- 1. Se aplica strategii educationale pe centre de activitati
- 2. Se lucreaza atat individual cat si pe grupuri mici
- 3. Incurajeaza copilul sa comunice
- 4. Pozitionarea mobilierului intr-o clasa Step by Step este diferita
- 5. Exista doua cadre didactice la aceeasi clasa
- 6. Copilul invata explorand si experimentand
- 7. Evaluarea copilului este permanenta
- 8 . Parintii sunt implicati activ in educatia copilui
1. Se aplica strategii educationale pe centre de activitati
Principiile educationale in metoda Step by Step sunt bazate pe invatarea pe centre de activitati care permite o invatare individualizata. Centrele de activitate sunt zone delimitate, dotate cu resurse educationale specifice domeniului de interes. Astfel copilul se poate dezvolta si perfectiona conform particularitatilor sale individuale. Cel mai important lucru este faptul ca tu, ca parinte te vei asigura ca prescolarul sau scolarul invata lucruri noi si se dezvolta armonios in ritmul sau propriu, nefiind etichetat. ![]() |
2. Se lucreaza atat individual cat si pe grupuri mici
Invatarea pe centre de activitati permite copiilor dobandirea de deprinderi necesare pe tot parcursul vietii: deprinderi comunicationale, motivationale si de autosugestie. Metoda Step by Step ajuta copilul sa se cunoasca, sa isi descopere interesul pentru anumite domenii, pe masura ce isi insuseste notiuni si concepte educationale de baza: scrierea, citirea etc. Curriculum scolar este acelasi ca cel traditional, insa diferenta o fac metoda si strategiile prin care acestea sunt insusite. Metoda Step by Step pune accentul pe dezvoltarea individuala a copilului. Tocmai de aceea intr-o grupa sau clasa de copii Step by Step se incurajeaza lucrul in echipa. Cooperarea si colaborarea au drept scop incurajarea copilului pentru a isi exprima ideile si rezultatele in fata celorlati. Un copil increzator in sine va sti ce isi doreste, avand capacitatea de verificare a demersurilor si experientelor individuale de descoperire a lumii si de valorizare a lor.3. Incurajeaza copilul sa comunice
In momentul introducerii prescolarului la grupa mica sau trecerii la alt nivel de scolarizare, de exemplu cel primar, copilul are nevoie de adaptare. In alternativa educationala Step by Step copiii sunt incurajeazati sa-si dezvolte aptitudini fizice, cognitive, emotionale, etico-morale, artistice, teoretice, sociale si practice pentru a participa la o societate democratica, deschisa. Copiii din alternativa educationala Step by Step nu isi vor cultiva teama de insucces, neincrederea in fortele proprii, reusind astfel sa isi exploateze potentialul la maximum pentru atingerea unor scopuri definite.
![]() |
4. Pozitionarea mobilierului intr-o clasa Step by Step este diferita
Intr-o clasa sau grupa Step by Step se instaureaza un climat educational prietenos astfel incat copiii sa se simta liberi, intr-un spatiu motivational. Mobilierul este special creat astfel incat copiii sa aiba acces la toate materialele didactice, in functie de zonele de interes. Mesele si scaunele sunt asezate in semicerc sau pe grupuri astfel incat copilul sa se simta implicat in activitate si incurajat sa participe activ la lectie. Pozitionarea mobilierului in centre de activitati ofera cadrului didactic posibilitatea de evaluare permanenta a evolutiei copilului si pe de alta parte incurajeaza copilul sa se autocunoasca si sa invete din greselile efectuate. Greseala este o ocazie din care copilul invata.
![]() |
5. Exista doua cadre didactice la aceeasi clasa
Tocmai de aceea metoda Step by Step asigura doua cadre didactice la aceeasi grupa sau clasa de copii, pentru a facilita individualizarea invatarii. Aceasta, pentru ca fiecare copil sa poata invata si ajunge la intelegerea completa a sarcinilor propuse, in ritmul si modul propriu, personal.
6. Copilul invata explorand si experimentand
Metoda Step by Step incurajeaza invatarea prin modul natural al copiilor de insusire a notiunilor si dezvoltare a aptitudinilor: explorare, experimentare si descoperire. Activitatea de joc produce motivatia spre descoperire a copilului, pe care metoda Step by Step o cultiva. De aceea programul copiilor introdusi in sistemul Step by Step poate decurge pe parcursul a 8 ore. Din punct de vedere psiho-fiziologic variatiile tipurilor de activitate, imbinarea jocului cu educatia fizica, precum si libertatea de-a lucra in ritmul propriu nu suprasolicita copilul si duc la consolidarea achizitiilor in mod concret.
7. Evaluarea copilului este permanenta
Sistemul de evaluare Step by Step nu este bazat pe punerea de calificative sau note. Astfel se elimina ingradirea copilului si concentrarea atentiei spre a obtine un calificativ sau o nota mai buna. Daca nu exista notarea nu inseamna ca un copil care invata in alternativa educationala Step by Step nu este evaluat. Dimpotriva este evaluat permanent: isi prezinta propriul mod de rezolvare a sarcinilor in fata colegilor precum si orice rezultat al activitatii sale extrascolare (la intalnirea de dimineata). Completarile, intrebarile, intelesurile celorlalti si intrebarile conducatoare ale invatatorului il vor face sa-si inteleaga corectitudinea sau incorectitudinea demersului, fara sa fie notat, clasificat. Apoi lucrarile copiilor sunt permanent expuse la vedere creand astfel posibilitatea de reflexie, de intelegere si de corectare a demersurilor mentale neadecvate sau slab conturate. Exista mapa cu lucrari a fiecarui copil - cuprinzand lucrari datate si comentate. Astfel educatoarea/ invatatoarea si parintii pot urmari progresul si slabiciunile copilului. Iar cadrele didactice au un caiet de evaluare analitic, in care noteaza progresul copilului.
8 . Parintii sunt implicati activ in educatia copilui
In alternativa educationala Step by Step parintii nu sunt doar informati asupra rezultatelor obtinute de copil si a treburilor administrative. Aici parintii sunt invitati sa participe efectiv la clasa, la procesul de educatie, ca partener. Prezenta unui parinte in clasa este un fapt firesc, nici festiv, nici perturbator. Pozitia "umar la umar" a educatorului cu copilul in centrele de activitate faciliteaza aceasta participare.
In Bucuresti singurele institutii de invatamant privat care aplica metoda step by step sunt Gradinita Bambi si Scoala Step by Step (www.bambistepbystep.ro ; www.scoalastepbystep.ro ). Incepand cu anul scolar 2013-2014 va functiona o clasa aVa in cadrul Scolii gimnaziale Step by Step. Date fiind dezvoltarea copilului la clasa aV-a precum si particularitatile curriculumului scolar al gimnaziului (tipul de cunostinte si abilitati programate a fi asimilate) anumite caracteristici ale aplicarii alternativei educationale Step by Step se modifica in raport cu perioada claselor primare. Individualizarea si cooperarea raman ca principii de lucru. In locul centrelor de activitate intervin proiectele tematice, integrate, pluridisciplinare, iar in locul prezentarilor de sarcini - prezentarile de proiect si dezbaterile.
Gradinita Bambi Step by Step |
Str. Cezar Bolliac, nr. 42
|
