X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

Vitamina B la copii

de Roxana Cristea

Vitamina B la copii, sau mai bine spus familia de vitamine B produce energie pentru ca piticul sa fie activ, imbunatateste circulatia, ajuta metabolismul si sistemul nervos al copilului. Inainte sa apelezi la un complex de vitamina B, ar fi bine sa te asiguri ca dieta copilului include alimente bogate in vitamina B. Afla cum ajuta vitamina B organismul copilului, cand se administreaza suplimentele de vitamina B la copii si ce inseamna deficitul sau excesul de vitamina B la copii.

Ce este vitamina B?

Vitamina B face parte din categoria vitaminelor hidrosolubile, alaturi de vitamina C.vitamina B Familia de vitamina B joaca un rol important in metabolismul celular. Cercetatorii au descoperit, dupa ani de cercetare, ca sunt mai multe feluri de vitamina B cu functii distincte, chiar daca exista in aceleasi alimente. Suplimentele care contin toate cele 8 vitamine B sunt numite complexe de vitamina B. Suplimentele individuale sunt denumite dupa vitamina B respectiva (B1, B2, B3, B5...etc).

Grupul de vitamina B cuprinde vitaminele B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 si B12, toate indeplinesc functii foarte importante in organism:

- ajuta metabolismul;

- produc energie la nivelul organismului;

- ajuta sistemul circulator;

- ajuta sistemul nervos.

Vitamina B1 la copii

Vitamina B1 sau Tiamina alimenteaza corpul cu energie, transformand carbohidratii in energie. Este implicata in producerea ARN-ului si a ADN-ului. Tiamina este esentiala pentru sistemul nervos, cardiovascular si muscular.

Cele mai bune surse de vitamina B1 sunt drojdia si ficatul. Aceasta se mai gaseste si in carnea de porc, cereale integrale, secara, germeni de grau, fasole, seminte de floarea soarelui, alune si nuci.

Doza zilnica de vitamina B1 recomandata pentru copii creste odata cu varsta. De la nastere pana la varsta de un an, bebe are nevoie zilnic de 0.2 mg vitamina B; intre 1-3 ani de 0.5 mg; 4 - 8 ani de 0.6 mg; 9 - 13  ani de 0,9 mg; 13 - 15 ani (baieti) de 1,1 mg vitamina B; 13 - 15 ani (fete) de 1 mg; 16 - 19 ani (baieti) de 1,2 mg; 16 - 19 ani (fete) de 1,1 mg - doza zilnica de vitamina B.

Vitamina B2 la copii

Vitamina B2 sau Riboflavina produce energie pentru lantul transportator de electroni, in ciclul acidului citric si este implicata in catabolismul acizilor grasi (beta oxidare).

Colaboreaza cu celelalte vitamine din complexul B pentru a procesa caloriile din carbohidrati, proteine si grasimi. Este necesara organismului in procesul de crestere si reproducere celulara.

Surse animale bogate in vitamina B2 sunt ficatul, rinichii si inima, iar vegetale: migdale, ciuperci, cereale integrale, soia si legume verzi. Vitamina B2 este distrusa de lumina, dar nu prin gatit.

Doza zilnica de vitamina B2 recomandata pentru copii creste de la 0.3 mg (in primul an de viata) pana la  la 1,3 mg (adolescenti de 16-19 ani). Medicul pediatru este cel care recomanda administrarea unui supliment de vitamina B la copii. Tot specialistul iti va spune si in ce cantitate se administreaza suplimentele.

Vitamina B3 la copii

Vitamina B3 sau Niacina este cunoscuta si sub denumirea de vitamina PP, aceasta este esentiala pentru reglarea nivelului colesterolului. Ea poate fi sintetizata de catre organism si are un rol important in respiratia celulara, ajuta la metabolizarea carbohidratilor, grasimilor si proteinelor, mentine pielea sanatoasa si o buna functionare a sistemului nervos. De asemenea, este o vitamina care imbunatateste memoria si este folosita pentru sintetizarea hormonilor sexuali, ajutand la tratarea diverselor boli mentale.

