Exista multiple dileme ale implementarii clasei pregatitoare: scoala vs gradinita, necesitatea unui numar mare de sali de clasa adecvate, a dotarilor specifice (mobilier modular adecvat, bai, jucarii diversificate, materiale didactice etc), a spatiilor special amenajate pentru somnul obligatoriu al copilului de 6 ani, dar si o problema de resurse umane, resurse materiale, alocari bugetare locale, formare si evaluare a personalului calificat, evaluare copii, obligativitatea parcurgerii clasei pregatitoare in scopul inscrierii in clasa I, lipsa documentelor scolare: programe, curriculum, etc.
Astfel, datorita multitudinii de factori implicati si a faptului ca educatia este una dintre strategiile fundamentale ale statului roman, se intrevede necesitatea unei audieri publice care, prin depozitiile si concluziile formulate, sa ajute la eficientizarea deciziei de implementare in ceea ce priveste clasa pregatitoare si atenuarea posibilelor efecte negative, atat asupra beneficiarilor directi, cat si a celor indirecti (familiile copiilor din clasa pregatitoare).
Prin initierea acestei audieri publice vom pune la masa discutiilor: parintii, cadrele didactice, specialistii in educatie timpurie, autoritati locale si nationale, iar finalitatea acesteia se va regasi in sugestii si recomandari adresate decidentului.
Care sunt consecintele nerezolvarii problemei?
- incapacitatea elevilor de a se adapta sistemului de inva?amant primar, cu efecte negative majore pe termen lung pentru intreg sistemul de inva?amant na?ional, fiind pus in discu?ie viitorul integrarii active pe piata muncii
- imposibilitatea evaluarii proiectului clasei pregatitoare din lipsa unei reglementari precise, a sustenabilitatii programului si necesita?ii continuarii acestuia
- elaborarea tardiva, neadecvata sau „in fuga" a programei ?colare, avand in vedere ca momentan acestea nu exista
- formarea neadecvata a personalului
- identificarea lacunara a bazei materiale ?i a surselor financiare necesare implementarii proiectului
- locatii gresit alese pentru grupele pregatitoare - pro/contra implementarii la ?coala sau la gradini?a?
- costuri majore pentru parinti in investitia suplimentara necesara pentru educatia adecvata a acestor copii si programele extracuriculare (afterschool, logopedie, consiliere, sport etc.)
Prezenta audiere publica i?i propune sa identifice posibile raspunsuri si sa ofere solu?ii argumentate la urmatoarele intrebari majore:
1. Unde ar trebui sa functioneze clasa pregatitoare? La scoala sau la gradinita? De ce?
2. Care sunt resursele materiale necesare pentru functionarea clasei pregatitoare (jocuri, mobilier, bai special amenajate, programe after-school, etc.), astfel incat obiectivul acestui concept sa fie atins? Cine ar trebui sa asigure aceste resurse si in ce proportie?
3. Care sunt resursele umane necesare functionarii in conditii optime a clasei pregatitoare si cum este asigurata aceasta resursa?
4. Cat suntem de pregatiti pentru a introduce acest concept al clasei pregatitoare din anul scolar 2012-2013?
5. Care sunt riscurile in cazul in care nu vor fi asigurate resursele identificate?
6. Ce ar trebui sa faca autoritatile locale si nationale ca sa asigure functionarea optima si intr-un concept integrat a acestei clase pregatitoare?
Va invitam sa va exprimati opinia, in scris si verbal, in cadrul audierii publice: Cum ar trebui sa functioneze clasa pregatitoare in scoli si cine contribuie la infiintarea ei? care va avea loc vineri, 24 februarie 2012, in Sala de Conferinta, incinta Cluj Arena, de la ora 13.00
A?teptam opiniile si solutiile propuse de dumneavoastra, respectiv raspunsul la una sau mai multe dintre intrebarile majore identificate de initiatorii proiectului la adresa lobbytransilvania@gmail.com , pana in data de 22 februarie 2012, ora 18.00
Opiniile colectate prin procedura de audiere publica se vor sintetiza intr-un raport care va fi prezentat intr-o conferinta de presa, la o saptamana de la eveniment si va fi transmis tuturor celor care au participat, va fi postat pe site pentru publicul larg, va fi trimis Ministerului Educatiei si decidentilor politici cu atributii de decizie in domeniu.
Bibliografie si mai multe informatii se gasesc pe:
http://lobbytransilvania.wordpress.com/