Abordarea Blue în autism, mai mult decât ABA

Abordarea Blue în autism, mai mult decât ABA

QBebe

În România anului 2004 auzeam pentru prima oară de ABA ca abordare terapeutică în cazul copiilor cu autism. ABA a adus multă speranță în România în rândul părinților copiilor cu autism fiind înțeleasă ca un răspuns la toate problemele unei persoane cu autism. Astăzi, la 14 ani de atunci, lucrurile s-au mai domolit, iar ABA a fost așezată acolo unde îi este locul și este considerată ca fiind una dintre abordări, și nu unică abordare care poate ajuta o persoană cu autism.

În acest context a apărut această abordare BLUE care cuprinde mai multe abordări terapeutice necesare copiilor cu autism.

Stăm de vorbă astăzi cu psihologul Daniela Gavankar, președinte al Asociației AITA și coordonatorul centrului AITA Creativity, despre autism și recuperarea copiilor cu autism.

1. Spuneți-ne ce este autismul și cum afectează viața persoanei și familiei în care trăiește?

"Autismul este o tulburare pervazivă de dezvoltare care afectează comunicarea și limbajul persoanei, relațiile sale și comportamentul general, în sensul apariției unor autostimulări, stereotipii, fixații (în general comportamentul este atipic). O persoană cu autism, înainte să înceapă o terapie, poate să nu vorbească deloc, sau dacă poate vorbi să nu folosească vorbirea cu sens de comunicare ci mai degrabă ecolalic (repetă ce aude) și toată vorbirea poate fi afectată de la emiterea sunetelor până la structura gramaticală. Copilul cu autism nu este interesat de ceea ce îi prezintă părinții lui, nu învață spontan să se joace cu jucăriile, nu învață cu ușurință lucruri de la ei (decât când vrea și dacă vrea) indiferent de eforturile pe care aceștia le fac în această privință, poate avea crize mari de comportament când i se cere ceva, contactul vizual și în general relația afectivă este săracă. Familia semnalează că nu se poate înțelege cu copilul și nu îi poate gestiona crizele de protest".

2. Asociația AITA aniversează anul acesta 10 ani de la înființare. Ce ne puteți spune despre rezultatele pe care le-ați obținut cu copiii în acești ani?

"AITA s-a născut în 2008 și de atunci oferim servicii de terapie copiilor și suport părinților. Am avut mulți copii care se numesc astăzi ‘recuperați', și cred că până la 47% dintre copiii cu care am lucrat zi de zi au plecat de la noi considerați recuperați. Dar acest efort imens s-a făcut trecând printr-o restructurare continuă a programului, ajungând astăzi să clarificăm acest nou proiect AITA, acela al abordării BLUE, care înseamnă program intensiv, desfășurat în fiecare zi, minim 2 ore, cu obiective bine stabilite în funcție de nevoile copiilor. Terapiile abordate îmbunătățesc în mod vizibil ariile afectate ale copiilor: limbaj și comunicare, joc și socializare, autonomie și independență, comportament neadecvat, abilități academice, senzorialitate, motricitate, atenție, etc".

autism

3. Știm că sunteți analist comportamental și dvs. și la centru dvs. se lucrează ABA. Toată lumea vorbește despre ABA. Spuneți-ne ce se poate face și ce nu se poate obține cu ajutorul acestei abordări?

"Eu personal, cred foarte mult în această abordare și o aplic cu drag și profesionalism alături de alte abordări la fel de importante și de nelipsit din programul de zi de zi al unui copil cu autism. Am studiat ABA la University of North Texas în anii 2008 - 2010 și am simțit la momentul respectiv că ABA este răspunsul valabil pentru toți copiii cu autism. După 10 ani de atunci, am înțeles că ABA nu face minuni cu oricine și în orice condiții și că trebuie depuse eforturi conjugate din mai multe părți pentru a ajuta eficient un copil cu autism. ABA este o abordare foarte eficientă atunci când funcția comportamentului este socială și depinde de cei din jur. Însă nu tot timpul comportamentul poate fi modificat în acest mod, fiind necesare atunci alte abordări. La noi la centru se face ABA și PECS și VB, și logopedie, terapie senzorială, ocupațională, socializare, kinetoterapie, dezvoltare personală și emoțională, teoria minții, psihoterapie cognitiv comportamentală, de către oameni bine pregătiți și care știu și pot să ajute eficient și în acord cu resursele copiilor care ne cer ajutorul".

4. De ce BLUE? La ce se referă mai exact această abordare?

Daniela Gavankar ne explică pe larg la ce se referă BLUE și de ce au nevoie copiii cu autism nevoie de această abordare. "BLUE este o abordare complexă care include o multitudine de tehnici și terapii, astfel încât ajutorul primit de către copil să fie cât mai complet și să poată să-i dezvolte la maxim întregul potențial. La AITA copiii vin în fiecare zi, cel puțin 2 ore, asta însemnând minim 10 ore pe săptămână. Aceste ore sunt repartizate în funcție de nevoile copilului în ore cu specific de logopedie, socializare și generalizare, integrare senzorială, ABA, pregătire pentru grădiniță etc. Însă, fiecare oră, indiferent de specificul ei abordează obligatoriu jocul și socializarea, comunicarea și limbajul, modificarea comportamentelor neadecvate, menținerea și generalizarea comportamentelor dobândite în activități independente etc. Copiii învață să se joace, să comunice și să se autogospodărească în funcție de abilitățile și de vârsta lor, astfel încât comportamentul lor să capete un sens în viața de zi cu zi. Învață, nu doar abilități academice necesare la grădiniță și școală, învață și să se țină de mânuță unii cu alții, să mănânce împreună, să se joace, să facă curat în cameră, să meargă la magazin să își cumpere ce au nevoie, să își caute ghiozdanul și să-și ia lucrurile de care are nevoie, să-și strângă lucrurile personale când pleacă acasă.

