Sunt interzise temele pentru acasă în vacanță? Ce spune legea

Sunt interzise temele pentru acasă în vacanță? Ce spune legea

Qbebe.ro

Temele sunt un subiect foarte dezbătut în sistemul educațional românesc. Dacă multe țări europene preferă ca temele să nu existe, unele oferă un sistem de școală după școală bine pus la punct, astfel încât elevi să îți termine temele la școală, iar pentru altele nici măcar nu există conceptul de teme, în România cantitatea de teme depășește de multe ori cadrul legal al acestora. Să vedem ce spune Ministerul Educației cu privire la temele copiilor. 

În țara noastră temele sunt reglementate prin ordin de ministru și se impută o oră de lucru acasă pentru elevii ciclului primar și de maximum două ore pentru elevii din ciclul gimnazial și liceal. Mai mult se stipulează clar ca temele să fie diferențiate în tema obligatorie, care trebuie să fie de nivel mediu și pe care toți elevii trebuie să o rezolve și tema suplimentară, care este individuală și diferențiată cu un grad de dificultate mai mare, pentru elevii care doresc să evolueze mai mult și să atingă praguri maxime. Tot potrivit acestui ordin la clasa pregătitoare NU se dau teme. 

fetita care sta la birou si isi face temele in camera ei

Iată ce trebuie să știm din Ordinul de ministru nr. 5893/28.11.2016

Art. 1.

(1) Prezentul ordin reglementează rolul temei pentru acasă, precum și raționalizarea timpului necesar efectuării acesteia de către elevi.  

(2) Prin temele pentru acasă propuse, se va urmări:

  • a) obținerea de rezultate imediate în învățare (consolidare/aprofundare/extindere; aplicarea achizițiilor școlare în contexte noi de învățare etc.);
  • b) obținerea unor efecte pe termen lung în învățare (încurajarea învățării în timpul liber; construirea unei atitudini pozitive fata de scoală; motivația pentru a continua învățarea pe parcursul întregii vieți; dorință de a aplica achizițiile de învățare în viață cotidiana etc.); 
  • c) obținerea unor efecte în planul dezvoltării personale a elevilor (stimularea curiozității, a responsabilității, dezvoltarea abilitații de a persevera în învățare; capacitatea de a-și organiza timpul; motivația, creșterea încrederii în sine etc.);
  • d) consolidarea relației familie - scoală (respectarea principiului egalității de ganse, creșterea încrederii familiei în scoală etc.). 

(3) Timpul necesar realizării temelor pentru acasă pentru un elev este de cel mult 2 ore, însumând toate disciplinele, în așa fel încât media zilnică a pregătirii elevului, în clasa și în afara ei, și se încadreze în 5-8 ore zilnic. 

Art.2.

Tema pentru acasă va fi stabilită diferențiat, în funcție de nivelul de pregătire a elevului, după cum urmează:

  • a) tema obligatorie are un nivel mediu de dificultate, pentru toți elevii clasei;
  • b) tema suplimentară, individuală și diferențiată, fară caracter permanent, pentru situații adecvate, precum: - activități de recuperare; - activități pentru dezvoltare, pregătirea pentru concursuri etc.;
  • c) tema pentru acasă în scopul realizării unor lucrări ample/de sinteza (de exemplu: referate, proiecte) pentru o disciplina poate fi una pe semestru.  

Art. 3.

  • (1) La clasa pregătitoare nu se vor da teme pentru acasă. 
  • (2) Timpul total alocat temei obligatorii pentru acasă la învățământul primar vă fi de maximum 1 oră. 
  • (3) Pentru celelalte niveluri de învățământ timpul alocat efectuării temei obligatorii va fi de maximum 2 ore.  

Art. 4. În special, în perioada de evaluare, cadrele didactice vor utiliza, pe cât posibil, aplicații și activități în clasă, asemănătoare temei pentru acasă. 

Fără teme de vacanță până la liceu

Art.5. În perioada vacanțelor, de regulă, nu se vor da teme pentru acasă elevilor din învățământul primar și gimnazial.

Art.6.

(1) Temele pentru acasă trebuie evaluate. Evaluarea temei pentru acasă se poate realiza:

  • a) frontal;
  • b) prin discutarea în clasă a părților la care elevii au întâmpinat dificultăți;
  • c) printr-o testare a elevilor de aproximativ 10 minute numai din tema pentru acasă.  

(2) Notarea temei pentru acasă nu este obligatorie.

Art.7. În cadrul orelor la clasă o atenție specială se va acorda tehnicilor de învățare independentă. În acest sens, în programul școlar se vor exersa modalități de rezolvare independența a unor sarcini de lucru, astfel încât aceste deprinderi să fie transferabile și în efectuarea temelor pentru acasă.  

Art.8.

În stabilirea temelor pentru acasă se va evita apariția unor efecte negative, de tipul:

  • pierderea interesului elevului față de învățare (din cauza cantității, dificultății sau monotoniei temelor etc.),
  • oboseala fizică și emoțională,
  • reducerea timpului liber destinat unor activități recreative (activități sportive, artistice, gospodărești, lectura etc.),
  • adâncirea diferențelor dintre elevii performanți și cei aflați în dificultate etc.  

