- Ce spune scrisoarea Patriarhului Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, către Ministrul Educației, Monica Anisie
- Preafericitul Daniel cere evaluarea elevilor și la ora de Religie
- Preafericitul Daniel spune că Religia constituie parte integrantă și definitorie a culturii europene
- 93% dintre părinți vor ca elevii să participe la orele de Religie
Ce spune scrisoarea Patriarhului Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, către Ministrul Educației, Monica Anisie
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, a trimis Ministrului Educaţiei, Monica Anisie, o scrisoare deschisă în care subliniază importanţa orei de Religie în planurile-cadru pentru ciclurile primar, gimnazial şi liceal. Acesta mai spune că lipsa evaluării elevilor la ora de Religie sau găsirea unor soluţii alternative la notă constituie un afront adus statutului acesteia că disciplină şcolară.
”În conformitate cu prevederile constituționale, cu Legea educației naționale nr. 1/2011 și cu voința majorității părinților elevilor, vă rugăm să asigurați prezența disciplinei școlare Religie în trunchiul comun, în noile Planuri-cadru pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, precum și evaluarea elevilor la această disciplină, pe bază de note, nu prin calificative.”
Preafericitul Daniel cere evaluarea elevilor și la ora de Religie
Preafericitul Daniel susține că evaluarea face parte din specificul oricărei materii școlare, fiind necesară și la ora de Religie. Acesta mai este de părere că nota funcționează că un stimulent al învățării atât în sens pozitiv, în sensul reprezintă un barometru al strădaniei elevilor, cât și negativ, atunci când elevii spun că dacă nu li se pun note, nu mai are rost să învețe.
”Evaluarea face parte din specificul oricărei materii şcolare; aşadar, este necesară şi la ora de Religie. Lipsa evaluării elevilor la ora de Religie sau găsirea unor soluţii alternative la notă constituie un afront adus statutului acesteia ca disciplină şcolară. Nota funcţionează că un stimulent al învăţării atât în sens pozitiv („învăţ că să iau o notă mare”), cât şi negativ („dacă nu mi se pun note, de ce să mai învăţ?”). Corelat cu acest rol de motivare, nota este apreciată de elevi şi profesori că un barometru al strădaniei elevilor. Efortul depus de elevi în acumularea de cunoştinţe şi în formarea de atitudini şi conduite moral-religioase se cere răsplătit şi valorizat.”
Patriarhul i-a mai cerut Ministrului Educației că orice demers major în domeniul educației să se înscrie în linia tradiției pedagogice românești după o consultare cu organizațiile de părinți și cultele religioase recunoscute oficial în România.
”Vă solicităm că orice demers major în domeniul educației să se înscrie pe linia tradiţiei pedagogice româneşti, după o largă consultare cu organizaţiile de părinţi și cultele religioase, oficial recunoscute în România (...) Cultele doresc o cooperare mai strânsă cu Statul în promovarea unei educațîi integrale, care uneşte viaţa spirituală profundă cu informarea ştiinţifică bogată, deoarece deficitul de spiritualitate sau de sens existenţial al societățîi tehniciste de astăzi are consecinţe negative pentru orientarea tinerilor în societate.”
Preafericitul Daniel spune că Religia constituie parte integrantă și definitorie a culturii europene
Preafericitul Daniel este de părere că prezența Religiei în noile planuri-cadru pentru învățământ este necesară, întrucât constituie parte integrantă și definitorie a culturii europene. Acesta mai adaugă că predarea Religiei în școli are valențe educaționale profunde, pentru că îi formează pe copii, lucru demonstrat și de studiile educaționale și sociologice în domeniu.
”Religia constituie parte integrantă şi definitorie a culturii europene. Fără cunoştinţele referitoare la această nu putem înţelege istoria şi cultura acestui continent. De aceea, în aproape toate ţările europene, Religia se predă în cadrul sistemului de învăţământ public. Valorile oferite de educaţia religioasă sunt reper spiritual esenţial şi liant existenţial între toate cunoştinţele dobândite prin studiul celorlalte discipline școlare.”
93% dintre părinți vor ca elevii să participe la orele de Religie
Totodată, Patriarhul subliniază că Religia este singura disciplină școală care a fost validată de majoritatea covârșitoare a părinților, care în proporție de 93% și-au exprimat dorința că elevii să participe la orele de Religie.
”Religia este singură disciplină școlară care a fost validată de majoritatea covârșitoare a părinților (peste 93% dintre părinți și-au exprimat deja dorința ca elevii să participe la orele de Religie, conform solicitărilor scrise și înregistrate în Sistemul Informatic Integrat al Învăţământului din România).”
Poți citi aici scrisoarea Patriarhului Bisericii Ortodoxe Române, Daniel, către Ministrul Educației, Monica Anisie.
Surse foto: istockphoto.com