BLUE este o abordare în care comunicarea cu părinții este esențială, fiecare copil având un caiet de comunicare în care părinților li se spune exact ce fac copiii la noi și în ce fel trebuie să continue acasă. În caiet scriu atât terapeuții, cât și părinții, dificultățile fiind semnalate din ziua în care apar.

ABA este o abordare foarte căutată de către părinții la început de drum, cu copii mici, dar care, pe măsură ce copiii cresc, încep să caute și alte modalități mai eficiente de intervenție, alături de abordarea comportamentală".

5. De ce le recomandați părinților să aleagă o abordare BLUE și nu un program intensiv doar ABA?

"Uneori ABA pur și simplu nu merge, sau nu are rezultatele așteptate, iar atunci trebuie să fii pregătit să schimbi. Eu cred că orice abordare intensivă este eficientă în cazul unui copil cu autism, dacă se aplică cu consecvență și are obiective personalizate în funcție de nevoile persoanei. De exemplu, când copilul este puternic desincronizat senzorial, învățarea nu se produce până nu se reglează senzorial, iar atunci ABA este absolut ineficientă. Și trebuie să fii pregătit să oferi ce are copilul nevoie. În echipa noastră avem terapeuți pregătiți în ABA, logopedie, terapie senzorială, ocupațională, kinetoterapie, socializare, pentru că nevoile copiilor se schimbă periodic și un singur tip de terapie ar fi foarte potrivit, dar numai într-un anumit context și timp.

Scopul final al oricărui program de recuperare pentru un copil cu autism este să-l ajute pe copil să fie din ce în ce mai puțin autist, să fie adecvat și independent în ceea ce face, să știe să se joace, să comunice, să se poată integra în grupurile sociale recomandate pentru vârsta lui".

Părinții care vor să afle mai multe despre programele BLUE ne pot găsi la AITA, contact@autism-aita.ro.

Articolul urmator
20 de lucruri despre autism pe care oricine trebuie să le știe
20 de lucruri despre autism pe care oricine trebuie să le știe

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Copilul meu cu autism este mai deștept decât cred cei din jur
    Copilul meu cu autism este mai deștept decât cred cei din jur

    Astăzi, fiul meu a susținut un examen de calificare pentru un program HiSET, un examen de echivalare a studiilor liceale care duce la obținerea unei diplome de liceu. Fiul meu, care a...

    De ce femeile plang mai mult decat barbatii: Ce spune stiinta
    De ce femeile plang mai mult decat barbatii: Ce spune stiinta

    Stim cu totii tendinta femeilor de a fi mai emotionale si de a-si exprima mai des trairile si sentimentele, spre deosebire de barbati, care incearca mai mult sa-si reprime anumite emotii....

    Mi-am retras copiii de la școală și natura i-a învățat mai mult decât orice alt profesor
    Mi-am retras copiii de la școală și natura i-a învățat mai mult decât orice alt profesor

    Din dorința de a-și stimula copiii să îndrăgească natura și să învețe lucruri noi într-un mod inedit, unii părinți fac tot posibilul ca micuții lor să petreacă...

    Un studiu dovedește că bărbații poluează planeta mai mult decât femeile. Iată cum!
    Un studiu dovedește că bărbații poluează planeta mai mult decât femeile. Iată cum!

    Bărbații poluează mai mult decât femeile, este concluzia unui studiu recent realizat în Suedia. Obiceiurile lor contribuie la creșterea emisiilor de carbon, ei poluând...

    De ce ne crește mai mult păr pe cap decât pe corp?
    De ce ne crește mai mult păr pe cap decât pe corp?

    Părul crește pe aproape toată suprafață corpului, mai puțin pe buze, în palme și pe tălpi. Lungimea firelor de păr diferă în funcție de zonă. De exemplu, pe brațe...

    Este normal să-ți iubești animalul de companie mai mult decât copilul?
    Este normal să-ți iubești animalul de companie mai mult decât copilul?

    Uneori, oamenii spun lucruri la care nu te aștepți. E normal ca o mamă să-și iubească câinele mai mult decât copilul? Discutăm mai jos.

    De ce bunica este mult mai afectuoasă cu copilul tău decât tine? Știința explică
    De ce bunica este mult mai afectuoasă cu copilul tău decât tine? Știința explică

    Legătura dintre bunici și nepoți este unică, amintirile despre momentele din copilărie petrecute alături de bunici fiind printre cele mai valoroase. Când bunicii petrec timp...

    © 2024 Qbebe