Surse bogate in niacina sunt ficatul, alte organe, oua, peste si alune. De asemenea, o ceasca de cafea contine 3 mg din aceasta vitamina.

Doza zilnica de vitamina B3 recomandata pentru copii: de la nastere pana la un an 2mg; copilul de 1 - 3 ani are nevoie de 3 mg; copilul de 4 - 6 ani  are nevoie de 7 mg; copilul de 7 - 9 ani are nevoie de 9 mg; la 10-12 ani un copil are nevoie de 11 mg.

Vitamina B5 la copii

Vitamina B5 sau Acidul pantonenic este considerata vitamina „antistres”. Ea poate fi fabricata de catre organism cu ajutorul florei intestinale. Deficienta de vitamina B5 duce la infectii frecvente, oboseala, dureri abdominale, tulburari ale somnului si neurologice.

Acidul pantotenic este implicat in oxidarea acizilor grasi si a carbohidratilor. Coenzima A, care poate fi sintetizata din acid pantotenic, este implicata in sinteza de aminoacizi, acizi grasi, cetone, colesterol, fosfolipide, hormoni steroizi, neurotransmitatori (cum ar fi acetilcolina) si anticorpi.

Surse bogate in vitamina B5 sunt cele animale: ficat, alte organe, lapte, peste si pui. Poate fi gasita si in surse vegetale: cereale integrale, legume, cartofi dulci, brocoli, conopida, citrice si capsuni.

Doza zilnica de vitamina B5 recomandata pentru copii: de la nastere pana la 1 an, bebe are nevoie de 1,7 mg; copilul de 1 - 3 ani are nevoie de 2 mg; doza creste pentru copiii de 4 - 8 ani la 3 mg; copilul de 9 - 13 ani are nevoie de 4 mg si cei din grupa de varsta 13 - 19 ani au nevoie de 5 mg.

Vitamina B6  la copii

Vitamina B6 sau piridoxina este stocata in organism ca piridoxal 5'-fosfat (PLP), care este coenzima vitaminei B6. Piridoxina este implicata in metabolismul aminoacizilor si lipidelor, in sinteza neurotransmitatorilor si hemoglobinei, precum si in productia de acid nicotinic (vitamina B3). Piridoxina, de asemenea, joaca un rol important in gluconeogeneza.

Vitamina B6 ajuta organismul sa converteasca proteinele in energie. Este necesara pentru echilibrarea schimbarilor hormonale, dar si in cresterea noilor celule. Vitamina B6 controleaza dispozitia si comportamentul. Ea poate ajuta copiii in procesul de invatare si poate preveni matreata si eczemele.

Surse bune de vitamina B6 sunt drojdia de bere, ouale, puiul, morcovii, pestele, ficatul, rinichii, mazarea, germenii de grau, bananele, soia si nucile.

Doza zilnica de vitamina B6 recomandata pentru copii variaza intre 0,1 mg  - pentru bebelusi  si 1,1 mg – pentru adolescenti de 16-19 ani.

Deficienta de vitamina B6 la copii se manifesta prin diaree, anemie, slabiciune, iritabilitate si convulsii.

Cercetatorii subliniaza si alte simptome ale deficitului de vitamina B6, cum ar fi lipsa de concentrare, impulsivitate, hiperactivitate, temperament isteric si alte comportamente nepotrivite.

Vitamina B7 la copii

Vitamina B7 sau Biotina (vitamina H) este o vitamina esentiala pentru par si unghii ce se sintetizeaza cu ajutorul bacteriilor intestinale.

Lipsa vitaminei B7 la bebelusi poate provoca aparitia cojitelor uscate pe cap, sprancene si in spatele urechilor (dermatita seboreica) si pierderea parului. Se considera ca nou-nascutii respectivi nu au bacteriile necesare pentru a dezvolta biotina. De aceea, un supliment zilnic de 2-10 mg sau consumul de alimente specifice (ficat si albus de ou) pentru mama si/sau bebelus este un tratament de succes impotriva cojitelor de pe scalp. 

