X

Gestionarea modulelor cookie pe site-ul Qbebe.ro

Acest site utilizează cookie-uri. Acceptând cookie-urile, veți putea naviga în cele mai bune condiții.

Accept Politica de Cookie

Ghid pe vârste: iaurtul în alimentația bebelușilor și a copiilor

de Irina Olteanu

Iaurtul este un aliment important în alimentația bebelușilor și a copiilor. Poate fi deopotrivă benefic sau, în unele situații, se poate dovedi nociv. Iată care sunt beneficiile, respectiv dezavantajele consumului de iaurt, precum și sfaturi importante de consum pentru cei mici direct din partea specialistului.

Beneficii ale iaurtului

- Este bogat în calciu, prin urmare ajută sistemul osos. Laptele este alimentul cel mai cunoscut și apreciat de către copii, din punctul de vedere al conținutului în calciu. Dacă apreciază însă iaurtul vor obține un mare plus de energie; o cană de 250 ml de iaurt semidegresat conține aproximativ 400 mg de calciu, comparativ cu 100 mg cât conține o cană de lapte de aceeași dimensiune.

- Este versatil. Nu trebuie să pui niște iaurt într-un castron și să te aștepți să fie mâncat de copil. Deoarece poate fi folosit în orice preparat, începând de la dressing-uri de salate și până la înghețată făcută în casă, poate fi oferit celor mici sub diverse forme.
- Conține probiotice. Aceste microorganisme vii ajută la echilibrarea florei intestinale. Consumul de iaurt în mod constant poate ajuta la echilibrarea sistemului digestiv, prevenind atât diareea cât și constipația.
- Este bogat în proteine. O porție de 250 ml de iaurt conține la fel de multe proteine ca și un ou, ceea ce înseamnă că iaurtul te poate ajuta să pui bazele unei alimentații bogate în proteine fără a consuma prea multă carne. Proteinele sunt excelente pentru menținerea energiei pe parcursul zilei și, de altfel, un iaurt este o gustare sănătoasă și rapidă.
- Iaurtul ajută la menținerea sub control a greutății. Conform unui studiu realizat de Universitatea din Washington, consumul de iaurt conduce la o senzație de plenitudine pentru un timp mai îndelungat și la o senzație mai redusă de foame. Cu cât foamea resimțită este mai puțină, cu atât vei mânca mai puțin. Obezitatea infantilă constituie un factor major în hipertensiune și nivel crescut de colesterol la maturitate. Prin menținerea unei alimentații sănătoase și sățioase, vei ajuta copilul să mănânce mai puțin, să aibă o greutate corespunzătoare și, cel mai important, să se simtă mai bine.

Trebuie menționat în categoria beneficiilor și faptul că un consum de iaurt a fost asociat cu o calitate mai bună a alimentației și un profil metabolic mai sănătos în rândul adulților. În urma unui sondaj realizat în SUA de către Chestionarul pentru Sănătate Națională și Examinarea Nutriției s-a relevat faptul că acei copii care au consumat frecvent iaurt (cel puțin o dată pe săptămână) au prezentat o calitate mai bună a alimentației; de asemenea au avut și un profil metabolic mai bun, cu un nivel mai redus de insulină a jeun, mai puțin rezistență insulinică și sensibilitate mai bună la insulină.

