve temele cu ajutorul lui Chat GPT sau a altor platforme de inteligență artificială este formarea profesorilor care trebuie să își dea seama care texte sunt generate online și care ar fi creații proprie ale elevilor.
Surse foto: freepik.com, freepik.com
Surse articol: edupedu.ro, spotmedia.ro, smodin.io