Copiii sunt ţinta reclamelor pentru alimente nesănătoase! Avertizare de la Organizaţia Europeană a Consumatorilor

Copiii sunt ţinta reclamelor pentru alimente nesănătoase! Avertizare de la Organizaţia Europeană a Consumatorilor

Andrada Popa

Producătorii de alimente nu protejează copiii din Europa faţă de reclamele care ridică în slăvi alimentele nesănătoase: acesta este rezultatul unei anchete desfăşurate de Organizaţia Europeană a Consumatorilor - BEUC (Asociația Pro Consumatori este membru din anul 2005), ca parte dintr-un proiect iniţiat de dna. profesor Amandine Garde, de la Universitatea din Liverpool. În urma dovezilor ample că auto-reglementarea marketingului produselor pentru copii nu funcţionează, asociaţiile de consumatori cer noi reguli emise de Uniunea Europeană.

Obezitatea şi kilogramele în exces afectează unul din trei copii din Europa. Numeroase instituţii, printre care Organizaţia Mondială a Sănătăţii, au atras atenţia asupra influenţei puternice pe care tehnicile de marketing a alimentelor nesănătoase o au asupra copiilor şi a modului cum ei preferă anumite alimente. Cu toate acestea, nu există reglementări la nivelul Uniunii Europene care să facă ordine în marketingul adresat copiilor. Singurul instrument ar fi o iniţiativă a companiilor alimentare (denumită EU Pledge) prin care ele se angajează să aplice anumite restricţii în cadrul campaniilor de promovare. Dar rezultatele anchetei BEUC prezintă o serie de serioase deficienţe a acestui angajament:

  • Criteriile nutriţionale sunt prea slabe: produsele considerate acceptabile pentru a fi propuse copiilor au un conţinut mult mai mare de nutrienţi problematici (zahăr, sare), faţă de nivelul recomandat de autorităţile sanitare;
  • Programele TV de mare audienţă sunt folosite pentru reclame, în ciuda faptului că sunt urmărite de mulţi copii;
  • Regulile subestimează tacticile de marketing folosite în lumea digitală şi fizică;
  • Firmele încalcă propriile reguli fără probleme, iar procesul de soluţionare a plângerilor este încet, ceţos, inconsistent şi prea îngăduitor.

În lumina acestor neajunsuri izbitoare, organizaţiile de consumatori solicită:

  • Interzicerea publicităţii online pentru alimentele nesănătoase;
  • Interzicerea între orele 6 şi 23 a reclamelor TV care promovează alimente nesănătoase pentru copii;
  • Interzicerea folosirii de tehnici de marketing adresate copiilor prin ambalajele produselor alimentare (de ex. personaje din desene animate sau mascote).

Doamna Monique Goyens, director general al BEUC, a făcut următoarele comentarii:

Încă o dată, auto-reglementarea se prezintă ca o metodă care nu este capabilă să interzică reclamele adresate copiilor. Implicarea industriei alimentare prin înţelegeri voluntare nu serveşte decât să-i liniştească pe cei care reprezintă autorităţile şi astfel să câştige timp, iar copiii noştri sunt asaltaţi de reclame care promovează alimente nesănătoase, în fiecare zi. Ancheta noastră, desfăşurată în 10 ţări din Europa, a identificat o gamă largă de tactici folosite de companiile alimentare. Fie că este vorba despre o invitaţie la dans, lansată de o băutură carbogazoasă pe Instagram, fie că este vorba de plasarea pe furiş a unei reclame la biscuiţi într-un joc video, sau de un poster cu o reclamă pentru fast-food existent lângă un loc de joacă, este cu totul imposibil ca aceștia să nu bage în seamă reclamele care promovează alimente pe care ar trebui să le mănânce doar la unele ocazii. Omniprezenţa reclamelor atât de insistente ajung să-i convingă pe copii că este normal să bea cola în loc de apă sau să ronţăie un pachet de crochete în loc de un măr. Ştiind puternica influenţă a reclamelor pentru alimente asupra copiilor, paralel cu adevărata epidemie de obezitate, factorii politici nu-şi mai pot ascunde capul în nisip. Marketingul pentru alimentele nesănătoase nu va face decât să se extindă dacă nu se iau măsuri imediate.

Doamna Amandine Garde, profesor de drept la Universitatea din Liverpool, a adăugat: „există un consens pe plan internaţional că auto-reglementarea, de la industrie către industrie a eşuat, să-i protejeze pe copii faţă de efectul marketingului produselor alimentare nesănătoase. În lumina naturii trans-frontaliere a acestui marketing este inacceptabil ca Uniunea Europeană să rămână într-o atitudine pasivă de peste două decenii. Acest proiect reafirmă argumentul că, pentru a fi eficiente, reformele legislative trebuie să fie bazate pe dovezi şi nu pe încrederea dogmatică şi rău plasată în virtuţile auto-reglementării”.

