- 1. Notează-ţi intenţiile înainte de a le pune în practică
- 2. Nu te încăpăţâna să păstrezi un sistem care nu funcţionează
- 3. Un sistem cu prea multe etape nu va funcţiona
- 4. Uneori ai nevoie de altă organizare, nu de alt dulap
- 5. Organizarea nu este scumpă, dar dezordinea este
- 6. Într-un spaţiu strâmt extinde-te pe verticală
- 7. Nu uita de spatele uşilor
- 8. Goleşte tot spaţiul pe care vrei să îl organizezi înainte de a te apuca de treabă
- 9. Înfrumuseţează coşurile şi cutiile de depozitare
- 10. Prioritare sunt problemele care îţi afectează viaţa zilnic
1. Notează-ţi intenţiile înainte de a le pune în practică
Aceasta idee se va dovedi extrem de practică mai ales atunci când întorci pe dos o întreagă cameră. Vei avea nevoie să ştii exact ceea ce vrei să obţii, înainte de a te apuca de sortat şi aruncat lucruri. Dacă nu ai o viziune clară asupra lucrurilor înainte de a te apuca de treabă, ţelurile tale vor fi confuze şi ai toate şansele de a abandona proiectul la mijloc. Jen spune că "Îmi place să încep organizarea unei încăperi prin a scrie pe o listă care sunt obiectivele mele în ceea ce priveşte respectivul spaţiu şi ce probleme aş vrea să rezolv. De obicei, ţintesc 3 puncte cheie pe care ştiu că vreau neapărat să le rezolv, altfel este foarte uşor să mă pierd pe parcurs."
Urmărindu-ţi scopul în fiecare moment de indecizie ("să arunc perna asta?", "să pun un tablou pe peretele acesta?") poţi rezolva problemele camerei respective şi poţi creea un spaţiu confortabil, care să servească destinaţiei sale, fără să pierzi inutil prea mult timp sau energie.
2. Nu te încăpăţâna să păstrezi un sistem care nu funcţionează
Pentru o vreme, Jen a avut o mare problemă cu organizarea holului de la intrarea în casă. A încercat să folosească rafturi pentru pantofi într-un dulap amplasat în hol, însă era mult prea departe de uşa de la intrare. Apoi a încercat să folosească nişte coşuri pentru pantofi amplasate chiar lângă uşă, însă coşurile încurcau traficul. În loc să se încăpăţâneze să impună şi să păstreze un sistem care nu funcţiona pentru ea şi familia ei, Jen a continuat să caute altă soluţie. Până la urmă a găsit un pantofar îngust perfect care nu ocupă mult spaţiu şi care nu îi obligă pe toţi membrii familiei să îşi care pantofii în mână până în capătul holului pentru a-i depozita.
3. Un sistem cu prea multe etape nu va funcţiona
"Mi-a luat destul de mult timp să înţeleg acest lucru, însă dacă procesul de organizare presupune prea multe etape, pur si simplu va eşua", spune Jen. Prin urmare, ea ne sfătuieşte să renunţăm la a aranja obiectele în diverse spaţii cu multe separatoare, cum ar fi cutiuţe băgate în cutii mari, înghesuite toate într-un dulap în boxă sau în pod. Înţelegeţi ideea, nu-i aşa?
4. Uneori ai nevoie de altă organizare, nu de alt dulap
"Aş fi putut folosi un sistem de sortare a rufelor murdare care să implice folosirea mai multor coşuri de rufe, însă ar fi ocupat mult prea mult spaţiu, prin urmare am renunţat la idee", spune Jen. În locul acestui sistem de organizare a rufelor murdare ea a preferat să stabilească un program pentru spălarea rufelor constă în spălarea mai frecventă, în loc să adune multe rufe pentru a spăla săptămânal. Astfel, sortarea rufelor se face mai uşor pentru că mereu sunt puţine rufe murdare.
5. Organizarea nu este scumpă, dar dezordinea este
"Oamenii îmi spun mereu că organizarea este scumpă", spune Jen. "Însă, în realitate procesul de organizare este gratis - cutiile de pantofi sunt forma mea de depozitare preferată. Şi chiar poţi economisi bani prin organizarea propriei case. Cheltuieşti bani pentru un obiect în care să depozitezi alte obiecte pe care nu le foloseşti niciodată sau nu le priveşti măcar din când în când? Sau sistemul tău de organizare a locuinţei este atât de haotic încât îţi iroseşte timp preţios în fiecare zi? Dacă stai să te gândeşti puţin la aceste aspecte ai putea fi surprinsă."
6. Într-un spaţiu strâmt extinde-te pe verticală
"Bibliotecile sunt piesele mele preferate de mobilier în ceea ce priveşte organizarea" spune Jen. Trebuie să fim de acord cu ea, deoarece înălţimea acestora ne oferă foarte mult spaţiu de depozitare unde, în lipsa bibliotecii ar fi fost doar un perete gol. În plus, rafturile late sunt extrem de utile, pentru că poţi depozita orie pe ele, de la cărţi, cutii cu suveniruri sau haine.
7. Nu uita de spatele uşilor
"Partea interioară a uşilor dulapurilor este un loc extraordinar care îţi permite să fii creativă şi să depozitezi diverse lucruri", spune Jen. De exemplu, poţi pune un cârlig sau un coş agăţat de uşa unei debarale sau a unei cămări pentru a creea un spaţiu de depozitare nebănuit. În plus, uşile dulapurilor pot susţine nişte cuiere în care să agăţi câte ceva: curele, cravate, eşarfe, genţi şi chiar bijuterii.
8. Goleşte tot spaţiul pe care vrei să îl organizezi înainte de a te apuca de treabă
„Îmi place să încep mereu organizarea unui spaţiu cu el liber", spune Jen. „Parcă mă simt mai bine să încep să organizez de la zero, decât să încerc să fac ordine într-un haos preexistent. Un spaţiu gol te obligă să fii foarte selectiv în privinţa lucrurilor pe care le pui înauntru din nou, fie că vorbim de o cameră, un dulap sau un sertar."
9. Înfrumuseţează coşurile şi cutiile de depozitare
Poate că ţi se pare o pierdere de timp, energie şi chiar bani să înfrumuseţezi coşurile şi cutiile în care vei depozita diverse obiecte, însă Jen spune că "Eu obişnuiesc să îmbrac cutiile în hârtie colorată cu diverse modele din mai multe motive. În primul rând, elementele decorative funcţionează ca o motivaţie în plus pentru a ramâne organizat şi a păstra ordinea. În al doilea rând, vreau ca locuinţa mea să aibă un stil unitar în ceea ce priveşte decoraţiunile, un stil al meu, personal. Vreau ca tot ce este în casa mea să mă facă fericită."
10. Prioritare sunt problemele care îţi afectează viaţa zilnic
Jen spune că "Debaraua noastră este ca un spin în coasta mea, însă datorită faptului că nu îmi afectează rutina zilnică, am decis să organizez mai întâi alte încăperi. Atunci când vrei să te apuci de organizarea locuinţei gandeşte-te ce anume îţi consumă cea mai multă energie şi concentrează-te să găseşti soluţii pentru respectivele probleme."
Spune-ne şi tu care sunt secretele tale în organizarea locuinţei.