Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii a comunicat hotararea in cazul micutului Mark amenintat cu eliminarea din scoala pe care o frecventa din cauza dizabilitatii si reprezentat in cauza de Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilitati (CEDCD).
Mark are 7 ani si Sindrom Asperger, o tulburare de spectru autist. In luna ianuarie a acestui an, mama si-a inscris fiul la o scoala din Bucuresti. Desi, mama copilului a informat imediat dupa diagnosticare conducerea scolii si cadrele didactice cu privire la situatia medicala a fiului ei, incepand din acel moment asupra ei si a fiului ei au fost exercitate presiuni si amenintari constante pentru a-si retrage copilul.
Directorul unitatii de invatamant a sustinut si incurajat actiunile discriminatorii ale parintilor celorlalti elevi coalizati impotriva micutului Mark, aratand ca "parintii fac legea" si indicand necesitatea mutarii copilului pentru a evita riscul desfiintarii clasei. Mai mult, directorul unitatii de invatamant i-a pus in vedere mamei faptul ca daca nu reuseste sa-i convinga pe parinti, atunci "se va discuta altfel". In egala masura, parintii "revoltati" de prezenta baietelului in clasa au declarat public faptul ca "acum avem doi elevi cu probleme in clasa, de la anul nu dorim sa mai avem niciunul".
In acest context, pe fondul aspectelor semnalate si a probatoriului depus de CEDCD, Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii a constatat existenta faptei de discriminare conform prevederilor OG 137/2000, a sanctionat directorul unitatii de invatamant cu amenda contraventionala si a emis recomandari clare cu privire la informarea parintilor coalizati impotriva micutului Mark.
Consiliul National pentru Combaterea Discriminarii a aratat faptul ca discriminarea produsa de directorul unitatii de invatamant a afectat trei drepturi fundamentale ale baietelului: dreptul la EDUCATIE, dreptul la SANATATE, dreptul la DEMNITATE.
„Consideram ca asemenea atitudini discriminatorii si abuzive trebuie sa inceteze cu desavarsire intr-o tara membra a Uniunii Europene si semnatara a Conventiilor Internationale care protejaza si promoveaza drepturile copilului si ale persoanelor cu dizabilitati, cu atat mai mult cu cat agentii de discriminare fac parte din sistemul public de educatie. In egala masura, atat reprezentantii sistemului de educatie, cat si parintii elevilor care inteleg sa se coalizeze impotriva copiilor cu dizabilitati trebuie sa constientizeze faptul ca pentru astfel de fapte exista remedii legale pe care nu vom ezita sa le utilizam pentru protectia demnitatii copiilor cu dizabilitati.", declara Madalina TURZA, presedinte CEDCD.
Informatii de background
In ceea ce priveste dizabilitatea minorului precizam urmatoarele: in sindromul Asperger, din punct de vedere cognitiv copii sunt dezvoltati normal sau peste medie, avand probleme de relationare, ceea ce este valabil si in cazul lui Mark. Terapia comportamentala este terapia recomandata si mai ales integrarea in mediul scolar normal. Minorul are probleme de comportament in sensul in care nu stie sa relationeze cu ceilalti copii si sufera foarte mult atunci cand cineva rade de el sau cand nu stie sa faca un lucru si vede ca ceilalti copii sunt mai indemanatici ca el.