Art. 9. Se interzice utilizarea temei ca instrument de pedeapsă (cantitate mare de teme, exerciții repetitive), precum și solicitarea realizării unor activități de învățare care necesită o abordare sistematică în clasa și nu pentru a fi desfășurate individual, ca temă pentru acasă.  

Art.10. Directorii unităților de învățământ și diriginții colaborează cu părinții și elevii în vederea raționalizării temelor pentru acasă.  

Art.11. Prevederile prezentului ordin vor fi aduse la cunoștință cadrelor didactice, elevilor și părinților.  

Art.12. La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă ordinul ministrului educației naționale nr. 3066/1 1.01.1999.

Art.13. Direcția Generală Învățământ Preuniversitar, Direcția Minorități, inspectoratele școlare, directorii unităților de învățământ și cadrele didactice pun în aplicare prevederile prezentului ordin. 

Prin urmare, prin ordin de ministru, elevii nu trebuie să perceapă temele ca pe o corvoadă și până la liceu nu trebuie să primească teme în vacanță. Însă legea este prea puțin respectată de către cadrele didactice, majoritatea elevilor fiind încărcați de teme în perioada vacanțelor și primind și teme însemnate cantitativ în perioada anului școlar, care depășesc cu mult orele zilnice dedicate acestora impuse de lege, de o oră la învățământul primar și două ore la cele gimnaziale și liceale. 

Citește și:

 

Surse foto: istockphotos.com

Surse articol: edu.ro

Articolul urmator
Legea a fost promulgată. Părinții din România care adoptă un copil au de acum dreptul să stea acasă doi ani
Legea a fost promulgată. Părinții din România care adoptă un copil au de acum dreptul să stea acasă doi ani

Noutăți de la Qbebe

Înscrie-te la newsletter-ul Qbebe și primești ultimele noutăți.

Va rugam sa completati campurile necesare.

    Alte articole care te-ar putea interesa

    A pus internetul pe jar după ce a spus că nu merge în vacanță cu toți copiii, ci merge cu ei pe rând. Care sunt motivele acestei mame
    A pus internetul pe jar după ce a spus că nu merge în vacanță cu toți copiii, ci merge cu ei pe rând. Care sunt motivele acestei mame

    O mămică din Anglia a stârnit reacții puternice din partea oamenilor atunci când a destăinuit pe internet că nu merge în vacanță cu toți copii deodată, ci pe...

    Refuz să fac temele copilului meu și iată de ce
    Refuz să fac temele copilului meu și iată de ce

    Din dorința de a te asigura că nu se strecoară greșeli, că se va face remarcat la școală și că va termina mai repede, poți fi tentată să-ți ajuți mereu copilul la teme....

    Idei de activități pentru acasă și pentru afară potrivite pentru vacanța de primăvară
    Idei de activități pentru acasă și pentru afară potrivite pentru vacanța de primăvară

    Vacanța de primăvară se apropie cu pași repezi, iar noi avem „rețeta” perfectă pentru zilele libere care te așteaptă pe tine și familia ta. Îți propunem 24...

    Sunt gravidă și soacra mea îmi spune că sunt cât o focă și nu mă lasă să mănânc
    Sunt gravidă și soacra mea îmi spune că sunt cât o focă și nu mă lasă să mănânc

    Înainte de a începe aș dori să spun că sunt o fată destul de masivă. Nu este nicio rușine în asta, mă iubesc așa cum sunt și am trăit cu zicala ”fii tu,...

    Sunt învățătoare și iată de ce nu le voi spune niciodată copiilor mei că desenele lor sunt frumoase
    Sunt învățătoare și iată de ce nu le voi spune niciodată copiilor mei că desenele lor sunt frumoase

    O profesoară de arte plastice a dezvăluit motivele pentru care nu le spune niciodată copiilor ei că sunt „buni la desen”, chiar și atunci când desenele lor sunt...

    Diversificarea alimentatiei si alimentele interzise
    Diversificarea alimentatiei si alimentele interzise

    Diversificarea alimentatiei e o chestiune care necesita grija si multa inteligenta. Din partea parintilor!

    De ce NU îmi oblig niciodată copilul să-și facă temele
    De ce NU îmi oblig niciodată copilul să-și facă temele

    Pentru unii o povară, pentru alții o joacă, pentru unii o obligație, pentru alții nu, temele copiilor stârnesc numeroase controverse în familii. Iată de ce o mamă preferă...

    Chin de copil: Își făcea temele pe stradă, în timp ce tatăl ei spăla geamurile mașinilor. Cum li s-a schimbat viața...
    Chin de copil: Își făcea temele pe stradă, în timp ce tatăl ei spăla geamurile mașinilor. Cum li s-a schimbat viața...

    După ce și-au petrecut zile întregi pe stradă din cauza dependența socrului de alcool, un tată alături de fetița lui surprinși în timp ce micuța își făcea temele...

    © 2024 Qbebe