Aportul ridicat de zahăr în alimentaţia din primii ani de viaţă ai unui copil generează probleme mari de sănătate, cum ar fi obezitatea, care aduce şi alte probleme de sănătate, precum scolioza, modificarea osaturii, fragilitatea oaselor, hipertensiune arterială, boli cardiovasculare şi diabet zaharat de tip 2. Deci, consumul excesiv de zahăr dăunează grav sănătății. Este mesajul pe care îl auzim de câțiva ani, însă foarte puțini dintre noi îl înțeleg, deoarece nu au cunoștințe elementare de nutriție. În general, produsele destinate copiilor sunt lipsite de nutrienți, generează impresii olfactive artificiale și nu au valoare biologică. În baza studiilor realizate în cadrul unor universități și instituții medicale de prestigiu, experții în nutriție și medicii pediatri nu recomandă folosirea alimentelor bogate în carbohidraţi în alimentația copiilor.” conf. univ. dr. Costel Stanciu, președinte APC.

Raportul complet, în limba engleză, se poate citi AICI.

Articolul urmator
Topul țărilor unde copiii sunt cei mai fericiți. Pe ce loc se află România
Topul țărilor unde copiii sunt cei mai fericiți. Pe ce loc se află România

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    5 semne de avertizare ale stresului cronic. NU le ignora!
    5 semne de avertizare ale stresului cronic. NU le ignora!

    Stresul este ceva cu care ne confruntam cu totii la un anumit nivel, dar cu totii trebuie sa facem ceva pentru a nu ajunge la un nivel cronic. Stresul cronic nu este ceva de ignorat si poate...

    Alimente neperisabile: ce sunt, cum le depozităm și când sunt utile
    Alimente neperisabile: ce sunt, cum le depozităm și când sunt utile

    Străduindu-ne ca permanent să ne ghidăm și după principiul „Gândește astăzi și pentru mâine” vom reuși să rămânem prevăzători și pregătiți chiar...

    Afectiuni bizare care apar din cauza alimentatiei nesanatoase
    Afectiuni bizare care apar din cauza alimentatiei nesanatoase

    Desi alimentatia sanatoasa este un deziderat pentru majoritatea dintre noi, nu suntem constienti pe deplin de importanta atentiei acordate dietei zilnice. Iata cateva afectiuni medicale mai...

    Ghid de siguranță pentru părinți de la Comisia Europeană: cum cumperi produsele pentru copii (jucării, pătuțuri, scaune auto)
    Ghid de siguranță pentru părinți de la Comisia Europeană: cum cumperi produsele pentru copii (jucării, pătuțuri, scaune auto)

    În fiecare an, Comisia Europeană reunește autoritățile naționale responsabile cu supravegherea pieței (MSA)din Uniunea Europeanăși Spațiul Economic Europeanpentru a coopera...

    Alimente pe care copiii sub 4 ani nu trebuie să le mănânce niciodată
    Alimente pe care copiii sub 4 ani nu trebuie să le mănânce niciodată

    Există alimente pe care copiii de vârstă mică nu trebuie să le mănânce deoarece prezintă un risc crescut de înecare, dar și alimente care sunt contraindicate...

    Copiii mei nu sunt răsfățați, sunt IUBIȚI
    Copiii mei nu sunt răsfățați, sunt IUBIȚI

    Stilurile de parenting sunt foarte diferite, prin urmare nu este de mirare că anumiți părinți aleg să nu-și manifeste permanent afecțiunea față de copii, în timp ce alții nu...

    Copiii parentificați, sau ce se întâmplă când copiii sunt forțați să fie adulți
    Copiii parentificați, sau ce se întâmplă când copiii sunt forțați să fie adulți

    Ai fost un „copil parentificat”? Ce se întâmplă atunci când copiii sunt nevoiți să se comporte ca niște adulți, preluând atribuțiile unui părinte?

    Sunt rea dacă i-am spus colegei mele că hobby-urile mele sunt la fel de importante ca și copiii ei? Și eu am dreptul la zile libere
    Sunt rea dacă i-am spus colegei mele că hobby-urile mele sunt la fel de importante ca și copiii ei? Și eu am dreptul la zile libere

    Găsirea unui echilibru perfect între muncă și familie reprezintă o adevărată provocare pentru mulți dintre noi. Este și mai greu pentru părinții care lucrează, care doresc...

    © 2024 Qbebe