iaurtul in alimentatia bebelusilor si a copiilor

Dezavantaje ale consumului de iaurt

- Hormon de creștere. Deși majoritatea producătorilor de iaurt folosesc pentru fabricarea iaurtului lapte fără conținut de hormoni, unii continuă să facă acest lucru. Acest hormon este oferit vitelor pentru a stimula creșterea și a mări cantitatea de lapte pe care o produc. Ajunge în laptele de vacă și prezintă mai multe riscuri pentru sănătate atunci când este consumat de copii. Problemele potențiale includ pubertate precoce, iar o creștere în nivelul hormonilor din corpul copilului poate juca un rol în dezvoltarea viitoare a cancerului
- Zahăr. În pofida beneficiilor pentru sănătate, un consum excesiv de zahăr poate să ofere copilului o cantitate mai mare decât cea considerată sănătoasă. Asociația Americană a Inimii recomandă să nu depășești 3 lingurițe sau 12.5 grame de zahăr adăugat pe zi pentru copiii cu vârsta 4-8 ani. Adolescenții trebuie să limiteze aportul la 5-8 lingurițe de zahăr adăugat, respectiv 25-40 grame. Un recipient de iaurt poate conține până la 26 grame de zahăr, fiind mai ușor de depășit doza zilnică recomandată. În cazul în care copilul tău apreciază iaurtul, caută un produs potrivit, cu conținut redus de zahăr; citește cu atenție etichetele
- Lactoză. Copiii care suferă de intoleranță se poate să fie nevoie să elimine iaurtul din alimentație. Iaurtul conține lactoză, o proteină în lapte care este dificil de digerat dacă un copil are intoleranță la lactoză. Simptomele includ durere de stomac, gaze, greață, crampe, balonare sau diaree. Unii copii pot fi capabili să tolereze mici cantități de iaurt, în vreme de alții vor experimenta disconfort chiar și cu o cantitate mică. Iaurtul de capră sau cel de soia constituie alternative pentru copiii cu intoleranță la lactoză, dar care adoră să mănânce iaurt.
- Grăsimi și calorii. Unele tipuri de iaurt sunt bogate în grăsimi și calorii, ceea ce poate contribui la creșterea în greutate în cazul copiilor. Un exces ponderal presupune o serie de riscuri pentru starea generală de sănătate, inclusiv diabet, boli cardiace, probleme cu somnul și depresie, afecțiuni care pot apărea în copilărie sau odată cu vârsta. Specialiștii recomandă să optați pentru iaurt degresat care nu conține grăsime, dar include toate nutrimentele pentru a face iaurtul o alegere sănătoasă. De asemenea, este indicat să optezi pentru un iaurt care conține 15-20 calorii per 30 g, sau 90-120 calorii per recipient 170 g.

Ghid pe vârste - sfatul specialistului

Doamna Flavia-Ioana Manole, Nutriționist Dietetician, Tel: 0748 822 221, Website: www.flaviamanole.rowww.facebook.com/flaviamanole.ro:

Laptele, iaurtul și derivatele lactate sunt una din cele 5 grupe principale de alimente, deci fac parte dintr-o alimentație sănătoasă și sunt recomandate să se consume zilnic. Iaurtul și derivatele lactate reprezintă o sursă de calciu importantă în dieta noastră, dar mai ales în alimentația copiilor - un mineral atât de valoros pentru sănătatea și menținerea densității osoase. De asemenea, grupul lactatelor (din care face parte inclusiv iaurtul) aduc în alimentația noastră diferiți nutrienți valoroși precum sunt proteinele dar și vitamina B12, riboflavina, fosforul, vitamina D sau iodul.

De ce sunt lactatele importante în alimentația copiilor?
După cum am menționat mai sus, ele reprezintă sursa principală de calciu în alimenția lor. Diferite studii în domeniu arată cum 77% din fete și 64% dintre băieții cu vârste cuprinse între 12-15 ani nu consumă cantitatea necesară zilnică de calciu, altfel fiind spus este foarte important să oferim copiilor de mici aceste valoroase alimente pentru ca aceștia să își poată forma un obicei alimentar în ceea ce privește consumul lor și să putem preveni un posibil deficit mai târziu în viață.
Densitatea osoasă este în formare până în jurul vârstei de 20-25 ani, fapt care subliniază din nou importanța consumului de lactate în alimentația celor mici.

iaurtul in alimentatia bebelusilor si a copiilor

Câte porții de derivate lactate sunt necesare zilnic?

- în funcție de vârstă avem următoarea recomandare:
• până la 8 ani: 1 porție jumătate-până la 2 porții/zi;
• de la 8 ani: 2 porții jumătate-până la 3 porții jumătate/zi.

• ! necesarul depinde foarte tare de ritmul de creștere și dezvoltare al copilului (acestea sunt doar valori orientative).

Ce înseamnă mai exact o porție?

 250 ml lapte;
 200g iaurt;
 40 g brânză;
 120 g urdă sau ricotta;
 30 g cașcaval.

De la ce vârstă este indicat să fie introdus în alimentația celor mici (respectiv cantitatea de grăsime potrivită pentru fiecare categorie de vârstă în parte)?

