X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

Totul despre carbohidrati in alimentatia copilului

de Irina Olteanu

Carbohidratii la copii constituie o alegere potrivita daca optam pentru cantitati moderate. Ce cantitati de carbohidrati necesita copiii si care sunt variantele potrivite pentru o alimentatie sanatoasa vom afla in continuare.

Importanta carbohidratilor la copii

Acestia reprezinta cea mai importanta sursa existenta de energie, fiind disponibila rapid si din acest motiv. Din pacate, constituie si principala sursa a obezitatii. Carbohidratii sunt definiti de indicele lor glicemic, un sistem de clasificare indicand cat de repede sunt descompusi in glucoza si cresc nivelul glicemiei. Carbohidratii simpli au indice glicemic ridicat, iar cei complecsi de obicei au un indice scazut.

Clasificarea principala include 2 categorii:

- zaharuri simple (monozaharide) cum sunt fructoza, glucoza si lactoza, care pot fi gasite in fructe/lactate.
- zaharuri complexe (polizaharide) care se gasesc in legume cu amidon, cereale, orez si paine.

Cum proceseaza exact corpul carbohidratii si zaharul in special? Toti carbohidratii sunt descompusi in zaharuri simple care sunt absorbite in fluxul sanguin. Pe masura ce nivelul glicemiei (cantitatea de glucide din sange) creste, pancreasul secreta insulina, care este necesara pentru a transporta zaharul din sange la celule unde poate fi utilizat ca sursa de energie.

Carbohidratii din unele alimente (in special cei simpli si extra rafinati cum sunt faina si orezul alb) sunt usor de descompus si conduc la o crestere rapida a glicemiei. Pe de alta parte, carbohidratii complecsi (din cerealele integrale) sunt descompusi mai incet, permitand glicemiei sa creasca gradual, aspect important in controlul starii de sanatate a diabeticilor sau a celor cu boli de inima.

Exista totusi o diferentiere in ce priveste cantitatea din acestia continuta de unele alimente, unele fiind mai indicate decat altele. Surse sanatoase de carbohidrati: cereale integrale, orez brun, fructe, legume, lactate semidegresate. Pe langa faptul ca sunt asimilate intr-o perioada mai lunga de timp, cerealele integrale dispun si de avantajul de a fi bogate in fibre (dar si in vitamina B, magneziu si fier), creand senzatie de satietate si descurajand supra-alimentarea. De asemenea, cand sunt combinate cu o cantitate adecvata de lichide, fibrele contribuie la buna functionare a sistemului digestiv, prevenind constipatia si protejand impotriva cancerului. In plus, prezenta fibrelor (in special a celor solubile) este vitala, deoarece limiteaza impactul zaharului asupra glicemiei. Din punctul de vedere al cantitatii zilnice necesare, o dieta echilibrata include 50-60% calorii provenind din carbohidrati, fiind important in acest sens de identificat surse sanatoase pentru calorii.

Sursele nesanatoase includ zaharuri rafinate care se gasesc in multe alimente si bauturi cum sunt bomboanele, sucul si cerealele rafinate (orezul si painea alba, de exemplu) si contribuie la cresterea statisticii obezitatii in mod constant, deoarece aceste surse sunt mai accesibile, sunt servite in cantitati mari si au gust bun. Uneori, cerealele rafinate pot fi fortificate cu acid folic, fier si alte nutrimente si par mai atractive in comparatie cu cerealele integrale (nerafinate).

Cantitatea zilnica necesara de carbohidrati pentru copii, pe varste

In mod concret, cantitatea zilnica necesara variaza in functie de varsta, sex si nivel de activitate fizica. In medie, un scolar ar trebui sa consume 4-6 portii (o portie=o felie de paine sau ½ cana de orez fiert sau paste) de cereale zilnic si cel putin /jumatate sa fie integrale. Mai exact, intre 1-3 ani copiii au nevoi de 19 g de fibre, intre 4-8 ani 25 g, baietii dupa 9 ani 31 g, iar dupa 14 ani 38 g, iar fetele 26 g intre 9-18 ani. Din punctul de vedere al carbohidratilor totali, incepand de la varsta de 1 an, copiii au nevoie de 130 g zilnic. Retineti faptul ca un exces de carbohidrati va conduce la o deficienta in ceea ce priveste cantitatea asimilata de proteine si lipide.