Vitamina B9 la copii

Vitamina B9 sau Acidul folic este esentiala in producerea de noi celule, indeosebi in timpul sarcinii si vietii de bebelus. Ea functioneaza impreuna cu vitamina B12 si este necesara pentru prevenirea anemiei. Gravidele care nu au suficient acid folic pot naste bebelusi prematuri sau sub greutatea normala.

Surse bogate de acid folic sunt legumele cu frunze verzi (spanac, brocoli), dar acesta poate fi gasit si in fructe, fasole, cereale integrale, ficat si ciuperci.

In timpul sarcinii, femeile au nevoie de 400 mcg de acid folic, iar cele care alapteaza – de 280 mcg.

Vitamina B12 la copii

Vitamina B12 sau Cianocobalamina este cunoscuta si ca vitamina energiei, aceasta lucreaza impreuna cu acidul folic la producerea de celule rosii. Ea este esentiala pentru mentinerea sanatatii sistemului nervos central si poate fi produsa de catre organism.

Singurele surse alimentare de vitamina B12 sunt cele animale, fiind prezenta in ficat, organe, muschi, crustacee, oua, branza si peste. Si laptele contine vitamina B12, dar daca este procesat, aceasta poate fi distrusa.

Pentru femeile insarcinate doza zilnica recomandata este de 2,6 mcg, iar pentru cele care alapteaza – 2,8 mcg.

Doza zilnica de vitamina B12 recomandata pentru copii creste de la 0,4 mcg – pentru bebelusi pana la 2,4 mcg – pentru adolescenti de 16-19 ani.

Deficientele de vitamina B12 la copii se manifesta intr-o varietate de moduri, cum ar fi dureri abdominale, endem, slabiciune, insomnie sau pierderea vocii.

Surse: shine.yahoo.com; www.mayoclinic.com; www.pediatriconcall.com.

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Oreionul: simptome si tratament Oreionul: simptome si tratament
Pojarul sau rujeola: simptome si tratament Pojarul sau rujeola: simptome si tratament
Ghidul vaccinurilor pentru 2-7 ani Ghidul vaccinurilor pentru 2-7 ani
Trucuri practice pentru o zi cand copilul tau este bolnav Trucuri practice pentru o zi cand copilul tau este bolnav

Articole Lifestyle

Blugii pe care o femeie stilată nu îi poartă niciodată Blugii pe care o femeie stilată nu îi poartă niciodată
Femeia de aur din vara 2019. Reuşește în toate Femeia de aur din vara 2019. Reuşește în toate
4 zodii care vor avea noroc în luna iunie 4 zodii care vor avea noroc în luna iunie
10 semne că ai o garderobă ieftină și fără gust 10 semne că ai o garderobă ieftină și fără gust

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Gabriela Paladi
Confesiuni de mamă: De ce urăsc să mă duc cu copilul în parcDa, ați citit bine titlul: urăsc să mă duc cu copilul în parc. Anya are acum 8 ani și în fiecare an al vieții ei am avut adevărate stări de disconfort, de nervozitate și chiar și atacuri de panică la...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Ce fel de peste ai voie sa mananci in timpul sarcinii?

Ce fel de peste ai voie sa mananci in timpul sarcinii?

Cu siguranta ai aflat ca in timpul sarcinii nu este bine sa consumi o serie de
MAI MULT

12 secrete ale unui travaliu cu adevarat usor

12 secrete ale unui travaliu cu adevarat usor

Toate gravidele isi doresc sa aiba parte de un travaliu cat mai usor. Exista
MAI MULT

25 super alimente pentru o sarcina sanatoasa

25 super alimente pentru o sarcina sanatoasa

O sarcina sanatoasa nu presupune doar controale medicale regulate si
MAI MULT

Bebee

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net