Iaurtul este alimentul produs în urma procesului de fermentare a laptelui (procesul prin care zahărul din lapte-lactoză-este transformată în acid lactic). Datorită acestui proces iaurtul este un aliment ușor de digerat și poate fi introdus în alimentația celor mici după vârsta de 6 -7 luni (depinde de fiecare bebeluș în parte).
Procentul de grăsime recomandat pentru iaurt este începând de la 4% grăsime până la 10% grăsime (în funcție de toleranța digestivă a fiecărui bebeluș).
Nu se recomandă folosirea iaurtului cu fructe/iaurtului cu fibre/ iaurtului cu cereale din comerț în alimentația sugarului.
De asemenea, NU sunt recomandate lactatele degresate copiilor cu vârsta mai mică de 2 ani (excepție făcând unele cazuri severe de obezitate, unde medicul este cel care recomandă).

Sfaturi practice despre cum putem introduce in alimentația celor mici iaurtul într-un mod sănătos

Iaurtul este un aliment care se îmbină perfect cu fructe, legume sau derivate cerealiere, așadar mai jos îți enumăr câteva exemple:

 iaurt cu un fruct la alegere (piersică/ banană/ fructe de padure);
 iaurt cu diferiți germeni (cereale sau legume);
 iaurt cu avocado;
 iaurt cu dovleac plăcintar și scorțișoară;
 iaurt cu cartof dulce și pudră de roșcove;
 iaurt cu fasole verde și pară;
 iaurt cu morcov și piersică;
 iaurt cu budincă de ovăz (sau fulgi de ovăz).

Citește și: Ce iaurt îi dau copilului? Sfatul specialistului 

Mulțumim doamnei Flavia Manole pentru ajutorul acordat în realizarea articolului. 

Surse: www.sheknows.com; www.livestrong.com; www.yogurtinnutrition.com

Noutati de la Qbebe

INSCRIE-TE la newsletter-ul Qbebe si primesti ultimele noutati.

Email
Data nasterii bebelusului    
 

Articole asemanatoare

Cele mai bune 20 de alimente pentru copilul tau Cele mai bune 20 de alimente pentru copilul tau
Cum iti convingi copilul sa manance fara negocieri Cum iti convingi copilul sa manance fara negocieri
7 alimente pe care trebuie sa le eviti pana cand copilul are 7 ani 7 alimente pe care trebuie sa le eviti pana cand copilul are 7 ani
Scapa din timp de mofturile la mancare ale copilului tau Scapa din timp de mofturile la mancare ale copilului tau

Articole Lifestyle

Am intrat în zodia Rac. Ce înseamnă asta pentru zodia ta Am intrat în zodia Rac. Ce înseamnă asta pentru zodia ta
Un stilist celebru a dezvăluit care sunt hainele care te îmbătrânesc Un stilist celebru a dezvăluit care sunt hainele care te îmbătrânesc
Ce să porți cu fiecare culoare de pantofi Ce să porți cu fiecare culoare de pantofi
20 de ținute pentru weekend pe care să le încerci în vara 2018 20 de ținute pentru weekend pe care să le încerci în vara 2018

Alte articole care te-ar putea interesa


Editorial Qbebe
scris de Gabriela Paladi
Au început înscrierile la Ora de Tehnologie! Seminar gratuit pentru părinții responsabiliAstfel, Miercuri, pe 27 iunie, de la ora 17.00, la Teatrul Elisabeta, la Ora de tehnologie, toți părinții sunt invitați să își traseze un ghid propriu de utilizare a tehnologiei, ascultând sfaturile celor mai...

Lista gradinite

Cauta o gradinita in orasul tau

Retete culinare
Editorial Qbebe
scris de Irina Olteanu
Școala Siguranței Tedi a poposit la DragomireștiO vizită într-un colț al județului Dâmbovița - Dragomirești Nu mi-aș fi închipuit că o zi de vineri, de la sfârșitul lunii mai, se poate transforma într-o experiență cu totul memorabilă,...
Qbebe Horoscop saptamanal
Qbebe Funny

Naste natural

Ce poti face in sarcina ca sa te ajute mai tarziu in ingrijirea bebelusului

Ce poti face in sarcina ca sa te ajute mai tarziu in ingrijirea bebelusului

Sarcina nu este doar o perioada in care trebuie sa ai grija de propriul corp, ci
MAI MULT

Ce ai voie si ce nu ai voie daca esti insarcinata vara?

Ce ai voie si ce nu ai voie daca esti insarcinata vara?

Atunci cand esti insarcinata vara apar o serie de probleme de sanatate pe care
MAI MULT

Lucruri ciudate care ti se intampla in sarcina

Lucruri ciudate care ti se intampla in sarcina

Cu siguranta ai auzit deja ca sarcina este o perioada aparte in viata oricarei
MAI MULT

Bebee

sigur.info-fii sigur pe net