X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

Alimentatia corecta a gravidei

de Raluca Cristea

    Alimentatia gravidei este extrem de importanta pentru ca de ea depinde dezvoltarea fatului, dar si buna desfasurare a sarcinii. Sarcina este o stare fiziologica foarte solicitanta din punct de vedere al alimentatiei, care trebuie sa fie cat mai diversificata. Din acest motiv, gravidele trebuie sa consume in fiecare zi si la fiecare masa alimente din toate grupele, pentru a oferi organismului tot ceea ce este necesar si anume: proteine, glucide, lipide, vitamine si minerale, dar si apa si fibre.

Niciun aliment consumat individual nu isi face efectul maxim si nu este eficient decat daca este asociat cu un aliment dintr-o grupa diferita, pentru a se asigura un echilibru alimentar adecvat.

    In timpul sarcinii, necesitatile nutritionale fiind mai mari, gravida trebuie sa fie foarte atenta nu asupra cantitatii ci a calitatii alimentelor consumate. Chiar daca necesitatile bebelusului devin mai mari, pe masura ce sarcina evolueaza, asta nu inseamna ca trebuie sa se manance “pentru doi”, ci este nevoie doar de o atentie sporita asupra unui ritm de alimentare regulat, fara sa se sara peste mese si fara a fi rontaite produse dulci sau grase intre mese. Sunt recomandate trei mese pe zi, acestea putand fi completate cu doua gustari usoare.

    Femeia insarcinata nu trebuie sa uite sa varieze alimentele si sa consume cat mai multa apa. La fel de importanta este si evitarea consumului de alcool, renuntarea la fumat, dar si reducerea consumului de cafeina. De asemenea, este recomandata folosirea unor suplimente prescrise de medic (vitamina D, fier, acid folic), insa este interzisa administrarea oricaror polivitamine fara consultarea medicului.

    Nevoile alimentare ale gravidei difera in functie de etapa sarcinii in care se afla. Astfel, in primele patru luni, organismul mamei construieste o rezerva de proteine si energie. O restrictie alimentara in aceasta perioada ar include pericole reale pentru dezvoltarea fetusului. Dupa primele patru luni de sarcina, fatul utilizeaza rezervele acumulate de mama, 95% din cresterea sa avand loc in aceasta perioada, insa acest lucru nu inseamna ca viitoarea mamica trebuie sa nu mai aiba grija de alimentatia sa. Din nou, o restrictie fata de anumite alimente ar putea dauna serios fatului, chiar si in ultimele 15 saptamani de sarcina. Asadar, este recomandata o alimentatie echilibrata pe tot parcursul sarcinii, dar cu o atentie sporita in primele patru luni.

    Iata un mic calendar alimentar al gravidei care le poate ajuta viitoarele mamici sa isi impuna o alimentatie corecta:

Alimentatia gravidei pe luni: recomandari pe luni

Alimentatia in luna a doua de sarcina

   Un rol important in aceasta luna il are calciul. Calciul este elementul principal in dezvoltarea oaselor si a dintilor bebelusului. In plus, ajuta si la tratarea depresiei post-partum a viitoarei mamici. Pentru refacerea rezervei de calciu, gravida trebuie sa consume produse lactate ( branza, lapte, iaurt etc.), fructe, legume uscate ( fasole, mazare) sau proaspete (spanac, varza). Totusi, organismul asimileaza mai bine calciul provenit din produsele lactate.

Alimentatia in luna a treia de sarcina

   Trebuie pus accentul pe lipide, pentru a construi rezerva de energie esentiala in dezvoltarea bebelusului. Lipidele sunt foarte importante pentru dezvoltarea cerebrala si a tesuturilor nervoase ale fatului. Alimentele cu un continut ridicat de lipide sunt untul, smantana, uleiul de masline sau de floarea soarelui, dar si unele tipuri de peste cum ar fi somonul, sardina si macroul.

Alimentatia in luna a patra de sarcina

   Bebelusul se dezvolta, iar cantitatea de sange din organismul sau este tot mai mare, ceea ce inseamna ca luna aceasta trebuie consumat mai mult fier. Fierul reduce riscul de anemie, oboseala si cel mai important, pe cel al nasterii premature. Alimentele bogate in fier sunt ficatul de porc si pui, carnea rosie (care trebuie preparata termic), spanacul, galbenusurile de oua.

Alimentatia in luna a cincea de sarcina

   In aceasta perioada gravida trebuie sa continue alimentatia echilibrata si integrarea elementelor esentiale: calciu, vitamine, proteine, lipide si glucide. Glucidele contribuie serios la formarea tesuturilor fatului si ajuta gravida sa acumuleze energie, pentru a evita oboseala produsa inevitabil de sarcina. Alimentele ce contin glucide sunt: cerealele, orezul, pastele fainoase, cartofii, zaharul, legumele uscate.

 Alimentatia in luna a sasea de sarcina

    Pe masura ce bebelusul se dezvolta, stomacul si intestinele gravidei sunt comprimate si aceasta incepe sa intampine dificultati in alimentatie. Sunt puternic recomandate mesele mici si dese, completate de plimbari la fel de dese, pentru a usura digestia. Luna aceasta trebuie pus mai mult accent pe proteine, numite si “caramizile vietii”. Alimentele bogate in proteine sunt carnea, pestele, produsele lactate, ouale.

