Din grija pentru copilul tau

Tema pentru acasă, inamicul nr. 1 al copilăriei?

Povestea temei şi cele 5 metode prin care „homework is fun” la EKA!

Câţi dintre voi, părinţii, nu aveţi de dus muncă de convingere, zilnic, cu copilul prost dispus şi descurajat pentru că are „o tonă de teme”? Câţi nu v-aţi dat peste cap să inventaţi tot felul de trucuri, trocuri, scheme de bonificaţie şi răsplată, astfel încât copilul, implorat, momit, îmboldit, ademenit, ameninţat, fie cum o fi, să îşi facă totuşi temele? Şi câţi, după o zi de muncă şi alte câteva ore de efectuat teme seara, împreună cu copilul, nu v-aţi simţit, la sfârşitul zilei, efectiv epuizaţi?

Temele pentru acasă pot ajunge să transforme viaţa copiilor în „şcoală după şcoală”, şi nimic altceva,

  • devenind o sursă de stres pentru copii şi părinţi (enervare, certuri);
  • afectând calitatea şi timpul acordat vieţii de familie;
  • reducând timpul de joacă, de petrecut în aer liber, de dormit sau de făcut sport al copiilor;
  • dăunând sănătăţii copilului (ghiozdane supraîncărcate, sedentaritate, obezitate);
  • şi neajutând, se pare, la îmbunătăţirea performanţei şcolare.

Aşa, cel puţin, susţin o sumedenie de studii de specialitate, iar titlurile unora dintre ele vorbesc de la sine: The End of Homework: How Homework Disrupts Families, Overburdens Children, and Limits Learning (2000), de Dr. Etta Kralovec şi John Buell, sau The Case Against Homework: How Homework Is Hurting Our Children and What We Can Do About It (2006), de Sarah Bennett şi Nancy Kalish.

Astfel încât, că suntem părinţi sau copii, ne vine să exclamăm exasperaţi: „Cine-o fi inventat tema pentru acasă?!” Ei bine, un anume Roberto Nevilis, pedagog italian care s-a gândit că astfel îşi poate pedepsi elevii indolenţi. Există însă voci care susţin că Nevilis e pură legendă, certe fiind următoarele repere istorice:

  • sec. I – Pliniu cel Tânăr, profesor de oratorie, le cere discipolilor să exerseze şi acasă
  • sec. XIX – elevii primesc teme pentru acasă obligatorii în Volksschulen din Germania, iar reformatorul în educaţie Horace Mann importă practica şi în SUA
  • 1901-1917 – statul California interzice temele pentru acasă
  • 1930 – temele pentru acasă sunt declarate „child labour” (exploatarea copilului prin muncă) de către American Child Health Association

Şi în România s-a dezbătut aprins subiectul împovărătoarelor teme pentru acasă. Într-o cercetare din 2017 a Ministerului Educaţiei Naţionale (MEN), 80% dintre elevi şi părinţi declară temele pentru acasă “mult prea obositoare”. În plus, ele par nerelevante şi inutile, necontribuind deloc la atingerea unui standard înalt în educaţie. Dimpotrivă: elevii români petrec în medie 7,8 ore pe săptămână făcând teme, o cifră apropiată de ţări cu sisteme educaţionale neperformante precum Kazahstan sau Rusia, în vreme ce elevii din ţări fruntaşe la capitolul educaţie, cum ar fi Finlanda (nr. 5 în lume), acordă doar 2,8 ore săptămânal temelor. Se pare că timpul petrecut făcând teme pentru acasă şi calitatea învăţământului sunt invers proporţionale: cu cât elevii au de făcut mai multe teme, cu atât sistemul educaţional respectiv este mai slab…

Şi totuşi: logica, rostul şi beneficiile temelor pentru acasă sunt clare şi incontestabile. Efectuarea temelor pentru acasă:

  • ajută la fixarea materiei predate
  • înlesnesc memorarea, clarificarea şi sistematizarea cunoştinţelor
  • dezvoltă autonomia şi simţul responsabilităţii la copii
  • le formează copiilor abilităţi de viaţă precum gestionarea timpului sau stabilirea de obiective
  • le permit părinţilor să se implice activ în educaţia copiilor

Atunci, problema nu se pune în termeni de „cu sau fără” temă, ci esenţială devine ideea de echilibru. Dozaj. Şi calitate şi relevanţă. La English Kids Academy (EKA), am înţeles acest principiu; am luat în considerare dorinţa părinţilor ca profesorii să le dea teme pentru acasă copiilor (conform aceluiaşi studiu din 2017 al MEN); iar pentru a le face tema simpatică şi copiilor, astfel încât să nu le fie o povară, ci o plăcere, aplicăm următoarele metode:

  1. Le dăm copiilor temă săptămânal
  2. Notăm tema dată în caietele copiilor, pentru ca părinţii să fie permanent la curent
  3. Selectăm teme care le plac copiilor, dar care totodată fixează ce e mai important din materia predată
  4. Stabilim tema în mod democratic, consultându-i pe copii şi stimulând dorinţa lor de a o efectua
  5. Alegem tipuri de teme care atrag şi activează ambiţia sau creativitatea copiilor (prezentări, proiecte, emailuri/SMS-uri, quizzuri, desene, colaje, scenete, etc.)