 Problema cu care se confrunta cel mai des parintii este legata de estimarea consumului zilnic de zahar din deserturile celor mici. Acestea, pe langa faptul ca pot cauza carii dentare (din cauza coroziunii si aciditatii pe care o prezinta continutul mare de zahar) includ de multe ori produse ambalate cu zahar in cantitati excesive. Astfel, 300 ml de bautura carbogazoasa contin echivalentul a 10 lingurite de zahar si 150 calorii, de aceea este de preferat sa le oferiti celor mici lapte semidegresat, apa sau suc natural. Retineti insa ca si in cazul celui din urma exista zahar in compozitie. Prin urmare, medicii recomanda limitarea lui la 120-180 ml pentru copiii sub 7 ani si 240-350 ml pentru cei mai mari.

Pentru a interpreta corect etichetele alimentelor cumparate, verificati numarul de carbohidrati totali, fibre alimentare si zaharuri. Retineti faptul ca exista o serie de zaharuri care poarta alta denumire decat cea obisnuita. Cand se adauga zahar la alimente, acesta ofera calorii pentru un plus de energie, dar nu are nicio valoare nutritionala concreta. Celulele sanguine pot consuma doar o anumita cantitate de energie (masurata in kilojouli) oferita de glucoza la un anumit moment, prin urmare transforma excesul in glicogen si il depoziteaza in ficat si in muschi. Cand excesul ramane si dupa definitivarea arderilor metabolice, este transformat in grasime.

Deoarece cei mici sunt activi si au metabolismul mai rapid decat adultii, necesita surse suplimentare de energie. De asemenea, si procesul cresterii implica un aport sporit de carbohidrati. In cazul in care restrictionati accesul la aceasta categorie esentiala, puteti compromite nivelul de energie si chiar acuitatea mintala a copilului (copiii vor intampina probleme in a ramane alerti). In plus, organismul este fortat sa arda grasimea si, cu toate ca acest proces denumit cetoza poate conduce la scaderea in greutate (dorita de cei cu probleme cu greutatea), cauzeaza deshidratare si gandire confuza.

Urmariti regulile anterior mentionate pentru o alimentatie echilibrata, iar in cazul copiilor cu intoleranta la fructoza sau lactoza, respectati indicatiile medicului cu privire la alimentele indicate pentru consum. De asemenea, o atentie sporita trebuie acordata si copiilor cu boala celiaca, sindromul colonului iritabil si celor care prezinta alergii (la lapte sau grau).

Sursa imagine: en.wikipedia.org

Surse: http://kidshealth.org; http://healthyeating.sfgate.com; www.essentialkids.com.au; http://experiencelife.com

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Cele mai bune 20 de alimente pentru copilul tau Cele mai bune 20 de alimente pentru copilul tau
Cum iti convingi copilul sa manance fara negocieri Cum iti convingi copilul sa manance fara negocieri
7 alimente pe care trebuie sa le eviti pana cand copilul are 7 ani 7 alimente pe care trebuie sa le eviti pana cand copilul are 7 ani
Scapa din timp de mofturile la mancare ale copilului tau Scapa din timp de mofturile la mancare ale copilului tau

Articole Lifestyle

Pepenele, cel mai toxic fruct de pe piață. Cum îți dai seama că te poate îmbolnăvi Pepenele, cel mai toxic fruct de pe piață. Cum îți dai seama că te poate îmbolnăvi
6 haine și accesorii pe care să nu le porți vara după 30 de ani 6 haine și accesorii pe care să nu le porți vara după 30 de ani
4 zodii care nu vor relații serioase 4 zodii care nu vor relații serioase
Femeia din zodiac care face copii miraculoși Femeia din zodiac care face copii miraculoși

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
Nu gătesc pentru copilul meu și nu mi-e rușine din cauza astaNu gătesc pentru copilul meu, dar nu mi-este rușine Deși titlul sună destul de radical, adevărul nu este chiar acesta. Îi mai gătesc copilului meu, dar nu atât de des comparativ cu alte mame. Iar gătitul...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

10 sfaturi sa iti revii mai repede dupa o nastere naturala

10 sfaturi sa iti revii mai repede dupa o nastere naturala

Primele saptamani dupa orice tip de nastere sunt anevoioase pentru orice femeie,
MAI MULT

Folosirea automobilului in timpul sarcinii pune in pericol bebelusul

Folosirea automobilului in timpul sarcinii pune in pericol bebelusul

Folosirea automobilului reprezinta in prezent o soluție pentru o deplasare
MAI MULT

Ruptura prematura a membranelor in sarcina: tot ce trebuie sa stii

Ruptura prematura a membranelor in sarcina: tot ce trebuie sa stii

Ruptura membranelor este o etapa normala pentru orice travaliu. Insa se
MAI MULT

Bebee

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net