Alimentatia in luna a saptea de sarcina

   Odata cu intrarea in cel de-al treilea trimestru de sarcina, miscarile gravidei sunt tot mai dificile. Acum trebuie pus accentul pe vitamine. Se poate folosi si un supliment prescris de medic, insa cu cat alimentatia gravidei este mai echilibrata si implicit corecta, cu atat necesitatile bebelusului si ale gravidei sunt acoperite mai bine. Iata alimentele cele mai bogate in vitamine:

     Vitamina A: lapte integral, legume verzi, ficat, peste, morcovi, portocale;
     Vitamina B: cereale integrale, legume verzi, carne, oua;
     Vitamina C: fructe si legume proaspete;
     Vitamina D: peste (macrou, somon, sardina), oua, unt;
     Vitamina E: uleiuri vegetale, spanac, varza;
     Un pahar zilnic cu lapte iti asigura si aportul optim de vitamina B2 si B12.

Alimentatia in luna a opta de sarcina

   Bebelusul ocupa tot mai mult spatiu, presand vasele sangvine ale tubului digestiv, ceea ce poate provoca mamicii constipatie. Din aceasta cauza, trebuie consumate multe fibre. In plus, gravida trebuie sa bea multa apa sau suc natural de fructe, lapte si ceai. Alimentatia trebuie completata cu exercitii fizice usoare, mai ales gimnastica special pentru gravide. Alimentele bogate in fibre sunt cerealele, cartofii (fierti in coaja), painea, fructele si legumele.

Alimentatia in luna a noua de sarcina

   Niciun aliment nu poate oferi tot ceea ce viitoarea mamica si bebelusul ei au nevoie, asa ca trebuie consumat cate putin din toate. Miscarile gravidei sunt anevoioase acum, oboseste repede, iar momentul nasterii se apropie, astfel ca are nevoie de energie si sustinere nu doar din partea celor dragi, dar si din dieta alimentara. Trebuie continuat aportul de vitamine, calciu, glucide, lipide, proteine si fibre, prin cele trei mese principale si cele doua gustari usoare.

   Bebelusul este deja format si pregatit sa vina pe lume, insa asta nu inseamna ca mamica nu trebuie sa mai aiba grija de ea in ultima luna. Puiul ei trebuie sa se nasca in cele mai bune conditii!

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Acidul folic in sarcina Acidul folic in sarcina
Ce inseamna sa mananci pentru doi? Ce inseamna sa mananci pentru doi?
Cele mai ciudate pofte din timpul sarcinii Cele mai ciudate pofte din timpul sarcinii
10 trucuri pentru a evita sa te ingrasi in timpul sarcinii! 10 trucuri pentru a evita sa te ingrasi in timpul sarcinii!

Articole Lifestyle

Blugii pe care o femeie stilată nu îi poartă niciodată Blugii pe care o femeie stilată nu îi poartă niciodată
Femeia de aur din vara 2019. Reuşește în toate Femeia de aur din vara 2019. Reuşește în toate
4 zodii care vor avea noroc în luna iunie 4 zodii care vor avea noroc în luna iunie
10 semne că ai o garderobă ieftină și fără gust 10 semne că ai o garderobă ieftină și fără gust

Alte articole care te-ar putea interesa

Editorial Qbebe
scris de Gabriela Paladi
Confesiuni de mamă: De ce urăsc să mă duc cu copilul în parcDa, ați citit bine titlul: urăsc să mă duc cu copilul în parc. Anya are acum 8 ani și în fiecare an al vieții ei am avut adevărate stări de disconfort, de nervozitate și chiar și atacuri de panică la...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Cristina Fotescu
Recenzie carte: Programul de 90 de minute de somn pentru bebelusiAuzisem ca este bine sa scrii si lucruri pozitive dar si negative intr-o recenzie ... Dar am decis sa scriu in stilul meu, asa ca am preferat sa scriu totul la scurt si la obiect. Prin urmare: 1. Foarte util planul NAPS...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

12 secrete ale unui travaliu cu adevarat usor

12 secrete ale unui travaliu cu adevarat usor

Toate gravidele isi doresc sa aiba parte de un travaliu cat mai usor. Exista
MAI MULT

25 super alimente pentru o sarcina sanatoasa

25 super alimente pentru o sarcina sanatoasa

O sarcina sanatoasa nu presupune doar controale medicale regulate si
MAI MULT

Ce fel de peste ai voie sa mananci in timpul sarcinii?

Ce fel de peste ai voie sa mananci in timpul sarcinii?

Cu siguranta ai aflat ca in timpul sarcinii nu este bine sa consumi o serie de
MAI MULT

Bebee

alaptare

Cât se alăptează un nou-născut?

Alăptarea este modul prin care un nou-născut este hrănit de către mama sa cu
MAI MULT

Cum-tratăm-scurgerile-vaginale-din-timpul-sarcinii

Cum tratăm scurgerile vaginale din timpul sarcinii

Scurgerile vaginale sunt secreţii ale organelor genitale, cu rol de apărare
MAI MULT

Înotul-dezvoltă-copiii-într-un-mod-armonios

Înotul dezvoltă copiii într-un mod armonios

Beneficiile înotului sunt nenumărate, iar cei mici ar trebui să învețe de
MAI MULT

Cele-mai-grele-luni-de-sarcină-sunt-primele-3----află-de-ce

Cele mai grele luni de sarcină sunt primele 3 – află de ce

Perioada sarcinii este foarte frumoasă, dar în același timp și delicată.
MAI MULT

sigur.info-fii sigur pe net