În plus, la EKA am conceput şi dat în folosinţă o platformă online specială, prin intermediul căreia părinţii pot oricând să verifice care e tema pentru lecţia următoare şi în ce măsură copiii lor progresează inclusiv prin efectuarea temelor. Astfel, pentru copiii şi părinţii EKA temele pentru acasă, departe de a fi împovărătoare, reprezintă un prilej de a fructifica o serie de calităţi: de la curiozitate şi ingeniozitate la responsabilitate şi capacitatea de a învăţa uşor, cu bucurie.

English Kids Academy (EKA) organizează cursuri de limba engleză pentru copii şi adolescenţi (4-18 ani) în trei centre din Bucureşti (Tineretului, Militari, 1 Mai), pe toată durata anului şcolar. Pentru informaţii şi înscrieri accesaţi www.englezacopii.ro sau contactați-ne la englezapentrucopii@ih.ro.

Surse:
<https://www.teachthought.com/pedagogy/why-students-dont-do-their-homework-and-what-you-can-do-about-it/>
<https://study.com/blog/who-invented-homework-the-history-of-a-school-staple.html>
<https://campaniamea.declic.ro/petitions/mai-putine-teme-pentru-acasa-mai-multa-copilarie>

65 moduri sa ii arati copilului tau ca il iubesti

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Data nașterii bebelușului

    Alte articole care te-ar putea interesa

    Tema unui elev, corectată greșit de un învățător. Cum au reacționat părinții și care a fost răspunsul instituției
    Tema unui elev, corectată greșit de un învățător. Cum au reacționat părinții și care a fost răspunsul instituției

    Tatăl unui elev de clasa a II-a din Iași a postat pe Facebook tema copilului său, corectată greșit de învățător.

    Semnal de alarmă: „Fuga de acasă e o capcană, nu un refugiu”: în ultimul an, peste 5.000 de copii au dispărut de acasă
    Semnal de alarmă: „Fuga de acasă e o capcană, nu un refugiu”: în ultimul an, peste 5.000 de copii au dispărut de acasă

    În ultimul an (30 aprilie 2018 - 20 mai 2019), 5.078 de minori au dispărut de acasă, dintre care 151 cu vârste până la 10 ani, 1.410 cu vârsta cuprinsă între 10-14 ani şi 3.517 mai...

    Petrecere de
    Petrecere de "rahat", și nu turcesc: tema aleasă de o fetiță pentru ziua ei de naștere

    Petrecerea aniversară a celor mici este un moment foarte important astfel încât trebuie să fie totul ca la carte. De cele mai multe ori, fetițele își doresc să fie...

    De ce nu este bine să faci bolile copilăriei când ești adult
    De ce nu este bine să faci bolile copilăriei când ești adult

    Deși multe persoane pot considera că bolile copilăriei se referă strict la perioada primilor ani de viață, adevărul este că în lipsa imunizării prealabile sau cu o imunizare...

    Fitoterapia și afecțiunile copilăriei
    Fitoterapia și afecțiunile copilăriei

    Fitoterapia este un domeniu la care extrem de mulți părinți apelează, în special când medicina alopată pare să nu mai fie de ajutor. Iată câteva aspecte esențiale...

    Cum să recunoști și să te implici în prevenirea și eliminarea bullying-ului din școli: tema celei de-a doua ediții a Taberei Sănătății
    Cum să recunoști și să te implici în prevenirea și eliminarea bullying-ului din școli: tema celei de-a doua ediții a Taberei Sănătății

    Salvați Copiii România deschide porțile celei de-a doua ediții a Taberei Sănătății, derulată în perioada 1 - 5 septembrie, la Sinaia. Sunt așteptați 100 de copii din întreaga...

    De ce fel de şcoală au nevoie copiii noştri? O temă de mare interes care a adus peste 200 de părinţi în sala, la ultima conferinţă Social Moms
    De ce fel de şcoală au nevoie copiii noştri? O temă de mare interes care a adus peste 200 de părinţi în sala, la ultima conferinţă Social Moms

    Conferinţa Social Moms şi-a propus să răspundă la o întrebare dificilă „De ce fel de şcoală au nevoie copiii noştri", cu ajutorul celor 5 invitaţi cu expertiză...

    © 2019 Qbebe